to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

14:53 | 31.08.2020

Πολιτική

Ν. Φίλης: Να κάνουμε την πανδημία ευκαιρία για μια Μεγάλη Επένδυση στην Παιδεία

Να κάνουμε την πανδημία ευκαιρία για μια Μεγάλη Επένδυση στην Παιδεία, σε αυξημένο και καταρτισμένο προσωπικό, υποδομές, εξοπλισμό, νέα μαθησιακά εργαλεία, δημιουργική ένταξη των ψηφιακών μέσων στην εκπαιδευτική πράξη κι όχι φυσικά προς υποκατάσταση της ζωντανής σχέσης μαθητή - καθηγητή - σημειώνει σε άρθρο του στην ΕφΣυν ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Φίλης


Το ξέσπασμα της πανδημίας, αιφνιδίασε. Μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες, ουδείς στο ΣΥΡΙΖΑ επιδίωξε φθηνά οφέλη σε μια στιγμή μείζονος υγειονομικού κινδύνου. Δεν ντυθήκαμε Μεγαλέξανδροι εμείς... Δεν μείναμε βέβαια και σιωπηλοί. Επισημάναμε τα ατοπήματα που ακολουθούσαν το ένα το άλλο. Ειδικά στον τομέα της Παιδείας, η αδυναμία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου να υψωθεί εκεί που απαιτούσαν οι περιστάσεις ήταν εμφανής. Ωστόσο εκεί που άγγιξε ναδίρ ήταν με την καταστροφική ανταπόκρισή της στο άνοιγμα των σχολείων.


Στις 23 Ιουλίου καταθέσαμε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων 10 άμεσα μέτρα για τα σχολεία, προς ζύμωση και βελτίωση. Η Επιτροπή είχε συγκληθεί να συζητήσει το νόμο Κεραμέως με ρυθμίσεις προς όφελος σχολαρχών και ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων. Αυτό αποτελούσε την κυβερνητική προτεραιότητα. Δεν ξεχνώ ότι ο πρόεδρος με διέκοψε, επειδή ξεπερνούσα τον προβλεπόμενο χρόνο και... ήμουν εκτός θέματος! Αντίδραση απίστευτα μυωπική, δεδομένου ότι η καθ’ ύλην αρμόδια Επιτροπή δεν είχε άλλη δυνατότητα να συζητήσει το πλέον φλέγον και επίκαιρο θέμα. Και μάλιστα, ενώ γινόταν φανερό ότι τρέχαμε ολοταχώς για δεύτερο κύμα.

Πολύ συνοπτικά, προτείναμε: αποκεντρωμένη, ευέλικτη αντιμετώπιση του ανοίγματος από κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση, υπό την καθοδήγηση του ΕΟΔΥ με βάση κτιριακά, πληθυσμιακά, κοινωνικά, επιδημιολογικά κριτήρια. Να γίνουν σε επείγουσα συνεργασία με τους δήμους μικρές, οικονομικές αλλά καίριες εργασίες σε όλα τα σχολικά κτίρια: να προστεθούν, ας πούμε, βρύσες εκεί που οι αποστάσεις των υπαρχουσών είναι μικρές, να μεγαλώσει ένα παράθυρο εκεί που ο αερισμός μιας τάξης είναι ανεπαρκής κλπ. Να ανευθερούν πρόσθετοι χώροι, ώστε προσωρινά, σε συνδυασμό με την αύξηση αναπληρωτών και την επιτάχυνση διορισμού μονίμων εκπαιδευτικών, να λειτουργήσουν τμήματα 10-12 μαθητών, ακόμα και με εκ περιτροπής διδασκαλία αν είναι απαραίτητο κ.ά.

Βέβαια το θέμα δεν είναι μόνο τεχνικό. Χρειάζεται ενημέρωση, συζήτηση, συναίνεση. Οι γονείς πρέπει να πειστούν ότι ο κίνδυνος είναι μικρός και διαχειρίσιμος. Αλλιώς καταλήγουμε είτε σε θεωρίες συνωμοσίας είτε στο βούρδουλα. Είναι λογικό ορισμένοι να μην κατανοούν γιατί ξαφνικά η μάσκα, που τον Ιούλιο δεν ήταν απαραίτητη στα καταστήματα, είναι το Σεπτέμβριο στις τάξεις. Πειθώ χρειάζεται, όχι πρόστιμο και αποβολή. Αλλιώς η τήρηση των κανόνων θα είναι επιφανειακή και ο κίνδυνος θα επιστρέφει στην τάξη και το σπίτι από την πλαϊνή πόρτα.

