to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

10:22 | 04.11.2022

Οικονομία

Μισά «καλάθια», άνοδος τιμών: «Ακυρώνουν» τον νόμο Γεωργιάδη οι τέσσερις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ;

Οι τέσσερις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ αρνούνται να συμμορφωθούν με τον νόμο και εφευρίσκουν τεχνάσματα ώστε, εάν δεν τις αυξάνουν, τότε να διατηρούν τις τιμές σε υψηλά επίπεδα. Οι λίστες των καταστημάτων υπολείπονται κατά πολύ από το να συμπληρώσουν τα 51 προϊόντα. Πυρά από τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Καταναλωτών, καθώς και από τον ο πρόεδρο εργαζομένων καταναλωτών Ελλάδας


Όπως φαίνεται από τις πρώτες ημέρες εφαρμογής του μέτρου του καλαθιού του νοικοκυριού οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ όχι μόνο δεν στήριξαν τον μέτρο του Υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά οι τέσσερις μεγάλες έχουν μόνο τα μισά προϊόντα από τα 51, ενώ δεν μείωσαν τις τιμές όπως προβλέπεται από τον νόμο.

Με βάση, στοιχεία που αποκάλυψε ο πρόεδρος εργαζομένων καταναλωτών Ελλάδας, Απόστολος Ραυτόπουλος, φαίνεται πως τα «καλάθια» των σούπερ μάρκετ υπολείπονται ακόμα κατά πολύ από το να συμπληρώσουν τους 51 κωδικούς, ενώ πολλά εξ αυτών δεν φαίνονται πρόθυμα να συμμετάσχουν στο μέτρο, εμφανίζοντας κάποια προϊόντα πολλές φορές εντός της λίστας που έχει ζητήσει το υπουργείο.

Χαρακτηριστικές είναι οι καταγγελίες του προέδρου των καταναλωτών, ο οποίος αναφέρει πως στις λίστες των μεγάλων αλυσίδων λείπουν έως και 25 προϊόντα από τα 51, ενώ κάποια από τα σούπερ μάρκετ παρά του ότι πρέπει να έχουν έως 40% ιδιωτικές ετικέτες, έχουν δηλώσει άνω των 60%  προϊόντα ιδιωτικής ετικέτα στο καλάθι του νοικοκυριού.

Ενδεικτικά, σούπερ μάρκετ εμφανίζεται να έχει 11 φορές το ίδιο προϊόν στα 51, ενώ ένα άλλο σούπερ μάρκετ έχει 12 φορές το ίδιο προϊόν ώστε να συμπληρώσει τον αριθμό.

«Πάρτυ» φαίνεται να γίνεται και στο θέμα των τιμών, όπου το μέτρο έχει ουσιαστικά αφήσει ανεξέλεγκτες κρυφές ανατιμήσεις. Μακαρόνια που το Σάββατο 30/10 κόστιζαν 0,74 ευρώ στο καλάθι εισήχθησαν με 1,24 ευρω, ενώ καφές το ίδιο προϊόν το ένα σούπερ μάρκετ το πουλάει 2,44 ευρώ και άλλο σούπερ  μάρκετ 3,52 καφέ.

ΙΝΚΑ: Πλαφόν κέρδους από την παραγωγή ως το ράφι και μείωση ΕΦΚ στα καύσιμα

Δεν άλλαξε τίποτε, λένε τις προσφορές «καλάθι» - Οι παραγωγοί πωλούν φτηνά, εμείς αγοράζουμε ακριβά - Μείωση ΕΦΚ τώρα, ψηλά συμφέρει μόνο λαθρέμπορους καυσίμων

Η ευχέρεια που παρέχει η απουσία ελέγχων στους μεσάζοντες επιτρέπει να θησαυρίζουν εις βάρος παραγωγών και καταναλωτών, ενώ το ίδιο ισχύει για το λαθρεμπόριο καυσίμων που εκμεταλλεύεται ότι επιβάλλεται υψηλός Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, μείωση του ΕΦΚ θα φέρει άμεση μείωση τιμών, τόνισε μιλώντας στο Kontra ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτή Γιώργος Λεχουρίτης.

