to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Μύθοι και αλήθειες σχετικά με το γκολφ Αφάντου στη Ρόδο

Συνέντευξης Τύπου έδωσε η Συντονιστική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Νότιας Δωδεκανήσου σχετικά με την πώληση του Γκολφ Αφάντου στη Ρόδο. Στη συνέντευξη μίλησαν οι Νεκτάριος Σαντορινιός, Συντονιστής ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Νότιας Δωδεκανήσου, Διονύσης Γουβιάς, μέλος Συντονιστικής Επιτροπής και Δημήτρης Παρασός, Αρχιτέκτονας- Πολεοδόμος Μηχανικός.


Το Γκολφ Αφάντου πρέπει να αξιοποιηθεί με όρους Δημοσίου Συμφέροντος και όχι με όρους Αποικιοκρατίας.

1.    Γκολφ-Αφάντου- Σύντομο Ιστορικό


Το Δημόσιο προχώρησε το 1962 στην απαλλοτρίωση των ακινήτων στο Γκολφ Αφάντου. Το 1970 η έκταση μεταβιβάζεται στον ΕΟΤ.

Από το 1985 γίνονται συνεχώς προσπάθειες για την αξιοποίηση του Γκολφ Αφάντου, όμως η εγκληματική αμέλεια και πολλές φορές η ύποπτη κωλυσιεργία που επέδειξαν οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, οδήγησαν το Γκολφ στην απαξίωση και τη σημερινή κατάσταση στην οποία βρίσκεται.


Μέχρι και πριν από λίγα χρόνια το γήπεδο προσέλκυε αρκετούς γκόλφερ διεθνώς καθώς ο σχεδιασμός του γηπέδου θεωρείται από τους καλύτερους σε διεθνές επίπεδο. Όμως εδώ πρέπει να επισημανθεί και η μοιρολατρική στάση των τοπικών αρχόντων που δεν επένδυσαν έστω στο γήπεδο αξιοποιώντας το για τη δημιουργία ειδικών τουριστικών πακέτων σε συνδυασμό με τις υφιστάμενες ξενοδοχειακές και άλλες υποδομές της ευρύτερης περιοχής και του νησιού της Ρόδου.


Σήμερα το Γκολφ Αφάντου έχει μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να «αξιοποιηθεί» (ξεπουληθεί) στα πλαίσια της γενικότερης πολιτικής ξεπουλήματος της Δημόσιας Περιουσίας. Το γιατί θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη «αξιοποίηση» αποτελεί ξεπούλημα θα αναλυθεί παρακάτω.

2.    Βασικές αρχές για την αξιοποίηση του Γκολφ Αφάντου
Το «Γκολφ Αφάντου» είναι ένα πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο της Ρόδου που η αδιαφορία των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ το καταδίκασαν σε απαξίωση για να έρθουν σήμερα σε συνεργασία να το ξεπουλήσουν. Μια τέτοια εξέλιξη θα στερήσει από τους πολίτες μια πολύτιμη πηγή εσόδων με προοπτική την πραγματική ανάπτυξη του τόπου και όχι των κερδών κάποιων επιτήδειων.


Η αξιοποίηση του «Γκολφ Αφάντου» είναι επιβεβλημένη.  Όχι όμως με όρους αποικιοκρατίας αλλά με όρους δημοσίου συμφέροντος. Η σημερινή εικόνα εγκατάλειψης είναι απαράδεκτη και πρέπει να αλλάξει άμεσα. Η οποιαδήποτε παρέμβαση θα πρέπει να είναι προς την κατεύθυνση του ποιοτικού- εναλλακτικού τουρισμού. Η αξιοποίηση της περιοχής πρέπει να γίνει με σεβασμό σε βασικές αρχές όπως είναι:

•    η διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος,
•    η δημιουργία αντίστοιχων με τη σπουδαιότητα του έργου, θέσεων εργασίας,
•    η ανάπτυξη της περιοχής και του νησιού με όρους αειφορίας , βιωσιμότητας και ήπιων μορφών επέμβασης
•    η προστασία του περιβάλλοντος και η στροφή του τουριστικού μας προϊόντος σε εναλλακτικές - ποιοτικές μορφές τουρισμού.
•    η αξιοποίηση-ανάδειξη των υφιστάμενων αθλητικών και ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων και η επέκταση τους στην κατεύθυνση του αθλητικού και προπονητικού τουρισμού. Το φυσικό περιβάλλον της περιοχής προσφέρεται για την ανάπτυξη προπονητικού και αθλητικού τουρισμού.
•    η διασφάλιση της ελεύθερης και απρόσκοπτης πρόσβασης των πολιτών σ’ όλο το μήκος της παραλίας με ταυτόχρονη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της υφιστάμενης παραλιακής οδού και την ανάπλαση – αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου της έκτασης.

