to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

22:42 | 26.05.2022

Πολιτική

Κλιματικός Νόμος που «βαραίνει τους φτωχότερους»: Οι παρεμβάσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στην Ολομέλεια της Βουλής

Όσα επεσήμαναν οι βουλευτές και οι βουλεύτριες του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στις παρεμβάσεις τους κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του σ/ν του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή»


Στη Βουλή συζητήθηκε την Τετάρτη και την Πέμπτη 26/5 το νομοσχέδιο με τον τίτλο «εθνικός κλιματικός νόμος», με την κυβερνητική παράταξη να το χαρακτηρίζει ως «σημαντικό εργαλείο για την ομαλή μετάβαση στη πράσινη ενέργεια, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την ανάπτυξη της χώρας και την κοινωνική και περιβαλλοντική συνοχή και δικαιοσύνη» και την αντιπολίτευση να τις καταλογίζει επικοινωνιακή τακτική και να κάνει λόγο για άτολμο, ασαφές και μη αναπτυξιακό σχέδιο. Τελικά, ο «κλιματικός νόμος» ψηφίστηκε μόνο από τη ΝΔ.

«Δανείζεστε το περιβάλλον από τις επόμενες γενιές, σας απασχολεί μόνο ως πεδίο κερδοφορίας»

«Πρόκειται για διατάξεις χωρίς σχέδιο και στρατηγική, κατώτερο των προσδοκιών, χωρίς μέριμνα για την ενεργειακή φτώχεια και με πρόσδεση της χώρας στο φυσικό αέριο», επισήμαναν μεταξύ άλλων οι βουλευτές, αρμόδιοι τομεάρχες και εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία στη Βουλή. Αναλυτικότερα:

Ο βουλευτής Επικρατείας και Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ -Προοδευτική Συμμαχία, Πάνος Σκουρλέτης, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τον Κλιματικό Νόμο, επεσήμανε μεταξύ άλλων:

«Το περιεχόμενο του νόμου που μας φέρατε σήμερα στην Ολομέλεια, χαρακτηρίζεται από ανεπαρκή μέτρα.

[...] Ένας κλιματικός νόμος θα έπρεπε να ήταν σε άμεση συσχέτιση με κλαδικές πολιτικές, με εφαρμοσμένες πολιτικές στον αγροτικό τομέα, στον τομέα της βιομηχανίας και στον τουρισμό.

«Αλήθεια, πως «κουμπώνει» αυτός ο κλιματικός νόμος, μια νέα αναγκαία στρατηγική για την πράσινη μετάβαση, με ό,τι προβλέπει το Ταμείο ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ;

[...] Το 40% του Ταμείου Ανάκαμψης υποτίθεται ότι πηγαίνει για τα ζητήματα της πράσινης μετάβασης, του περιβάλλοντος, αλλά δεν εξειδικεύεται τίποτα σε συγκεκριμένα έργα. Όλα στοχεύουν, κυρίως, στο να ενισχύσουν, να χρηματοδοτήσουν, επιλεγμένα μεγάλα projects. Διότι για εσάς, οι έννοιες της ενεργειακής δημοκρατίας, της μείωσης των ανισοτήτων, οι οποίες είναι ένας μεγάλος κίνδυνος στην πορεία της μετάβασης, είναι έννοιες ξένες. Αυτό αποδεικνύεται ακριβώς από τα όσα περιέχονται στο νομοσχέδιο, αλλά και από τα όσα έχετε κάνει μέχρι τώρα. Για παράδειγμα, η τύχη που έχετε επιφυλάξει στις ενεργειακές κοινότητες, είναι η χειρότερη δυνατή».

_______

Στην ομιλία του βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και πρώην υπουργού Βαγγέλη Αποστόλου, αναφέρθηκε πως «ο κλιματικός νόμος δεν εξασφαλίζει την ισόρροπη και κοινωνικά δίκαιη κλιματική ουδετερότητα»:

Αν και γενικότερα αποτελεί θετική εξέλιξη η κατάθεση, έστω και αργά, του Εθνικού Κλιματικού Νόμου, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι τα καθοριζόμενα σ’ αυτόν είναι όχι μόνο ανεπαρκή, αλλά και στερούνται επιστημονικής τεκμηρίωσης και φιλόδοξης στόχευσης.

Το παρόν νομοσχέδιο δεν διασφαλίζει την ομαλή μετάβαση προς την κλιματική ουδετερότητα με κοινωνικά δίκαιο τρόπο.
Που σημαίνει ότι η ρύθμιση δεν είναι ισόρροπη και δίκαιη για όλους τους κλάδους και όλες τις περιοχές.
Οι επιπτώσεις αυτής της αντιμετώπισης πλήττουν ιδιαίτερα δυσανάλογα τους φτωχότερους και τους πιο ευάλωτους της κοινωνίας μας.
Αυτό όμως που θέλω να ξεκαθαρίσω από την αρχή είναι ότι υπάρχουν πολλά και μεγάλα περιβαλλοντικά ζητήματα, που δεν μπορούμε σώνει και καλά να τα φορτώνουμε στην κλιματική αλλαγή.

[...] Δείτε τι γίνεται σε ότι αφορά στις ΑΠΕ. Φτάσατε μέχρι του σημείου να χορηγείτε άδειες παραγωγού στα καμένα της β. Εύβοιας τις οποίες ανακαλέσατε μετά την αντίδραση των κατοίκων.
Επιχειρείτε μια πράσινη μετάβαση χωρίς Ειδικό Χωροταξικό, χωρίς Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες, με fast-track αδειοδοτήσεις και μάλιστα σε περιοχές Natura. Κι ως αποτέλεσμα όλων αυτών έχετε τις τοπικές κοινωνίες απέναντί σας.

[...] Ένας εθνικός κλιματικός νόμος θα πρέπει να περιλαμβάνει και έναν ολοκληρωμένο μηχανισμό εκτίμησης και μετριασμού των κλιματικών κινδύνων. Το παρόν νομοσχέδιο δεν ικανοποιεί ούτε τη στοιχειώδη αυτή απαίτηση.
Θα ήταν καλό να προβλεφθεί μια χαρτογράφηση της χώρας με τις περιοχές που κινδυνεύουν, όχι μόνο από πλημμύρες και πυρκαγιές αλλά απ’ όλα τα ακραία καιρικά φαινόμενα (π.χ. δυνατούς ανέμους, ακραίες θερμοκρασίες). Μόνο έτσι θα μιλούσαμε για έναν σχεδιασμό, για έναν κλιματικό νόμο, που ουσιαστικά θα δημιουργούσε αυτές τις προϋποθέσεις για την επόμενη ημέρα, προϋποθέσεις υπεράσπισης γενικά του περιβάλλοντος της χώρας μας».
_______

Στην τοποθέτηση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Ευκλείδη Τσακαλώτου, τονίστηκε καταρχάς πως ο κλιματικός νόμος μιας χώρας αποτελεί ένα κείμενο αποτύπωσης της πολιτικής δέσμευσης προς την κλιματική ουδετερότητα αλλά και έναν οδηγό για τον δρόμο για να το πετύχουμε αυτό. Κι αυτός ο δρόμος στο τέλος θα διαμορφώσει ένα διαφορετικό από το σημερινό παραγωγικό και καταναλωτικό μοντέλο.

Ως εκ τούτου ο κλιματικός νόμος θα πρέπει να είναι ένας νόμος - πλαίσιο, να δίνει κατευθύνσεις και δομή/ πλαίσιο στις πολιτικές για το κλίμα, να διευκολύνει την οριζόντια τήρηση των στόχων μεταξύ των διαφόρων τομέων της οικονομίας.

Το μοντέλο παραγωγής και κατανάλωσης που έχουμε ανάγκη για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας θα πρέπει να έχει τα εξής χαρακτηριστικά:

1ο Χαρακτηριστικό: Απεξάρτηση από όλα τα ορυκτά καύσιμα (λιγνίτη, φυσικό αέριο, μαζούτ, ντίζελ, πετρέλαιο) σε όλους τους τομείς της οικονομίας.

2ο Χαρακτηριστικό: Μια δίκαιη μετάβαση σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών. Κι αυτό σημαίνει ότι υπάρχει σημαντική μέριμνα για τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής, την εξασφάλιση θέσεων εργασίας και ενός οράματος για το μέλλον για όλους και όχι μόνο για λίγους.

