to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

8:46 | 04.02.2016

Οικονομία

Χρ. Σπίρτζης: Σε ενάμιση μήνα η νέα συμφωνία για αυτοκινητοδρόμους-διόδια

Τη νομοθέτηση σε περίπου ενάμιση μήνα του νέου σχεδίου για τους αυτοκινητόδρομους το οποίο προβλέπει αναλογικότερο σύστημα διοδίων, προαναγγέλλει μιλώντας στο News247 ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης.


Κάνει λόγο για μεγάλη μείωση των διοδίων σε όσους χρησιμοποιούν τους αυτοκινητόδρομους για μικρότερες αποστάσεις, δωρεάν διέλευση στα άτομα με ειδικές ανάγκες, ειδικό τιμολόγιο στους μόνιμους κατοίκους που η δουλειά τους είναι σε κάποιο άλλο δήμο, δωρεάν μετακίνηση στα όρια των δήμων όπου δεν υπάρχει ασφαλής εναλλακτική. Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, απαντά στην κριτική που δέχθηκε για την αύξηση στο 1,40 ευρώ της τιμής του εισιτηρίου του μετρό, προβάλλοντας το γεγονός ότι παρέμεινε σταθερή η τιμή της μηνιαίας κάρτας και ότι προβλέπεται δωρεάν μετακίνηση των ανέργων. “Δεν έχει εγκαταλειφθεί ούτε το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης, ούτε το μετρό Θεσσαλονίκης”, δηλώνει, επαναλαμβάνοντας ότι είναι αυστηρό το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της πρώτης φάσης του έργου το Μάρτιο του 2017.

AdTech Ad

Ολόκληρη η συνέντευξη του Χρ .Σπίρτζη στο News247 έχει ως εξής:

Β.ΣΑΜΑΡΑ: Αντί για μειώσεις στα εισιτήρια βλέπω αυξήσεις στο ενιαίο και στα εισιτήρια προς το αεροδρόμιο έχουν αυξηθεί. Τι είδους κοινωνική πολιτική είναι αυτή όταν αυξάνουν τα εισιτήρια για τα μέσα μαζικής μεταφοράς;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έπρεπε από το καλοκαίρι που έγιναν οι συμφωνίες σε πολλές υπηρεσίες και σε πολλά προϊόντα, να αυξηθεί η τιμή λόγω αύξησης του ΦΠΑ.

Αυτό δεν το κάναμε άμεσα, γιατί θέλαμε να δούμε πώς μπορούμε οι ομάδες των πολιτών που έχουν αδυναμία να μην επιβαρυνθούν με αυτή την αύξηση και πιστεύω ότι τα καταφέραμε πάρα πολύ καλά.

Τα καταφέραμε για τους εξής λόγους: πρώτον για ένα πολύ μεγάλο διάστημα προωθήθηκε η τιμή της αύξησης του ΦΠΑ στην υπάρχουσα τιμή. Μέχρι δηλαδή τώρα που διατηρήσαμε τις ίδιες τιμές.

Δεύτερο, γιατί περάσαμε κάτι που δεν υπήρχε ούτε τα χρόνια της ευημερίας, πόσο μάλλον τώρα με τα πενιχρά οικονομικά που διαχειριζόμαστε: ελεύθερη μετακίνηση των άνεργων συμπολιτών μας, που το θεωρούμε πάρα πολύ σημαντικό για να μπορούν οι άνεργοι, που πλέον είναι απίστευτα μεγάλο το νούμερο τα τελευταία χρόνια με τις πολιτικές που έχουν εφαρμοστεί, να μετακινούνται δωρεάν.

Το τρίτο είναι ότι για τις κατηγορίες των ανθρώπων που χρησιμοποιούν συχνά, καθημερινά τις αστικές μεταφορές, που είναι οι άνθρωποι της εργασίας, της καθημερινής χρησιμοποίησης των μέσων μαζικής μεταφοράς, άρα χρησιμοποιούν τη μηνιαία κάρτα, κρατήσαμε τη μηνιαία κάρτα στην παλιά τιμή και δεν αυξήθηκε.

