to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

16:27 | 25.01.2018

Πολιτική

Ν. Παρασκευόπουλος: Ανάγκη θεσμοθέτησης μόνιμου μηχανισμού μετεγκατάστασης προσφύγων

Ο Ν. Παρασκευόπουλος μίλησε στην Επιτροπή LIBE του Ευρωκοινοβουλίου σχετικά με το προσφυγικό στη συζήτηση με θέμα «Θεσμοί συνεργασίας μεταξύ των χωρών πρώτης υποδοχής και τελικού προορισμού στην αντιμετώπιση των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών»


Η ομιλία του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Παρασκευόπουλου:

Το άκουσμα των ομιλητών μέχρι τώρα δημιουργεί την εντύπωση ότι υπάρχει μια γενική συμφωνία για τους στόχους και μια διαφωνία, μάλλον, ως προς τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να τους επιτύχουμε.

Και αναφέρομαι σε συμφωνία ως προς τους γενικούς στόχους επειδή, βεβαίως, άλλες ευρωπαϊκές χώρες αποδίδουν έμφαση στην ανάγκη της αλληλεγγύης, άλλες χώρες στις εθνικές ανάγκες, αλλά όλες οι χώρες συμφωνούν για την ανάγκη να υπάρχει μια χρυσή τομή και να υπάρχει μία διεθνής συνεννόηση σε αυτό το πεδίο.

Πρέπει να προσθέσω ότι πάντως, παρά το γεγονός ότι η πυκνότητα των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών προς την Ευρώπη διαφέρει κατά χρονικές περιόδους, καταγράφεται στον ευρύτερο χρονικό ορίζοντα ένας σταθερός ρυθμός μετακινήσεων, γεγονός που καταρρίπτει τον ισχυρισμό, ότι η ενίσχυση της φύλαξης των συνόρων μπορεί να αποτρέψει την είσοδο1 .

Οπως είναι γνωστό, μετά το κλείσιμο του βαλκανικού διαδρόμου και την εφαρμογή της Κοινής Δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας, στο σύνολό της η Ευρώπη καλείται να αντιμετωπίσει μετακινούμενους πληθυσμούς, που αντικειμενικά δεν μπορούν να επιστραφούν στις χώρες καταγωγής τους, και να τους δεχτεί με όρους ένταξης και όχι αποκλεισμού σε στρατόπεδα, που δημιουργούνται στα σύνορα της ΕΕ2. Η μετακίνησή τους θα πρέπει να γίνεται, όπως προβλέπει άλλωστε ήδη και η Συνθήκη της Λισαβώνας του 2009, με όρους ασφάλειας.

Σχετικά με την ενσωμάτωση των μεταναστών στην Ελλάδα έχουν προβλεφθεί νομοθετικά τα εξής:

Α. Η υγειονομική κάλυψη όλων των ανασφάλιστων αλλοδαπών

Β. Η νόμιμη απασχόληση όλων των διαμενόντων μεταναστών στην αγροτική οικονομία

Γ. η ίση μεταχείριση εργαζομένων, κατόχων άδειας διαμονής και εποχικά εργαζομένων με τους ημεδαπούς σε ό,τι αφορά στις συνθήκες εργασίας.

Βεβαίως σε ό,τι αφορά στη μετεγκατάσταση ο ευρωπαϊκός μηχανισμός ανακατανομής των προσφύγων αποτελεί το σημαντικό εργαλείο, το οποίο είναι προϋπόθεση της ομαλής υποδοχής των μεταναστών. Είναι δεδομένο και αυτό πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ότι για τους παραπάνω πληθυσμούς δεν μπορεί να εφαρμοστεί διοικητική κράτηση, καθώς δεν δικαιολογείται κατά την ΕΣΔΑ η στέρηση της ελευθερίας τους για σημαντικό χρονικό διάστημα3.

Μέχρι σήμερα η μετεγκατάσταση γινόταν με κριτήρια την ευαλωτότητα, τους οικογενειακούς δεσμούς και τις γλωσσικές δεξιότητες4. Σημειώνεται, βεβαίως, ότι αυτό έχει αλλάξει μετά την 20ή Μαρτίου 2016, με βάση την Κοινή Δήλωση ΕΕ- Τουρκίας.

Το γεγονός είναι ότι εμφανίζεται μια σημαντική απόκλιση μεταξύ των αιτημάτων μετεγκατάστασης που υποβάλλονται και των θέσεων που πραγματικά κάλυψαν τα κράτη μέλη. Ζωτικής σημασίας όλα τα κράτη μέλη καθώς και εκείνα που δεν έχουν καλύψει πλήρως την κατανομή που τους αναλογεί, να εντείνουν τις προσπάθειές τους για τη μετεγκατάσταση όλων των επιλέξιμων υποψηφίων5 .

Αυτό βέβαια, οπωσδήποτε αφορά και την εξαγγελία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του νέου προγράμματος μετεγκατάστασης 50.000 προσφύγων από χώρες της Αφρικής.

Η αναθεώρηση του Κανονισμού του Δουβλίνου είναι μίας πρώτης τάξεως ευκαιρία για τη θεσμοθέτησης ενός μόνιμου μηχανισμού μετεγκατάστασης, ο οποίος θα συμβάλλει α. στη δικαιότερη κατανομή του βάρους ανάμεσα στα κράτη μέλη β. στην απλούστευση και αυτοματοποίηση των διαδικασιών γ. στην ασφάλεια.

