to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Μετρό Θεσσαλονίκης: Μουσαμάδες και… ακρίδες

Μετρό Θεσσαλονίκης: Μουσαμάδες και… ακρίδες


Βρήκα πολύ διασκεδαστική την ιδέα της Αττικό Μετρό ΑΕ να ανοίξει δύο σταθμούς στη Θεσσαλονίκη για να επιδείξει την κατασκευαστική πρόοδο που είχε γίνει στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης επί κυβέρνησης… ΣΥΡΙΖΑ. 

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, που από το πρωί μέχρι το βράδυ αρέσκονται να κατηγορούν τον ΣΥΡΙΖΑ ότι παρέδωσε έργα με «μουσαμάδες», έπεσαν στην επικοινωνιακή παγίδα που οι ίδιοι έστησαν. Αναγκάστηκαν να παραδεχτούν δημόσια ότι η διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ που εγκαταστάθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το Μάρτιο του 2016 και απομακρύνθηκε το Σεπτέμβριο του 2019, άφησε σημαντικό έργο πίσω της.

Και όχι μόνο αυτό. Αλλά αναγκάστηκαν και να προπαγανδίζουν το έργο που έγινε εκείνη την περίοδο, ανοίγοντας στους πολίτες και επιδεικνύοντας δύο σταθμούς που είχαν κατασκευαστικά ολοκληρωθεί από τότε.

Οι εικόνες μπορεί να ξεγελούν, τα νούμερα όμως είναι αμείλικτα.

Αν κάποιος σήμερα ανοίξει την επίσημη ιστοσελίδα της Αττικό Μετρό ΑΕ διαπιστώνει με έκπληξη ότι η πρόοδος του έργου του Μετρό της Θεσσαλονίκης έχει κολλήσει στο 87%.

Αν τώρα ληφθεί υπόψη ότι το έργο τον Μάρτιο του 2016, όταν ανέλαβε η διοίκηση που διόρισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ήταν σταματημένο και με ένα μόλις 30% του φυσικού του αντικειμένου ολοκληρωμένο, ενώ το Σεπτέμβριο του 2019, που η διοίκηση ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε, είχε ολοκληρωθεί το 75% του έργου, καταλήγει σε δύο ενδιαφέροντα για την πρόοδο του έργου συμπεράσματα.

Πρώτον ότι επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το έργο κατέγραψε μια σημαντική πρόοδο της τάξης του 45%.

Σχεδόν το μισό έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης δηλαδή, το οποίο αξίζει να θυμηθούμε ότι εκτελείται εδώ και 16 χρόνια, ολοκληρώθηκε στα 3,5 χρόνια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Και δεύτερον ότι επί κυβέρνησης Μητσοτάκη, σε ίσο με εκείνον του ΣΥΡΙΖΑ χρόνο, το έργο προχώρησε μόλις κατά 12%, έχοντας φτάσει με τα βίας στο 87% της ολοκλήρωσής του. 

Η σύγκριση είναι συντριπτική. Μέσα σε 3,5 χρόνια η μεν κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε το έργο κατά 45%, σε αντίθεση με την κυβέρνηση ΝΔ που σε ίδιο χρόνο το προχώρησε κατά μόλις 12%.

Επί ΣΥΡΙΖΑ δηλαδή το έργο είχε περισσότερο από τριπλάσια πρόοδο σε σχέση με αυτήν που έχει σήμερα, επί ΝΔ.

Είναι εδώ που η ασκητική της αριθμητικής υπερτερεί της φλυαρίας της προπαγάνδας. 

Βάλτε δίπλα το 45% του ΣΥΡΙΖΑ με το 12% της ΝΔ και θα καταλάβετε γιατί. Αν είναι… μουσαμάδες η πρόοδος του 45% του έργου, τότε η πρόοδος του μόλις 12%, σε ίσο χρόνο, δεν είναι παρά αέρας κοπανιστός.

Προς άρση κάθε παρεξήγησης, ο όρος «εγκαίνια» για το σταθμό Σιντριβάνι, με τον οποίο η ΝΔ του Μητσοτάκη υποδέχθηκε το Δεκέμβριο του 2018 έναν ολοκληρωμένο κατασκευαστικά σταθμό για να απαξιώσει το έργο του πολιτικού της αντιπάλου, ήταν και αυτός μέρος της προπαγάνδας του… μουσαμά.

Κανείς από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν μίλησε τότε για «εγκαίνια», αλλά για επίδειξη στο κοινό της πόλης της κατασκευαστικής προόδου των έργων του Μετρό.

Ό,τι ακριβώς κάνουν δηλαδή και οι σημερινοί, παρουσιάζοντας δύο έτοιμους κατασκευαστικά σταθμούς.

Με μόνη τη διαφορά ότι το 2019 παρουσιάζονταν το εντυπωσιακό έργο που είχε γίνει τότε, ενώ σήμερα παρουσιάζεται για μια ακόμη φορά το ίδιο εντυπωσιακό έργο που είχε γίνει την ίδια εκείνη την περίοδο.

Γιατί τα 3,5 χρόνια που πέρασαν από το 2019 μέχρι σήμερα, η κυβέρνηση της ΝΔ τα σπατάλησε όχι για να κατασκευάσει καινούργια, αλλά για να αποδομήσει τα έργα του Μετρό που είχαν γίνει επί ΣΥΡΙΖΑ.