Αυξήθηκε η τιμή του εισιτηρίου και έφτασε στην τιμή του 1,40 ευρώ, αλλά αυξήθηκε και ο χρόνος. Επομένως όχι μόνο προσπαθήσαμε και τα καταφέραμε, κατά τη γνώμη μου, και για τις ομάδες πολιτών οι οποίες αδυνατούν, αυτή τη στιγμή περνάνε πολύ πιο άσχημα και πιο δύσκολα από άλλους συμπολίτες μας να εφαρμόσουμε μια κοινωνική πολιτική, αλλά και γι’ αυτούς που παροδικά χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς να αυξήσουμε αν μη τι άλλο το χρόνο ώστε να παίρνουν περισσότερο χρόνο στην τιμή που πληρώνουν.

Άρα η προσπάθεια έγινε. Μακάρι να μπορούσαμε να μην αυξήσουμε το ΦΠΑ και στις μεταφορές και σε πολλά άλλα προϊόντα. Θεωρώ ότι με αυτό που κάνουμε με την υλοποίηση του έργου για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, με την ολοκλήρωσή του μέσα στο χρόνο, ή στις αρχές του επόμενου, να μπορέσουμε πραγματικά να μειώσουμε την τιμολογιακή πολιτική των μέσων μαζικής μεταφοράς και να πάμε και σε ένα δικαιότερο σύστημα.

Μου είπατε ότι αυξήθηκαν οι κάρτες προς το αεροδρόμιο. Είναι δίκαιο κάποιος που μετακινείται από το σπίτι του σε μια μικρή απόσταση, ή σε μια μεσαία απόσταση να πληρώνει το ίδιο με αυτόν που μετακινείται δεκάδες χιλιόμετρα; Είναι δίκαιο για τις αστικές μεταφορές που τις επιδοτεί το κράτος για να έχουμε αυτές τις τιμές των εισιτηρίων, να δίνουμε χρήματα σε σταθμούς, ή σε μετακινήσεις που δεν παίρνουν οι αστικές μεταφορές ένα ευρώ;

Διότι από τη Δουκίσσης Πλακεντίας και πάνω τα έσοδα δεν πηγαίνουν στον ΟΑΣΑ, δεν πηγαίνουν στις αστικές μεταφορές, πηγαίνουν στην ΤΡΕΝΟΣΕ που είναι προς ιδιωτικοποίηση.

Άρα είναι πολλοί παράγοντες που καθορίζουν την τιμολογιακή πολιτική των μέσων μαζικής μεταφοράς. Πιστεύω ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα μας δώσει τη δυνατότητα και να έχουμε ένα καλύτερο σχεδιασμό για τις μεταφορές, αλλά και να πληρώνει ο πολίτης με δικαιοσύνη, ανάλογα με το ποια είναι η απόσταση που μετακινείται και βέβαια να μειώσουμε δραματικά την τιμή του εισιτηρίου, μιας και θα έχουμε πολύ μεγάλο χτύπημα στην εισιτηριοδιαφυγή. Άρα θα έχουμε περισσότερα έσοδα.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Τι θα γίνει με τα ορφανά αεροδρόμια που μένουν στην κυριότητα του δημοσίου; Αποκρατικοποιούνται τα 14, μένουν άλλα 26. Ετοιμάζετε κάποιο σχέδιο νόμου και θεωρείτε ότι η Υπηρεσία της Πολιτικής Αεροπορίας έχει τη δυνατότητα να ελέγξει τη σύμβαση παραχώρησης;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κατ’ αρχάς θεωρώ ορφανά τα αεροδρόμια που πουλάμε και όχι αυτά που έχουμε κρατήσει.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και η πολιτική βούληση που υπάρχει, είναι τα αεροδρόμια αυτά να αξιοποιηθούν, να στηριχθούν, να μπούνε σε μια άλλη λογική από αυτή που υπήρχε όλα αυτά τα χρόνια, δηλαδή της απαξίωσης και της Υπηρεσίας της Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά και των αεροδρομίων. Πρέπει να τιμολογούν τις αερομεταφορές, τις αεροπορικές εταιρείες όπως και τα ιδιωτικά αεροδρόμια.

Πρέπει να αναπτυχθούν σε εμπορικές δραστηριότητες, όπως και τα άλλα αεροδρόμια, να μην έχουμε φαινόμενα έλλειψης προσωπικού και κακής λειτουργίας που δεν έχει στοιχειώδεις δομές και λειτουργία, όπως καθαριότητα ή υπηρεσίες προς τους πολίτες που τα χρησιμοποιούν.

