to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

15:22 | 23.06.2022

Πολιτική

Με τροπολογία στη Βουλή: Τη μισθολογική αποκατάσταση εργαζομένων στο «Philos II», ζητάει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Η τροπολογία της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατατέθηκε στο σ/ν του Υπ. Υγείας: "Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας"


Τροπολογία με θέμα: «Μισθολογική αποκατάσταση εργαζομένων στο πρόγραμμα Philos II» κατέθεσαν ο Τομεάρχης Υγείας της Κ.Ο του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Ανδρέας Ξανθός, η Αναπλ. Τομεάρχης Υγείας, Δώρα Αυγέρη και ο Τομεάρχης Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιώργος Ψυχογιός.

Η τροπολογία κατατέθηκε στο σ/ν του Υπ. Υγείας: "Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας" και ακολουθεί το πλήρες κείμενό της:

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Η υλοποίηση του προγράμματος «Ολοκληρωμένη επείγουσα παρέμβαση υγείας για την προσφυγική κρίση» (“PHILOS I & II”) έχει ως αντικείμενο τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας και την κάλυψη των υγειονομικών αναγκών των προσφύγων και μεταναστών και περιλαμβάνει  - μεταξύ άλλων- σειρά δράσεων, όπως: παρεμβάσεις δημόσιας υγείας, λειτουργία συστήματος επιδημιολογικής επιτήρησης, συντονισμός εμβολιασμών, εκτίμηση των συνθηκών υγιεινής των χώρων διαμονής των προσφύγων, ενίσχυση των δομών του δημόσιου συστήματος υγείας, επιστημονική επίβλεψη και συντονισμό του επιχειρησιακού προγράμματος.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που απευθύνεται σε ευάλωτες πληθυσμιακά ομάδες (πρόσφυγες – μετανάστες) για την κάλυψη βασικών αναγκών ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και στο οποίο απασχολούνται περίπου 670 άτομα όλων των ειδικοτήτων (υγειονομικοί και διοικητικό προσωπικό).

Ειδικότερα το συγκεκριμένο πρόγραμμα σχεδιάστηκε και υλοποιείται από το 2017 και κατά την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ εξασφαλίστηκαν τρεις διαδοχικές χρηματοδοτήσεις και ανανεώσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Φορέας υλοποίησης του προγράμματος παραμένει μέχρι και σήμερα ο ΕΟΔΥ.

Εντούτοις από τον Δεκέμβριο του 2021 μέχρι και σήμερα ακολουθούνται κυβερνητικές πολιτικές απαξίωσης και υποβάθμισης τόσο του ίδιου του προγράμματος, όσο κυρίως των εργαζόμενων, οι οποίοι βιώνουν ένα συνεχές καθεστώς εργασιακής επισφάλειας – ως προς την ανανέωση ή μη της εργασιακής τους σχέσης- ενώ ταυτόχρονα υφίστανται  αδικαιολόγητες και αυθαίρετες μειώσεις μισθών οι οποίες υπερβαίνουν το 45%.

Ως προς το μισθολογικό καθεστώς των εργαζόμενων γιατρών - οδοντιάτρων υπάρχουν ρητές και σαφείς νομοθετικές προβλέψεις.

Αρχικά, το άρθρο 123 του ν. 4549/2018 «Διατάξεις για την ολοκλήρωση της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων - Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022 και λοιπές διατάξεις  κωδικοποιημένος με τον 4931/2022» προέβλεπε στις παραγράφους 4 & 5 – μεταξύ άλλων - ότι : 4. «Οι ιατροί και οδοντίατροι που συμμετέχουν στο ανωτέρω πρόγραμμα λαμβάνουν τις αποδοχές των ιατρών υπηρεσίας υπαίθρου, όπως αυτές καθορίζονται από τις διατάξεις του Κεφαλαίου Ε΄ του Μέρους Α΄ του ν. 4472/2017» (Α΄ 74). Πλέον των αποδοχών του προηγούμενου εδαφίου, στους ιατρούς και οδοντίατρους που συμμετέχουν στο ανωτέρω πρόγραμμα καταβάλλεται:
α) ένας (1) επιπλέον μηνιαίος μισθός ιατρού υπηρεσίας υπαίθρου, όπως καθορίζεται στην παράγραφο 3 του άρθρου 138 του ν. 4472/2017, εφόσον εργάζονται στα Κέντρα Φιλοξενίας Προσφύγων και Μεταναστών (ΚΦΠΜ) και στα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΚΥΤ) της Επικράτειας, […]».

5. Όλο το προσωπικό που απασχολείται στο πρόγραμμα εργάζεται με καθεστώς πλήρους απασχόλησης. Οι ιατροί μπορούν να επιλέξουν κατά την υποβολή της αίτησής τους να εργάζονται με καθεστώς πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, οπότε η υπηρεσία τους στο πρόγραμμα λογίζεται ως προϋπηρεσία στο ΕΣΥ. Η υπηρεσία του προσωπικού στο πρόγραμμα λογίζεται ως προϋπηρεσία στο δημόσιο τομέα. Είναι δυνατή και η πρόσληψη ιατρών άνευ ιατρικής ειδικότητας».

