to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

20:53 | 03.09.2019

πηγή: Στο Κόκκινο

Πολιτική

Κ. Γαβρόγλου: Να εστιάσουμε στα νέα ζητήματα που θα χτυπήσουν την πόρτα της Παιδείας

Δεν σπουδάζουμε για να βρούμε δουλειά, αλλά για να σκεφτόμαστε και αυτό απειλεί το σύστημα, η αριστεία δεν είναι απλώς πτυχία και βαθμοί, αλλά η ωριμότητα να επιστρέψουμε την γνώση στην κοινωνία, τόνισε ο Κώστας Γαβρόγλου μιλώντας Στο Κόκκινο και την Ευγενία Λουπάκη.


Δεν σπουδάζουμε για να βρούμε δουλειά, αλλά για να σκεφτόμαστε και αυτό απειλεί το σύστημα, η αριστεία δεν είναι απλώς πτυχία και βαθμοί, αλλά η ωριμότητα να επιστρέψουμε την γνώση στην κοινωνία, τόνισε ο Κώστας Γαβρόγλου που μετά την υπουργική του θητεία ξεκινάει με άλλους δίκτυο υπεράσπισης της δημόσιας Παιδείας και ανανέωσης των σχετικών θέσεων της Αριστεράς, όπως είπε Στο Κόκκινο και την Ευγενία Λουπάκη. Υπογράμμισε μεταξύ άλλων τα χοντρά ψέματα Μητσοτάκη με στόχο την δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, αλλά και την απουσία έγκυρου ρεπορτάζ στα θέματα Παιδείας.

Η Αριστερά έχει καλύτερα στελέχη από την συντηρητική παράταξη, γιατί η αριστεία δεν αφορά το πόσα διπλώματα μαζεύεις, ούτε το πόσο καλούς βαθμούς παίρνεις, αλλά το τι σου μένει από το εκπαιδευτικό σύστημα, που ωριμάζει εσένα και μπορείς κι εσύ να το προσφέρεις πίσω στην κοινωνία, που το προσέφερε σε σένα
Εμείς μιλάμε για μία εκπαίδευση δημόσια και δωρεάν … τα παιδιά να πάρουν όχι μόνο γνώσεις, αλλά και αυτό που είναι πίσω από τις γνώσεις … η αριστεία με την Νέα Δημοκρατία έχει γίνει ένα σύνθημα ποσοτικοποιήσιμο, ενώ για εμάς δεν έχει καμία σχέση με τέτοια πράγματα. Ξέρω ανθρώπους που παίρνουν άριστα από το νηπιαγωγείο και τώρα θέλουν τρεις ψυχίατρους. Δεν είναι αυτό η αριστεία και δεν πρέπει να πιέζουμε τα παιδιά μας προς αυτή την κατεύθυνση.

Στην Βρετανία, «η Daily Telegraph ήταν και είναι η πιο σοβαρή συντηρητική εφημερίδα, το ανάλογο της Καθημερινής, ας πούμε. Το ρεπορτάζ της ήταν το πιο έγκυρο, ακόμη και από εφημερίδες με τις οποίες συμφωνούσαμε … εδώ μου έχει κάνει εντύπωση ότι όσο ήμουν στο υπουργείο Παιδείας (αλλά και ο Αρ. Μπαλτάς και ο Ν. Φίλης) δεν υπήρξε ρεπορτάζ που να μην προσπαθεί να σε αποδομήσει. Το “ημιμαθής υπουργός” π.χ. δεν βοηθάει στο ρεπορτάζ, ας το γράψει κάποιος σε ένα σχόλιο δικό του. Στην αρχή είχα την ψευδαίσθηση ότι είναι φτωχή δημοσιογραφία, τελικά όμως ήταν μία πάρα πολύ συνειδητή μέθοδος. Είναι κάτι πολύ στενάχωρο για την κοινωνία μας», όπως είπε.

Στη συνέχεια ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε εκτενώς, με αφορμή και την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, σημειώνοντας για την υποχώρησή τους ότι «θα πρέπει και η κοινωνία να αναρωτηθεί αν η απαξίωση του δημόσιου σχολείου … έχει οδηγήσει εκεί». Υπογράμμισε το πρόβλημα έλλειψης μίας ουσιαστικής Γ΄ Λυκείου στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, εξηγώντας την μεταρρυθμιστική προσπάθεια που έγινε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Για την δυσκολία των θεμάτων, παρέθεσε επίσης τις τεχνικές παραμέτρους στην επιλογή τους, που «οδηγεί εξ ορισμού σε πάρα πολύ στριφνά θέματα … όσο η Γ΄ Λυκείου δεν ξαναγίνεται… Γ΄ Λυκείου … φέτος είναι η Χημεία, του χρόνου τα Μαθηματικά όπως πέρυσι, πρόπερσι άλλα».

