to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

16:35 | 09.11.2012

πηγή: https://left.gr/91

Πολιτισμός

Ηλίας Λιούγκος: Η τέχνη να παίξει τον ρόλο κυματοθραύστη

"Βρισκόμαστε σε σημείο συναγερμού. Βουλιάζουμε και η τέχνη πρέπει να παίξει ρόλο κυματοθραύστη": το μήνυμα του Ηλία Λιούγκου, με τη συνέντευξή του στην "Αυγή", λίγες ώρες πριν τη συναυλία του-ταξίδι στο έργο του Μάνου Χατζιδάκι.


Σήμερα το βράδυ δίνεται στο θέατρο Badminton μια αληθινά σπάνια συναυλία, διαφορετική από τις τόσες που έχουν ως θέμα τους το έργο του Μάνου Χατζιδάκι. Ο τίτλος της είναι "Στις Αγορές Του Μάνου Χατζιδάκι", καθώς το περιεχόμενό της αποτελείται από τραγούδια των δύο ιστορικών πλέον δίσκων του κορυφαίου συνθέτη μας «Λαϊκή Αγορά» και «Ρωμαϊκή Αγορά» και την ευθύνη της ανέλαβε ο ερμηνευτής και συνθέτης Ηλίας Λιούγκος, στενός συνεργάτης του Μ. Χατζιδάκι και αληθινός γνώστης του έργου του και ο οποίος μάλιστα είχε συμμετάσχει στους προαναφερθέντες δίσκους.


Οι υπόλοιποι ερμηνευτές είναι οι: Καλλιόπη Βέττα, Χρήστος Θηβαίος, Ανδριάννα Μπάμπαλη και Ορφέας Περίδης ενώ την ορχήστρα επιμελείται η Στέλλα Κυπραίου, ονόματα που κατά την γνώμη μας εγγυώνται ένα υψηλό ποιοτικά αποτέλεσμα.

Ο Μάνος Χατζιδάκις ήταν γενναίος πολεμιστής και δεν φοβόταν τίποτα. Κέρδιζε όλες τις μάχες και τελικά κέρδισε και τον πόλεμο, την αθανασία δηλαδή

Ο Ηλίας Λιούγκος μας μίλησε για αυτή τη συναυλία αλλά και για τον δάσκαλο και φίλο του Μάνο Χατζιδάκι και το έργο του που, όπως λέει εμφατικά ο ίδιος, "είναι βάλσαμο στις μέρες μας".

Συνέντευξη στον ΘΑΝΟ ΜΑΝΤΖΑΝΑ

* Πόση σημασία έχει το έργο του Χατζιδάκι σήμερα και ειδικά στην παρούσα συγκυρία και υπό τις συνθήκες μιας γενικευμένης κρίσης που διαρκεί για παραπάνω από δυόμισι χρόνια, κ. Λιούγκο;

Στη χώρα της μουσικής του Χατζιδάκι δεν υπάρχει κρίση, είναι κάτι σαν καταφύγιο. Όχι επειδή μας μεθάει το τραγούδι του και ξεχνάμε την κρίση, αλλά επειδή μας αφυπνίζει, μας ενδυναμώνει και έτσι την υπερβαίνουμε. Βρισκόμαστε σε σημείο συναγερμού. Βουλιάζουμε και η τέχνη πρέπει να παίξει ρόλο κυματοθραύστη. Μέχρι να κοπάσουν τα κύματα, μέχρι να φανεί η στεριά...

* Πώς πιστεύετε αλήθεια ότι θα αντιδρούσε ο ίδιος ο Μάνος Χατζιδάκις, ποια θα ήταν η στάση του -αν φυσικά ζούσε ακόμα- σε όσα συμβαίνουν στη χώρα μας από τις αρχές του 2010;

Θα αντιδρούσε σίγουρα. Δεν ξέρουμε πώς γιατί ήταν απρόβλεπτος, αλλά η τεράστια δύναμή του θα μπορούσε να φέρει μεγάλες κοινωνικοπολιτικές ανατροπές. Έτσι τον συνηθίσαμε, ήταν γενναίος πολεμιστής και δεν φοβόταν τίποτα. Δεν υπολόγιζε τον αντίπαλο, μα δεν νικήθηκε ποτέ. Κέρδιζε όλες τις μάχες και τελικά κέρδισε και τον πόλεμο, την αθανασία δηλαδή. Ήταν βαθύς γνώστης του καιρού του, παρακολουθούσε τα κοινά, ήξερε να ερμηνεύει τα γεγονότα και να προβλέπει τα επερχόμενα. Δεν τον ακούγαμε όμως, επειδή νομίζαμε ότι ήταν υπερβολικός...