Με τον ν. 4647/2019 «Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας των Υπουργείων Υγείας, Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και άλλες διατάξεις» και συγκεκριμένα με το άρθρο 9  τροποποιήθηκε πλέον  το άρθρο 123 του ν. 4549/2018 ως εξής:

«4. Οι ιατροί και οδοντίατροι που συμμετέχουν στο ανωτέρω πρόγραμμα λαμβάνουν τις αποδοχές των ιατρών υπηρεσίας υπαίθρου, όπως αυτές καθορίζονται από τις διατάξεις του Κεφαλαίου Ε΄ του Μέρους Α΄ του ν. 4472/2017 (Α΄ 74). Πλέον των αποδοχών του προηγούμενου εδαφίου, στους ιατρούς και οδοντίατρους που συμμετέχουν στο ανωτέρω πρόγραμμα καταβάλλεται:

α) ένας (1) επιπλέον μηνιαίος μισθός ιατρού υπηρεσίας υπαίθρου, όπως καθορίζεται στην παράγραφο 3 του άρθρου 138 του ν. 4472/2017, εφόσον εργάζονται στα Κέντρα Φιλοξενίας Προσφύγων και Μεταναστών (ΚΦΠΜ) και στα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΚΥΤ) της Επικράτειας».

Συνεπώς, και η μεταγενέστερη  διάταξη διατήρησε αυτούσια την καταβολή μηνιαίως ενός επιπλέον μισθού ιατρού υπηρεσίας υπαίθρου, στους γιατρούς και οδοντιάτρους – οι οποίοι μετέχουν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Αντίστοιχα με την παρ. 9 του άρθρου 8 του ν. 4647/2019 προβλέπεται ότι: «Η δαπάνη για την αμοιβή του κατά τα ανωτέρω προσλαμβανόμενου προσωπικού βαρύνει τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του Ε.Ο.Δ.Υ.. Το σύνολο των αποδοχών του προσωπικού καθορίζεται από τις διατάξεις του ν. 4354/2015 (Α΄ 176). Πλέον των αποδοχών του προηγούμενου εδαφίου στους νοσηλευτές, μαίες, επισκέπτες υγείας, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, γενικούς/υγειονομικούς συντονιστές, συντονιστές πεδίου, διασώστες, πληρώματα ασθενοφόρων, διαπολιτισμικούς μεσολαβητές/διερμηνείς και όποιου προσωπικού άλλου κλάδου, πλην ιατρών, με σχέση απασχόλησης των παραγράφων 7 και 8 του παρόντος άρθρου, με ενεργές συμβάσεις κατά τη δημοσίευση του παρόντος, που απασχολείται στα ανωτέρω προγράμματα καταβάλλεται:

α) ένας (1) επιπλέον μηνιαίος μισθός εισαγωγικού κλιμακίου της κατηγορίας του, εφόσον εργάζονται στα Κέντρα Φιλοξενίας Προσφύγων και Μεταναστών (ΚΦΠΜ) και στα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΚΥΤ) της Επικράτειας […]».

Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν διαδοχικές νομοθετικές προβλέψεις, οι οποίες ισχύουν  μέχρι σήμερα στους εν λόγω εργαζόμενους και δικαιούχους καταβολής μηνιαίως ενός επιπλέον μισθού, από τον Δεκέμβριο του 2021 - η καταβολή των οφειλόμενων δεδουλευμένων αποδοχών έχει περικοπεί αδικαιολόγητα, απροειδοποίητα και παράνομα.

Συγκεκριμένα, στους εργαζόμενους  με υπηρεσιακή ενημέρωση γνωστοποιήθηκε ότι το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους εγείρει ζήτημα με την καταβολή των αποδοχών των εργαζόμενων του προγράμματος «Philos» καθώς και ότι  οι περικοπές θα αφορούν τα δεδουλευμένα του Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου 2021.

Έκτοτε έχει παρέλθει ένα εξάμηνο χωρίς καμία νεότερη ενημέρωση προς τους εργαζομένους, οι οποίοι εξακολουθούν να υφίστανται μισθολογικές περικοπές της τάξης του 45% και επί τα χείρω μονομερή βλαπτική μεταχείριση της υπηρεσιακής τους κατάστασης.

Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι η αιφνίδια και αναιτιολόγητη μεταβολή της υπηρεσιακής - μισθολογικής κατάστασης των εργαζομένων στο πρόγραμμα «Philos» , έχει οδηγήσει σε μαζικές  αποχωρήσεις – παραιτήσεις αποδυναμώνοντας ακόμη περισσότερο την λειτουργικότητα του προγράμματος.

Μέχρι και  σήμερα εργαζόμενοι δεν γνωρίζουν την απόφαση και το αιτιολογικό του ΓΛΚ, στο οποίο στηρίχθηκε η μισθολογική τους περικοπή, παρά τις συνεχείς προσπάθειες (προσφυγή ΣΕΠΕ κά) και κυρίως δεν υπάρχει καμία νομοθετική μεταβολή στην οποία μπορεί να στηριχθεί μια τέτοιου είδους ενέργεια. Πολύ δε περισσότερο καμία νέα σύμβαση δεν έχει υπογραφεί μεταξύ των συμβαλλόμενων πλευρών.