3ο Χαρακτηριστικό: Να προβλέπει τη διείσδυση των ΑΠΕ σε συνδυασμό με την εξοικονόμηση ενέργειας και αποθήκευση. Έχουμε ανάγκη τόσο τις μεγάλες υποδομές σε ΑΠΕ όσο και μικρότερες (π.χ. ενεργειακές κοινότητες) με τον όρο ότι θα υπάρξει χωροταξικός σχεδιασμός, προστασία της βιοποικιλότητας και δημοκρατικός έλεγχος. Το βασικό που λένε όλοι οι οικολόγοι είναι ότι πρέπει η προσπάθεια να γίνει ιδιοκτησία όλων στην κοινωνία για να μπορούμε και να έχουμε τις σωστές λύσεις αλλά και να συμμετέχουν όλοι στην εφαρμογή αυτών των λύσεων.

4ο Χαρακτηριστικό: Να αναδεικνύει την προστασία και αποκατάσταση της φύσης ως αναγκαία προϋπόθεση για την επίτευξη του στόχου της κλιματικής ουδετερότητας. Για παράδειγμα όλοι μιλούν για τη στέγαση. Η πρόταση του Πρωθυπουργού είναι να δώσει κίνητρα σε ιδιώτες να χτίζουν κοινωνική στέγαση για να πάει στη συνέχεια σε κάποιους ανθρώπους. Προφανώς δεν έχει ακούσει ποτέ την αρχή της μηδενικής κατανάλωσης.

Στο ΣΥΡΙΖΑ πιστεύουμε ότι η στέγαση είναι κοινωνική πολιτική. Είναι δικαίωμα. Και πιστεύουμε ότι πρέπει να χρησιμοποιήσεις το απόθεμα από σπίτια που ήδη έχεις. Πρέπει να έχεις την αρχή της μηδενικής κατανάλωσης. Δεν μπορείς να επεκτείνεις συνεχώς το έδαφος που χτίζεις. Δεν αντιμετωπίζεται έτσι η κλιματική αλλαγή. Το έχουν αναδείξει αυτό ο ευρωβουλευτής μας και η ομάδα του, η Θεανώ Φωτίου, η Ανοιχτή Πόλη, οι άνθρωποι της Ά Αθήνας του ΣΥΡΙΖΑ.

Παρέμβαση 

Σε άλλη παρέμβασή του ο Ευκλ. Τσακαλώτος επισήμανε πως «Όταν ο Αλέξης Τσίπρας σήμερα στη Βουλή κατηγόρησε τον κ. Σκρέκα ότι έχει πει ότι δεν υπάρχουν υπερκέρδη στην ενέργεια, οι αντιδράσεις του Υπουργού έδωσαν την εντύπωση ότι τον πνίγει το άδικο. Και αυτό παρόλο που στο συνέδριο των Δελφών είχε πει ότι «από τα λεφτά υπάρχουν πήγαμε στο υπάρχουν υπερκέρδη. Ψάχνουμε να βρούμε τα ουρανοκατέβατα κέρδη της αντιπολίτευσης και δεν τα βρίσκουμε». Κακώς νιώθει αδικημένος. Με αυτή του τη δήλωση δεν μοιάζει να είναι Υπουργός έτοιμος να τα βάλει σαν ταύρος με τα καρτέλ της ενέργειας και να τους κάνει τη μούρη κρέας»¬.

Και πρόσθεσε:

«Η Νέα Δημοκρατία δεν έχει όραμα για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και δεν έχει επιθυμία να εμπλακεί σοβαρά σε συζήτηση με την κοινωνία. Δεν μπορεί και δεν θέλει να αντιληφθεί ότι χωρίς την ενεργό συμμετοχή της κοινωνίας δεν είναι δυνατόν ούτε να βρεθούν οι καλύτερες λύσεις ούτε να διασφαλιστεί ότι όλοι και όλες θα συμμετέχουν σε αυτή την προσπάθεια.

Για άλλη μια φορά η στάση της κυβέρνησης αποδεικνύει την απόσταση που τη χωρίζει από την κοινωνία. Είναι εντυπωσιακό ότι πιστεύουν ότι έχουν κάνει αρκετές παρεμβάσεις για να στηρίξουν τον κόσμο σε αυτό το κύμα ακρίβειας και φουσκωμένων λογαριασμών ρεύματος. Η απόσταση αυτή που τους χωρίζει από την κοινωνία θα φανεί στις επόμενες εκλογές, είτε αυτές γίνουν τον Οκτώβρη είτε πριν τον Αύγουστο όπως μαθαίνουμε ότι εισηγούνται στον κ. Μητσοτάκη. Και στις εκλογές αυτές θα αναδειχθεί κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ».

________

Στην Ολομέλεια της Βουλής για τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας με τίτλο “Κλιματικός Νόμος - Μετάβαση στη Κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογής στη κλιματική αλλαγή” τοποθετήθηκε την Τετάρτη, 25 Μαΐου 2022, ο Τομεάρχης Αγροτ. Ανάπτυξης και βουλευτής Λακωνίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σταύρος Αραχωβίτης.

Εισαγωγικά, ο Στ. Αραχωβίτης δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι πρόκειται για το δεύτερο κλιματικό νόμο, καθώς ο πρώτος σχετικός νόμος ψηφίστηκε το 2016 (ν.4426) ο οποίος και ήταν η ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της συμφωνίας των Παρισίων. “Ήμασταν από τις πρώτες χώρες που ενσωματώσαμε στην εθνική μας νομοθεσία την συμφωνία των Παρισίων για το κλίμα” συμπλήρωσε.

Συνεχίζοντας ο Στ. Αραχωβίτης απέδωσε στη δημοσκοπική πίεση που δέχεται η Κυβέρνηση της ΝΔ τη βιασύνη της να φέρει άρον-άρον ένα νόμο που, όπως είπε, “χαρακτηρίζεται ως κλιματικός νόμος, αλλά στην πραγματικότητα, έτσι όπως και οι φορείς το έθεσαν στη διαβούλευση και στην ακρόαση των φορέων, πρόκειται για μια συρραφή αποσπασματικών εξαγγελιών, χωρίς να εξυπηρετεί και να προβάλει ένα σαφές σχέδιο, με συγκεκριμένες δράσεις και τρόπο χρηματοδότησης”.

Στη συνέχεια, ο τομεάρχης Αγροτ. Ανάπτυξης αναφέρθηκε ειδικότερα στον αγροτοκτηνοτροφικό τομέα, ο οποίος είναι από τους πρώτους τομείς που υφίσταται τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και που, όπως είπε, είναι το θύμα της υπόθεσης “περιβάλλον”. Χαρακτήρισε ευχολόγιο το άρθρο 10, όπου αναγνωρίζεται μεν η ανάγκη για μέτρα και για πολιτικές προώθησης μιας βιώσιμης γεωργίας και κτηνοτροφίας, αλλά χωρίς να προβλέπονται συγκεκριμένα μέτρα, ούτε εξειδίκευση, ούτε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα.  Και πρόσθεσε: “Στο άρθρο 23, προβλέπονται νέες επιβαρύνσεις για τον αγροτοκτηνοτροφικό τομέα, γιατί προβλέπονται ασφάλιστρα κινδύνου σε εγκαταστάσεις αγροτικής χρήσης κοντά σε δάση, όπου υπάρχει περιβαλλοντικός κίνδυνος. Προφανώς οι αγροτοκτηνοτροφικές εγκαταστάσεις θα βρίσκονται κοντά σε δάση και δασικές εκτάσεις. Εδώ όμως τούς ζητάτε επιπλέον ασφάλιστρα, όταν ήδη, για τις ίδιες καλύψεις, είναι υποχρεωμένοι να ασφαλιστούν στον ΕΛΓΑ. Στην πραγματικότητα δηλαδή ζητάτε διπλό ασφάλιστρο για το ίδιο αντικείμενο”.
________

Στην Ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση του Σ/Ν του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο τοποθετήθηκε ο Βουλευτής Σερρών του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Λευτέρης Αβραμάκης, τονίζοντας μεταξύ άλλων:

«Το Νομοσχέδιο που έφερε η κυβέρνηση της ΝΔ μόνο κατ’ όνομα χαρακτηρίζεται «Εθνικός Κλιματικός Νόμος». Είναι μια πρωτοβουλία αποσπασματική, φοβική, χωρίς επιστημονική τεκμηρίωση, χωρίς ανάλυση επιπτώσεων, χωρίς μεθοδολογία επίτευξης στόχων, χωρίς τη συμμετοχή της κοινωνίας και των περιβαλλοντικών οργανώσεων στη διαμόρφωσή του.