* Ποιες είναι οι πιο έντονες αναμνήσεις σας από τον Μάνο και ειδικά από την περίοδο της προετοιμασίας των δίσκων «Λαϊκή Αγορά» και «Ρωμαϊκή Αγορά»;

Οι στιγμές που δεν θα ξεχάσω ποτέ είναι η πρώτη στο σπίτι του, όταν τον γνώρισα, και η τελευταία βραδιά πριν φύγει οριστικά, πάλι στον ίδιο χώρο. Όσο για την περίοδο των "Αγορών", θυμάμαι την ιστορική συναυλία που κάναμε στον χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς και την ικανοποίηση του Μάνου μετά. Αυτό τον ώθησε να πάρει την απόφαση να ηχογραφήσει ξανά αυτά τα τραγούδια και να τα αποφορτίσει, όπως έλεγε, από τον φθαρμένο ήχο μιας εποχής που είχε πλέον ξεπεραστεί.

* Τι αισθάνεστε, αλήθεια, ερμηνεύοντας σήμερα, τόσα χρόνια μετά τον θάνατό του, τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι;

Την ίδια ακριβώς συγκίνηση που αισθάνθηκα και την πρώτη φορά που τα είπα!

* Έχετε πει ότι επιλέξατε τους Χρήστο Θηβαίο και Ορφέα Περίδη με γνώμονα ότι είναι και συνθέτες εκτός από ερμηνευτές. Τι ακριβώς εννοείτε με αυτό; Και αντίστοιχα, με ποιο κριτήριο και γιατί επιλέξατε τις Καλλιόπη Βέττα και Ανδριάννα Μπάμπαλη;

Πρώτα απ' όλα τους θαυμάζω όλους, δεν μπορώ να συνεργαστώ με κάποιον από τον οποίο δεν έχω κάτι να θαυμάσω. Τους ευχαριστώ που ανταποκρίθηκαν, είναι επιτυχημένοι, δεν το έχουν ανάγκη, ήρθαν με το ταλέντο τους, την προσωπικότητά τους και την αγάπη τους για τα τραγούδια του Μάνου κι αυτό μου φτάνει. Είναι οι προϋποθέσεις για να γίνει το θαύμα.

* Πέραν του γεγονότος της πολύχρονης συνεργασίας της με τον Μ. Χατζιδάκι, τι σας έκανε να αναθέσετε στη Στέλλα Κυπραίου τις ενορχηστρώσεις και ποια διάθεση και προσέγγιση θα λέγατε ότι ακολούθησε;

Η Στέλλα Κυπραίου ήταν χρόνια συνεργάτης του Μάνου και γνωρίζει το μεγαλείο αυτών των τραγουδιών. Το διδάχτηκε από τον ίδιο και το περιέχει και αυτό είναι μια ασφάλεια για μένα. Για να μην προδώσουμε την ουσία αυτής της μεγάλης μουσικής κληρονομιάς, κάποια πράγματα πρέπει να τα διατηρήσουμε και κάποια άλλα να τα ελευθερώσουμε και να τα συναρτήσουμε με την εποχή μας. Ποια όμως είναι αυτά δεν υπάρχει απάντηση και ο καθένας επιλέγει κατά την κρίση του. Ούτε μπορεί να πει κανείς θα κάνω εκείνο που θα έκανε ο Μάνος... Αυτό κατά τη γνώμη μου θα ήταν η χειρότερη παγίδα, διότι ούτε ξέρουμε τι θα έκανε, ούτε θα μπορούσαμε και ούτε χρειάζεται νομίζω. Αν κατανοήσαμε και περιέχουμε έστω και λίγο απ' την αλήθεια του καλώς, αν όχι άσ' τα...

* Τι να περιμένουν να ακούσουν όσοι έρθουν στο Badminton απόψε; Έναν φόρο τιμής στον Μάνο ή κάποιες καλές νέες εκτελέσεις των τραγουδιών του;

Θα ακούσουν δεκατρείς συνολικά σπουδαίους μουσικούς και τραγουδιστές που λατρεύουν τα τραγούδια του Χατζιδάκι και είναι σε θέση να μεταφέρουν την ακριβή ατμόσφαιρα αυτών των τόσο σημαντικών μουσικών δημιουργιών.

* Και τέλος, πώς θα συνοψίζατε με τρεις - τέσσερις λέξεις σε τι έγκειται η διαχρονικότητα του έργου του Μάνου Χατζιδάκι;

Στο μεγάλο του ταλέντο!



Πηγή: Αυγή

2019 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)