3.    Μύθοι & Αλήθειες
Η «αξιοποίηση» χωρίς όρους και προϋποθέσεις έχει συνοδευτεί από αρκετούς μύθους που προσπαθούν να ντύσουν με ένα καλό περιτύλιγμα το επιδιωκόμενο ξεπούλημα. Συγκεκριμένα:
Μύθος 1: Τα έσοδα από την «αξιοποίηση» του «Γκολφ Αφάντου» θα ελαφρύνουν το βάρος από την πλάτη των πολιτών της χώρας.
Αλήθεια 1: Τα έσοδα από το ξεπούλημα θα μεταφερθούν άμεσα στον ειδικό λογαριασμό για την αποπληρωμή του χρέους.
 Μύθος 2: Η επένδυση, γενικά, θα προσελκύσει τουρισμό υψηλής ποιότητας.
Αλήθεια 2: Αυτό που λείπει είναι η ανάπτυξη νέων αλλά και η συντήρηση υπαρχόντων υποδομών πολιτισμού και αθλητισμού προκειμένου να συνδυασθούν μορφές ποιοτικού και εναλλακτικού τουρισμού. Μόνον η θεσμοθέτηση  ορίων στη χρήση και τη δόμηση των ακινήτων εξασφαλίζει τους όρους για τουρισμό υψηλής ποιότητας. Η άνευ όρων επένδυση οδηγεί στην γνωστή μορφή φθηνού μαζικού τουρισμού.
Μύθος 3: Η επένδυση θα δώσει προστιθέμενη αξία στην περιοχή.
Αλήθεια 3: Όπως είναι ήδη γνωστό τα αναμενόμενα οφέλη από την εκποίηση της περιοχής αναμένονται σε 30 εκ. €. Αυτό σημαίνει ότι η τιμή διαμορφώνεται σε 15 €/τ.μ., ενώ σήμερα η τιμή της αγοράς είναι τουλάχιστον 150 €/τ.μ. Είναι προφανές ότι αυτό οδηγεί στην υποτίμηση της αξίας. Ακόμα, σύμφωνα με το μεσοπρόθεσμο οποιαδήποτε ιδιοκτησία κρίνεται απαραίτητη για τα σχέδια του επενδυτή, αυτή θα απαλλοτριώνεται με έξοδα του Ελληνικού Δημοσίου με συνοπτικές διαδικασίες και  σε τιμή που δεν θα υπερβαίνει την τιμή που πωλήθηκε το κυρίως ακίνητο.
Μύθος 4: Θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.
Αλήθεια 4: Η εκποίηση του «Γκολφ  Αφάντου» εντάσσεται στη συνολικότερη πολιτική του μνημονίου. Η πολιτική αυτή οδηγεί στην απορρύθμιση της οικονομίας και ιδιαίτερα της αγοράς εργασίας. Οι μισθοί θα είναι μισθοί Βουλγαρίας δίχως προστασία, έλεγχο και εργασιακά δικαιώματα.
Μύθος 5: Η επένδυση αυτή θα συμβάλλει στην ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής.
Αλήθεια 5: Στο μεσοπρόθεσμο προβλέπεται η θέσπιση παρεκκλίσεων στους πολεοδομικούς όρους με κοινή υπουργική απόφαση. Δηλαδή έντεχνα «παρακάμπτεται» και η ισονομία αλλά και αυτή καθ’ αυτή η έννοια του υγιούς ανταγωνισμού απέναντι στους επιχειρηματίες του τουρισμού.  Στο πλαίσιο της πλήρους ελευθερίας σχεδιασμού και δόμησης, ο επενδυτής μπορεί να εκμεταλλευτεί όλες τις πιθανές δραστηριότητες των χρηστών της επένδυσης.  Επομένως θα καλυφθούν από την επένδυση όλες οι ανάγκες σε εστίαση, αναψυχή και άλλες δραστηριότητες τουρισμού και εμπορίου. Αποτέλεσμα θα είναι οι επισκέπτες να παραμένουν εντός του χώρου της επένδυσης ενώ η τοπική οικονομία ελάχιστα θα καρπώνεται από την επένδυση.
Αλήθεια 6: Στη διακήρυξη αναφέρεται η παραχώρηση του αιγιαλού και της παραλίας για 50+50 χρόνια. Δεν έχει διευκρινιστεί αν αυτή η πρόβλεψη αφορά στο σύνολο της παραλίας μήκους περίπου 7 χλμ. το οποίο αποτελεί και το επικρατέστερο σενάριο. Κάτι τέτοιο είναι καταστροφικό, αφού θα στερήσει από όλους τους πολίτες και επισκέπτες της Ρόδου από την καλύτερη παραλία κοντά στην πόλη της Ρόδου, μετατρέποντάς την σε ιδιωτική με ότι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό για την κοινωνική ζωή και την τοπική οικονομία.
Αλήθεια 7: Ο χώρος δεν παραχωρείται για αξιοποίηση για ορισμένο χρονικό διάστημα αλλά πωλείται. Αυτό σημαίνει ότι στερείται το δικαίωμα από τις μελλοντικές γενιές να τον διαχειριστούν.