Υπογράμμισε την επιλογή στην προετοιμασία προς το πανεπιστήμιο να εγκαταλειφθεί η «παιδική χαρά» των γενικών μαθημάτων και να δοθεί βάρος στην εκτενή διδασκαλία τεσσάρων μαθημάτων με έξι ώρες εβδομαδιαίως για το καθένα, «με τον καθηγητή να μπορεί να προσφέρει πολλά και τον μαθητή να χαλαρώνει … την οικογένεια να μην είναι υποχρεωμένη να τον στείλει σε φροντιστήριο, αφού κάνει έξι ώρες σε κάθε μάθημα». Παράλληλα, αναφέρθηκε στα οφέλη του νέου συστήματος εισαγωγής με τον βαθμό του απολυτηρίου, σε συνδυασμό και με τις διαδικασίες μετεγγραφών.

Την ώρα που η δομή της εκπαίδευσης παραμένει η ίδια εδώ και 70 χρόνια, το προσδόκιμο ζωής αυξάνεται και «δεν καταλαβαίνουμε γιατί είναι τόσο κακό οι άνθρωποι να “σπουδάζουν, τελεία και παύλα”, όχι για να βρουν δουλειά … όταν οι άνθρωποι σπουδάζουν αρχίζουν να σκέφτονται και αυτό είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος για το σύστημα. Γι’ αυτό και το σύστημα λέει “σπουδάζεις για να βρεις δουλειά ρε φίλε, άσ’ τα τα άλλα”…», όπως είπε χαρακτηριστικά.

Στο δεύτερο μέρος της συνέντευξης ο κ. Γαβρόγλου ξεκίνησε αναφερόμενος στο θέμα της Νομικής Πατρών σημειώνοντας ότι «δεν την ήθελε το πανεπιστημιακό κατεστημένο … βολεύεται στις ισορροπίες που έχουν επέλθει με τα υπάρχοντα τμήματα». Τα καινούργια προγράμματα σπουδών, οι νέες κατευθύνσεις, κτλ., «πάντα απειλεί» και η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας «λειτούργησε στην λογική “δεν θέλουμε νομική γιατί έχουμε άνεργους δικηγόρους”… Με αυτή την λογική έπρεπε να κλείσουμε νομικά τμήματα και από τα υπάρχοντα, να κλείσουμε και ιατρικές… Είναι θέμα ιδεολογικό, ότι “το πανεπιστήμιο είναι για να βρίσκετε δουλειές”», όπως είπε. Θύμισε εξάλλου την υποκρισία της ΝΔ στο θέμα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, με ψήφο κατ’ αρχήν υπέρ στο νομοσχέδιο για την ίδρυσή του, καταψήφιση της ίδρυσής του και τώρα θετικές δηλώσεις της υπουργού κ. Κεραμέως για το συγκεκριμένο πανεπιστήμιο.

Σημείωσε επίσης ότι η ΝΔ τα τελευταία χρόνια έκανε μία καμπάνια «κατασκευής» θεμάτων στην συνείδηση του κόσμου, η οποία υποτιμήθηκε, αναφερόμενος στα θέματα ασφάλειας που χρησιμοποιήθηκαν για να τρωθεί ο θεσμός του ασύλου. Παραδέχθηκε ότι «η κατάσταση έξω από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο είναι απαράδεκτη … αυτά που γίνονται πολλές φορές στο κεντρικό κτίριο του Πολυτεχνείου, επίσης … στο Αριστοτέλειο το τελευταίο τετράμηνο πριν τις εκλογές είχαν γίνει πολλές συλλήψεις διακινητών μέσα στο προαύλιο … αλλά το να το γενικεύσει, να βγει ο υποψήφιος πρωθυπουργός και να πει ότι τα πανεπιστήμια είναι εργαστήριο κατασκευής μολότοφ, είναι για να υποβαθμίσει το δημόσιο πανεπιστήμιο. Το ξέρει και ο ίδιος, λέει χοντρά ψέματα για να πείσει ότι αυτά τα πανεπιστήμια “είναι για πέταμα” … όλα αυτά για να γίνει ιδιωτικό πανεπιστήμιο;» αναρωτήθηκε. «Να πάει στην Πάτρα, π.χ., σε πολλά άλλα μέρη να δει τα πανεπιστήμια, να βάλει αυτά που λέει στα μέτρα τους…».

