to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

17:30 | 17.06.2020

πηγή: Στο Κόκκινο

Πολιτική

«Μεγάλος Περίπατος» ή μεγάλο... φαγοπότι;

Οι «το πολύ 50.000 ευρώ» για τον «Μεγάλο Περίπατο» του Κ. Μπακογιάννη αιφνιδιαστικά έγιναν 2 εκατ. ευρώ και μάλιστα με απευθείας αναθέσεις που πληρώνονται «ντούκου», επισήμανε ο δημοτικός σύμβουλος της Ανοιχτής Πόλης, Κώστας Αλεξίου, μιλώντας Στο Κόκκινο 105,5.



Οι «το πολύ 50.000 ευρώ» για τον «Μεγάλο Περίπατο» του Κ. Μπακογιάννη αιφνιδιαστικά έγιναν 2 εκατ. ευρώ και μάλιστα με απευθείας αναθέσεις που πληρώνονται «ντούκου» και όχι με την σταδιακή παράδοση του έργου, απειλείται τόσο ο τρέχων όσο και οι επόμενοι προϋπολογισμοί του Δήμου Αθηναίων, ήδη κάνουν κάθε 15 ημέρες αναμόρφωση προϋπολογισμού και «στραγγίζουν» κωδικούς για να εξασφαλίσουν ρευστοτητα, προειδοποίησε ο δημοτικός σύμβουλος της Ανοιχτής Πόλης Κώστας Αλεξίου μιλώντας Στο Κόκκινο και τον Νίκο Σβέρκο.

Δεν έχουμε έλλειψη... μελετών για το τι πρέπει να γίνει στο κέντρο της Αθήνας, από την εποχή του Τρίτση ακόμη υπάρχουν πάρα πολλές και όλες έχουν ως κοινό τόπο τον περιορισμό της κυκλοφορίας των ΙΧ, είπε ο κ. Αλεξίου. Αλλά είναι σημαντικό ότι οι Πανεπιστημίου και Σταδίου εξυπηρετούν «διαμπερή» κυκλοφορία από την μία μεριά της πόλης στην άλλη. Έπρεπε λοιπόν αυτό να αντιμετωπιστεί, να μην περνούν όλοι από το κέντρο. Ουδείς τόλμησε να αγγίξει αυτό το πρόβλημα, ούτε η συγκεκριμένη νέα μελέτη. Στην παρουσίαση πριν ανακοινωθεί ο «Μεγάλος Περίπατος», η βασική επιλογή προέβλεπε ότι η κυκλοφοριακή επιβάρυνση σε οδούς που συνδέουν το κέντρο της Αθήνας (όπως Χαμοστέρνας, Συγγρού, Κηφισίας, Αλεξάνδρας, κτλ.) θα ήταν πολύ μικρή, 2%. Αλλά δεν φαίνεται να επιβεβαιώνεται.

Η βασική δήλωση του δημάρχου Αθηναίων Κ. Μπακογιάννη περιελάμβανε αναφορά στην «προσωρινότητα» έργων και παρεμβάσεων, με οριστικοποίηση -εάν αποφασιστεί να προχωρήσει- τουλάχιστον σε έξι μήνες. Η κοστολόγηση του έργου δεν περιελάμβανε καμία οικονομική πρόβλεψη ακριβώς γιατί δεν θα κόστιζε τίποτα, «το πολύ 50.000 ευρώ» όπως είπε ο κ. Μπακογιάννης, αλλά (όπως ανέφερε σε άλλο σημείο ο κ. Αλεξίου) καθώς στις προθέσεις του Δήμου είναι να αποκτηθούν και τοποθετηθούν μεταξύ άλλων 225 υψηλόκορμοι φοίνικες των 1.700 ευρώ ο καθένας, ουασιγκτόνιοι φοίνικες με 3.200 ευρώ, 38 ψευδοπιιπεριές με 350 ευρώ, αλλά και 12.000 θάμνοι (που όπως αναρωτήθηκε ο κ. Αλεξίου ποια εταιρεία θα τους παραδώσει σε τόσο λίγες ημέρες; ), αλλά και ζαρντινιές χιλιάδων ευρώ και παγκάκια-ζαρντινιέρες των 5.700 ευρώ, το κόστος των 2 εκατ. ευρώ συνολικά συνθέτει μία σαφώς υπερκοστολογημένη διακήρυξη και ένα τεχνικό έργο με αυστηρές προδιαγραφές που κανένας λόγος δεν υπήρχε να γίνει με «προσωρινότητα». Αυτές οι δύο προκηρύξεις-αναθέσεις, εξάλλου, δεν ήταν ούτε η πρώτη ούτε η δεύτερη, αλλά η 17η και 18η του Δήμου Αθηναίων, μαζί με προηγούμενες εκατομμυρίων ευρώ για την λειτουργία του Δήμου σε σχέση με τον κορωνοϊό. Έχουμε 18 απευθείας αναθέσεις που αναφέρονται σε θέματα αντιμετώπισης του κορωνοϊού. Και υπάρχει και σειρά άλλων υπερκοστολογημένων εργολαβιών.