Προκρίνει την απεξάρτηση από το λιγνίτη προωθώντας όμως την εξάρτηση από το ορυκτό φυσικό αέριο. Το ζητούμενο δεν είναι να απεξαρτηθεί η χώρα από το ρωσικό αέριο εξαρτώμενη από το αέριο άλλων χωρών, αλλά να απεξαρτηθεί συνολικά από τα ορυκτά καύσιμα εξασφαλίζοντας την ενεργειακή της αυτάρκεια μέσα από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, επιδεικνύοντας όμως μεγάλη προσοχή και ευαισθησία σε ότι έχει να κάνει με την αγροτική γη, τα δάση και τους βιότοπους.

Η μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη κοινωνία και οικονομία ενέχει σοβαρούς κινδύνους για μεγάλα τμήματα της κοινωνίας, τους οικονομικά ευάλωτους, τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Η κυβέρνηση δεν επεξεργάζεται κανένα σχέδιο για την αντιμετώπιση των συνεπειών αυτής της μετάβασης και για τη διασφάλιση ότι στην πιο φιλική προς το περιβάλλον εποχή που όλοι οραματιζόμαστε, δεν θα μείνει κανένας πίσω. Πρακτικά για μια ακόμη φορά αποδέχεται ως φυσική τάξη των πραγμάτων την κοινωνική και οικονομική ανισότητα και δεν προβλέπει καμία πολιτική αντιμετώπισης των ανισοτήτων και των αποκλεισμών που θα προκληθούν».
________

Την κρισιμότητα των ενεργειών της κυβέρνησης προμήθειας βαρύτατου και σύγχρονου πολεμικού εξοπλισμού της Ουκρανίας που ενέχει για τη χώρα μας υπογράμμισε ο Βουλευτής Κέρκυρας και Αναπληρωτής Τομεάρχης Τουρισμού ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Αλέξανδρος Αυλωνίτης κατά τη συζήτηση της Βουλής για τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα πως δεν μπορεί για μία τόσο σοβαρή απόφαση που πάρθηκε ερήμην όλων των πολιτικών δυνάμεων και του ελληνικού να τίθεται ζήτημα κρυφής ατζέντας.

Αναφορικά με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. έκανε λόγο για νομοθέτημα με τη μεγαλύτερη ιστορική πρόκληση που εντάσσεται στη διεθνή πολιτική επιβίωσης του πλανήτη ολόκληρου, εξηγώντας γιατί ο κλιματικός νόμος είναι το πιο σπουδαίο νομοθέτημα για τα πολλά, επόμενα χρόνια και γιατί ένα τέτοιο σχέδιο δεν θα μπορούσε ποτέ να γινόταν χωρίς να λαμβάνει υπόψη την ενεργειακή πολιτική αλλά και τη αναπτυξιακή προοπτική.

«Ο κλιματικός νόμος της κυβέρνησής σας δεν εμπεριέχει πουθενά τη βασική αρχή της κοινωνικής δικαιοσύνης, η οποία είναι και βασική αρχή της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας» ανέφερε χαρακτηριστικά και συνέχισε «Μα δεν έχετε καταλάβει πόσο η κλιματική κρίση ενέχει τον κίνδυνο εμβάθυνσης των υφιστάμενων ανισοτήτων και τη δημιουργία νέων; Δεν έχετε αντιληφθεί ότι οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης είναι σφοδρότερες για τους πιο ευάλωτους και τις πιο ευάλωτες χώρες;».
________

Οι παρεμβάσεις των βουλευτριών και βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, αλφαβητικά:

Η βουλεύτρια Κοζάνης του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Καλλιόπη Βέττα, μίλησε στην Βουλή στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου:

Η Κ. Βέττα αναφέρθηκε αρχικά στην προχειρότητα της νομοθέτησης, καθώς η μεγάλη καθυστέρηση, που έφτασε τον ένα χρόνο από την στιγμή της εξαγγελίας, έδωσε την θέση της σε μια ακατανόητη σπουδή, καθώς η συζήτηση στη Βουλή περιορίστηκε μέσα σε ελάχιστες ημέρες.

Στη συνέχεια, ανέφερε ότι ο νόμος είναι «είναι κατώτερος των προσδοκιών, παρωχημένος, ασαφής και άδικος». Επεσήμανε ότι οι διεθνείς στόχοι έχουν ήδη αναθεωρηθεί σε σχέση με τις προβλέψεις του ελληνικού νόμου, ενώ επεσήμανε πως το σχέδιο διακυβέρνησης, η διοικητική δομή και η χρηματοδότηση παραμένουν αδιευκρίνιστοι, μετέωροι και αντιφατικοί.

Ωστόσο, στο μεγαλύτερο μέρος της ομιλίας της, η βουλεύτρια, αναφέρθηκε στην έλλειψη κοινωνικής διάστασης στον κλιματικό νόμο. Τόνισε ότι, πολίτες και επιχειρήσεις, θα αναγκαστούν να υποστούν έναν βίαιο και δαπανηρό μετασχηματισμό (ασφάλιση ακινήτων, αντικατάσταση καυστήρων και μοτέρ κλπ), χωρίς ξεκάθαρη και απτή πρόνοια για την στήριξή τους, γεγονός που είναι βέβαιο ότι θα εμβαθύνει τις υφιστάμενες κοινωνικές ανισότητες ενώ θα προσθέσει νέες.

Ειδικότερα για τη Δυτική Μακεδονία και την απολιγνιτοποίηση, τόνισε: «Είστε οι μετρ των παλινδρομήσεων: το 2028 έγινε 2025, έπειτα 2023, ξανά 2025, τώρα ξανά 2028 και βλέπουμε. Καμία σοβαρότητα, επάρκεια και προγραμματισμός: πρόκειται για μια κυβέρνηση που αν δεν ήταν τραγική, θα προκαλούσε καγχασμό».
________

Στην ομιλία της βουλεύτριας Έβρου, Νατάσας Γκαρά, για τον κλιματικό νόμο, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων: «Ο κλιματικός νόμος που κατέθεσε η κυβέρνηση είναι συνώνυμο της αχρηστίας, της ρεμούλας και της εξυπηρέτησης συμφερόντων, χωρίς ίχνος ενεργειακής στρατηγικής, με έλλειψη επιστημονικής τεκμηρίωσης, πολύ κατώτερος των προσδοκιών.

«Ο ΣΥΡΙΖΑ προκρίνει έναν νέο κλιματικό νόμο που δεν θα φτιαχτεί πίσω από κλειστές πόρτες, με την κοινωνία παρούσα, όπου η πολιτεία θα εγγυάται τη μετάβαση σε οικονομικές και σύγχρονες υπηρεσίες ενέργειας με όρους δικαιοσύνης και άρσης των ανισοτήτων, ώστε κανένας πολίτης-σπίτι-επιχείρηση να μη «μείνει πίσω». Έναν κλιματικό νόμο με σαφές περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όπως εμπεριείχε η αναπτυξιακή στρατηγική της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, που θα λαμβάνει ισχυρές χρηματοδοτήσεις και από το Ταμείο Ανάκαμψης».

«Αν είχαμε μια σοβαρή κυβέρνηση θα συζητούσαμε σήμερα για τον «οδικό χάρτη», βάσει του οποίου θα προχωρήσει η παραγωγική ανασυγκρότηση στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης. Θα συζητούσαμε πως θα διασφαλιστεί η πρόσβαση όλων των πολιτών στα βασικά αγαθά, σε καθαρή και προσιτή ενέργεια, στο νερό κλπ, με σαφή ιεράρχηση των Ενεργειακών Κοινοτήτων και προτεραιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας».
________

Στην τοποθέτηση της Χαράς Καφαντάρη, βουλεύτριας Δυτ. Αθήνας  ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, αναπληρώτριας τομεάρχη Πολιτικής Προστασίας Κ.Ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και αντιπροέδρου της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής, σχολιάστηκαν οι χθεσινές εξαγγελέις του υφυπουργού Περιβάλλοντος, Γιώργου Αμυρά:

«Κατ’ αρχάς, θα ήθελα να κάνω ένα σχόλιο γιατί ακούσαμε χθες από τον Υφυπουργό, τον κ. Αμυρά, μεγάλες εξαγγελίες περιβαλλοντικές και χαίρομαι που είναι και παρών. Αναφέρθηκε για τις δεσμεύσεις του κ. Μητσοτάκη στη Μασσαλία σχετικά με το 30% της Μεσογείου που πρέπει να γίνει προστατευόμενη περιοχή και δεσμεύτηκε γι’ αυτό και στην Ελλάδα και μάλιστα στο ένα τρίτο από αυτόν τον χώρο δεν θα απαγορεύεται ούτε το ψάρεμα όπως είπατε, απόλυτη προστασία.