Για «σόου κοροϊδίας και εξαπάτησης των συμπολιτών μας» έκανε λόγο, αναφερόμενος στην πρεμιέρα της πρωτοβουλίας «καλάθι του νοικοκυριού» ο κ. Λεχουρίτης. «Το λέγαμε από πριν, θα μπουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και προϊόντα προσφορών. Τι άλλαξε; Τίποτα. Το μόνο που άλλαξε είναι τα ψέματα που συνεχίζει να λέει ο υπουργός Ανάπτυξης». «Ο κ. Άδωνις έχει περάσει παραπάνω από τους πολιτικούς. Τι μας είπε; Ότι είχαν τα προϊόντα καλύτερες τιμές από ό,τι τις προηγούμενες ημέρες. Να σας δείξω φυλλάδιο που έχω στα χέρια μου; Είναι οι ίδιες τιμές με το καλάθι του νοικοκυριού. Και είναι φυλλάδιο προσφορών. Τι άλλαξε λοιπόν; Τίποτα!», επανέλαβε ο ίδιος.

«Για το περιβόητο γάλα που λέει, 1,12 ευρώ, όλα τα σούπερ μάρκετ έχουν γάλα ιδιωτικής ετικέττας 1,12. Δεν ντράπηκε να πάρει στα χέρια του γάλα γερμανικό, το οποίο παράγεται και συσκευάζεται στη Γερμανία και πωλείται από ελληνικό σούπερ μάρκετ;», αναρωτήθηκε.

«Αυτός έκανε το σόου στις τηλεοράσεις. Εγώ έκανα την πραγματική έρευνα της αγοράς. Μπήκα στο e-katanalotis, έλεγξα ορισμένα σούπερ μάρκετ. Υπάρχουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέττας, στο 80%-90% σε ορισμένα σούπερ μάρκετ. Υπάρχουν και επώνυμα προϊόντα αλλά είναι προϊόντα σε φυλλάδιο προσφορών. Δεν χρειάζεται να διαφημίζω ποιο σούπερ μάρκετ είναι, όπως έκανε ο υπουργός για επώνυμα μακαρόνια ... μπορεί να είχαν π.χ. ονομαστική τιμή 1,42 ευρώ αλλά με τις προσφορές τα πούλαγαν τα σούπερ μάρκετ στα 1,2-1,27 ευρώ».

«Θέλοντας να επιβεβαιωθεί ο ίδιος, έκανε την μία "πατάτα" μετά την άλλη. Ως ΙΝΚΑ έχουμε στοιχεία, τα αντιπαραθέτουμε. Αποδεικνύουν ότι αυτό που λέμε εμείς είναι αλήθεια, αυτό που λέει ο υπουργός είναι ψέματα ... στα αυγά, στα απορρυπαντικά, στα είδη περιποίησης ... τα είδα στο φυλλάδιο προσφορών, ήταν ακριβώς οι ίδιες τιμές με αυτές στο e-katanalotis ... υπάρχει και περίπτωση, πιθανώς τυπογραφικό λάθος, που το φυλλάδιο το έχει φθηνότερα».

«Λύση υπάρχει και είναι συγκεκριμένη», συνέχισε, «στην πηγή που ξεκινά ένα προϊόν. Πόσο πωλείται στο χωράφι; Πόσο φτάνει στον καταναλωτή; Τι περιθώριο ποσοστού κέρδους πρέπει να έχει, 100%, 200%, 500%; Δεν μπορεί να έχει 1.500%, να πωλείται π.χ. η ελιά 40-50 λεπτά και να φτάνει στον καταναλωτή 7-8 ευρώ. Δεν μπορεί να παραπονιούνται οι παραγωγοί ότι πωλούν φτηνά και οι καταναλωτές να αγοράζουν ακριβά. Το λεμόνι πωλείται στο χωράφι 35 λεπτά, στη λιανική φτάνει 1,8 ευρώ. Το αχλάδι, το μήλο. Ξέρουμε να κάνουμε έρευνα αγοράς, δεν ξέρει μόνο το υπουργείο. Αλλά εμείς είμαστε 52 χρόνια στην "πιάτσα", ξέρουμε τι σημαίνει ακρίβεια και αγορά, δεν είμαστε σε γραφείο αλλά στο δρόμο. Ψάχνουμε και πηγαίνουμε, ερευνώντας».

Εμφανίστηκε εξάλλου αρνητικός στην προοπτική μείωσης του ΦΠΑ στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. «Δεν θα ωφελήσει τον καταναλωτή αλλά τον επιχειρηματία. Το είδαμε όταν μειώθηκε ο ΦΠΑ από το 24% στο 13%. Δεν μειώθηκε ο καφές, οι υπηρεσίες».

