to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

20:35 | 08.10.2013

Πολιτισμός

Με νότα αισιοδοξίας ξεκινά το 7ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Με μια νότα αισιοδοξίας σηκώνει την αυλαία του το 7ο Φεστιβάλ Πειραματικού Κινηματογράφου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος από τις 17 Οκτωβρίου με την ταινία του Ελβετού Λιονέλ Μπαγέ, «Les Grandes Ondes» (a l'Ouest).



Η ταινία του Λιονέλ Μπαγέ, γυρισμένη το 2013, κάνει αναφορά στη δεκαετία του ’70 και την περίοδο της πορτογαλικής Επανάστασης των Γαριφάλων που ανέτρεψε τη δικτατορία του Σαλαζάρ, υπενθυμίζει το ευοίωνο παρελθόν της Ευρώπης. «Τώρα είναι πιο σημαντικό από ποτέ να θυμηθούμε από πού ερχόμαστε και τι έχουμε κατακτήσει στη διαδρομή» έχει πει χαρακτηριστικά ο 38χρονος σκηνοθέτης.

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου επανέρχεται πιο δυναμικά από ποτέ, ενταγμένο στο πρόγραμμα «Η κινηματογραφοφιλία στη νέα εποχή», που αναζωογονήθηκε με μια «ανάσα» 500.000 ευρώ από το ΕΣΠΑ. (Η Ταινιοθήκη αναμένει να εκταμιεύσει ένα πρώτο μέρος του ποσού σύντομα).

Αφιερώματα σε μεγάλους δημιουργούς, σύσταση νέων τμημάτων (και διαγωνιστικού), πρεμιέρες, αφιέρωμα σε Έλληνες της Διασποράς, οργάνωση παράλληλων εκδηλώσεων και εικαστικές εκθέσεις, θα ξεδιπλωθούν έως τις 27 Οκτωβρίου.

Αναλυτικότερα, το Φεστιβάλ συστήνει στο ευρύ κοινό:

Τον Πορτογάλο σκηνοθέτη Πέδρο Κόστα, τον «Σάμιουελ Μπέκετ του κινηματογράφου» κατά τον έγκριτο κριτικό της Guardian Πίτερ Μπράντσο, με μια σχεδόν πλήρη αναδρομή στο έργο του. Ο ίδιος θα παραβρεθεί στις προβολές.

Τον πρωτοπόρο σκηνοθέτη - εικαστικό Χαρούν Φαρόκι, με ένα αφιέρωμα 15 ταινιών του και μία μεγάλη έκθεση με τις βιντεοεγκαταστάσεις του στη Σχολή Καλών Τεχνών (29/10), στα εγκαίνια της οποίας θα παραστεί και ο ίδιος. Ο γενικός τίτλος του αφιερώματος «Ενάντια σε ποιον; ενάντια σε τι;» απαντά στα ερωτήματα που θέτει στη δουλειά του ο Φαρόκι και ερευνά σε όλη την καλλιτεχνική του διαδρομή, την αποδόμηση της οπτικής μας κουλτούρας στα κομμάτια που τη συνθέτουν και συγχρόνως μια κριτική αποτίμηση των μηχανισμών παραγωγής της. Με άλλα λόγια, σε μια εποχή αυτοματισμών και εικονικής πραγματικότητας, τεχνολογιών που επιτρέπουν τον τηλε-έλεγχο και τον χειρισμό της ανθρώπινης αντίληψης, ποια είναι η ηθική της εικόνας;

Έξι ταινίες του Ρομπέρτο Ροσελίνι, ψηφιακά αποκαταστημένες: «Η μηχανή που σκοτώνει τους κακούς» (La macchina ammazzacattivi, 1952), «Ταξίδι στην Ιταλία» (Viaggio in Italia, 1953), «Ινδία» (India, 1959), «Στρόμπολι» (Stroboli terra di dio, 1949), «Αγάπη» (L'amore, 1948) και «Ρώμη ανοχύρωτη πόλη» (Roma citta aperta, 1945).