Δεσμεύσεις του Πρωθυπουργού, οι οποίες δυστυχώς δεν έχουν προχωρήσει και βέβαια είναι σε αντιδιαστολή και με την ακολουθούμενη πολιτική και για τα ζητήματα των προστατευόμενων περιοχών και όλα τα δεδομένα που έχουμε με την κατάργηση των φορέων διαχείρισης, με το ότι δεν έχει προχωρήσει το θαλάσσιο χωροταξικό και όλα αυτά, τρία χρόνια τώρα

[...] είναι ένας νόμος που εξυπηρετεί την επικοινωνιακή πολιτική του Πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη και βέβαια, ένας νόμος, ο οποίος δεν θα εφαρμοστεί διότι η Κυβέρνηση η οποία θα κληθεί να εφαρμόσει αυτή την πολιτική που είναι συμβατή με την κλιματική κρίση και τις σύγχρονες παγκόσμιες ανάγκες θα είναι μια δημοκρατική προοδευτική κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ».
________

Την έλλειψη ασφαλιστικών δικλείδων στο θεσμικό πλαίσιο για την προστασία της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας, στηλίτευσε από το βήμα της βουλής, στο πλαίσιο της συζήτησης του κλιματικού νόμου, ο βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. Βασίλης Κόκκαλης.

Όπως χαρακτηριστικά είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, «οι αγρότες μας, λόγω του αυξημένου κόστους παραγωγής, οδηγούνται με την ανοχή της Κυβέρνησης στην ανεξέλεγκτη, ελλείψει χωροταξικού, εγκατάσταση φωτοβολταϊκών. Μειώνεται έτσι και υποβαθμίζεται η προστασία της γεωργικής γης».

Ο βουλευτής αναφέρθηκε και στην «κοροϊδία» της δήθεν υποτιθέμενης μεταρρύθμισης, του «Εξοικονομώ - Αυτονομώ». Όπως χαρακτηριστικά εξήγησε ο Β. Κόκκαλης «πραγματικά η έκφραση «κοροϊδεύετε τον κόσμο» είναι η πλέον επιεικής. Εδώ υπάρχουν και νομικές ευθύνες. Καλείτε τους πολίτες και τους λέτε ότι μία επιλέξιμη δαπάνη είναι και η εγκατάσταση φωτοβολταϊκού και ο πολίτης κάνει τα πάντα σύμφωνα με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία για να είναι εντάξει στο πρόγραμμα. Όταν, όμως, κάνει αίτηση στον ΔΕΔΔΗΕ, απαντά ο ΔΕΔΔΗΕ: Συγνώμη, αλλά η σύνδεση του σταθμού στο δίκτυο δεν είναι εφικτή δεδομένης της πολύ αξιόλογης δέσμευσης ισχύος από προγενέστερα αιτήματα για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η μη σύνδεση όμως του φωτοβολταϊκού σταθμού έχει ως επακόλουθο την απένταξη του δικαιούχου. Και μας λέτε για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ - Αυτονομώ»; Ούτε ένας δεν έχει ενταχθεί. Έχετε δώσει δύο φορές παράταση. Αυτό δεν είναι το λιγότερο κοροϊδία; Τι λέτε στον κόσμο; Τους καλείτε να μπουν  στο «Εξοικονομώ - Αυτονομώ» και στο τέλος, εκτός του ότι θα απενταχθούν, θα βγουν και ζημιωμένοι γιατί θα καταβάλουν δαπάνες; Ποιος υπεύθυνος θα λογοδοτήσει γι’ αυτού του είδους την παραβίαση;

Κλείνοντας, θα αναφέρω αυτό που είπα και στην αρχή, ότι δεν μπορούμε την κλιματική κρίση να τη σταματήσουμε αύριο, την απώλεια της βιοποικιλότητας μεθαύριο και την υποβάθμιση της γης μετά από τρεις μέρες. Όλα πρέπει να γίνουν από κοινού, αλλά πρέπει να γίνουν με σχέδιο. Τέτοιου είδους σχέδιο στρατηγικό δεν υπάρχει σε αυτόν τον κλιματικό νόμο.»
________

Στην ομιλία της βουλεύτριας Χαλκιδικής, Κυριακής Μάλαμα, σκιαγραφείται η δύσκολη κατάσταση στον νομό Χαλκιδικής: «Θριαμβολογείτε κι επικαλείστε μεγαλεπίβολα σχέδια χωροθέτησης γιγάντιων φωτοβολταϊκών πάρκων, όμως δεν έχετε δώσει εδώ και δύο χρόνια ούτε ένα ευρώ για την προώθηση του προγράμματος “Εξοικονομώ κατ’οίκον”. Ψάχνουμε την απεξάρτηση από το πανάκριβο φυσικό έριο, όμως δεν επιδοτούμε τα νοικοκυριά για φωτοβολταϊκό στέγης, για αλλαγή του καυστήρα πετρελαίου με άλλες τεχνολογίες. Πως απαιτούμε σήμερα από ένα μέσο νοικοκυριό που χειμάζεται από τα έξοδα να επωμιστεί μόνο του το κόστος της ενεργειακής μετάβασης;

Μιλάτε για κλιματική αλλαγή χωρίς να εξασφαλίζετε πόρους για ενεργειακή εξοικονόμηση και στις κατοικίες, και στις επιχειρήσεις και στα δημόσια κτήρια. Αναφέρεστε στην κατάρτιση σχεδίων ενεργειακής εξοικονόμησης από τους ΟΤΑ. Έχετε πάει σε κανένα Δημαρχείο; Έχετε πάει σε κανένα κοινωφελές κτίριο των ΟΤΑ; Κατά 90% αυτά τα κτίρια είναι ασυντήρητα τα τελευταία δέκα, τουλάχιστον, χρόνια. Σε πόσα σχολεία του Νομού Χαλκιδικής έχει τοποθετηθεί, για παράδειγμα, ενεργειακό κέλυφος;»
________

Αναδεικνύοντας την κυβερνητική καθυστέ​ρηση αλλά και τα σημαντικά κενά του κλιματικού νόμου της ΝΔ, που επί της ουσίας δεν προσφέρουν το παραμικρό στην π​ροστασία του περιβάλλοντος, πραγματοποιήθηκε η τοποθέτηση του αν. Τομεάρχη Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτή Ηρακλείου Χάρη Μαμουλάκη στην Ολομέλεια της Βουλής.

«Με πολύ μεγάλη καθυστέρηση, η κυβέρνηση έφερε στην Βουλή έναν νόμο δήθεν για την προστασία από την κλιματική κρίση, ή «εγκληματική αλλαγή» όπως συνηθίσαμε να λέμε» ανέφερε ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Έναν νόμο που ενισχύει την στρατηγική Μητσοτάκη στο εισαγόμενο φυσικό αέριο, την ώρα που μαίνεται ο πόλεμος στην Ουκρανία, χωρίς να αντιμετωπίζει ούτε μια από τις προκλήσεις του ενεργειακού μας μέλλοντος. Έναν νόμο χωρίς πρόβλεψη για βασικές πηγές ρύπανσης, όπως είναι οι δημόσιες συγκοινωνίες, οι αερομεταφορές και η ναυτιλία. Χωρίς πρόβλεψη για την αγροτοδιατροφή, την στροφή σε μορφές καλλιέργειας με μικρότερο ανθρακικό αποτύπωμα και την προσαρμογή της κτηνοτροφίας. Χωρίς πρόβλεψη για την μείωση των εκπομπών από τα κτίρια της χώρας μας. Χωρίς ενίσχυση των φυσικών μορφών απορρόφησης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Χωρίς να συνδέει την διάσπαρτη γνώση. Χωρίς να συντονίζει την δημόσια πολιτική στην κλιματική αλλαγή. Χωρίς να ενισχύει την οικονομική πολιτική. Χωρίς να ευαισθητοποιεί την κοινωνία στον στόχο της μαζικής μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα».
________

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Αχαΐας Κώστας Μάρκου μιλώντας σήμερα στην Βουλή κατά τη συζήτηση του Κλιματικού Νομοσχεδίου τόνισε ότι αυτό περιορίζεται στη συρραφή σημειακών παρεμβάσεων και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποτελέσει ένα ολιστικό συνεκτικό σχέδιο με συγκεκριμένες και ιεραρχημένες δράσεις αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης και προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή.