«Το θέμα του ασύλου έχει αυτόν τον συμβολικό χαρακτήρα και (σ.τ.σ. με τα μέτρα που προωθούνται) δεν θα γίνει τίποτα διαφορετικό, η ΕΛΑΣ έμπαινε» στους χώρους. Το πρόβλημα είναι κατά τον ίδιο ότι απλώς οι ομάδες χρηστών και εμπόρων εξωθούνται από περιοχή σε περιοχή, στην Αθήνα από το Πεδίο του Άρεως στο παρκάκι της Νομικής, στην Θεσσαλονίκη από την Ροτόντα στο Αριστοτέλειο, κτλ.

Ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε επίσης στα «καυτά» για τον εκάστοτε υπουργό Παιδείας θέματα των σχέσεων με την Εκκλησία, λέγοντας χαρακτηριστικά «προσωπικά θεωρώ ότι η Αριστερά πρέπει να είναι στη λογική “μακριά κι αγαπημένοι” … αυτό που λένε και στους αυτοκινητόδρομους, “κρατάτε τις αποστάσεις” … Πρέπει ωστόσο να συνυπάρξουμε και να δούμε τους όρους της συνύπαρξης».

Εκτίμησε επίσης ότι ως Αριστερά «δεν έχουμε επεξεργαστεί τι εννοούμε όταν λέμε “χωρισμός Κράτους και Εκκλησίας”. Είναι πολύ καλό να το λες όταν είσαι στο 3%, ότι πρέπει να κατέβουν οι εικόνες από σχολεία, δικαστήρια, κτλ. … αλλά υπάρχει νομοθεσία που μας πάει ως τον 19ο αιώνα, είναι εξαιρετικά μπλεγμένη η Πολιτεία με την Εκκλησία. Θα πρέπει η Πολιτεία να κωδικοποιήσει τους όρους αυτού του διαχωρισμού, κάτι που δεν έχουμε κάνει».

Για την συμφωνία μεταξύ Τσίπρα και Ιερώνυμου σημείωσε ότι «ήταν εξαιρετική ευκαιρία να προχωρήσει … η ουσία της συμφωνίας δεν ήταν το θέμα της μισθοδοσίας του κλήρου, αλλά της περιουσίας της Εκκλησίας -και όχι της μεγάλης περιουσίας, αλλά της απίστευτης διαπλοκής στις μικροπεριουσίες, τα διαμερίσματα που της αφήνουν διάφοροι, τους δικηγόρους, τα ξαδέρφια, τις ανιψιές που εμπλέκονται, στο παγκάρι … είναι ένας ενεξέλεγκτος χώρος που προφανώς δεν μπορέσαμε ούτε να πείσουμε τον κλήρο ούτε τους ιεράρχες, τον αρχιεπίσκοπο που δεν κατάφερε να το κάνει … κρατάω μία αδυναμία δική μας στο να επεξεργαστούμε αυτό το θέμα και την αδυναμία κομματιού του κλήρου να πει “φτάνει πια, πρέπει επιτέλους να εκσυγχρονιστούμε κι εμείς”».

Εξάλλου, απαντώντας στο γιατί δεν ήταν υποψήφιος στις τελευταίες εκλογές, ο κ. Γαβρόγλου αρκέστηκε να πει ότι «τα 72 είναι 72 … η ενεργητικότητά σου δεν είναι αυτή που πρέπει … είχα και μία πολύ θετική εμπειρία από την θητεία μου … νομίζω ότι πολύ νεότερα άτομα θα έπρεπε να την μοιραστούν».

Αποκάλυψε ωστόσο καταλήγοντας ότι «βάζουμε μπροστά ένα δίκτυο υπεράσπισης της δημόσιας εκπαίδευσης, με όλο τον κόσμο … που τόσο καιρό βοήθησε, συνέβαλε σε πολλά επίπεδα, να αποκωδικοποιήσουμε αυτό που έγινε μέχρι τώρα και να δούμε πώς ετοιμαζόμαστε για την επόμενη ημέρα. Υπάρχουν καινούργια θέματα που ταλανίζουν την Ευρώπη και θα έρθουν να χτυπήσουν την πόρτα μας, αν δεν έχουν έρθει ήδη. Δεν μπορεί η Αριστερά, που μια ζωή ήταν στην πρωτοπορία του προβληματισμού, να μιλάει αποκλειστικά με όρους “για τον επιούσιο” και με πράγματα που έχει ξαναπεί», όπως υπογράμμισε.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)