to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

21:45 | 13.01.2019

Πολιτική

Μ. Καλογήρου: Το αίτημα για απόδοση δικαιοσύνης είναι απόλυτο και αφορά τους πάντες

Ο υπουργός Δικαιοσύνης Μιχάλης Καλογήρου σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Η Αυγή» αναφέρεται στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης για κυβερνητικές παρεμβάσεις στη Δικαιοσύνη.


«Πρόκειται για επικοινωνιακή στρατηγική της Νέας Δημοκρατίας σε συνεργασία με το ΚΙΝΑΛ με ξεκάθαρη πολιτική σκοπιμότητα και μια ευθεία επιχείρηση πολιτικής εργαλειοποίησης ακόμα και αποσπασμάτων ανακοινώσεων των δικαστικών ενώσεων» λέει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Η Αυγή», ο υπουργός Δικαιοσύνης Μιχάλης Καλογήρου, αναφερόμενος στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης για κυβερνητικές παρεμβάσεις στη Δικαιοσύνη.

Ο κ. Καλογήρου συμπληρώνει: «Όσοι λοιπόν από την πολιτική σκηνή αυτόκλητα έρχονται να υπερασπιστούν τη Δικαιοσύνη αναφερόμενοι σε έννοιες πολύ βαριές, όπως η θεσμική εκτροπή, κάνουν κακό στην ίδια τη Δικαιοσύνη, αφού συντείνουν στην απαξίωσή της» και υπογραμμίζει: «Άλλο πράγμα η έννοια της παρέμβασης στη Δικαιοσύνη και σαφέστατα άλλο πράγμα η κριτική που γίνεται στο φως, δημόσια».

Για την πορεία των ποινικών υποθέσεων με πολιτική διάσταση ο υπουργός τονίζει ότι το αίτημα για απόδοση δικαιοσύνης είναι απόλυτο και αφορά όλους.

Αναφερόμενος στον «Νόμο Παρασκευόπουλου» ο κ. Καλογήρου λέει ότι εισήγαγε σειρά προοδευτικών ρυθμίσεων με καθαρό αριστερό πρόσημο […] «Ο συγκεκριμένος νόμος και ο Νίκος Παρασκευόπουλος έχουν στοχοποιηθεί από την αντιπολίτευση χωρίς κανένα απολύτως έρεισμα, ενώ έχουν παραχθεί απίστευτα fake news από τα ΜΜΕ εξαιτίας του» σημειώνει.

Για μια σειρά ζητημάτων δικαιοσύνης ο κ. Καλογήρου αναφερόμενος στους όρους χορήγησης αδειών σε κρατούμενους επισημαίνει ότι «η κυβέρνηση παραμένει σταθερά δεσμευμένη στην υπεράσπιση του κράτους δικαίου, χωρίς διακρίσεις και χωρίς αυθαίρετες εξαιρέσεις», για την ακύρωση της δημιουργίας φυλακών τύπου Γ σημειώνει ότι «η διαφύλαξη των δικαιωμάτων των κρατουμένων και η ασφάλεια δεν αντιτίθενται αλλά αλληλοσυμπληρώνονται». Υπογραμμίζει εξάλλου ότι οι νομοθετικές πρωτοβουλίες στον τομέα των ανθρωπίνων θα συνεχιστούν.

Για τη συμφωνία των Πρεσπών, ο υπουργός Δικαιοσύνης επισημαίνει ότι όπως έχει δηλώσει και ο πρωθυπουργός, θα υπερψηφιστεί και τέλος, τονίζει ότι μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής τον Αύγουστο του 2018, η κοινωνία καλείται καθημερινά να συγκρίνει και να επιλέξει μεταξύ δύο σχεδίων διακυβέρνησης, μεταξύ δύο κόσμων: την εμπέδωση του συντηρητισμού και του νεοφιλελευθερισμού ή την επικράτηση της προόδου και του κοινωνικού κράτους.

Αναλυτικά η συνέντευξη στην ΑΥΓΗ και τον Σπύρο Ραπανάκη:

* Τις τελευταίες ημέρες γίνεται πολύς λόγος για προσπάθειες χειραγώγησης της Δικαιοσύνης. Η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων αλλά και η Νέα Δημοκρατία μιλούν μάλιστα για "θεσμική εκτροπή". Θεωρείτε ότι στις κατηγορίες αυτές υπάρχει κάποια βάση ή υποκρύπτονται πολιτικές επιδιώξεις;

Πρόκειται για επικοινωνιακή στρατηγική της Νέας Δημοκρατίας σε συνεργασία με το ΚΙΝ.ΑΛΛ. με ξεκάθαρη πολιτική σκοπιμότητα και μια ευθεία επιχείρηση πολιτικής εργαλειοποίησης ακόμα και αποσπασμάτων ανακοινώσεων των δικαστικών ενώσεων.