Από το νομοσχέδιο απουσιάζει μια ουσιαστική προσέγγιση κρίσιμων τομέων της ελληνικής οικονομίας, όπως ο πρωτογενής τομέας, η βιομηχανία, η επιχειρηματικότητα, ο τουρισμός κ.ά

Λείπουν παντελώς τα συγκροτημένα μέτρα εφαρμογής τόσο για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης όσο και για τη μετάβαση σε οικονομία μηδενικών εκπομπών και οι εξειδικευμένες πολιτικές.

Απουσιάζουν, πέρα από τα ευχολόγια, οι εξειδικευμένοι στόχοι για μείωση των εκπομπών μέσω της προώθησης των ΑΠΕ, της εξοικονόμησης ενέργειας, κλιματικού χωρικού σχεδιασμού, προστασίας της βιοποικιλότητας ως ανάχωμα στην αποσταθεροποίηση του κλίματος. Ο Βουλευτής κατέληξε ότι ως είθισται από νεοφιλελεύθερες κυβερνήσεις, το κόστος της μετάβασης σε φιλικότερες μορφές ενέργειας προς το περιβάλλον, επωμίζονται αυτοί που προξενούν το χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και για να την αντιμετωπίσουμε δεν είναι αρκετό να χρησιμοποιούμε λαμπτήρες υψηλής ενεργειακής απόδοσης. Πρέπει να αλλάξουμε βήμα με βήμα τον κόσμο, πριν ο κόσμος αλλάξει τόσο δραματικά, ώστε κανείς να μην είναι πλέον ασφαλής. Είτε θα κάνουμε το άλμα, είτε θα βυθιστούμε.
________

Κατώτερο των περιστάσεων χαρακτήρισε η τομεάρχης Τουρισμού της Κ.Ο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης Κατερίνα Νοτοπούλου τον Κλιματικό Νόμο.

Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αναφέρθηκε στις συνέπειες της κλιματικής κρίσης και τις πρωτοβουλίες που λαμβάνονται παγκοσμίως για την αντιμετώπισή της και υπογράμμισε ότι το μοντέλο ανάπτυξης που εφαρμόστηκε τα προηγούμενα χρόνια κατασπατάλησε τους πόρους του πλανήτη.

Αυτό καθιστά επιτακτική την ανάγκη για ένα σχέδιο βιώσιμης δίκαιης ανάπτυξης που θα συμπεριλάβει όλους τους πολίτες και τις επιχειρήσεις χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις.

Απαιτείται «μια πράσινη επανάσταση» τόνισε.

Η τομεάρχης Τουρισμού μίλησε ακόμη για την ανάγκη ενεργειακών κοινοτήτων με αυτοπαραγωγή και αυτοκατανάλωση και για πράσινες υποδομές, όπως «πράσινα» καταλύματα που θα βοηθούν στην επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας και ταυτόχρονα θα ανταποκρίνονται στην αυξανόμενη οικολογική συνείδηση των τουριστών.

Αντιθέτως, δήλωσε,  η κυβέρνηση όχι μόνο δεν κινείται προς αυτή την κατεύθυνση αλλά εξαιρεί τα τουριστικά καταλύματα από την υποχρέωση εγκατάστασης φωτοβολταϊκών και θερμικών ηλιακών συστημάτων.


________

Ο Γιώργος Παπαηλιού, βουλευτής Αρκαδίας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, τόνισε μεταξύ άλλων πως η κλιματική κρίση αποτελεί τη μεγαλύτερη απειλή για τον πλανήτη και την ίδια τη ζωή μας και πως γίνεται επιτακτική η ανάγκη αλλαγής του παραγωγικού-καταναλωτικού υποδείγματος, ώστε να αντιμετωπιστούν η ενεργειακή φτώχεια και οι κοινωνικές ανισότητες.

Επισήμανε πως το νομοσχέδιο απέχει από την ικανοποίηση της ανάγκης για την εφαρμογή ενός θεσμικού πλαισίου που θα αποτελέσει ένα σύγχρονο εργαλείο άσκησης της εθνικής κλιματικής πολιτικής. Η κυβέρνηση, πρόσθεσε, αιφνιδίως εξήγγειλε τη βίαιη απολιγνιτοποίηση, χωρίς σχεδιασμό, με τρόπο και σε χρόνο που ένας τέτοιος σχεδιασμός είναι ανέφικτος και χωρίς σχέδιο για τις περιοχές που φιλοξενούν λιγνιτικές μονάδες, όπως η Μεγαλόπολη, με συνέπεια να υπάρχει πραγματικός κίνδυνος να καταστεί «κρανίου τόπος»

Η αντικατάσταση του λιγνίτη βασίζεται στην αύξηση της ενεργειακής εξάρτησης από το ακριβό εισαγόμενο φυσικό αέριο, πρόσθεσε και τόνισε πως στην κυβερνητική ενεργειακή πολιτική, τα εμπλεκόμενα και συγκρουόμενα μεγάλα συμφέροντα, ενσωματώνονται με τρόπο που αυτά ευνοούνται εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος και της ικανοποίησης των αναγκών της κοινωνικής πλειοψηφίας

Και ο Γ. Παπαηλιού επισήμανε ακόμα:

  • Η χρηματοδότηση της ελάφρυνσης θα γίνει από τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή από τη φορολόγηση των πολιτών
  • Το σχέδιο βίαιης απολιγνιτοποίησης υλοποιείται με μόνη στρατηγική την ιδιωτικοποίηση των ενεργειακών υποδομών της χώρας
  • Αφήνονται-εκχωρούνται στα ιδιωτικά συμφέροντα, ο ενεργειακός σχεδιασμός, η ανταγωνιστικότητα, η διαμόρφωση του ενεργειακού μίγματος και των τιμών για την κατανάλωση (τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις), η επάρκεια,  η ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας  και η μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα
  • Η βίαιη απολιγνιτοποίηση  έρχεται σε αντίθεση με τα ενεργειακά συμφέροντα της χώρας αλλά και των  περιοχών που φιλοξενούν λιγνιτικές μονάδες, όπως η Μεγαλόπολη.

________

Στην ομιλία της Πέτης Πέρκα αναφέρθηκε πως η θωράκιση της χώρας απέναντι στην κλιματική καταστροφή θα έπρεπε να είναι μια πανεθνική υπόθεση μέγιστης προτεραιότητας, με συμμετοχή όλης της κοινωνίας, από την τοπική αυτοδιοίκηση και τα πανεπιστήμια, μέχρι τις ένοπλες δυνάμεις και την εκκλησία – και επιμένω σ’ αυτό. Είναι δεδομένο ότι οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης πλήττουν ιδιαίτερα δυσανάλογα τους φτωχότερους και τους πιο ευάλωτους της κοινωνίας μας.

Όμως εσείς δεν έχετε κανένα πλάνο για την υποστήριξη των πιο αδυνάμων. Αντιγράφετε μεν τα αντίστοιχα κλιματικά νομοσχέδια των Ευρωπαϊκών χωρών - και καλά κάνετε, μας δεσμεύετε σε στόχους - και καλά κάνετε, αλλά χωρίς καμία μέριμνα για τους πολλούς και ιδιαίτερα τους πιο ευάλωτους.

Το νομοσχέδιο αποσύρει τους καυστήρες πετρελαίου από τα σπίτια - και πολύ καλά κάνει - αλλά δεν προβλέπει τίποτα για να τα αντικαταστήσει. Όταν αποσύρετε τους καυστήρες πετρελαίου από τα σπίτια, χωρίς ταυτόχρονα να μεριμνάτε για δίκτυα τηλεθέρμανσης και αντλίες θερμότητας, στην ουσία λέτε στον κόσμο να βάλει στα σπίτια του φυσικό αέριο. Δηλαδή περαιτέρω εξάρτηση της χώρας από ορυκτά καύσιμα και έκθεση των καταναλωτών στο ράλι των τιμών. Και ενώ υπάρχει πρόβλεψη για την απολιγνιτοποίηση στις 31.12.2028, το νομοσχέδιο δε βάζει κανένα χρονοδιάγραμμα απεξάρτησης από το φ/α.