Έχουν ήδη ανεβάσει το κόστος του Δήμου σε τέτοιο σημείο που αναγκάζεται να κάνει κάθε 15 ημέρες αναμόρφωση προϋπολογισμού για να εξασφαλίσει ρευστοτητα, να «στραγγίξει» όλους τους κωδικούς δαπανών που δεν ήταν ενεργοί. Μεταξύ άλλων, γιατί στην απευθείας ανάθεση πρέπει να πληρώσεις με την παράδοση, ενώ όταν κάνεις ένα έργο, πληρώνεις «ντούκου» όταν το παραλάβεις. Τώρα π.χ. στο Δήμο πληρώνουμε έργα του 2016, όπως είπε χαρακτηριστικά. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας του Δήμου και κλεισίματος του προϋπολογισμού λόγω της μείωσης των εσόδων, αλλά και της κατάρτισης του επόμενου που θα είναι πολύ μεγάλο πρόβλημα εάν δεν υπάρξει γενναία επιχορήγηση του κράτους προς τους Δήμους, όπως προειδοποίησε.

Αναφέρθηκε επίσης στο ότι τα έργα προκηρύχθηκαν αιφνιδιαστικά, σε έκτακτες συνεδριάσεις της Επιτροπής, με ασφυκτικά περιθώρια κατάθεσης αίτησης συμμετοχής σε πρόχειρο διαγωνισμό, μόλις δύο ημέρες. Οι προδιαγραφές είναι αυστηρότατες γιατί είναι μόνιμες εγκαταστάσεις που πρέπει να αντέχουν στο χρόνο. Και ο χρόνος παράδοσης είναι επίσης ασφυκτικός, μόλις 20 ημέρες. Είναι αδύνατο να υπήρχε εταιρεία να παραδώσει 1.000 ζαρντινιέρες προδιαγραφών που ζητούσε η προκήρυξη μέσα σε 20 ημέρες. Και υπάρχει ποινή αποκλεισμού, αν δεν τις παραδώσει δεν μπορεί να συμμετάσχει για τα επόμενα 2 χρόνια σε κανένα έργο. Μοιάζουν με φωτογραφική διαδικασία που μόνο το όνομα δεν λέει. Το καταγγείλαμε με δελτίο Τύπου, μας απάντησε ο Δήμαρχος και ο ΓΓ του Δήμου ότι ο ανταγωνισμός θα είναι μεγάλος. Για τις ζαντινιέρες εμφανίστηκαν τρεις εταιρείες με 10% διαφορά στις τιμές, για τα χρώματα και τη σήμανση μόνο μία εταιρεία γιατί οι άλλες δεν κατέθεσαν δικαιολογητικά... Η Ομοσπονδία Γεωτεχνικών Ελλάδας τον κατήγγειλε καθαρά ως προεπιλεγμένο ανάδοχο, τόνισε ο κ. Αλεξίου, καταγγέλλοντας τους όρους του Δήμου Αθηναίων.