Την ίδια ώρα που ο κ. Μητσοτάκης και η κ. Γεννηματά μιλούν για «θεσμικό ατόπημα» και «έλλειμμα δημοκρατίας», βουλευτές των κομμάτων τους λαμβάνουν θέσεις και εκφράζουν απόψεις με τις οποίες ταυτίζονται με τους ισχυρισμούς παραγόντων και κατηγορουμένων εκκρεμών δικαστικών υποθέσεων, αποκαλύπτουν έγγραφα και ονόματα μαρτύρων της «μυστικής προδικασίας», καταθέτουν μηνύσεις και κάνουν ονομαστικές επιθέσεις κατά εισαγγελικών λειτουργών, σχολιάζουν δικονομικές ενέργειες της Δικαιοσύνης, εμφανίζουν δικαστικούς και εισαγγελικούς λειτουργούς ως υποχείρια της κυβέρνησης.

Τα γεγονότα αυτά που εκτυλίσσονται καθημερινά στη δημόσια συζήτηση, εντός της Βουλής και στα ΜΜΕ, δεν γίνεται να αντιμετωπίζονται με δύο μέτρα και δύο σταθμά. Όσοι λοιπόν από την πολιτική σκηνή αυτόκλητα έρχονται να υπερασπιστούν τη Δικαιοσύνη αναφερόμενοι σε έννοιες πολύ βαριές, όπως η θεσμική εκτροπή, κάνουν κακό στην ίδια τη Δικαιοσύνη, αφού συντείνουν στην απαξίωσή της. Ενισχύουν έτσι το γενικό πρόβλημα έλλειψης εμπιστοσύνης των πολιτών προς τους θεσμούς, που εντάθηκε στα χρόνια της κρίσης την οποία οι ίδιες πολιτικές αυτές δυνάμεις δημιούργησαν.

* Παρ' όλα αυτά, είναι θεμιτό ένας υπουργός της κυβέρνησης να ασκεί ονομαστικά κριτική σε δικαστικούς από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Δεν συνιστά αυτό παρέμβαση στο έργο της Δικαιοσύνης;

Ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης στη χώρα μας σημαίνει, πρωτίστως και κάπως σχηματικά, λογοδοσία του δικαστή στην ίδια τη συνείδησή του. Και οι δικαστές της χώρας αυτής γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τι σημαίνει παρέμβαση. Και ποιοι απαξίωναν για δεκαετίες τους δικαστές, τον τρόπο απονομής της δικαιοσύνης, το κράτος δικαίου. Άλλο πράγμα η έννοια της παρέμβασης στη Δικαιοσύνη και σαφέστατα άλλο πράγμα η κριτική που γίνεται στο φως, δημόσια. Και βέβαια υπάρχει κριτική που διατυπώνεται με μέτρο και κριτική που δεν το καταφέρνει αυτό. Άλλωστε, η έλλειψη γνώσης των ειδικών στοιχείων και δυσχερών νομικών ζητημάτων δεν επιτρέπει την ασφαλή και εύστοχη διατύπωσή της. Πάντως το «γενικό σιωπητήριο» στο οποίο καλεί η αντιπολίτευση δεν είναι ουδέτερο, εξυπηρετεί την πολιτική του αποπροσανατολισμού, και δεν το τηρεί ούτε η ίδια.

* Ένα από τα νομοθετήματα της κυβέρνησης που συγκεντρώνει διαχρονικά τα πυρά της αντιπολίτευσης και κάποιων ΜΜΕ είναι ο “Νόμος Παρασκευόπουλου”. Είναι βάσιμη η κριτική ότι ο νόμος αυτός αποφυλάκισε επικίνδυνους εγκληματίες;

Ο Ν. 4322/2015 εισήγαγε σειρά προοδευτικών ρυθμίσεων με καθαρό αριστερό πρόσημο για τους ανηλίκους, τις κρατούμενες μητέρες ανηλίκων, τους ασθενείς ή βαριά αναπήρους. Ο συγκεκριμένος νόμος και ο Νίκος Παρασκευόπουλος έχουν στοχοποιηθεί από την αντιπολίτευση κανένα απολύτως κανένα έρεισμα, ενώ έχουν παραχθεί απίστευτα fake news από τα ΜΜE εξαιτίας του.