Και σας ρωτάω κ. Υπουργέ, τι προτείνετε στα νοικοκυριά που θερμαίνονται με πετρέλαιο, να βάλουν φ/α; Με ποιανού λεφτά; Και σε 10 χρόνια; Πώς θα θερμαίνονται οι πολίτες, όταν θα αποσύρουμε και το φ/α; Ποιανού ευθύνη είναι η προστασία των καταναλωτών από τις τεράστιες κρίσεις που έρχονται στις αγορές των ορυκτών καυσίμων από το 2026 και μετά;»


________

Στην ομιλία της στην Ολομέλεια της Βουλής σχετικά με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Εθνικός Κλιματικός Νόμος κ.λπ.» η βουλευτής Βοιωτίας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Γιώτα Πούλου, τόνισε ότι πρόκειται για ένα συνονθύλευμα επιμέρους ενεργειακών ρυθμίσεων και όχι για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που αντιμετωπίζει ουσιαστικά την κλιματική κρίση.

Στη συνέχεια επεσήμανε ότι το νομοσχέδιο δεν οδηγεί τη χώρα στην κλιματική ουδετερότητα, διότι δεν συνεπάγεται καμία αλλαγή του παραγωγικού και καταναλωτικού μοντέλου, δεν θεσμοθετεί κατάλληλο μοντέλο διακυβέρνησης της μετάβασης, με εμπλοκή όλων των αρμόδιων Υπουργείων και των κοινωνικών ομάδων και φορέων, αλλά και δεν αντιμετωπίζει τις κοινωνικές ανισότητες που συνδέονται με την πορεία της μετάβασης.

«Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία δεσμεύεται ότι θα εφαρμόσει ένα μοντέλο κλιματικής μετάβασης πραγματικά «ολιστικό», αποτελεσματικό, και κοινωνικά δίκαιο, άρρηκτα συνδεδεμένο με την παραγωγική ανασυγκρότηση που χρειάζεται η οικονομία και η κοινωνία».
________

Σφοδρή κριτική άσκησε από το βήμα της Βουλής, ο βουλευτής Δωδεκανήσου, Νεκτάριος Σαντορινιός, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου με τον βαρύγδουπο τίτλο «εθνικός κλιματικός νόμος». Ο Τομεάρχης Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, τόνισε ότι η κυβέρνηση μεταφέρει την υποχρέωσή της να ενισχύσει την ενεργειακή επάρκεια και αυτονομία των νησιών σε ιδιώτες. Όσα νησιά αποκτήσουν ανάδοχο θα προχωρήσουν με κέρδος για τις μεγάλες εταιρείες ενώ τα υπόλοιπα νησιά μένουν πίσω, ανέφερε χαρακτηριστικά. 

«Ο κλιματικός νόμος, θα πρέπει να οδηγεί σε ουσιαστικές αλλαγές στο παραγωγικό και καταναλωτικό μοντέλο, να χαρακτηρίζεται από οικονομική και κοινωνική δικαιοσύνη και να είναι δημοκρατικός. Όμως, το νομοσχέδιο που συζητάμε, δεν είναι τίποτα από τα παραπάνω, δεν αναγνωρίζει και δεν δρομολογεί αλλαγή του παραγωγικού και καταναλωτικού μοντέλου, δεν έχει επαρκές μοντέλο διακυβέρνησης για τη μετάβαση. Πρόκειται για έναν νόμο που ΔΕΝ επιδιώκει μία ολιστική και επιστημονική προσέγγιση για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης στη χώρα μας. (Και εδώ, το «ολιστικό» έχει σημασία, σε αντίθεση με το γνωστό «ολιστικό» του κ. Μητσοτάκη όταν έλεγε «Να δούμε λίγο διαφορετικά τη ζωή, άμα δεν έχουμε λεφτά»). Το κλιματικό νομοσχέδιο είναι μία συρραφή εξαγγελιών για ενεργειακά θέματα, όπως η ηλεκτροπαραγωγή, η ηλεκτροκίνηση, η εξοικονόμηση ενέργειας στα κτήρια ή η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στα κτήρια, αλλά ΔΕΝ περιλαμβάνει κάποια ανάλυση συνεπειών στην οικονομία και στην κοινωνία», τόνισε μεταξύ άλλων ο Ν. Σαντορινιός.

Και ο Ν. Σαντορινιός επισήμανε: «Στο άρθρο 21, περί μετασχηματισμού του αναπτυξιακού υποδείγματος των νησιών και μετάβασης στην κλιματική ουδετερότητα, η Κυβέρνηση θεσπίζει το στρατηγικό πλαίσιο GR-eco Islands. Εκεί θα υπάγονται τα νησιά κατόπιν αξιολόγησης και θα ενταχθούν όσα νησιά έχουν δυνατότητα –λέει- υλοποίησης ‘εμβληματικών, καινοτόμων και ποιοτικών έργων’. Σημειώνεται μάλιστα, ότι αυτό θα γίνεται ανάλογα με την ένταση και την έκταση της επιδιωκόμενης αναμόρφωσης του πράσινου αναπτυξιακού μοντέλου του νησιού -δηλαδή ΑΝ αυτοί το θέλουν- και, ακόμα, ΑΝ υπάρχει πρόθεση δέσμευσης των φορέων για να υλοποιήσουν παρεμβάσεις! Και τι θα γίνει με τα υπόλοιπα νησιά που δεν θα αξιολογηθούν; Πόσα «εμβληματικά, καινοτόμα και ποιοτικά έργα» θα κάνουν (ή θα «ανακαλύψουν») για να καταφέρουν να ενταχθούν όλα τα νησιά;»

«Διαβάζουμε, επίσης, για κριτήρια ένταξης, όπως είναι ο πληθυσμός των νησιών και οι δημογραφικές τάσεις, χωρίς να δίνονται άλλες εξηγήσεις. Χωρίς να διευκρινίζουν ποιον ακριβώς πληθυσμό θεωρούν πιο σημαντικό ή αν αφήνουν πίσω ένα νησί διότι «γερνάει» δημογραφικά».

«Πολύ απλά: αν υπάρχει μια ανεπαρκής δημοτική αρχή, αν δεν υπάρχει επαρκές προσωπικό -που αυτό συμβαίνει ιδίως στα μικρά νησιά, τα νησιά ΔΕΝ θα μπορέσουν να διαμορφώσουν το πλαίσιο της πρότασης για να μπορέσουν να ενταχθούν στο GR-eco Islands. Δεν προβλέπεται καν μία κεντρική ομάδα για να τα ενισχύσει. Ακόμα χειρότερα, οι πόροι χρηματοδότησης από ΕΣΠΑ, ΠΔΕ κλπ. είναι παντελώς ασαφείς όταν επί ΣΥΡΙΖΑ, είχαμε συγκεκριμένους όρους χρηματοδότησης και είχαν δεσμευτεί 2 δις. για την πράσινη μετάβαση των νησιών. Όσα νησιά βρουν ιδιώτη «ανάδοχο» θα προχωρήσουν με κέρδος για τις μεγάλες εταιρείες. Για τα υπόλοιπα, ούτε λόγος...»

________

Στην κατάργηση του Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Παρνασσού και του Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Οίτης, Κοιλάδας Σπερχειού και Μαλιακού Κόλπου άσκησε για μία ακόμη φορά κριτική ο Βουλευτής Φθιώτιδας και Αναπληρωτής Τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία, Γιάννης Σαρακιώτης. Αφορμή της δημόσιας παρέμβασης του Γ. Σαρακιώτη αποτέλεσε η εξέλιξη της κοινοβουλευτικής συζήτησης για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος με θέμα «Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή». Όπως τονίζει ο Βουλευτής Φθιώτιδας:

«Η Κυβέρνηση παραμένει αμετανόητα προσηλωμένη στην εφαρμογή του καθιερωμένου πλέον στη συνείδηση των πολιτών ως “περιβαλλοντοκτόνου” νόμου του κ. Χατζηδάκη (Ν. 4685/2020), με τον οποίο αφαίρεσε τις περισσότερες ουσιαστικές αρμοδιότητες άσκησης ελέγχου από τους Φορείς Διαχείρισης των Προστατευόμενων Περιοχών κατά τη διαδικασία περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων. Αποφεύγοντας να δώσει ουσιαστικές απαντήσεις στις κραυγές αγωνίας των περιβαλλοντικών οργανώσεων, η Ν.Δ. προέβη πρόσφατα στην έκδοση υπουργικών αποφάσεων για την κατάργηση του Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Παρνασσού και του Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Οίτης, Κοιλάδας Σπερχειού και Μαλιακού Κόλπου και την υπαγωγή τους στον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α.).

