to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

17:58 | 22.10.2020

Πολιτική

Μητσοτάκης και Καραμανλής πάνε να καλύψουν το σκάνδαλο των 120 εκατομμυρίων στον ΟΑΣΘ

Με μια προκλητική κίνηση απέσυραν την καταγγελία προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Έντονη διαμαρτυρία Στ. Παππά και Σ. Παναγιωτίδη, εκ μέρους του προηγούμενου ΔΣ του Οργανισμού προς την Κομισιόν.


Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δια του Υπουργού Υποδομών Μεταφορών Κ. Καραμανλή και η διορισμένη από την κυβέρνηση νέα διοίκηση του ΟΑΣΘ, η οποία απέσυρε την καταγγελία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να μη διερευνηθεί το σκάνδαλο και, κυρίως, να μην ανακτηθούν οι παράνομες κρατικές ενισχύσεις τουλάχιστον της τελευταίας δεκαετίας (οι παλαιότερες έχουν παραγραφεί), που ανέρχονται σε ένα ποσό της τάξης των 120 εκατομμυρίων ευρώ τουλάχιστον, τα οποία θα στερηθεί, και μάλιστα σ’ αυτή τη συγκυρία, ο κρατικός προϋπολογισμός.

Για τον λόγο αυτό ο πρώην πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Στέλιος Παππάς και ο πρώην διευθύνων σύμβουλος ΟΑΣΘ, Σάββας Παναγιωτίδης, απέστειλαν σχετική επιστολή προς την Κομισιόν διαμαρτυρόμενη για την κωλυσιεργία της Επιτροπής. Τότε, το νέο Δ.Σ.  επιτελούσε και ρόλο εκκαθαριστή του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ). Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξακολουθεί, για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του έτους αφότου έλαβε την καταγγελία, να απέχει από οποιαδήποτε διερεύνηση της υπόθεσης (αριθμός SA.54832). Σημειωτέον, η καταγγελία αποσύρθηκε  από τη νέα διοίκηση του –εντωμεταξύ περιελθόντος σε δημόσιο έλεγχο– ΟΑΣΘ, η οποία διορίστηκε στις 9 Αυγούστου 2019 από τη νέα κυβέρνηση που προέκυψε από τις εκλογές του Ιουλίου 2019.

Η επιστολή που απέστειλαν οι Στ. Παππάς και Σ. Παναγιωτίδης υπενθυμίζει πως μέχρι τις 25 Ιουλίου 2017 ο ΟΑΣΘ υπήρξε ιδιωτική επιχείρηση «στην οποία είχε ανατεθεί με προκλητικά προνομιακούς όρους (υπέρμετρο εγγυημένο επιχειρηματικό κέρδος, εγγυημένη απόδοση κάθε είδους λειτουργικών δαπανών χωρίς έλεγχο) το μονοπώλιο της παροχής συγκοινωνιακού έργου στην περιοχή της Θεσσαλονίκης». 

Η επιστολή παραθέτει μια σειρά από στοιχεία τα οποία ενδεχομένως η Επιτροπή παραβλέπει (βρείτε τα αμέσως παρακάτω). Οι Στ. Παππάς και Σ. Παναγιωτίδης ζητουν από την Κομισιόν να κινήσει άμεσα τη διαδικασία έρευνας πιθανών παράνομων κρατικών ενισχύσεων στην υπόθεση, βάσει της καταγγελίας της 12ης Ιουνίου 2019, η οποία «ενόψει των συντρεχουσών περιστάσεων, και παρά την εκ των υστέρων απόσυρσή της, συνιστά βαρύνουσας σημασίας στοιχείο που την καθιστά επιτακτική». Ακόμα, ζητείται να κινηθεί διαδικασία έρευνας για παράβαση του κανονισμού (ΕΚ) 1370/2007 που συνιστά καθαυτή στοιχείο παράνομων κρατικών ενισχύσεων.

Τα στοιχεία και γεγονότα που αναφέρει η επιστολή είναι τα εξής:  

«(α) Η καταγγελία στην υπόθεση SA.54832 δεν υποβλήθηκε από τρίτον ανταγωνιστή ή από οποιονδήποτε τρίτο, αλλά από τους εκκαθαριστές και μέλη του Δ.Σ. της ίδιας της ενισχυθείσας επιχείρησης (ΟΑΣΘ), οι οποίοι ως εκ της ιδιότητάς μας είχαμε πλήρη εικόνα και απεριόριστη πρόσβαση στα στοιχεία της επιχείρησης. Είναι αυτονόητο, σύμφωνα με την κοινή λογική, πως καταγγελία που προέρχεται από την ίδια την ενισχυθείσα επιχείρηση, ακόμη κι αν εν συνεχεία αποσύρθηκε, έχει τελείως διαφορετική βαρύτητα και δεν συνιστά απλή ‘πληροφορία’.