Πέραν του γεγονότος ότι οι αποσυμφορητικές διατάξεις έχουν αποτελέσει πάγια τακτική όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, η εγκληματικότητα στη χώρα μας εμφανίζεται να μειώνεται τα τελευταία χρόνια σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας. Έτσι, για το έτος 2017 καταγράφεται μείωση στις ανθρωποκτονίες, τις ληστείες, τις υποθέσεις σεξουαλικής εκμετάλλευσης, ενώ σταθερός παραμένει ο αριθμός των κλοπών.

Ας μη βλέπουμε λοιπόν τη βία και το έγκλημα μόνο εκεί που εξυπηρετεί την εύκολη πολιτική ρητορεία, αλλά ας είμαστε νηφάλιοι και σοβαροί, μακριά από ηθικούς πανικούς όταν συζητάμε θέματα που άπτονται της αντεγκληµατικής πολιτικής.

* Υπάρχουν επίσης οι άδειες του Κουφοντίνα. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι η μεταχείριση αυτή δίνει σήμα ανοχής στην τρομοκρατία. Ποια είναι η απάντησή σας;

Η κυβέρνηση παραμένει σταθερά δεσμευμένη στην υπεράσπιση του κράτους δικαίου, χωρίς διακρίσεις και χωρίς αυθαίρετες εξαιρέσεις και η ισχύουσα νομοθεσία δεν επιτρέπει διακρίσεις βάσει των γενικών χαρακτηριστικών ή του φρονήματος των κρατουμένων εφόσον αυτοί παρέχουν τα εχέγγυα καλής χρήσης της άδειας.

Η δημοκρατία δεν μπορεί να αντιμετωπίζει τους δράστες ορισμένων εγκλημάτων ως εχθρούς της. Αλλά κι εκείνους που τη βλέπουν ως εχθρό δεν τους εκδικείται. Η άδεια είναι θεσμός επανένταξης και δεν αναιρεί φυσικά την καταδίκη για τα εγκλήματα του κρατουμένου, ούτε επιβραβεύει την εγκληματική του δράση. Δεν χρειάζεται να υπενθυμίσω ότι και πριν το 2015 καταδικασμένοι για τρομοκρατία στη χώρα έκαναν χρήση αδειών και αποφυλακίστηκαν, χωρίς βέβαια να γεμίζουν τα πρωτοσέλιδα με στόχο τη δημιουργία κλίματος ανασφάλειας.

* Η απόφαση της κυβέρνησης να ακυρώσει τη δημιουργία φυλακών υψίστης ασφαλείας τύπου Γ έχει εγείρει επίσης ενστάσεις. Η κριτική είναι ότι η Αριστερά ιεραρχεί την ευαισθησία της για τα δικαιώματα των κρατουμένων πάνω από την ανάγκη τής κοινωνίας για ασφάλεια. Ισχύει αυτό;

Η διαφύλαξη των δικαιωμάτων των κρατουμένων και η ασφάλεια δεν αντιτίθενται, αλλά αλληλοσυμπληρώνονται. Η φυλακή τύπου Γ' επικρίθηκε από το σημαντικότερο μέρος της ποινικής και σωφρονιστικής επιστημονικής κοινότητας καθώς και από κοινωνικές κινήσεις, ενώ όξυνε τις αντιδράσεις απέναντι σε γενικότερα χαρακτηριστικά του σωφρονιστικού συστήματος. Όπως έχει διαπιστωθεί από την ευρωπαϊκή εμπειρία, αυτές οι φυλακές αυξάνουν τις υποτροπές, τη βία μεταξύ κρατουμένων και μεταξύ υπαλλήλων και κρατουμένων, τη διαπλοκή, τη διαφθορά και, συνεπώς, το έγκλημα. Άρα, η ύπαρξή τους αποτυγχάνει να ανταποκριθεί τόσο στην ανάγκη για ασφάλεια, μέσα και έξω από το κατάστημα κράτησης, όσο και στην ανάγκη για επιστροφή στην ελευθερία που συνυπάρχουν στο πλαίσιο ενός ανθρώπινου σωφρονιστικού συστήματος.