Πώς αξιοποίησε το υπουργείο την «περίοδο χάριτος» που είχε από το Μάιο; Κάνοντας απολύτως τίποτα… Η μηδενική ανταπόκριση του υπουργείου είναι σοκαριστική. Σαν να αισθάνονταν όλοι εκεί ότι άλλο είναι το καθήκον τους. Μα ναι, το διαπιστώσαμε: είδαμε τις νομοθετικές τους προτεραιότητες εν μέσω πανδημίας.

Πέραν αυτών: εξοργίζει η υπουργός με την προσπάθειά της να παραποιεί διαρκώς την πραγματικότητα, προσβάλλοντας τη νοημοσύνη όλων. Αναφέρεται ειρωνικά στην πρότασή μας για τις αναγκαίες παρεμβάσεις στην κτιριακή υποδομή, λέγοντας ότι σε λίγους μήνες «δεν θα ξανακτίσουμε τα σχολεία»! Θαρρείς και αυτό είχαμε προτείνει. Θα μαλώσει και τον Ηλία Μόσιαλο, που μίλησε προχτές για ανεπαρκείς υποδομές και την αναγκαία «αραίωση»;

Στην «ιστορία» θα μείνει η απαράμιλλη δήλωσή της ότι δεν είναι απαραίτητο να μειωθεί η «μαθητική πυκνότητα» στις τάξεις, αφού... ο μέσος όρος των μαθητών είναι «μόλις» 17. Διαπίστωση που αξιοποίησαν αμέσως τα φιλικά Μέσα, αναπαράγοντας ότι δήθεν «τα σχολεία ανοίγουν με 17 μαθητές ανά τάξη»! Οι αληθινοί αριθμοί: τα σχολεία ανοίγουν με το 75% των μαθητών (997 χιλ. σε σύνολο 1.35 εκ.) σε τάξεις με περισσότερους από 17, κατά μεγάλο δε μέρος με περισσότερους από 25 μαθητές. Την ίδια στιγμή, η Βουλή συνεδριάζει ξανά με 60 βουλευτές αντί 300. Πώς να εξηγήσεις στους γονείς ότι εκεί η αύξηση της κοινωνικής απόστασης είναι αναγκαία, αλλά στα σχολεία των παιδιών τους, όχι;

Άλλα ατοπήματα: Ουδείς γνωρίζει αν θα υπάρξει έκτακτη ενίσχυση προϋπολογισμού κράτους και δήμων. Απαραίτητη στις συνθήκες η γενναία χρηματοδότηση Υγείας και Παιδείας από τα 32 δισ. του Ταμείου Ανάπτυξης. Η Ισπανία ανακοίνωσε ότι εκεί θα κατευθυνθούν τα χρήματα, κατά προτεραιότητα. Η Ελλάδα που είδε τις σχολικές υποδομές της επί μνημονίων να καταρρέουν, όχι; Κανείς δεν γνωρίζει επίσης αν θα τοποθετηθούν πράγματι περισσότεροι αναπληρωτές από ό,τι πέρσι. Πού είναι τα ποσά και οι αριθμοί; Ακούσαμε αντίθετα στη Βουλή την απίστευτη τερατολογία, ότι δήθεν το κόστος των αναγκαίων αναπληρωτών για σπάσιμο των μεγάλων τμημάτων και εκ περιτροπής λειτουργία είναι 10 εκ. € την ημέρα! Ποσό που αντιστοιχεί σε πρόσληψη... 300.000 αναπληρωτών! Νούμερα στο βρόντο, που παρατίθενται μόνο για να προκαλέσουν τον τρόμο των πολιτών. Να πει ο απλός πολίτης, «ε, αφού δεν γίνεται...»

Η ανησυχία γονέων, εκπαιδευτικών, μαθητών, είναι εύλογη. Αυτά που έπρεπε να γίνουν, δεν έγιναν. Τα σχολεία όμως πρέπει να ανοίξουν, με μέγιστη ασφάλεια. Δεν θα επιτρέψουμε στο υπουργείο να μείνει αμέτοχο. Δεν αρκεί ο

αγώνας και το φιλότιμο των εκπαιδευτικών και η αυτονόητη ωριμότητα των παιδιών μας. Ούτε, η απολύτως απαραίτητη, τήρηση όλων των μέτρων που προτείνουν οι ειδικοί (μάσκα, συχνό πλύσιμο κλπ.) Να κάνουμε την πανδημία ευκαιρία για μια Μεγάλη Επένδυση στην Παιδεία, σε αυξημένο και καταρτισμένο προσωπικό, υποδομές, εξοπλισμό, νέα μαθησιακά εργαλεία, δημιουργική ένταξη των ψηφιακών μέσων στην εκπαιδευτική πράξη κι όχι φυσικά προς υποκατάσταση της ζωντανής σχέσης μαθητή - καθηγητή.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)