to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Ν. Μπελαβίλας: Δώρο για την Αθήνα η αποκάλυψη του Ιλισού, αρχίζουν άμεσα οι μελέτες

Με ενθουσιασμό για το σχέδιο της «Ανάπλαση Αθήνας ΑΕ», ο πρόεδρος της Νίκος Μπελαβίλας, αναπληρωτής καθηγητής αστικού σχεδιασμού στο ΕΜΠ, άφησε για λίγο τον Πειραιά και μίλησε χθες στην εκπομπή «ιστορίες που γράφουν Ιστορία» στον 105,5 Στο Κόκκινο, και στην Τζούλυ Τσίγκα


Ο Ιλισός, ήταν ένα δώρο της ιστορίας. Όταν ανακαλύφθηκε ότι ο υπόγειος αγωγός είναι κατεστραμμένος μας ήρθε η ιδέα να αποκαλυφθεί η κοίτη του από την Καλλιρόης ως το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Συγγρού. Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο που βγάζει την Αθήνα και στο διεθνές προσκήνιο γιατί «ανακαλύπτει το ιστορικό ποτάμι της». Με ενθουσιασμό για το σχέδιο της «Ανάπλαση Αθήνας ΑΕ», ο πρόεδρος της Νίκος Μπελαβίλας, αναπληρωτής καθηγητής αστικού σχεδιασμού στο ΕΜΠ, άφησε για λίγο τον Πειραιά και μίλησε χθες στην εκπομπή «ιστορίες που γράφουν Ιστορία» στον 105,5 Στο Κόκκινο, και στην Τζούλυ Τσίγκα.

Ανακαλύφθηκε ότι είναι κατεστραμμένος σε πολλά σημεία ο υπόγειος αγωγός, ενώ η Ρένα Δούρου ανακάλυψε ότι αυτό το γνώριζαν από το 2004, αλλά αποσιωπήθηκε η προβληματική κατάσταση λόγω της Ολυμπιάδας. Έτσι μας ήρθε η ιδέα, επικοινωνήσαμε με την Δούρου είπαμε «Αντέχουμε να το κάνουμε; Αντέχουμε». Το δουλεύουμε το σχέδιο εδώ και μήνες. Το έχουμε. Το προχωράμε με την Αττικό Μετρό, τον Δήμο Αθηναίων, σίγουρα την ΕΥΔΑΠ γιατί πρέπει να ρίξουμε ανακυκλωμένα καθαρά νερά – με έναν μικρό βιολογικό καθαρισμό – όπως γίνεται και στην Ευρώπη. Μπορεί να υπάρξει ροή νερού, όχι στάσιμο κι έχουμε πια την τεχνογνωσία γι αυτό.

Αυτό που θα αποκαλυφθεί είναι η καλυμμένη κοίτη του ποταμού από την Καλλιρόης έως το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Πρόκειται για τη νησίδα που περνάει το τραμ. Αν αποξηλώσουμε τους διαβρωμένους αγωγούς αποκαλύπτεται μια μεγάλη κοίτη, με φλέβα νερού και χλωρίδα.

Θα είναι ένα δώρο για την Αθήνα και ήδη οι πρώτες αντιδράσεις του κόσμου είναι ενθουσιώδεις, ενώ το συγκεκριμένο σχέδιο βγάζει την Αθήνα στο διεθνές προσκήνιο γιατί «αποκαλύπτει το ιστορικό ποτάμι της». Όσο για το τραμ, βάσει του σχεδίου που έχει αποκαλυφθεί θα πηγαίνει στην παλιά χάραξη και από την Κασομούλη θα βγαίνει στη Συγγρού έως τους Στύλους Ολυμπίου Διός. Οι μελέτες θα υλοποιηθούν άμεσα, όμως το ίδιο το έργο θα χρειαστεί πολλά χρόνια. Σίγουρα δε θα το υλοποιήσω εγώ, όπως εκείνοι που ξεκίνησαν την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων δεν την ολοκλήρωσαν οι ίδιοι. Είμαι σίγουρος πως είναι ένα τόσο εμβληματικό έργο που δε θα υπάρξει κανείς να το μπλοκάρει.

Ιστορικό κέντρο και Πειραιώς

Τα σχέδια για τα προσφυγικά, την ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων, την ανάταξη της Πειραιώς ήταν παλαιότερα, αλλά τώρα τα βάζουμε μπροστά.

Για το ιστορικό κέντρο προκηρύσσουμε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για ελληνικά αρχιτεκτονικά γραφεία. Εμπιστευόμαστε πολλοί τους Έλληνες αρχιτέκτονες, όπως έχει αποδείξει και ό,τι ανέλαβαν για την ολυμπιάδα, σε αντίθεση με έργα που έγιναν από μεγάλα γραφεία του εξωτερικού. Στόχος είναι η βιώσιμη κινητικότητα, η αναβάθμιση περιοχών και η αναβίωση ιστορικών εγκαταλειμμένων κτιρίων. Σε εξέλιξη είναι το πιλοτικό πρόγραμμα ακινήτων ασφαλιστικών φορέων που το έχει αναλάβει το υπουργείο Εργασίας. Σ' αυτό το πλαίσιο έχουμε 100 κτίρια που δόθηκαν για κοινωνικούς ή εμπορικούς σκοπούς και δεν δόθηκαν χύδην, αλλά στοχευμένα, με στόχο τη συνολική αναβάθμιση κομματιών της πόλης. Σ' αυτήν εντάσσουμε και το γεγονός ότι κηρύχθηκε διατηρητέο το «Άριστον» στην Βουλής, ένα μικρό αλλά ιστορικό τυροπιτάδικο που έχει συνδεθεί με την ιστορία του κέντρου της πόλης.

Το σχέδιο για την ανάταξη της Πειραιώς ξεκινάει από τον Αντώνη Τρίτση και τη Μελίνα Μερκούρη, ενώ το υπηρέτησαν και μεταγενέστεροι, όπως ο Κώστας Λαλιώτης και ο Γιώργος Σουφλιάς. Δε θέλουμε να κλείσουμε τα εργοστάσια, το αντίθετο. Όμως στο νότιο κομμάτι της Πειραιώς δεν υπήρξαν παρεμβάσεις αναβάθμισης όπως στο βόρειο με την Τεχνόπολη, το Μουσείο Μπενάκη κλπ. Η κατάσταση εκεί είναι προβληματική. Σε ένα μήνα θα κηρυχθεί ο 2ος αρχιτεκτονικός διγωνισμός από την Τεχνόπολη μέχρι το ιστορικό κέντρο του Πειραιά στον Κεράνη, στη γέφυρα Λαμπράκη. Ζητάμε ιδέες γι' αυτό το κομμάτι από τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχιτεκτόνων, να μας προτείνουν δράσεις και παρεμβάσεις.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)