* Υπάρχει ταυτόχρονα ένας θετικός απολογισμός νομοθετικών πρωτοβουλιών στον τομέα των δικαιωμάτων. Αρκούν όμως;

Η κυβέρνηση έχει προβεί σε σημαντικές νομοθετικές παρεμβάσεις με την επέκταση του συμφώνου συμβίωσης, τη νομική αναγνώριση ταυτότητας φύλου, την αντιρατσιστική νομοθεσία και την ενίσχυση των δικαιωμάτων. Οι νομοθετικές πρωτοβουλίες θα συνεχιστούν. Παράλληλα, καταγράφουμε ζητήματα που έχουν ανακύψει και σχεδιάζουμε την επίλυσή τους. Σύντομα θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε λεπτομερώς τον σχεδιασμό μας.

* Βλέπουμε κατά καιρούς ποινικές υποθέσεις με πολιτική διάσταση να παίρνουν τον δρόμο της Δικαιοσύνης και μετά για μήνες ή για χρόνια να μην ξαναακούγεται τίποτα γι' αυτές. Και από την άλλη, βλέπουμε αντίστοιχες υποθέσεις εικοσαετίας να έρχονται ξαφνικά στο προσκήνιο. Έχουν άδικο οι πολίτες να υποψιάζονται ότι οι καθυστερήσεις στη διερεύνηση τέτοιων υποθέσεων υποκρύπτουν πολιτικές σκοπιμότητες και μεθοδεύσεις;

Το αίτημα για απόδοση δικαιοσύνης είναι απόλυτο και αφορά όλους. Βέβαια, τέτοιες καθυστερήσεις απασχολούν την κοινή γνώμη και γίνονται αντικείμενο της δημόσιας συζήτησης. Άποψή μου είναι ότι η ολοκλήρωση των δικονομικών ενεργειών, η κατάγνωση τυχόν ενοχής ή η απαλλαγή των εμπλεκομένων σε υποθέσεις με πολιτικές απολήξεις, όπως και σε όλες τις υποθέσεις, πρέπει να ακολουθούν διαδικαστικές εγγυήσεις και να διασφαλίζουν την άσκηση δικαιωμάτων. Θα πρέπει όμως να γίνονται κατά προτεραιότητα προκειμένου να εμπεδώνεται το αίσθημα εμπιστοσύνης των πολιτών προς τους θεσμούς όπως ο νόμος ορίζει και σε κάθε περίπτωση σε χρόνο που να μην δημιουργούν ούτε εντυπώσεις ασυλίας, ούτε καθεστώς ομηρείας.

* Καθυστερήσεις όμως υπάρχουν γενικά στην απονομή της δικαιοσύνης, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται ιδιαίτερα η ζωή και η δουλειά των πολιτών. Πολλές κυβερνήσεις έθεσαν στόχους επιτάχυνσης, αλλά δεν έχει υπάρξει κάποια σημαντική αλλαγή. Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί το ζήτημα αυτό;

Τα χρόνια της μνημονιακής κρίσης η υποβάθμιση του τρόπου απονομής της δικαιοσύνης παρακολούθησε την υποβάθμιση του κοινωνικού κράτους. Η ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής σημαίνει επούλωση των πληγών, σημαίνει εντατικοποίηση της προσπάθειας για την ποιοτική αναβάθμιση στην απονομή της δικαιοσύνης. Το υπουργείο υλοποιεί ένα συνολικό σχέδιο για την ηλεκτρονική Δικαιοσύνη μέσω των Ολοκληρωμένων Συστημάτων Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων για τη Διοικητική Δικαιοσύνη (ΟΣΔΔΥ ΔΔ) και για την Πολιτική και Ποινική Δικαιοσύνη (ΟΣΔΔΥ ΠΠ), προχωράμε με τις μεταρρυθμίσεις των Κωδίκων, ενώ πολλές έχουν ήδη υλοποιηθεί, αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα υποστελέχωσης και ανορθολογικής κατανομής του προσωπικού και διαχειριζόμαστε καθημερινά τα προβλήματα υποδομών. Και σε αυτό τον σχεδιασμό ασφαλώς συμβάλλει και η αύξηση του προϋπολογισμού του υπουργείου κατά 60 εκατομμύρια.