(β) Η εκ των υστέρων απόσυρση της καταγγελίας από τη νέα διοίκηση της ενισχυθείσας επιχείρησης, η οποία διορίστηκε από την ελληνική κυβέρνηση (τους υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών), οφείλει να αξιολογηθεί ενόψει του γεγονότος ότι η κυβέρνηση αυτή ταυτίζεται πολιτικά με την κυβέρνηση του ίδιου κόμματος (Νέα Δημοκρατία) που θέσπισε το παράνομο καθεστώς ενίσχυσης (η από 11.1.2008 σύμβαση και ο κυρωτικός νόμος 3652/2008). Είναι εξίσου αυτονόητο, σύμφωνα με την κοινή λογική, πως είναι παντελώς αναξιόπιστη η απόσυρση καταγγελίας από όσους έχουν ίδιο ενδιαφέρον να μη διερευνηθεί δική τους παρανομία.

(γ) Πέραν της καταγγελίας μας, το γεγονός της χορήγησης παράνομων κρατικών ενισχύσεων στον ΟΑΣΘ αποδεικνύεται και από μια σειρά από αναφορές και γνωμοδοτήσεις ανεξάρτητων φορέων και παρατηρητών. Ενδεικτικά, έχουμε θέσει  υπόψη σας:

- την από 18 Μαρτίου 2019 γνωμοδότηση του καθηγητή Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου της Νομικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, κ. Παναγιώτη Γκλαβίνη.

- την από 23 Μαΐου 2019 γνωμοδότηση ΓΝ 032/19 της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων του ελληνικού υπουργείου Οικονομικών.

Το ίδιο φαινόμενο αναδεικνύεται και στην από 14 Δεκεμβρίου 2016 γνωμοδότηση 320/2016 του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους της Ελληνικής Δημοκρατίας.

(δ) Η παράβαση των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων συρρέει εν προκειμένω και με παράβαση διατάξεων του κανονισμού (ΕΚ) 1370/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τις δημόσιες επιβατικές σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές, η διερεύνηση της οποίας ανήκει στην αρμοδιότητα της ΓΔ Κινητικότητας και Μεταφορών, στην οποία κοινοποιούμε το παρόν, μαζί με την καταγγελία μας και προς την οποία θα πρέπει να θέσετε  υπ’ όψη, το σύνολο της αλληλογραφίας μας με τη ΓΔ Ανταγωνισμού, καθώς και τις απαντήσεις στις κοινοβουλευτικές ερωτήσεις E-003361/2019 και E-000475/2020.

(ε) Η κίνηση και ολοκλήρωση της διαδικασίας έρευνας των παράνομων κρατικών ενισχύσεων προς τον ΟΑΣΘ αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για να ολοκληρωθεί η εν εξελίξει εκκαθάριση της επιχείρησης. Σε διαφορετική περίπτωση, αν δηλαδή ολοκληρωθεί η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, χωρίς να έχει προηγουμένως διευθετηθεί το ζήτημα των παράνομων κρατικών ενισχύσεων προς τη επιχείρηση, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να επέλθουν εκ των υστέρων μείζονος σημασίας ανατροπές, με αποτέλεσμα και η ελληνική Δικαιοσύνη να αποδειχθεί αναξιόπιστη αλλά και να διαιωνίζεται μια σοβαρή οικονομική και διοικητική εκκρεμότητα.

Ενόψει όλων των παραπάνω, είμαστε στη δυσάρεστη θέση να διαπιστώσουμε ότι συντρέχουν ενδείξεις μεροληπτικής συμπεριφοράς σας σε βάρος μας και υπέρ των αρχών της σημερινής ελληνικής κυβέρνησης, οι οποίες επιδιώκουν να αποτρέψουν διαδικασία έρευνας για παράνομες κρατικές ενισχύσεις που, κατά παράβαση επίσης του κανονισμού (ΕΚ) 1370/2007, χορηγούνταν επί δεκαετία τουλάχιστον στην τότε ιδιωτική επιχείρηση ΟΑΣΘ (Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης) βάσει του καθεστώτος ενισχύσεων της από 11.1.2008 σύμβασης και του κυρωτικού της νόμου 3652/2008, όπως επιβεβαιώθηκε και συμπληρώθηκε με το άρθρο 30 του νόμο 4313/2014». 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)