Για να γίνει αυτό θα πρέπει αυτά τα αεροδρόμια να έχουν κέρδη. Άρα θα πρέπει αυτά τα αεροδρόμια να έχουν καταστήματα εμπορικά, να έχουν χώρους στάθμευσης για να τα χρησιμοποιούν οι πολίτες, να τιμολογούν όλες τις υπηρεσίες τους οι ιδιωτικές εταιρείες που είναι εκεί. Δεν κληρονομήσαμε τέτοια αεροδρόμια. Κληρονομήσαμε αεροδρόμια που είχαν το πολύ – πολύ ένα καφέ, που οι τουαλέτες τους ήταν άχρηστες, που οι υποδομές τους και ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός ήταν παλαιωμένος και με προβλήματα και αυτό προφανώς τώρα πρέπει να διορθωθεί.

Εμείς δεν είμαστε στη λογική να απαξιώσουμε τις δημόσιες υπηρεσίες, τις δημόσιες υποδομές, άρα και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και τα αεροδρόμια και το έχουμε δείξει στο διάστημα αυτό που είμαστε κυβέρνηση -και θα πω και τα συγκεκριμένα βήματα που έχουμε κάνει- προκειμένου να τα ιδιωτικοποιήσουμε μετά. Αυτό έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση. Τα διάλυσε όλα για να πάει σε ιδιωτικοποιήσεις.

Τι έχουμε κάνει αυτό το διάστημα; Κατ’ αρχάς σε επίπεδο βασικών υποδομών υπογράψαμε τη σύμβαση για τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό και το σύστημα PALLAS που είναι κρίσιμο σύστημα για τις αερομεταφορές. Επί της ουσίας ελέγχει τον ελληνικό εναέριο χώρο, είναι το σύστημα που χρησιμοποιούν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας για να έχει μεγαλύτερη χωρητικότητα. Από εκεί θα έχουμε και πάρα πολλά έσοδα.

Και τρέξαμε το διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ, προκειμένου να έχουμε τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας που πρέπει να έχει η χώρα, πρέπει να πάρουμε κι άλλους επίσης από αυτή τη δράση θα έχουμε πολύ περισσότερα έσοδα. Που όλα αυτά η προηγούμενη κυβέρνηση τα είχε απαξιώσει και κινδυνεύαμε να χάσουμε και τον έλεγχο του εθνικού εναέριου χώρου. Κινδυνεύαμε να έχουμε ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας από άλλες χώρες.

Είχε ήδη κάνει αίτημα η Ιταλία και η Μάλτα για να πάρει μέρος σε αυτή τη διαχείριση και το σταματήσαμε τελευταία στιγμή. Δεν νομίζω ότι η πολιτική που εφάρμοζαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις ήταν η βέλτιστη πολιτική και για τον τόπο και για να βγούμε από την κρίση.

Δεν γίνεται να είναι απαξιωμένος ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός που τώρα μετά από πάρα πολλά χρόνια υπογράψαμε επίσης σύμβαση για να ανακαινιστεί και να συντηρηθεί. Δεν είναι δυνατόν να έχουμε στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας δυο αεροπλάνα για την πιστοποίηση των ραδιοβοηθημάτων που για χρόνια ήταν χαλασμένα και φτάσαμε σε σημείο στο παρά πέντε να κλείσουν τα αεροδρόμια γιατί δεν θα λειτουργούσαν τα ραδιοβοηθήματα και δεν θα ήταν πιστοποιημένα. Αυτή είναι η κατάσταση που βρήκαμε. Και αυτή αναστρέφουμε.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Άρα εσείς για τα 26 αυτά αεροδρόμια θα ακολουθήσετε μια λογική αξιοποίησής τους στο πλαίσιο του δημοσίου.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Στο πλαίσιο του δημοσίου με το πολύ καλό δυναμικό που έχει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και πιστεύουμε ότι θα είναι πολύ πιο κερδοφόρα ή απ’ ό,τι ήταν μέχρι σήμερα.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Με τις αποκρατικοποιήσεις φαίνεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει και πρόβλημα ιδεολογικό. Και εσείς είχατε εκφράσει ενστάσεις για την υπόθεση των αεροδρομίων, υπάρχει τώρα η περίπτωση του ΟΛΠ, όπου ο κ. Δρίτσας έχει εκφράσει και εκείνος κάποια δυσαρέσκεια. Μήπως τελικά το κομμάτι των αποκρατικοποιήσεων είναι ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα για το ΣΥΡΙΖΑ;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το κομμάτι των αποκρατικοποιήσεων είναι ένα πολύ μεγάλο ιδεολογικό πρόβλημα για το ΣΥΡΙΖΑ. Όμως έχουμε τελείως ξεκάθαρο και στην ψυχή μας και στην πολιτική που ασκούμε, ότι σε αυτά που δεσμευτήκαμε, δηλαδή στις εννέα ιδιωτικοποιήσεις που έχουμε δεσμευτεί θα τις προχωρήσουμε.

