to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

11:58 | 25.05.2023

Οικονομία

Κρήτη: Απειλούν εργαζόμενους με ψεύτικες ρήτρες - Αν παραιτηθούν θα δώσουν στο ξενοδοχείο 5.000€

Εργασιακή κόλαση στα ξενοδοχεία – Δηλώνουν εργαζόμενους στο εξωτερικό για να μην πληρώνουν εργοδοτικές εισφορές και επιδίδονται σε λεκτικό bullying


Σωρεία καταγγελιών εργαζομένων σε ξενοδοχεία της Κρήτης, οι οποίες έχουν σχέση με συνθήκες εργασιακού Μεσαίωνα εν μέσω τουριστικής περιόδου καταφθάνουν στους συνδικαλιστικούς φορείς οι οποίοι με τη σειρά τους κάνουν λόγο για ανεξέλεγκτους εργοδότες.

Η εποχικότητα, οι χαμηλοί μισθοί και οι συχνά αντίξοες συνθήκες εργασίας αποτελούν τα βασικά αντικίνητρα απασχόλησης στα ελληνικά ξενοδοχεία, με αποτέλεσμα οι ξενοδόχοι να εφευρίσκουν αδιανόητους τρόπους «ομηρίας» και των λίγων εργαζομένων τους.

Όπως μεταδίδει το ekriti.gr μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες με πρόσχημα την έλλειψη εργασιακού προσωπικού εφηύραν παράτυπες «ποινικές ρήτρες», δηλώνουν εργαζόμενους στο εξωτερικό ενώ εργάζονται στην Ελλάδα και εφαρμόζουν αυθαίρετες συμπεριφορές που απογειώνουν το φαινόμενο της λεκτικής βίας.

Κατά την ίδια πηγή, οι καταγγελίες για συνθήκες εργασιακού Μεσαίωνα σε ξενοδοχεία της Κρήτης πληθαίνουν παρά το γεγονός ότι υπογράφηκε και τοπική συλλογική σύμβαση εργασίας, η οποία κηρύχθηκε ως γενικώς υποχρεωτική πριν λίγες εβδομάδες.

Ωστόσο, φαίνεται πως οι συμπεριφορές των ξενοδόχων αλλά και των προϊσταμένων συνεχίζουν και αποτελούν ένα μόνιμο πρόβλημα.

Ο γενικός γραμματέας του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου και πρόεδρος του Σωματείου Μαγείρων και Ζαχαροπλαστών ν. Ηρακλείου Νεκτάριος Μωυσάκης, τόνισε ότι το φαινόμενο της λεκτικής παραφροσύνης, που κάνει αισθητή την παρουσία του από πέρυσι, έχει ενισχυθεί.

«Δυστυχώς, ζούμε τον εργασιακό εκφοβισμό στο μεγαλείο του. Εργαζόμενοι γίνονται θύματα λεκτικής και αντισυναδελφικής συμπεριφοράς. Το πρόβλημα του εργασιακού εκφοβισμού είναι αρκετά μεγάλο στο Ηράκλειο και στην Κρήτη γενικότερα», είπε.

Ο ίδιος επισήμανε το πρόβλημα δε σταματάει εκεί. Σημειώνοντας πως από φέτος έχουν ξεκινήσει δύο πρακτικές φαύλες, που δεν υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια. Ξενοδοχειακές μονάδες δηλώνουν τους εργαζομένους τους ότι δουλεύουν στο εξωτερικό, αλλά στην πραγματικότητα δουλεύουν στην Ελλάδα.

«Φέτος, βλέπουμε μία προσπάθεια από 3-4 ξενοδοχειακούς ομίλους, που οι επιχειρηματικές τους δραστηριότητες βρίσκονται στο εξωτερικό, να έχουν δηλώσει τους εργαζόμενους τους στο εξωτερικό αν και δουλεύουν στην Ελλάδα. Δηλαδή, Έλληνες πολίτες που δουλεύουν στα ξενοδοχεία του Ηρακλείου είναι δηλωμένοι εργασιακά σε χώρες του εξωτερικού. Αυτό γίνεται καθώς οι ξενοδόχοι θέλουν να μειώσουν τις ασφαλιστικές εισφορές που είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν. Και ρωτάω εγώ υπεύθυνα: Με αυτόν τον τρόπο προσπαθούν οι ξενοδόχοι να προσελκύσουν προσωπικό να εργαστεί; Η Επιθεώρηση Εργασίας το γνωρίζει. Έχει κάνει εμπεριστατωμένη έρευνα και σε εύλογο χρονικό διάστημα θα πραγματοποιήσει μηνύσεις», σημείωσε.