Η εμμονή της Κυβέρνησης στον συγκεντρωτισμό και η βαθιά αποστροφή της απέναντι στη δημοκρατική και αποκεντρωμένη διαχείριση των εν λόγω ζητημάτων, είναι ευθέως αντίθετη στη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. (Ν. 4519/2018) μέσω της οποίας θεσπίστηκε για πρώτη φορά ένα καινοτόμο, σύγχρονο και λειτουργικό πλαίσιο διαχείρισης των Προστατευόμενων Περιοχών σε ολόκληρη τη χώρα. Παρά τις αλλεπάλληλες κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Προοδευτική Συμμαχία, σε συνέχεια των δίκαιων αντιδράσεων από δεκάδες περιβαλλοντικές οργανώσεις, περιβαλλοντικά κινήματα και συλλογικότητες, φορείς προστατευόμενων περιοχών και εργαζομένων σε αυτούς, η Κυβέρνηση της Ν.Δ. συνεχίζει να αγνοεί τη βούληση των τοπικών κοινωνιών, απαξιώνοντας συνάμα την τεχνογνωσία και την εμπειρία των στελεχών των αποκεντρωμένων υπηρεσιών που μπορούν να διασφαλίσουν την ευελιξία και την αποτελεσματική λειτουργία των εν λόγω φορέων».

________

«Η κυβέρνηση της ΝΔ δεν θέλει και δεν μπορεί να στηρίξει ένα κλιματικό νόμο σύμφωνα με τις διεθνείς απαιτήσεις, αφού κύριο μέλημα της είναι η εξυπηρέτηση των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων», τόνισε από την πλευρά του ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής για τον "Εθνικό Κλιματικό Νόμο".

Στην τοποθέτηση του ο Νίκος Συρμαλένιος τόνισε ότι ο Κλιματικός Νόμος της κυβέρνησης που κατατέθηκε στη βουλή καθυστερημένα και με ελάχιστη διαβούλευση, δεν διασφαλίζει την κλιματική ουδετερότητα και είναι πολύ κατώτερος των περιστάσεων. Είναι επίσης πλήρως ανακόλουθος με τους στόχους των διεθνών εξελίξεων, καθώς και με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της Ε.Ε. Επί πλέον δεν εντάσσεται σε μια ολιστική αντιμετώπιση μιας βιώσιμης και κοινωνικά δίκαιης ανάπτυξης. Έθεσε τρία ερωτήματα: Α) πως ενσωματώνονται οι μεγάλες στρατηγικές επενδύσεις, ιδιαίτερα στα νησιά, με την κλιματική ουδετερότητα; Β) γιατί αποκλείονται πάλι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις από τον κλιματικό νόμο; Γ) πως ενσωματώνεται η νέα βιομηχανική στρατηγική για την Ευρώπη με την εγχώρια βιομηχανία;

Επεσήμανε επίσης ότι, ενώ η κυβέρνηση ομνύει στην ενίσχυση των ΑΠΕ, δεν προχωράει στην ολοκλήρωση του Ειδικού Χωροταξικού που ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ το 2019, όπως επίσης και το θεσμικό πλαίσιο για τις θαλάσσιες ΑΠΕ, που και αυτές χρειάζονται θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό.

Στηλίτευσε τη στάση του ΥΠΕΝ κ. Σκρέκα για τις αυθαίρετες παρεμβάσεις του που ακύρωσε τις αποφάσεις 4 δημόσιων υπηρεσιών που επέβαλλαν κυρώσεις σε παραβίαση περιβαλλοντικών όρων σε αιολική επένδυση στην Άνδρο και τέλος σχετικά με το άρθρο 21 που αφορά το μετασχηματισμό του αναπτυξιακού υποδείγματος των νησιών, απέρριψε το θεσμό του «αναδόχου των νησιών» που χωρίς καμμιά συνεργασία με τους Δήμους θα προχωρά σε μελέτες και έργα, προφανώς για ίδιον όφελος και ανέφερε ότι η νέα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα τον καταργήσει.​

________

Η βουλεύτρια Νοτίου Τομέα Αθήνας του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, Θεανώ Φωτίου, Μιλώντας στην Ολομέλεια, επί του Σχεδίου του κλιματικού νόμου, η Θ. Φωτίου τόνισε «Το σημερινό νομοσχέδιο που αφορά στο μέλλον της χώρας για την κλιματική κρίση γίνεται από τη ΝΔ ευκαιρία για να προσθέσει τη χώρα στα καρτέλ ενέργειας, για επικοινωνιακές προεκλογικές μεγαλοστομίες και για ατεκμηρίωτες επιστημονικά προχειρότητες».

Και συνέχισε: «Είναι ένα γενικόλογο ευχολόγιο που παραπέμπει τα πάντα σε μελλοντικά νομοθετήματα, αγνοεί την απαραίτητη αλλαγή παραγωγικού και καταναλωτικού μοντέλου και αδιαφορεί για τις υφιστάμενες και μελλοντικές ανισότητες και την ενεργειακή και κλιματική δικαιοσύνη και δημοκρατία.   Η ΝΔ το ψηφίζει μόνη της, ξέροντας ότι δεν θα εφαρμοστεί.

Η κυβέρνηση νομοθετεί σαν να μην υπάρχει εδώ και μήνες τεράστια ενεργειακή κρίση. Σαν να μην έχει εκτινάξει με τις επιλογές της  τους προϋπολογισμούς των περισσότερων νοικοκυριών, απειλώντας την επιβίωσή τους. Εκτόξευσε την ενεργειακή φτώχεια και τις στεγαστικές δαπάνες, προκαλώντας και επισιτιστική κρίση στα αδύναμα και φτωχοποιούμενα μεσαία νοικοκυριά και απειλώντας την κοινωνία με μια νέα ανθρωπιστική κρίση.

Τα επιδόματα που έδωσε ο κ. Μητσοτάκης, δριμύς κατήγορος του ΣΥΡΙΖΑ για την επιδοματική του πολιτική, που τα καλοπληρωμένα ΜΜΕ προσπαθούν να φιλοτεχνήσουν το προφίλ του ως «στοργικού» προστάτη των ευάλωτων, είναι ανεπαρκή και δεν έδωσαν ανάσα στα νοικοκυριά. Την ίδια στιγμή δε, η κυβέρνηση αφαιρεί από τους ευάλωτους επιδόματα και παροχές σε σχέση με την ενέργεια αλλά και τη γενικότερη εισοδηματική τους κατάσταση. Συγκεκριμένα, με την εφαρμογή των αυξημένων αντικειμενικών αξιών στο 55% των περιοχών της χώρας, η αύξηση της αξίας ακίνητης περιουσίας αποκλείει εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά από τα Κοινωνικά Οικιακά Τιμολόγια που εγκρίνονται με βάση και περιουσιακά στοιχεία. Το ίδιο γίνεται με το ΕΕΕ, πρ. ΚΕΑ, για τους οποίους η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε δημιουργήσει το 2017 το χαμηλότερο ΚΟΤ από όλα, που τώρα χάνουν και το ΚΟΤ και το μόνο έσοδό τους. Το ίδιο συμβαίνει και με  χιλιάδες νοικοκυριά που παίρνουν το επίδομα των Ανασφάλιστων Υπερηλίκων, το Στεγαστικό Επίδομα Ανασφάλιστων Υπερηλίκων και το Επίδομα Ενοικίου.

Καθημερινά μας τηλεφωνούν άνθρωποι από τα λαϊκά προάστια, Ταύρο, Πετράλωνα, Περιστέρι, αλλά και από όλη την Ελλάδα, ότι τους έκοψαν τα επιδόματα λόγω αύξησης της αντικειμενικής αξίας τη περιουσίας τους.

Γι αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καταθέτει τροπολογία για την αναμόρφωση του ορίου περιουσιακών στοιχείων στα ΚΟΤ και τα προνοιακά επιδόματα. Αν η ΝΔ ενδιαφέρεται στο ελάχιστο για τα εκατομμύρια των πολιτών που δεν μπορούν πια να ζήσουν, να την κάνει αποδεκτή.
________

Ο βουλευτής Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Δημήτρης Χαρίτου παίρνοντας το λόγο στο σημαντικό νόμο που συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης τόνισε αρχικά: «Συζητούμε τον κλιματικό νόμο και τις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής. Οφείλουμε όμως να μην παραγνωρίζουμε τα όσα βιώνουν με δραματικό τρόπο μεγάλα τμήματα της κοινωνίας μας, που σήμερα γονατίζουν από την ακρίβεια, τους ασήκωτους λογαριασμούς της ΔΕΗ, τις υπέρογκες τιμές στη βενζίνη και το πετρέλαιο, την εκτίναξη στα ύψη των τιμών των αγαθών πλατιάς κατανάλωσης, από το ψωμί έως τα κηπευτικά. Εσείς κύριοι της κυβέρνησης αδυνατείτε να προστατέψετε τα νοικοκυριά και την επιχειρηματικότητα».

