to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Μαύρη Βίβλος του... αυτόνομου υπουργείου Περιβάλλοντος

Ο φετινός εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος την Τρίτη βρίσκει τη χώρα μας υπό τη μέγγενη του Μνημονίου και με την εκδήλωση ενός πρωτοφανούς παράδοξου.


Το αυτόνομο (Οκτώβριος 2009), υποτίθεται, υπουργείο Περιβάλλοντος, όπου η πολιτική του ηγεσία, το δίδυμο Παπακωνσταντίνου - Σηφουνάκη (από τα μέσα Ιουνίου έως ότου ανέλαβε η υπηρεσιακή κυβέρνηση), ξεθεμελίωσε κάθε κανόνα από συστάσεως ελληνικού κράτους και πρόσθεσε πλήθος διατάξεων εις βάρος του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος προς εξυπηρέτηση ποικιλώνυμων ιδιωτικών συμφερόντων. Η Βουλή χρησιμοποιήθηκε και πάλι. Στην κατεδάφιση, στις περισσότερες των περιπτώσεων, εκτός του ΠΑΣΟΚ, συνέβαλαν και οι ψήφοι Ν.Δ. και ΛΑΟΣ.


Ενδεικτικά:
Ο νόμος 4014/21.9.2011 "περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων, ρύθμιση αυθαιρέτων σε συνάρτηση με τη δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου". Μέσω αυτού απαλλάσσονται από την υποχρέωση περιβαλλοντικής αξιολόγησης πλήθος έργων και δραστηριοτήτων, εκχωρείται η αξιολόγηση των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και η κατάργηση των περιβαλλοντικών όρων σε ιδιώτες, όπως και οι περιβαλλοντικοί έλεγχοι. Η δαπάνη ελέγχου τήρησης των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων, έργων και δραστηριοτήτων θα βαρύνει τον ελεγχόμενο! Το πιο διάσημο δεύτερο κομμάτι του νόμου, η ρύθμιση αυθαιρέτων, παραμένει... αρρύθμιστο. Και τώρα εκδίδονται ερμηνευτικές εγκύκλιοι, παρ' ότι οι τουλάχιστον έξι νόμοι που προηγήθηκαν δεν το διόρθωσαν. Η εκμετάλλευση της αυθαιρεσίας μέσω καταβολής των παραβόλων και των ειδικών προστίμων έχει αποφέρει, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΕΚΑ, 11 Μαΐου, το αστρονομικό ποσό των 473 εκατ. ευρώ.


- Ν. 4030/25.11.2011 "νέος τρόπος έκδοσης αδειών δόμησης, ελέγχου κατασκευών και λοιπές διατάξεις". Με αυτόν η παραγωγή του κτισμένου περιβάλλοντος επαφίεται στους ιδιώτες μηχανικούς, είτε στην εκπόνηση των μελετών είτε μετά, ως ελεγκτές της κατασκευής. Η μοναδική δημόσια αρχή, οι πολεοδομίες, αναλαμβάνουν ρόλο υποδοχέα και διεκπεραιωτή αιτήσεων. Όπου λοιπές διατάξεις, ένα πλήθος δώρων σε ομάδες συμφερόντων. Ανάμεσά τους η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης των Ι.Χ. στα νεφόπληκτα πολεοδομικά συγκροτήματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης, η χύδην εγκατάσταση υπεράκτιων αιολικών πάρκων στον θαλάσσιο χώρο, χωρίς στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, κατά τις επιθυμίες των επενδυτών, η νομιμοποίηση κατά παρέκκλιση στις εκτός σχεδίου περιοχές πολυκαταστημάτων, εμπορικών κέντρων, χώρων διασκέδασης, το πάγωμα πρωτοκόλλων διοικητικής αποβολής, οι αποφάσεις κήρυξης αναδάσωσης σε λατομεία, η δημιουργική... διόρθωση των δασικών χαρτών εκ των υστέρων και αφού κυρωθούν κ.λπ.


- Ν. 4042, 13.2.2012 "Ποινική Προστασία του Περιβάλλοντος - Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/99 - Ρύθμιση θεμάτων ΥΠΕΚΑ". Ανατρέπεται η δασική νομοθεσία και νομιμοποιούνται παράνομα χιονοδρομικά κέντρα, τα οποία μπορούν και να επεκταθούν, καταργείται βασική διάταξη του οικιστικού νόμου 2508/1997, η οποία προέβλεπε Τροποποίηση Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου μόνον για μεγαλύτερη προστασία. Τώρα οι οριζόμενες από τη Μελέτη του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου ως περιοχές "περιαστικού ελέγχου της δόμησης αναλαμβάνουν οικιστικές χρήσεις". Στη φαληρική ακτή, στην περιοχή του Οικολογικού Πάρκου, κατά τα σχέδια, αυξάνεται ο συντελεστής δόμησης και η επιτρεπόμενη κάλυψη. Εξαιρούνται από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης όλα τα έργα ανάκτησης και διάθεσης αποβλήτων με απόφαση του υπουργού ΠΕΚΑ.