Και η εργασιακή αυθαιρεσία καλά κρατεί, αφού σύμφωνα με τον Νεκτάριο Μωυσάκη κάποια ξενοδοχεία πρόβαλαν ψευδώς, έγγραφα και χαρτιά, τα οποία επιβάλλουν «ποινικές ρήτρες», ως ένα εργαλείο ώστε ο εργαζόμενος να μη φύγει από τη μέση της τουριστικής περιόδου.

Είναι ανυπόστατες, καταγγέλλει ο Ν. Μωυσάκης, ο οποίος μεταξύ άλλων εξηγεί: «Υπάρχουν 6-7 ξενοδοχεία του Ηρακλείου, όπου οι ξενοδόχοι προβάλλουν ψεύτικα έγγραφα για ποινικές ρήτρες. Η “ποινική ρήτρα” δεν υπάρχει στον ξενοδοχειακό χώρο, παρά μόνο στα δημόσια έργα, όπου οι εργολάβοι είναι υποχρεωμένοι να φέρουν εις πέρας ένα έργο μέσα σ’ ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο. Αυτή είναι η ποινική ρήτρα. Στα ξενοδοχεία δεν υπάρχει και, δυστυχώς, πολλοί ξενοδόχοι το έχουν εργαλειοποιήσει, με σκοπό να αποφευχθεί περαιτέρω και ενδεχόμενη μείωση του εργασιακού προσωπικού. Για να γίνει πιο κατανοητό το πρόβλημα, υπάρχουν ξενοδόχοι που ζητούν από τους εργαζομένους τους 5.000 ευρώ σε περίπτωση που αποχωρήσουν πριν τη λήξη της τουριστικής περιόδου. Καταδικαστέα πράγματα».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων ν. Ηρακλείου, Νίκος Κοκολάκης, υπογράμμισε ότι «οι καταγγελίες για εργοδοτική παραβατικότητα είναι πολλές. Υπάρχουν αρκετές ατασθαλίες από την πλευρά των εργοδοτών. Η κακή συμπεριφορά, η μη συνέπεια με την τοπική συλλογική σύμβαση εργασίας έχουν δημιουργήσει ένα διαβρωμένο κλίμα. Εμείς θα πραγματοποιούμε συνεχείς παρεμβάσεις, με σκοπό να θίξουμε τα “κακώς κείμενα”, αλλά και να ευαισθητοποιούμε τους εργαζομένους. Εμεί είμαστε, πέρα από συνδικαλιστές, εργαζόμενοι και θα προσπαθούμε ανά πάσα στιγμή να πιέζουμε σε συνεργασία με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, ώστε να εφαρμόζεται στο ακέραιο η εργατική νομοθεσία».

«Όσο δε γίνονται έλεγχοι, η εργοδοτική αυθαιρεσία θα βασιλεύει»

Στο μεταξύ, ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, Στέλιος Βοργιάς σε δήλωσή του παραδέχεται τα πολλά προβλήματα «παραβατικής συμπεριφοράς» ξενοδοχειακών μονάδων και από την άλλη υπαινίσσεται και την ανυπαρξία ελέγχων λόγω υποστελέχωσης.

«Η εντατικοποίηση της εργασίας φέρνει πολλά προβλήματα παραβατικής συμπεριφοράς. Η παραβατικότητα είναι αρκετά μεγάλη και θεωρώ πως η κύρια αιτία είναι η υποστελέχωση της Επιθεώρησης Εργασίας. Όσο οι μηχανισμοί της Επιθεώρησης Εργασίας είναι υποστελεχωμένοι, τόσο η εργοδοτική αυθαιρεσία και παραβατικότητα θα είναι μεγάλη. Ως Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου στεκόμαστε απέναντι στην αυθαιρεσία και παραβατικότητα. Οι εργαζόμενοι, εφόσον πέφτουν θύματα παραβατικής συμπεριφοράς, θα πρέπει να το καταγγέλλουν είτε στα συνδικάτα είτε στο Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου, κι εμείς εγγυόμαστε πως θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να προασπίσουμε τα δικαιώματα και την αξιοπρέπειά τους εντός του εργασιακού τους χώρου», δήλωσε ο Στ. Βοργιάς.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)