Από εδώ και στο εξής δεν ψηφίζουμε τίποτα, θεωρούμε ότι ο δήμαρχος έχει ξεφύγει από την αρχική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ξεκαθάρισε ο ίδιος.

Αναφέρθηκε εξάλλου εκτενώς και στην ουσιαστικά απουσία μελετών, σημειώνοντας ότι οι προηγούμενες συγκοινωνιακές μελέτες δεν προχώρησαν γιατί δεν ήταν πλήρεις. Μία συγκοινωνιακή μελέτη υποχρεωτικά πρέπει να συνοδεύεται από πολεοδομικές και αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις, πολύ περισσότερο να λαμβάνει υπόψιν τους πάρα πολλούς φορείς που εμπλέκονται, όπως π.χ. τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Στην προκειμένη περίπτωση, του Κ. Μπακογιάννη -που ακόμα και ως Περιφερειάρχης ξιφουλκούσε για την Ανάπλαση ΑΕ- τώρα του φαίνεται μία χαρά, την μετέτρεψε και σε εταιρεία του Δήμου, που θα αναλάβει να διαχειριστεί το Ζάππειο και τον Λόφο Φιλοπάππου. Οι μελέτες της Ανάπλαση ΑΕ συνοδεύονταν από παρεμβάσεις που εστίαζαν στην ανάπλαση διάφορων περιοχών του κέντρου (Στοά Εμπόρων, Πλατεία Θεάτρου, Αναφιώτικα, κτλ.) με προστασία χρήσεων γης για τα μικρομάγαζα, το μικροεμπόριο. Όλα αυτά τώρα έχουν πεταχτεί στην άκρη.

Αυτή την στιγμή υλοποιείται μία απλή συγκοινωνιακή μελέτη που μάλιστα δεν έχει παραδοθεί υπογεγραμμένη, ξεκαθάρισε, δεν υπάρχει η πλήρης μελέτη με τα συνοδά θέματα που πρέπει να αντιμετωπίσει. Υπάρχει μόνο το αποτέλεσμα της μελέτης για την διαχείριση κυκλοφορίας στο κέντρο της Αθήνας. Ο ίδιος ο προϊστάμενος της μελέτης καθηγητής του Πολυτεχνείου δήλωσε στο Δημοτικό Συμβούλιο ότι «βεβαίως πρέπει να συμπληρωθεί η μελέτη, γιατί δεν συνοδεύεται από πολεοδομικές παρεμβάσεις, αρχιτεκτονικές μελέτες, μελέτες αντικτύπου στην οικονομία». Γι` αυτό επικαλούμαστε την προχειρότητα του έργου, την προχειρότητα του δημάρχου Κ. Μπακογιάννη να την εφαρμόσει. Γιατί ακριβώς λείπουν βασικά σημεία. Και είναι νόμιμο με την ΠΝΠ διαχείρισης θεμάτων με πρόσχημα τον κορωνοϊό...

Αντίστοιχα, η υλικοτεχνική υποδομή περιλαμβάνει 30.000 δέντρα, παγκάκια και ζαρντινιέρες, σήμανση, δεν πρόκειται για προσωρινή παρέμβαση. Γι` αυτό και στην Οικονομική Επιτροπή η Ανοιχτή Πόλη καταψήφισε και τις δύο εργολαβίες, τόσο επειδή άλλα έλεγε ο Κ. Μπακογιάννης και άλλα κάνει (η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου μιλάει για «ανέξοδες» παρεμβάσεις), όσο και επειδή οι προδιαγραφές του έργου (ζαρντινιέρες, παγκάκια κτλ.) αποτελούν μόνιμα έργα που δεν έχουν καμία σχέση με την προσωρινότητα του έργου, πέραν του κόστους που είναι υπερβολικό.

Διαβάστε σχετικά:

Ο Μεγάλος Περίπατος που έγινε Μεγάλο Μποτιλιάρισμα: «Όλα τα είχαμε, αυτό μας έλειπε»

2020 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)