Σε συνδυασμό με την παροχή επαρκούς πληροφόρησης προς τους αιτούντες άσυλο, αυτή η μεταρρύθμιση θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό κίνητρο για τους ανθρώπους αυτούς να συνεργαστούν με τις αρμόδιες αρχές και να μην εναποθέσουν την τύχη τους στα χέρια των δικτύων λαθρεμπόρων.

Κρίσιμη παράμετρος για τις προοπτικές της μετεγκατάστασης είναι η ανάγκη της οικογενειακής επανένωσης των μεταναστών, την οποία άλλωστε υπενθυμίζει και η εκτελεστική επιτροπή της Ύπατης Αρμοστείας για τους Πρόσφυγες.

Σε ό,τι αφορά τις εθνικές ενταξιακές προσπάθειες γίνονται στα πεδία:

  • της στέγασης όπου οι σχετικές υπηρεσίες παρέχονται κυρίως σε κέντρα φιλοξενίας ή σε διαμερίσματα,

  • της υγείας, όπου υπάρχει κάλυψη είτε πλήρης, των αναγνωρισμένων προσφύγων και των αιτούντων άσυλο, είτε περιορισμένη, όσων δεν έχουν υποβάλλει αίτημα ασύλου ή οι μετανάστες που έχουν εκπέσει από τη νομιμότητα,

  • της εκπαίδευσης, όπου έχουν γίνει σημαντικά βήματα δεδομένου ότι υπάρχει η δυνατότητα για τα προσφυγόπουλα να εγγράφονται στο κανονικό σχολικό πρόγραμμα ή σε Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης που έχουν δημιουργηθεί για παιδιά, μέχρι να μπορέσουν να εισαχθούν στο κανονικό πρόγραμμα6 .

Η διαμόρφωση μιας κοινής πολιτικής, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την ασφαλή μετακίνηση μέσω μηχανισμών ανακατανομής των προσφύγων στις χώρες της Ευρώπης, αποτελεί ζήτημα καίριο και ανοικτό.

Δυστυχώς και σήμερα υπάρχουν κράτη μέλη που συνεχίζουν να έχουν επιφυλάξεις για τους τρόπους που μπορεί να επιτευχθεί, κάθε κοινή πολιτική, όμως, εκ των πραγμάτων, ακόμα και αν επιζητήσει συμβιβασμούς μεταξύ των εθνικών πρακτικών, συνιστά ταυτόχρονα και έμπρακτη μορφή της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης.

1 Βλ. Η πρόσκληση των μεταναστευτικών ροών και η προστασία των προσφύγων, έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη, Απρίλιος 2017

2 Βλ. την άποψη ότι «Η ιδέα των hot spots εδράζεται στην εκτεταμένη κράτηση των αιτούντων διεθνή προστασία ακόμα και για τις περιπτώσεις που δεν συντρέχουν λόγοι κράτησης σύμφωνα με τα ανθρώπινα δικαιώματα και το ενωσιακό δίκαιο» σε N.Markard Hotspots στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ: στρατόπεδα κράτησης που προσβάλλουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και παραβιάζουν το ευρωπαϊκό δίκαιο ΕΔΔ τεύχος 1/2016 σελ. 26.

3 Η διοικητική κράτηση ακόμα και αν θεωρείται περιορισμός της μετακίνησης συνιστά στέρηση της ελευθερίας για την οποία συνεκτιμάται μεταξύ άλλων κριτηρίων και η διάρκεια της (Βλ. αντί άλλων την παλαιότερη ΕΔΔΑ Guzzardi κατά Ιταλίας αριθμ. προσφυγής 376/76)

5 Ορισμένα κράτη μέλη (Μάλτα και Λετονία) έχουν ήδη καλύψει τις κατανομές που τους αναλογούν όσον αφορά την Ελλάδα , ενώ άλλα (Φινλανδία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Σουηδία) προσεγγίζουν τον εν λόγω στόχο. Η Τσεχική Δημοκρατία, η Ουγγαρία και η Πολωνία εξακολουθούν να παραβιάζουν τις νομικές τους υποχρεώσεις, και δεν έχουν προβεί σε καμία μετεγκατάσταση (Ουγγαρία και Πολωνία) ή δεν έχουν δεσμευθεί για θέσεις μετεγκατάστασης επί ένα έτος και πλέον (Τσεχική Δημοκρατία). Για τον λόγο αυτό, στις 26 Ιουλίου, η Επιτροπή κίνησε τις διαδικασίες επί παραβάσει και απηύθυνε αιτιολογημένη γνώμη στα εν λόγω κράτη μέλη. Η Επιτροπή εκφράζει την ικανοποίησή της για την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην οποία το Δικαστήριο επιβεβαίωσε το κύρος της δεύτερης απόφασης του Συμβουλίου σχετικά με τη μετεγκατάσταση και απέρριψε τις προσφυγές που είχαν ασκηθεί από τη Σλοβακία και την Ουγγαρία.

6 Βλ. άρθρο 38 ν. 4415/2016 και σε Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ΔΥΕΠ Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων www.dyep.edu.gr 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)