Είτε μέσω προπαγάνδας περί δήθεν… μουσαμάδων, τους οποίους τώρα αναγκάζονται να παρουσιάζουν σαν έργα δικά τους.

Είτε και μέσω του ξηλώματος του έργου της Βενιζέλου. Που με μια καινοτόμο τεχνική μέθοδο, την οποία οι… άριστοι της διοίκησης της ΝΔ ποτέ δεν αντιλήφθηκαν, θα κατασκεύαζε και το σταθμό του Μετρό και συγχρόνως θα άφηνε και αμετακίνητο τον σπουδαίο αρχαιολογικό θησαυρό που βρέθηκε ακέραιος εκεί. Και που για κακή του τύχη, περίμενε την καταστροφική μανία της κυβέρνησης Μητσοτάκη για να διαλυθεί «εις τα εξ ων συνετέθη».

Ένα πρόσθετο πλεονέκτημα της μεθόδου της παραμονής των αρχαίων αμετακίνητων στη θέση τους, ήταν και η γρήγορη και με πολύ μικρότερο κόστος πρόοδος του έργου. Το οποίο αν δεν το σταματούσαν, σήμερα θα λειτουργούσε ήδη.

Γιατί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που είχε συνυπογραφεί με τον εργολάβο τότε, το έργο θα παραδίνονταν στο τέλος του 2020.

Τόσο η πρόοδος του έργου εκείνη την εποχή, όσο και οι δηλώσεις του εργολάβου περί έγκαιρης παράδοσης είναι αδιάψευστοι μάρτυρες αυτής της αλήθειας.

Και πάλι, η δύναμη των αριθμών αποδεικνύεται ακατανίκητη.

Αν, δηλαδή, σε 3,5 χρόνια είχε ολοκληρωθεί το 45% του έργου, το οποίο είχε φτάσει ήδη στο 75% της ολοκλήρωσής του, τότε γιατί σε 1,5 χρόνο που έμενε από το καλοκαίρι του 2019 μέχρι το τέλος του 2020, δεν θα είχε ολοκληρωθεί το υπόλοιπο 15%; 

Δεδομένου ότι ο καθυστερημένος κατασκευαστικά σταθμός Βενιζέλου, που ισοδυναμεί περίπου με το 10% του έργου, σύμφωνα με το τότε χρονοδιάγραμμα θα παραδίνονταν αργότερα και συγκεκριμένα το 2023.

Την ίδια διαβεβαίωση, άλλωστε, έδινε δημοσίως τον Φεβρουάριο του 2019 και ο τότε διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ από τη Θεσσαλονίκη.

Και η ΑΚΤΩΡ το διαβεβαίωνε αυτό τότε γιατί ήξερε πολύ καλά ότι σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης που είχε υπογράψει, κάθε καθυστέρηση της παράδοσης του έργου θα σήμαινε καταβολή μεγάλων αποζημιώσεων από την ίδια προς το δημόσιο.

Και όχι το αντίθετο που συμβαίνει σήμερα, μετά τη μονομερή καταπάτηση του χρονοδιαγράμματος και την αλλαγή του σχεδιασμού από πλευράς κυβέρνησης. 

Καθώς σήμερα, είναι πλέον το δημόσιο υποχρεωμένο να καταβάλει εκείνο αποζημιώσεις στον εργολάβο, επειδή καθυστερεί την πρόοδο του έργου με πρόσχημα την αλλαγή του σχεδιασμού του για να αποσπαστούν τα αρχαία.

Ενδιαφέρον θα είχε λοιπόν, κάποια στιγμή, η κυβέρνηση Μητσοτάκη να δείξει ένα δικό της έργο. 

Να ανοίξει δηλαδή όχι ένα σταθμό που κατασκευάστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ, όπως τώρα κάνει, αλλά τους λογαριασμούς του δημοσίου από τους οποίους πληρώνονται οι αποζημιώσεις στους εργολάβους.

Για να θαυμάσει ο κόσμος της Θεσσαλονίκης, αλλά και ολόκληρης της χώρας, πόσες δεκάδες εκατομμύρια ευρώ έχει καταβάλει το δημόσιο στον εργολάβο τα τελευταία 3,5 χρόνια και πόσα θα συνεχίσει να καταβάλει μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο, εξ αιτίας των καθυστερήσεων που προκαλεί η σημερινή κυβέρνηση για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας. Για να αποδομήσει, δηλαδή, το έργο της προηγούμενης.

Όσο η κυβερνητική προπαγάνδα πετάει τη μπάλα ενός έργου που λιμνάζει στην κερκίδα των… μουσαμάδων, τόσο στα ταμεία των εργολάβων εισρέουν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ δημόσιου χρήματος.

Μια ακόμη απόδειξη για τις… ακρίδες που έχουν πέσει στο κράτος και το απομυζούν επί κυβέρνησης Μητσοτάκη, σε μια ιδιαίτερα δύσκολη για όλους εμάς εποχή.

*Ο Γ. Μυλόπουλος είναι Καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ – Πρώην Πρόεδρος Αττικό Μετρό ΑΕ – Πρώην Πρύτανης ΑΠΘ
 

tags: άρθρα

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)