Αναδρομή στο έργο του Αθανάσιου Καρανικόλα, από το Βερολίνο, ο οποίος βρίσκεται σε φάση αποπεράτωσης της νέας μεγάλου μήκους ταινίας του ( είναι η πρώτη που γύρισε στην Ελλάδα). Θα παρουσιάσει ο ίδιος τις ταινίες του κα θα παραδώσει «μάστερ κλας».

Επίσης, στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ «ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΑ + ΟΧΙ / 2 NARRATE OR NOT» διαγωνίζονται 10 ταινίες, εννέα μεγάλου και μία μικρού μήκους, παραγωγής 2012-13, που επιχειρούν να αποτυπώσουν, κάθε μια από τη σκοπιά της, την υποκειμενική αλήθεια μιας κρίσης. Ο τρόπος, δηλαδή, που βιώνεται τελικά μια κρίση είναι κάτι καθαρά υποκειμενικό και εξαρτάται από τα μάτια αυτού που τη βλέπει. Το βραβείο συνοδεύεται από 10.000 ευρώ σε υπηρεσίες αποπεράτωσης (post production).

Σημειώνεται ότι πρεμιέρα στο 7ο Φεστιβάλ θα κάνουν η νέα ταινία του Νίκου Γραμματικού «Μήδεια κρείσσων των εμών βουλευμάτων», το ντοκιμαντέρ «Στο Λύκο», των πρωτοεμφανιζόμενων Χριστίνα Κουτσοσπύρου και 'Αραν Χιούζ που ενθουσίασε πέρυσι στο Βερολίνο, η διεθνής συμπαραγωγή «OXΙ», του Κεν Μακ Μάλεν, μια διεθνής κινηματογραφική απάντηση στην τρέχουσα κρίση που, όπως αναφέρεται, επιβάλλεται στην Ελλάδα και στις παράλογες αντιλήψεις για την ελληνική κουλτούρα και ιστορία οι οποίες προωθούνται ως μέρος ενός προγράμματος καταστροφικής προπαγάνδας ενάντια στη χώρα και στο λαό της.

Οι προβολές και οι παράλληλες εκδηλώσεις του 7ου Φεστιβάλ Πειραματικού Κινηματογράφου είναι πολλές και ενδιαφέρουσες. Η Ταινιοθήκη κάνει «μεγάλα ανοίγματα στο χώρο των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, σε συνεργασία με τα ομοειδή ιδρύματα, τις ευρωπαϊκές ταινιοθήκες, τις οποίες τα ευρωπαϊκά κράτη θεωρούν και αντιμετωπίζουν ως σημαντικά εργαλεία για την άσκηση της πολιτιστικής διπλωματίας τους», τόνισε σήμερα στην παρουσίαση του προγράμματος, η καλλιτεχνική διευθύντρια της Ταινιοθήκης, Μαρία Κομνηνού και συνέχισε:

«Όπως επισημαίνουν ο Κώστας Γαβράς και ο Ερίκ Λερουά, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, με τη συλλογή της από 10.000 ταινίες, δεν έχει κατοχυρώσει την αποστολή της νομικά, ούτε έχει εξασφαλίσει ένα σταθερό προϋπολογισμό. Θεωρούν ενόψει της ελληνικής προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ότι είναι η κατάλληλη στιγμή η πολιτεία να βοηθήσει την Ταινιοθήκη να πραγματοποιήσει τον στόχο της ως θεματοφύλακας της ελληνικής κινηματογραφικής κληρονομιάς. Ο Υπουργός Πολιτισμού κ. Πάνος Παναγιωτόπουλος, έχει ενημερωθεί για τα κρίσιμα προβλήματα του φορέα και ελπίζουμε πως σε συνεργασία και με τη Γαλλική Ταινιοθήκη και την FIAF θα δοθούν οι πλέον κατάλληλες λύσεις».

Πηγή: kathimerini.gr

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)