4.    Άμεσες ενέργειες
Θεωρούμε ότι η ακολουθούμενη διαδικασία για τους λόγους που αναφέρθηκαν παραπάνω δεν εξυπηρετεί τη σκοπιμότητα αξιοποίησης του ακινήτου αλλά το ξεπούλημα του. Εν’ όψει της διαδικασίας έναρξης της Β’ φάσης πρέπει άμεσα να διευκρινιστούν:
1.    Τα τοπογραφικά τα όρια του ακινήτου.
2.    Ποιο τμήμα του αιγιαλού και της παραλίας παραχωρείται.
3.    Οι όροι χωροταξικού σχεδιασμού και
4.    Η πολεοδομική και περιβαλλοντική νομοθεσία που θα δεσμεύει τους επενδυτές.
Η διαδικασία «αξιοποίησης» μέσω του ΤΑΙΠΕΔ αποσκοπεί αποκλειστικά στο ξεπούλημα της Δημόσιας Περιουσίας και στη δημιουργία de facto Ειδικών Οικονομικών Ζωνών  
Πρότασή μας είναι η ανάκληση της διαδικασίας και η κατάρτιση ένα master plan βάσει του οποίου θα διατυπωθεί ένα νέο πλαίσιο διακήρυξης το οποίο θα εξασφαλίζει τους βασικούς όρους σχεδιασμού που αναφέρθηκαν παραπάνω.


Ωστόσο ακόμη και στα πλαίσια της υφιστάμενης διακήρυξης θα μπορούσαν να γίνουν τα κατωτέρω:

1.    Να παραμείνει η κυριότητα του ακινήτου στο Δημόσιο και να παραχωρηθεί η χρήση για ένα εύλογο χρονικό διάστημα (π.χ. 50 χρόνια)
2.    Να τεθούν σαφείς περιορισμοί στο είδος και το μέγεθος των υποδομών που μπορούν να κατασκευαστούν. Οι περιορισμοί αυτοί να προκύψουν μέσα από διάλογο με την τοπική κοινωνία και τους φορείς του τόπου.
3.    Να διασφαλιστεί η διατήρηση των υφιστάμενων αθλητικών εγκαταστάσεων, γήπεδο γκολφ, κολυμβητήριο, καταδυτήριο κλπ και η αναβάθμιση τους.
4.    Να μην παραχωρηθεί ο αιγιαλός και παραλία. Άλλωστε είναι αρκετή η πρόβλεψη του θεσμικού πλαισίου για την προνομιακή χρήση τους από τον επενδυτή με την καταβολή του αντίστοιχου αντιτίμου.
5.    Να διασφαλιστεί η ελεύθερη και απρόσκοπτη πρόσβαση των πολιτών σ’ όλο το μήκος της παραλίας με ταυτόχρονη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της υφιστάμενης παραλιακής οδού.
6.    Να διασφαλιστεί η τήρηση της ισχύουσας πολεοδομικής, περιβαλλοντικής και αρχαιολογικής νομοθεσίας, όπως ισχύει και για τους υπόλοιπους επιχειρηματίες της περιοχής.
7.    Να  κρατηθεί  μέρος  της  όλης  έκτασης,  το  ένα  τέταρτο  περίπου,   ως  απόθεμα  γης  για  μελλοντική  αξιοποίηση  και  μεταβατικά  να  διατεθεί  για  ελεύθερη  χρήση  ντόπιων και ξένων, με  ευθύνη  και  φροντίδα  της  Τ.Α.     


Η Ρόδος και η περιοχή Αφάντου έχει ανάγκη από μια αξιοποίηση του Γκολφ με σκοπό την εξυπηρέτηση των αναγκών και των συμφερόντων της τοπικής κοινωνίας και όχι από μια «αξιοποίηση» προς όφελος των κάθε λογής ανεξέλεγκτων επενδυτών.

2019 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)