«Η μοναδική λύση είναι η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα», κατά τον κ. Λεχουρίτη. «Αυτό θα επιφέρει μείωση τιμών στην αγορά, στο κόστος παραγωγής, στο κόστος ενέργειας. Αυτόματα, θα πέσουν οι τιμές στα προϊόντα. Η επίκληση της κυβέρνησης, ότι δεν συμφέρει τα δημόσια οικονομικά μία μείωση του ΕΦΚ, είναι κοροϊδία. Αυτούς που δεν συμφέρει, είναι στο λαθρεμπόριο καυσίμων. Όσο μεγαλύτερος είναι ο ΕΦΚ, τόσο περισσότερα λαθραία καύσιμα κυκλοφορούν. Αυτή είναι η πραγματική εικόνα».

Εξάλλου, θύμισε ότι στο υπουργείο Ανάπτυξης υπάρχει το Εθνικό Συμβούλιο Καταναλωτή και Αγοράς (ΕΣΚΑ) που «συνεδριάζει μία ή δύο φορές το χρόνο. Από τότε που βγήκε ο κ. Γεωργιάδης, δεν θυμάμαι αν συμμετείχε μία φορά στο ΕΣΚΑ, μία φορά. Είναι παντογνώστης, πάνσοφος, δεν χρειάζεται ούτε τις παραγωγικές τάξεις ούτε τις οργανώσεις καταναλωτών, να συζητήσει».

Άδ.Γεωργιάδης: Θα δούμε σε κάνα-δυο εβδομάδες 

«Επέλεξα να επισκεφθώ σήμερα τις αλυσίδες σουπερμάρκετ «Σκλαβενίτης» και «Α-Β Βασιλόπουλος» γιατί αυτές οι δύο παρουσίασαν χθες βράδυ στο e - Καταναλωτής μια σειρά επιπλέον προϊόντων και με χαμηλότερες τιμές. 'Άρα λοιπόν, στη μεγάλη κουβέντα εάν ο ανταγωνισμός λειτουργεί και αν το καλάθι λειτουργεί, η ίδια η πραγματικότητα και η αγορά δείχνει το δρόμο μέσα σε μόλις 48 ώρες. Από την Τετάρτη μέχρι σήμερα Παρασκευή, δηλαδή μέσα σε δύο μέρες, έχουμε σε πολλά προϊόντα - σε περίπου 15 προϊόντα αυτής της αλυσίδας και σε άλλα τόσα της άλλης αλυσίδος- χαμηλότερες τιμές».

Αυτό δήλωσε σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων 'Αδωνις Γεωργιάδης, μετά την επίσκεψή του σε καταστήματα των εν λόγω αλυσίδων στο πλαίσιο της κυβερνητικής πρωτοβουλίας για το «καλάθι του νοικοκυριού»,.

«Η υποστήριξη των καταναλωτών τις πρώτες μέρες είναι εντυπωσιακή και πράγματι, οι τιμές είναι συγκριτικά, το τονίζω συγκριτικά, καλύτερες και θα είναι και καλύτερες όσο ο ανταγωνισμός περισσότερο λειτουργήσει. Αντί δηλαδή να αφήσουμε να επικρατήσει η συνήθως νεοελληνική μας γκρίνια, ας δούμε το θέμα λίγο καλόπιστα», πρόσθεσε ο υπουργός. « Το καλάθι έχει «ξεπουλήσει». Δεν προλαβαίνουν να γεμίζουν τα ράφια από τα προϊόντα του καλαθιού, που πάει να πει ότι ο κόσμος παρά το ότι κάποιοι θα ασκήσουν κριτική, θα πουν τον καπαμά τους, το αγοράζει».

Ο υπουργός σημείωσε ότι «θα αφήσουμε το καλάθι να λειτουργήσει ένα-δύο εβδομάδες, να δούμε πως πάει στα σούπερ μάρκετ και μετά θα πάρουμε αποφάσεις για επέκτασή του και πως θα γίνει». Παράλληλα γίνονται επαφές με τη βιομηχανία, «για να δούμε και στα επώνυμα προϊόντα πόσο μεγαλύτερες προσφορές μπορούν να γίνουν με το καλάθι του νοικοκυριού και την επόμενη και τη μεθεπόμενη εβδομάδα».

Επιβεβαίωσε επίσης ότι θα δοθεί λύση σε κάποιες ειδικές κατηγορίες, «παραδείγματος χάρη για τους διαβητικούς, οι οποίοι έχουν θέσει το ερώτημα ότι δεν έχουν κι αυτοί πρόσβαση σε κάποιο φθηνότερο προϊόν και με ενδιαφέρει πολύ. Είναι πολύς κόσμος και θέλω και τους συμπολίτες μας που έχουν κάποιο πρόβλημα υγείας να τους φροντίσουμε».

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)