to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

12:48 | 17.12.2019

πηγή: Στο Κόκκινο

Πολιτισμός

Κίνηση Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς: «Θα πάμε μέχρι τέλους για τη διάσωση των αρχαιοτήτων του μετρό»

Αποφασισμένη να προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για τη διάσωση των αρχαιοτήτων του μετρό στο σταθμό Βενιζέλου είναι η Κίνηση Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς που πραγματοποίησε το απόγευμα της Τετάρτης νέα γενική συνέλευση για την ενημέρωση της πορείας των διεκδικήσεών της.


Σταυρούλα Πουλημένη

Η Κίνηση Πολιτών που δημιουργήθηκε το φθινόπωρο του 2019 όταν επιστήμονες, ενεργοί πολίτες και προσωπικότητες της πόλης αισθάνθηκαν την ανάγκη να προστατέψουν από την απομάκρυνση τα διεθνώς αναγνωρισμένης αξίας αρχαιολογικά ευρήματα που αποκαλύφθηκαν κατά τις εργασίες ανασκαφών του μετρό, προχώρησαν σήμερα στην εγγραφή νέων μελών σε μία συνέλευση ιδιαίτερα μαζική με πλούσια ανταλλαγή απόψεων.

Ο πρώην δήμαρχος της πόλης Γ. Μπουτάρης που αποτελεί και ιδρυτικό μέλος της Κίνησης εκτίμησε ότι η κυβερνητική απόφαση για απόσπαση των αρχαιοτήτων θα έχει καταστροφικά αποτελέσματα για τα αρχαία και το μετρό. Συγκεκριμένα δήλωσε ότι ο «πρωθυπουργός έχει παρασυρθεί από μία ομάδα Θεσσαλονικέων που εξαρχής ήταν υπέρ της απομάκρυνσης των ευρημάτων της Βενιζέλου και από την άλλη από μία ιδεοληψία του Υπουργείου Πολιτισμού για την απομάκρυνση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Κατά γενική ομολογία των αρχαιολόγων και όχι μόνο των ελλήνων τα ευρήματα χαρακτηρίζονται ως μοναδικά γιατί συνδέουν απόλυτα τη βυζαντινή Θεσσαλονίκη με το παρελθόν και το μέλλον της». Σημείωσε ακόμη πως «είναι δεδομένο ότι η απομάκρυνση και επανατοποθέτηση θα καθυστερήσει τουλάχιστον δύο χρόνια την λειτουργία του σταθμού καθώς τώρα εκπονούνται οι μελέτες για απομάκρυνση των αρχαίων σε αντίθεση με την τεχνική λύση της κατά χώραν παραμονής τους της οποίας η μελέτη έχει προχωρήσει».  Απευθυνόμενος στον πρωθυπουργό τόνισε πως αποτελεί «μοναδική ευκαιρία να κάνει ένα πρωτοχρονιάτικο δώρο στη Θεσσαλονίκη και να πει ότι η λύση που ξεκίνησε και προχωράει είναι η μοναδική που μπορεί να δώσει γρήγορα το μετρό Θεσσαλονίκης. Μετά από τόσα χρόνια και καθυστερήσεις πρέπει να αγκαλιάσουμε τα ευρήματα αυτά που θα δώσουν ιδιαίτερο πλούτο στην πόλη». Είναι δεδομένο εξάλλου και για τον ίδιο ότι μία προσφυγή στο ΣτΕ εκ μέρους των αρχαιολόγων θα καθυστερήσει τουλάχιστον για ένα χρόνο την κατασκευή του μετρό.

Η προσπάθεια να διασωθούν τα αρχαία δεν αφορά τα μέλη της κίνησης αλλά το σύνολο των πολιτών της Θεσσαλονίκης τόνισε από την πλευρά του ο Φωκίων Δεληγιάννης, νομικός της Κίνησης Πολιτών κάνοντας λόγο για έναν δύσκολο αγώνα που ξεκινάει εντός των προσεχών ημερών.

Υπενθύμισε ακόμη ότι το ζήτημα της απόσπασης των αρχαιοτήτων ανέκυψε μόλις ανέλαβε καθήκοντα ο νέος δήμαρχος και ενώ υπήρχε τεχνική λύση και η πολιτική βούληση να παραμείνουν ήδη από το 2015.  Κάνοντας μια αναδρομή στα όσα προηγήθηκαν πριν το καλοκαίρι του 2019 σημείωσε πως για την λύση της in situ παραμονής είχαν εργαστεί αρχαιολόγοι, μηχανικοί, η Αττικό Μετρό και έτσι  βρέθηκε η τεχνική λύση τα σχέδια της οποίας κατατέθηκαν στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) τον Δεκέμβριο του 2016. Μετά από λίγους μήνες ανατέθηκε στην ανάδοχο κοινοπραξία η μελέτη. Οι μελέτες εκπονήθηκαν και ήταν, όπως είπε, προϊόν στενής συνεργασίας ειδικών. Ενώ είχε εγκριθεί  η Οριστική Μελέτη Ι και η Οριστική Μελέτη ΙΙ βρισκόταν στο στάδιο των παρατηρήσεων, η νέα κυβέρνηση χάνει πολύτιμο χρόνο, απαξιώνει την τεχνική λύση και η Αττικό Μετρό υπό τη νέα διοίκησή της έχει αναθέσει σε νέο μελετητικό γραφείο την εκπόνηση μελέτης για την απόσπαση των αρχαιοτήτων. 