* Είστε ευχαριστημένος από την κατάσταση στις φυλακές; Έχει αλλάξει κάτι ουσιαστικό κατά την περίοδο της διακυβέρνησης της Αριστεράς; Τι άλλο πρέπει να γίνει και ποιος είναι ο σχεδιασμός του υπουργείου;

Από το 2015 έως σήμερα εφαρμόζεται μια νέα σωφρονιστική πολιτική με σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων η οποία κινείται στους άξονες ασφάλεια - ανθρωπισμός - επανένταξη - διαφάνεια. Επιπρόσθετα, με το σημαντικό έργο που έχει υλοποιηθεί για τη βελτίωση των συνθηκών κράτησης, την αναβάθμιση των υπηρεσιών Υγείας, εκπαίδευσης και κατάρτισης, απεξάρτησης, την υποστήριξη της επανένταξης, την επιμόρφωση του προσωπικού, την ενίσχυση της σωφρονιστικής διοίκησης, τη διαφάνεια και το άνοιγμα της φυλακής στην κοινωνία, έχει ολοκληρωθεί και ο στρατηγικός σχεδιασμός για την τριετία 2018-2020, ο οποίος θέτει τις βάσεις για μια συνεκτική και σύγχρονη σωφρονιστική πολιτική.

Η βελτίωση των συνθηκών κράτησης στις ελληνικές φυλακές έχει αναγνωριστεί διεθνώς και σήμερα η Ελλάδα είναι πρώτη στην κατάταξη, μεταξύ των χωρών του Συμβουλίου της Ευρώπης, στους δείκτες βελτίωσης των συνθηκών κράτησης. Η υποστήριξη λοιπόν των φυλακισμένων, αλλά και των εργαζομένων στη φυλακή είναι μια αριστερή πολιτική επιλογή, τα προβλήματα είναι μακροχρόνια και σύνθετα και ο αγώνας μας καθημερινός.

* Φαίνεται ότι η συμφωνία των Πρεσπών θα έρθει πολύ σύντομα στην ελληνική Βουλή. Θεωρείτε δεδομένη την κύρωσή της;

Η επίλυση ενός ιστορικού εθνικού ζητήματος απαιτεί αυτοπεποίθηση και αίσθημα ιστορικής ευθύνης από τον πολιτικό κόσμο, αλλά και από την κοινωνία, η οποία πρέπει να συνεχίσει να συζητά με νηφαλιότητα. Θεωρώ ότι πάνω σε αυτό το θέμα έχει διαμορφωθεί μια ισχυρή προοδευτική κοινωνική πλειοψηφία, που επιθυμεί να υπερβούμε τις αγκυλώσεις του παρελθόντος και να οικοδομήσουμε σχέσεις σταθερής φιλίας και συνεργασίας με τη γειτονική μας χώρα. Και όπως έχει δηλώσει και ο πρωθυπουργός, η συμφωνία των Πρεσπών θα υπερψηφιστεί.

* Το τέλος των Μνημονίων δημιουργεί την ανάγκη για την ανασύνθεση ενός προοδευτικού πόλου απέναντι στον σκληρό νεοφιλελευθερισμό της Νέας Δημοκρατίας. Υπάρχουν όμως οι πολιτικές δυνάμεις για κάτι τέτοιο; Με ποιους θα επιδιώξει να συνεργαστεί ο ΣΥΡΙΖΑ αν κερδίσει τις επόμενες εκλογές;

Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι η κυρίαρχη προοδευτική πολιτική δύναμη της χώρας. Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής τον Αύγουστο του 2018, η κοινωνία καλείται καθημερινά να συγκρίνει και να επιλέξει μεταξύ δύο σχεδίων διακυβέρνησης, μεταξύ δύο κόσμων: την εμπέδωση του συντηρητισμού και του νεοφιλελευθερισμού ή την επικράτηση της προόδου και του κοινωνικού κράτους.

Αυτό είναι κατά τη γνώμη μου το βασικό διακύβευμα για τις επόμενες εκλογές, στο οποίο θα κληθούν να πάρουν θέση όλα τα δημοκρατικά κόμματα. Και είναι διακύβευμα πανευρωπαϊκό τη στιγμή που οι δυνάμεις του ακραίου νεοφιλελευθερισμού και του βίαιου ακροδεξιού λαϊκισμού ανασυντάσσονται εκμεταλλευόμενες τα περιθώρια που οι πολιτικές της δημοσιονομικής λιτότητας επέτρεψαν.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)