Επειδή, εκατοντάδες εργαζόμενοι στο πρόγραμμα «Philos» έχουν υποστεί αναίτια και απρόκλητα βλαπτική μεταβολή της υπηρεσιακής και μισθολογικής τους κατάστασης και περαιτέρω υλική και ηθική ζημία.

Επειδή, καμία επίσημη πρωτοβουλία δεν έχει αναληφθεί μέχρι σήμερα από το αρμόδιο υπουργείο για την επίλυση του προβλήματος και την επαναφορά στην  αρχική νόμιμη μισθολογική και υπηρεσιακή κατάσταση των εργαζομένων στο πρόγραμμα «Philos».

Επειδή, οι εργαζόμενοι εξακολουθούν να παρέχουν τις ίδιες υπηρεσίες, στις ίδιες εργασιακές και υγειονομικές συνθήκες υπό το ισχύον νομικό καθεστώς – στο οποίο καμία νεότερη νομοθετική μεταβολή δεν υπήρξε (οργανικός ή ειδικός άλλος νόμος).

Επειδή, είναι αναγκαίο να αρθούν οι όποιες ερμηνευτικές δυσχέρειες είχαν ανακύψει εξαιτίας της χρήσης συγκεκριμένων νομικοτεχνικών όρων σχετικά με τις μισθολογικές προβλέψεις των εργαζόμενων στα συγκεκριμένα προγράμματα.

Επειδή, ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ  επανέρχεται συστηματικά με κατάθεση κοινοβουλευτικών ερωτήσεων στην αδιέξοδη κατάσταση που οι κυβερνητικές πολιτικές οδήγησαν το πρόγραμμα «Philos» χωρίς να λαμβάνει καμία απάντηση από το Υπουργείο Υγείας.

Επειδή, η συνεχής απαξίωση του προγράμματος «Philos» θα έχει σοβαρές συνέπειες για την δημόσια υγεία.

Β. ΠΡΟΣΘΗΚΗ - ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

-Τροποποιείται η παράγραφος 9 εδ. α. του άρθρου 8 του ν. 4647/2019 «Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας των Υπουργείων Υγείας, Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και άλλες διατάξεις»   ως εξής:

ΑΡΘΡΟ 8

9.α. ένας (1) επιπλέον μηνιαίως  μισθός εισαγωγικού κλιμακίου της κατηγορίας   του,   εφόσον   εργάζονται   στα   Κέντρα   Φιλοξενίας Προσφύγων και Μεταναστών (ΚΦΠΜ) και στα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΚΥΤ) της Επικράτειας,… κατά τα λοιπά συνεχίζουν να υφίστανται οι λοιπές διατάξεις […].

Η   τροποποίηση έχει αναδρομική  ισχύ   και   συγκεκριμένα   από   τις   16.10.2019 ημερομηνία ισχύς του ν. 4633/2019 (Α’ 161). Το  σύνολο του πρόσθετου μισθολογικού κόστους καλύπτεται από τον   προϋπολογισμό   του   έργου   «Ολοκληρωμένη   Επείγουσα Παρέμβαση Υγείας για την Προσφυγική Κρίση» με κωδικό ΟΠΣ 5045725   και   την   συνακόλουθη   χρηματοδοτική   του   ένταξη   στο Πρόγραμμα   Δημοσίων   Επενδύσεων   με   κωδικό   έργου 2022ΣΕ65520000.

-Τροποποιείται η παράγραφος 4 εδ. α’ του άρθρου 123 του ν. 4549/2018 με βάση το άρθρο 9 του ν. 4647/2019 «Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας των Υπουργείων Υγείας, Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και άλλες διατάξεις»  ως εξής:

ΑΡΘΡΟ 4

4. α)   ένας   (1)   επιπλέον  μηνιαίως  μισθός   ιατρού   υπηρεσίας υπαίθρου, όπως καθορίζεται στην παράγραφο 3 του άρθρου 138 του   ν. 4472/2017,  εφόσον  εργάζονται   στα   Κέντρα   Φιλοξενίας Προσφύγων και Μεταναστών (ΚΦΠΜ) και στα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΚΥΤ) της Επικράτειας […].

Η   τροποποίηση έχει  αναδρομική     ισχύ   και   συγκεκριμένα   από   τις   14.06.2018 ημερομηνία ισχύς του ν. 4549/2018 (Α’ 105). Το σύνολο του πρόσθετου μισθολογικού κόστους καλύπτεται από τον   προϋπολογισμό   του   έργου   «Ολοκληρωμένη   Επείγουσα Παρέμβαση Υγείας για την Προσφυγική Κρίση» με κωδικό ΟΠΣ 5045725   και   την   συνακόλουθη   χρηματοδοτική   του   ένταξη   στο Πρόγραμμα   Δημοσίων   Επενδύσεων   με   κωδικό   έργου 2022ΣΕ65520000.

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)