- Ν. 4062/30.03.2012 "Αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού - Πρόγραμμα 'Ήλιος'". Δημιουργία νέας πόλης σε έκταση 6.204 στρ, στα οποία περιλαμβάνεται, εκτός από το πρώην αεροδρόμιο, το Αθλητικό Κέντρο και η παραλία του Αγίου Κοσμά, ο αιγιαλός και ο υποθαλάσσιος χώρος. Προβλέπεται η δημιουργία τουριστικών εγκαταστάσεων, κέντρων διασκέδασης, καζίνου, διοικητικών και εμπορικών κέντρων, πολυτελών κατοικιών και άλλων κτηριακών εγκαταστάσεων συνολικής δομημένης επιφάνειας 3.760.000 τ.μ. Έκταση η οποία έχει εκχωρηθεί στο "Ταμείο αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου" για να δοθεί στους ιδιώτες.


- Ν. 4067/9.4.2012 "Νέος Οικοδομικός Κανονισμός". Υποβαθμίζει ακόμη περισσότερο το αστικό περιβάλλον με υπέρμετρη αύξηση του όγκου των κτηρίων και των συντελεστών δόμησης.


- Ν. 4015/2011 "Θεσμικό πλαίσιο για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς, τις συλλογικές οργανώσεις και την επιχειρηματικότητα του αγροτικού κόσμου". Το άρθρο 21 οδηγεί σε περαιτέρω συρρίκνωση τον πλουτοπαραγωγικό πόρο της γεωργικής γης υψηλής προστασίας. Τον Σεπτέμβριο, διά του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, καταργήθηκε το πιστοποιητικό που εξέδιδαν οι περιφερειακές υπηρεσίες του ομώνυμου υπουργείου για το αν η αγροτική έκταση ανήκει σε γη υψηλής παραγωγικότητας, υποχρεωτικά στις μεταβιβάσεις αγροτεμαχίων ή πριν από την έκδοση οικοδομικής άδειας. Καλή πρακτική, που εφάρμοζε η διοίκηση, τηρώντας την ισχύουσα νομοθεσία, τουλάχιστον εδώ και μια δεκαετία. Με την κατάργηση του πιστοποιητικού ανοίγει ο δρόμος για οικοπεδοποίηση και αλλαγή χρήσης της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας. Θεωρητικά η έκδοση του πιστοποιητικού παγώνει έως ότου εκδοθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΥΠΕΚΑ - Αγροτικής Ανάπτυξης), η οποία θα οριοθετεί επί του εδάφους τη γεωργική γη που χρήζει προστασίας. Οι ΚΥΑ ΠΕΚΑ, Αγροτικής Ανάπτυξης 072528/2011 και 073710/2011 (θητεία Τ. Μπιρμπίλη και Κ. Μπατζελή) προσδιόρισαν τα κριτήρια κατηγοριοποίησης της αγροτικής γης ως βάση για να ακολουθήσει η οριοθέτηση της γης υψηλής παραγωγικότητας.

Άλλος νόμος, 4061/22.3.2012 "Διαχείριση και προστασία ακινήτων υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ρυθμίσεις εμπραγμάτων δικαιωμάτων και λοιπές διατάξεις", επιτρέπει σε δασικές εκτάσεις που εκχερσώθηκαν προ του 1975, προ της ισχύος του Συντάγματος, και άλλαξαν χρήση, να εξαγοραστούν μέχρι το τέλος του 2013, προθεσμία που μπορεί να παραταθεί με απόφαση του υπουργού ΠΕΚΑ. Με απόφαση ΥΠΕΚΑ επίσης θα καθορισθεί ο τύπος του τίτλου κυριότητας για τους καταπατητές. Σε "εξαγορασμένα ακίνητα" μπορούν να ρυθμιστούν και τα αυθαίρετα κτίσματα. Επ' αυτού, έχει προστεθεί ολόκληρη διάταξη στο άρθρο 24 του πρώτου νόμου για τα αυθαίρετα, η οποία λέει ότι "έως ότου εκδοθεί ο τίτλος κυριότητας από τον περιφερειάρχη ή η απόφαση της επιτροπής θεμάτων γης και επίλυσης διαφορών αναστέλλεται η προθεσμία για την κατεδάφιση αυθαιρέτου κτίσματος, καθώς και η επιβολή προστίμου ανέγερσης και διατηρήσεως μη δηλούμενων κατασκευών και χρήσεων...".

Άλλη κληρονομιά είναι η έγκριση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις Υδατοκαλλιέργεις. Η εν λόγω Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 2505/Β) δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ στις 4 Νοεμβρίου του 2011, την ημέρα που η κυβέρνηση Παπανδρέου ζητούσε ψήφο εμπιστοσύνης, και φέρει την υπογραφή επτά υπουργών. Το αρμόδιο γνωμοδοτικό συμβούλιο ΕΣΧΑΑ δεν συνεδρίασε ποτέ εν σώματι. Παρά ταύτα... γνωμοδότησε την ίδια μέρα που δημοσιεύτηκε η ΚΥΑ. Ουσιαστικά το Χωροταξικό νομιμοποιεί τις υπάρχουσες δραστηριότητες, χωρίς ουδεμία καταγραφή και αξιολόγηση των επιπτώσεών τους ούτε και έλεγχο για την τήρηση των όρων λειτουργία τους

2020 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)