«Είμαστε στο παρά δέκα δευτερόλεπτα πριν τα μεσάνυχτα της λύσης που προωθεί η κυβέρνηση και η Αττικό Μετρό» είπε χαρακτηριστικά δηλώνοντας πως «δεν αποτελεί αυτοσκοπό να καθυστερήσουμε το έργο ούτε να καταφύγουμε στα δικαστήρια για να το καθυστερήσουμε», αλλά «να αποτρέψουμε την υλοποίηση αυτής της προσπάθειας».

Η αρχαιολόγος Δέσποινα Μακροπούλου μίλησε από την πλευρά της για τις καταστροφικές συνέπειες της απόσπασης στο συγκρότημα των αρχαιοτήτων τονίζοντας ότι κατά τη μεταφορά τους θα βγει όλη η επιδερμίδα δυο αρχαιολογικού χώρου με όλα τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά. Έκανε λόγο για έναν «κομματικό μηχανισμό που επιτάσσει τη λύση της απόσπασης, παρόλο που το έργο είχε πάρει τον δρόμο του». «Ακριβώς το ίδιο περιβάλλον υπήρχε και την εποχή εκείνη, όταν ξεκίνησε το θέμα. Η Νέα Δημοκρατία δεν ήθελε τα αρχαία να μείνουν και οι αριστερές δυνάμεις δεν ήθελαν τα αρχαία να φύγουν» πρόσθεσε υπενθυμίζοντας πως όταν ξεκίνησε η συζήτηση για τον σταθμό Βενιζέλου η ίδια ήταν διευθύντρια στην Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων που εκτελούσε την ανασκαφή.

«Προσπαθούμε να κρατήσουμε αμετακίνητο αυτό που εκ του αρχαιολογικού νόμου είναι αμετακίνητο επισημαίνοντας τις νομικές αρρυθμίες στην περίπτωση της απόσπασης» πρόσθεσε η αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Αρχαιολογίας του ΑΠΘ Μελίνα Παϊσίδου τονίζοντας «πως η καμπάνια για την διάσωση των αρχαιοτήτων θα πάει μέχρι τέλους με νομικές προσφυγές είτε το ΚΑΣ όπου θα κριθεί  η νέα μελέτη γίνει την άλλη εβδομάδα είτε αργότερα». Αναφέρθηκε ακόμη στα δεκάδες ψηφίσματα και τις επιστημονικές τοποθετήσεις που έχουν γίνει υπέρ της in situ παραμονής των αρχαιοτήτων ενώ παράλληλα επεσήμανε την δημοσιοποίηση του θέματος στον διεθνή επιστημονικό χώρο τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική. 

«Το μότο μας είναι να σωθεί το βυζαντινό σταυροδρόμι της Θεσσαλονίκης, η μελέτη μας είναι η μόνη σύννομη και θα τα καταφέρουμε η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει τον πολυτιμότερο αρχαιολογικό χώρο τον βυζαντινό πολιτισμό της» κατέληξε.

«Αν νομίζουν ότι θα μας εξαντλήσουν είναι γελασμένοι» δήλωσε η Αλέκα Αλεξοπούλου αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, η οποία συμμετείχε από την αρχή στην εκπόνηση της μελέτης για την διατήρηση των αρχαιοτήτων κατά χώρα σε συνδυασμό με την κατασκευή του σταθμού. Η ίδια παρουσίασε στη συνέλευση  όλες τις πτυχές της τεχνικής λύσης αλλά και το πώς αυτή έγινε κατορθωτό να γίνει.

«Η υπόθεση της προστασίας και της παραμονής του αρχαιολογικού συγκροτήματος ασφαλώς και είναι μία υπόθεση προστασίας της αρχαιολογικής μας κληρονομιάς. Ο συνδυασμός ενός σύγχρονου μετρό με την ανάδειξη του πολιτισμού της πόλης, θα ήταν ένα αμίμητο δίδυμο. Δυστυχώς σήμερα δεν έχουμε ούτε μετρό ούτε αρχαία» δήλωσε από την πλευρά του ο Γ. Μυλόπουλος, πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό τονίζοντας πως οι εργασίες έχουν σταματήσει από το καλοκαίρι.

Απαντώντας σε όσους υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει τεχνική λύση υπενθύμισε ότι η λύση «και αρχαία και μετρό» είχε ήδη προχωρήσει, 5 εκ. ευρώ είχαν ήδη δοθεί, και ο σχεδιασμός προέβλεπε την συμβασιοποίηση της κατασκευής του σταθμού της Βενιζέλου το καλοκαίρι του 2020 ενώ το μετρό θα λειτουργούσε.

«Ο μόνος κερδισμένος από την υπόθεση των καθυστερήσεων θα είναι ο εργολάβος που τον Φεβρουάριο του 2019 παραδεχόταν ότι τα έργα είναι στη ώρα τους και ότι το 2020 θα παραδώσουμε μετρό. Μετά τις ευρωεκλογές ξεκίνησαν να μας μιλάνε για καθυστερήσεις. Δεν είναι μόνο τα αρχαία θύμα είναι και το ίδιο το μετρό» κατέληξε.

Να σημειωθεί ότι το αίτημα για τη διάσωση των αρχαιοτήτων έχουν ήδη υπογράψει 12.319 πολίτες ενώ η κίνηση που μετρά αυτή τη στιγμή περί τα 70 μέλη έχει δηλώσει ότι θα καταφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, αν τελικά προχωρήσει η απόφαση για απόσπαση των αρχαιοτήτων. Κατά τη διάρκεια της συνέλευσης μίλησαν αρχαιολόγοι, πρώην αντιδήμαρχοι και πολίτες προτείνοντας μεταξύ άλλων δράσεις για την εντονότερη δημοσιοποίηση του θέματος στην πόλη.

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)