Στα χρονικά των ΗΠΑ, δύο είναι οι χειρότερες φυσικές καταστροφές: Ο πολύνεκρος σεισμός του Λος Άντζελες και η υπερχείλιση του Δέλτα. Τριάντα χιλιάδες τετραγωνικά μίλια σκεπάστηκαν από τα νερά! Η πρωτοφανής θεομηνία προκάλεσε ντόμινο εξελίξεων, οικονομικών, πολιτικών, έως και μουσικών. Χιλιάδες ολοκληρωτικά κατεστραμμένοι εργάτες κατέφυγαν στις Βόρειες Πολιτείες μέσα σ’ ένα τσουνάμι πάνδημης μετανάστευσης. Εκτός από τις αναμνήσεις, πήραν μαζί και τον ήχο τους μπολιάζοντας με νότιο χρώμα τις νέες πατρίδες. Έτσι γεννήθηκαν η μουσική σκηνή του Σικάγο, το ρυθμ' ν’ μπλουζ και οι βάσεις του ροκ 'ν' ρολ...
Ο σκηνοθέτης Μπιλ Μόρισον, πολλά χρόνια φίλος - συνεργάτης του Μπιλ Φριζέλ, τον επέλεξε κυρίως επειδή «...αναμειγνύοντας ροκ με κάντρι, τζαζ με μπλουζ, ανακάλυψε τι τα συνδέει: αυτοσχεδιασμός και αίσθηση παιξίματος». Αποτέλεσμα, ένα παναμερικανικό, επιβλητικό σάουντρακ. Η ταινία (75΄) είναι ελεγεία βασισμένη σε ντοκουμέντα εποχής με επίκεντρο τον άνθρωπο και την μετάλλαξή του κάτω από πολύ ειδικές συνθήκες.
Αναμφισβήτητα ο Φριζέλ είναι μία από τις μεγαλύτερες μορφές της σύγχρονης αμερικανικής και παγκόσμιας μουσικής. Γεννήθηκε στη Βαλτιμόρη, έζησε στο Ντένβερ, κατοικεί στο Σιάτλ. Μεγάλωσε με αγγλική ροκ του ’60, σόουλ, Μπιτς-Μπόις, Ζάπα, αλλά επηρεάστηκε από κιθαρίστες όπως οι: Μοντγκόμερι, Χέντριξ, Τζιμ Χαλ.
Μελέτησε κιθάρα, κλαρινέτο και σαξόφωνο. Προχωρώντας πέρασε στη τζαζ. Έγινε ευρύτερα γνωστός όταν ο Πατ Μεθίνι τον πρότεινε στην ECM ως αντικαταστάτη του. Συνεργάστηκε με δεκάδες μουσικούς όπως οι Λοβάνο, Γκαρμπάρεκ, Ρον Κάρτερ, Άριλντ Άντερσεν... Ένα από τα σχήματά του (κιθάρα, τσέλο, μπάσο, ντραμς) βρήκε όχι λίγους μιμητές.
Χωρίς παρωπίδες, έχει ενορχηστρώσει θέματα των Άιβς, Κόπλαντ, Γκέρσουϊν, Ντέιβις, Ντύλαν κ.ά. Μέσα σε τέσσερις δεκαετίες διαμόρφωσε προσωπικό ύφος συναποτελούμενο από πειραματικά ροκ, κινηματογραφικά, μπλουζ, νεοφόλκ και άλλα στοιχεία.
Η παρουσία του στην Αθήνα μπορεί να θεωρηθεί η σημαντικότερη επίσκεψη τζαζ μουσικού για το 2012.
Κορνήλιος Διαμαντόπουλος