to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

13:17 | 26.03.2014

πηγή: Τα Νέα

Οικονομία

Η κρίση άλλαξε την καταναλωτική συμπεριφορά

Τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Ερευνάς Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ)


Αγοραστικές συνήθειες αναγκάστηκε να αλλάξει ο έλληνας καταναλωτής εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Η μείωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών οδήγησαν περισσότερους καταναλωτές σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια να μετασχηματίσουν τις συνήθειες τους αναφορικά με τις αγορές τους στα σουπερμάρκετ, παράλληλα, άλλαξαν τα δεδομένα και της αγοράς.

Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Ερευνάς Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Έτσι πλέον οι 8 στους 10 έλληνες στρέφονται σε φθηνότερες αγορές, 3 στους 4 μειώνουν ακόμα και τις αγορές τους σε προϊόντα, ενώ όλο και περισσότεροι στρέφονται σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με τα 6 στα 10 καλάθια να έχουν τουλάχιστον 1 προϊόν αυτής της κατηγορίας.

Ειδικότερα σύμφωνα με την έρευνα πλέον ο έλληνας καταναλωτής:

-Αγοράζει περισσότερα προϊόντα σε προσφορές: Η συντριπτική πλειοψηφία (86%) των καταναλωτών «κυνηγούν» περισσότερο τις προσφορές επωνύµων προϊόντων σε σχέση µε το παρελθόν. Ειδικά για τα προϊόντα των σουπερµάρκετ οι μεγάλες και συνεχείς προσφορές των αλυσίδων και των προµηθευτών έχουν αυξηθεί σηµαντικά τα τελευταία χρόνια και είναι το κύριο εργαλείο προώθησης µε σηµαντικές επενδύσεις από πλευράς λιανεµπορίου και παραγωγών.
- Συγκρίνει περισσότερο τις τιµές ανάµεσα σε διαφορετικά προϊόντα: Το 82% των καταναλωτών είναι πιο προσεκτικοί µε τις αγορές τους, και ειδικά στο σουπερµάρκετ όπου έχουν τη δυνατότητα να συγκρίνουν µεγάλο αριθµό διαφορετικών προϊόντων είτε αφιερώνει χρόνο στη σύγκριση στο ράφι ή αξιοποιεί τα φυλλάδια, αλλά και το διαδίκτυο, λόγω ευκολίας σύγκρισης.
- Έχει µειώσει το φαγητό «απ’ έξω»: Οι καταναλωτές, το 77%, δηλώνουν ότι έχουν µειώσει το φαγητών «απ’ έξω» και αντίστοιχα έχουν αυξήσει σε ένα βαθµό το µαγείρεµα εντός του σπιτιού, αυξάνοντας και αντίστοιχα τις αγορές τους σε τρόφιµα.
- Αγοράζει γενικά πιο φθηνά προϊόντα: Το 76% του κοινού έχει µεταφέρει τις αγορές του σε πιο φθηνές εναλλακτικές λύσεις, είτε επιλέγοντας περισσότερες προσφορές, είτε επιλέγοντας άλλη «µάρκα».
-Αγοράζει µεγαλύτερες ποσότητες (οικονοµικές συσκευασίες) για να πετύχει καλύτερη τιµή: Παράλληλα µε τη σύγκριση προϊόντων και τιµών, οι καταναλωτές σε ποσοστό 76% προσανατολίζονται πλέον στην αγορά µεγάλων συσκευασιών
προκειµένου να εξοικονοµήσουν χρήµατα.
- Αγοράζει λιγότερα προϊόντα: 3 στους 4 καταναλωτές, στο πλαίσιο της µείωσης από την πλευρά τους των εξόδων τους προβαίνουν σε µείωση των προϊόντων που αγοράζουν, αποφεύγοντας κυρίως προϊόντα «πολυτελείας» που αγόραζαν στο παρελθόν και επιλέγοντας τα απαραίτητα και κυρίως αυτά που του προσφέρουν «value for money».
- Χρησιµοποιεί πιο συχνά έτοιµη λίστα για τα ψώνια σε σχέση µε πιο παλιά: Η έτοιµη λίστα αγορών από το σπίτι πέρα από την υπενθύµιση αγορών, θεωρείται από τους καταναλωτές µία καλή λύση, όταν θέλουν να αγοράσουν µόνο τα
απολύτως απαραίτητα και να ελέγξουν το συνολικό budget των αγορών.
- Επιλέγει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας: Όλο και περισσότεροι καταναλωτές (67%) επιλέγουν την οικονοµικότερη λύση των προϊόντων της ιδιωτικής ετικέτας, οδηγώντας σε αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων που 
παρέχουν οι µεγάλες αλυσίδες σουπερµάρκετ. Πλέον 6 στα 10 καλάθια αγορών στα σουπερµάρκετ περιέχουν τουλάχιστον 1 προϊόν ιδιωτικής ετικέτας.
- Επισκέπτεται περισσότερα καταστήµατα για σύγκριση και αγορές: Οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο κινητικοί µε το 62% να δηλώνει ότι πλέον επισκέπτεται πάνω από ένα κατάστηµα για να συγκρίνει τιµές, να εκµεταλλευτεί τις προσφορές
και να κάνει τις αγορές του.
-Προσπαθεί να κάνει περισσότερες και πιο σύντοµες-γρήγορες επισκέψεις στο κατάστηµα: Σε συνδυασµό µε την αύξηση της κινητικότητας, ο καταναλωτής προτιµάει να κάνει πιο πολλές αλλά µικρότερες επισκέψεις στο σουπερµάρκετ,
προκειµένου να «σπάσει» τις αγορές του σε διαφορετικά καταστήµατα, αλλά και να εκµεταλλευτεί τις περιοδικές προσφορές. Αυτή η εξέλιξη υποδεικνύει και µία τάση µείωσης των υπερβολικών «στοκ» στο τυπικό ελληνικό σπίτι.

Το γενικό συµπέρασµα της έρευνας είναι ότι ο έλληνας καταναλωτής αποκτάει νέες συνήθειες και γίνεται πιο ενεργός, έξυπνος και προδραστικός στις αγορές του.

Ενώ το διάστημα 2012-2013 το κύριο ενδιαφέρον του ήταν η µείωση της σπατάλης και η µείωση των αγορών, πλέον το 2013-2014 έχοντας κάνει αυτές τις µειώσεις, προσπαθεί µε έξυπνες λύσεις να εξοικονοµήσει χρήµατα. Το επιτυγχάνει αυτό κυνηγώντας περισσότερο τις προσφορές, συγκρίνοντας τιµές, επισκεπτόµενος περισσότερα καταστήµατα, επιλέγοντας µεγαλύτερες συσκευασίες και κάνοντας πιο συχνές επισκέψεις αγοράζοντας τα απαραίτητα. 

Οι µεγάλες αλυσίδες σουπερµάρκετ ανταποκρίνονται σε αυτές τις νέες τάσεις πολύ περισσότερο από άλλα σηµεία πώλησης, καθώς παρέχουν τις υποδοµές εντός των καταστηµάτων για ευκολία αγορών, αλλά και την απαραίτητη ποικιλία προϊόντων προκειµένου ο καταναλωτής να βρει τις καλύτερες λύσεις µε βάση της ανάγκες και προτεραιότητες του.

Σημειώνεται ότι η ετήσια πανελλήνια έρευνατου Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεµπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) πραγματοποιηθηκε σε δείγµα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)