Στην ομιλία του για τον κλιματικό νόμο ανέφερε: «Σήμερα οι κοινωνίες δεν είναι πλέον ανυποψίαστες για την κλιματική κρίση. Λίγα λεπτά έντονης βροχόπτωσης αρκούν για να κινδυνεύσουν να πνιγούν οικισμοί, να καταστραφούν χιλιάδες καλλιεργήσιμες εκτάσεις, όπως ζήσαμε πριν λίγα χρόνια και στη Ροδόπη.

Βρισκόμαστε μπροστά σε μία παγκόσμια ανοιχτή πρόκληση της κλιματικής κρίσης που είναι ένα νέο πεδίο αναμέτρησης όπου οι ισχυροί, τμήμα του διεθνούς κεφαλαίου, την αξιοποιούν ως ευκαιρία για να επωφεληθούν εις βάρος του μέλλοντος του πλανήτη, εις βάρος των φυσικών πόρων και των κοινωνικών αναγκών.

Εσείς τον κλιματικό νόμο τον είδατε ως σημαία ευκαιρίας, που την ανυψώνετε ή την υποστέλλετε, ανάλογα με τις επικοινωνιακές σας ανάγκες. Τον ανακοινώσατε μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού και τον αφήσατε. Επανέρχεστε μετά τις άλλες «φωτιές» που άναψαν οι λογαριασμοί της ΔΕΗ.

________

«Ο στρατηγικός στόχος για μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία δεν είναι ούτε πολυτέλεια ούτε «παραξενιά» κάποιων ευαίσθητων, είναι όρος επιβίωσης. Ειδικά στη χώρα μας, η μάχη ενάντια στην κλιματική κρίση συνδέεται άρρηκτα με τη μάχη ενάντια στην οικονομική κρίση. Η πορεία δηλαδή προς την κλιματική ουδετερότητα, συναρτάται απόλυτα με το μεγάλο στοίχημα της μετάβασης δηλαδή σε ένα παραγωγικό μοντέλο με επίκεντρο την περιβαλλοντική και κοινωνική βιωσιμότητα». Αυτό τόνισε ο τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ και βουλευτής Μεσσηνίας, Αλέξης Χαρίτσης, στην Ολομέλεια της Βουλής κατά την συζήτηση για τον Κλιματικό Νόμο.

Στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης δεν γίνεται καμία αναφορά για μέτρα ενσωμάτωσης της κλιματικής διάστασης σε χρηματοδοτικά εργαλεία»υπογράμμισε ο τομεάρχης Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αντιπαραβάλλοντας ότι «θα έπρεπε πρωτίστως να συνδέεται με κρίσιμης σημασίας μεταρρυθμίσεις στο σύνολο της οικονομίας και να διατρέχει κάθε αναπτυξιακή παρέμβαση». Παράλληλα,τόνισε την ανάγκη «να «υπάρξει χρηματοδοτική στήριξη, με ουσιαστική αξιοποίηση και της Αναπτυξιακής Τράπεζας, σε ενεργειακές κοινότητες, νοικοκυριά, αγροτικούς συνεταιρισμούς και μικρομεσαίες επιχειρήσεις ώστε να αναλάβουν το 50% της νέας ανάπτυξης των ΑΠΕ» και«να προβλέπεται ένα δεσμευτικό ελάχιστο ποσοστό δημοσίων δαπανών που οφείλουν να προορίζονται ετησίως για επενδύσεις απανθρακοποίησης της οικονομίας». «Ως κυβέρνηση βάλαμε στόχο στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίματο 2018 την πλήρη απανθρακοποίηση - την αντικατάσταση δηλαδή του λιγνίτη με ΑΠΕ και όχι με φυσικό αέριο», υπενθύμισε ο Αλ. Χαρίτσης, «δρομολογήσαμε τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις για τον δημοκρατικό χωρικό σχεδιασμό» και «συγκρατήσαμε το συνολικό κόστος ενέργειας για τον καταναλωτή, μειώνοντας παράλληλα τα ποσοστά ενεργειακής φτώχειας».

Στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης δεν γίνεται καμία αναφορά για μέτρα ενσωμάτωσης της κλιματικής διάστασης σε χρηματοδοτικά εργαλεία»υπογράμμισε ο τομεάρχης Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αντιπαραβάλλοντας ότι «θα έπρεπε πρωτίστως να συνδέεται με κρίσιμης σημασίας μεταρρυθμίσεις στο σύνολο της οικονομίας και να διατρέχει κάθε αναπτυξιακή παρέμβαση». Παράλληλα,τόνισε την ανάγκη «να «υπάρξει χρηματοδοτική στήριξη, με ουσιαστική αξιοποίηση και της Αναπτυξιακής Τράπεζας, σε ενεργειακές κοινότητες, νοικοκυριά, αγροτικούς συνεταιρισμούς και μικρομεσαίες επιχειρήσεις ώστε να αναλάβουν το 50% της νέας ανάπτυξης των ΑΠΕ» και«να προβλέπεται ένα δεσμευτικό ελάχιστο ποσοστό δημοσίων δαπανών που οφείλουν να προορίζονται ετησίως για επενδύσεις απανθρακοποίησης της οικονομίας».

«Ως κυβέρνηση βάλαμε στόχο στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίματο 2018 την πλήρη απανθρακοποίηση - την αντικατάσταση δηλαδή του  λιγνίτη με ΑΠΕ και όχι με φυσικό αέριο», υπενθύμισε ο Αλ. Χαρίτσης, «δρομολογήσαμε τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις για τον  δημοκρατικό χωρικό σχεδιασμό» και «συγκρατήσαμε το συνολικό κόστος ενέργειας για τον καταναλωτή, μειώνοντας παράλληλα τα ποσοστά ενεργειακής φτώχειας».
________

Η βουλεύτρια του Νότιου Τομέα Αθήνας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Ραλλία Χρηστίδου μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής για τον «Κλιματικό» νόμο ξεκίνησε την ομιλία της υπογραμμίζοντας το διπλό κενό που οι φιλοπεριβαλλοντικές οργανώσεις έχουν ήδη επισημάνει στο σχέδιο νόμου της κυβέρνησης: αφενός όσοι στόχοι τίθενται υπολείπονται σημαντικά από τους  παγκόσμιους στόχους αποτροπής της κλιματικής κατάρρευσης, αφετέρου η εφαρμογή του νόμου κινδυνεύει να αποδειχθεί κενό γράμμα καθώς απουσιάζουν τα συγκεκριμένα απαραίτητα μέτρα που θα εγγυηθούν την υλοποίηση ακόμα και αυτών των ελάχιστων στόχων.

Ο δήθεν κλιματικός νόμος της κυβέρνησης Μητσοτάκη, τόνισε η Βουλεύτρια, αδιαφορεί εντελώς για την αρχή της κοινωνικής δικαιοσύνης που είναι βασική αρχή της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Αντίθετα, όπως επεσήμανε η Ρ. Χρηστίδου, το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ μεριμνά ότι η μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα πρέπει να γίνει με δικαιοσύνη και δημοκρατία και δεν μπορεί να αφεθεί στις δυνάμεις της αγοράς ούτε πρέπει να λειτουργήσει ως άλλοθι ώστε να δημιουργηθούν  νέες ανισότητες εις βάρος των εργαζομένων, των ευάλωτων, των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων.

Απευθυνόμενη στη συνέχεια στη νέα γενιά, που αυτή πρώτιστα θα βιώσει τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης, η Βουλεύτρια κάλεσε τους νέους και τις νέες να μην ξεγελιούνται από άδεια λόγια αλλά να με τόλμη να αναλάβουν δράση ώστε να αναγνωριστεί ως πανανθρώπινο δικαίωμα η πρόσβαση σε ένα υγιές, ασφαλές και καθαρό περιβάλλον. Όπως τόνισε, ολοκληρώνοντας την ομιλία της η Ρ. Χρηστίδου, οι ευθύνες για τη σωτηρία του πλανήτη είναι βαριές αλλά δεν υπάρχει κάποιος άλλος να τις αναλάβει για λογαριασμό μας.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)