Από εκεί και πέρα θεωρούμε ότι υπάρχουν τομείς που πρέπει να είναι στο στενό δημόσιο τομέα και τομείς που μπορούμε να αξιοποιήσουμε τη δημόσια περιουσία σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, χωρίς να χρειαστεί να πάμε στη λογική που πήγαιναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις και που έχουν εγκρίνει τις εννέα ιδιωτικοποιήσεις, τον τρόπο των ιδιωτικοποιήσεων που επιβλήθηκαν στη χώρα και στη συμφωνία του καλοκαιριού και προχωράμε.

Να σας πω για το δικό μου αντικείμενο. Τα αεροδρόμια, όπως ξέρετε, είναι 14 που πουλιούνται. Είναι δυο διαγωνισμοί. Είναι τα πιο κερδοφόρα περιφερειακά αεροδρόμια που έχουμε. Αν πηγαίναμε σε μια άλλου είδους λογική που θα είχε ένα μεγάλο ποσοστό και το ελληνικό δημόσιο, προφανώς η χώρα θα είχε να κερδίσει και ο ελληνικός λαός πολύ περισσότερα.

Αν φτιάχναμε ομάδες αεροδρομίων, όπου υπήρχαν κάποια κερδοφόρα αεροδρόμια και κάποια ελλειμματικά αεροδρόμια, επίσης θα είχαμε κερδίσει πολύ περισσότερα. Γιατί δεν θα έμεναν τα βάρη μόνο στο ελληνικό δημόσιο. Περιφερειακά αεροδρόμια δηλαδή με περιφερειακή κίνηση και τα περιφερειακά αεροδρόμια με πολύ μεγάλη κίνηση να δίνονταν στον ιδιώτη.

Δεν είναι μόνο στα αεροδρόμια αυτός ο σχεδιασμός που έγινε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Ο ίδιος ο σχεδιασμός έγινε στις μονάδες της ΔΕΗ με τη μεγάλη και μικρή ΔΕΗ, το φιλέτο της ΔΕΗ δηλαδή πήγε στη μικρή ΔΕΗ για ιδιωτικοποίηση και τα εργοστάσια που ήταν με παλιά τεχνολογία, δεν ήταν τόσο παραγωγικά, είχαν μεγάλα κόστη λειτουργίας έμειναν στη μεγάλη ΔΕΗ για να μείνουν στο δημόσιο.

Αυτό ήταν το μοντέλο που προωθούσε η Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ που ήταν συγκυβέρνηση τότε να προχωρήσει.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Το αποδεχτήκατε και εσείς όμως, υπογράφοντας τη συμφωνία, αποδεχθήκατε τις 9 αποκρατικοποιήσεις.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μα, βεβαίως. Το είπα. Είναι στη συμφωνία, έχουμε αποδεχτεί.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Και τις αποκρατικοποιήσεις και τη λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ και πολλά πράγματα.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχουμε αποδεχτεί μετά τον εκβιασμό που έγινε στον ελληνικό λαό και στη χώρα το καλοκαίρι, ότι θα προχωρήσουμε 9 από τις δεκάδες ιδιωτικοποιήσεις που είχαν προγραμματίσει να κάνουν. Βεβαίως.

Αυτό επειδή άλλαξε και τις προγραμματικές δεσμεύσεις μας στον ελληνικό λαό και πολλά άλλα, μας οδήγησαν στο να θέσουμε σε γνώση του ελληνικού λαού αυτή τη συμφωνία και να πάμε σε εκλογές. Δεν κάναμε κάποια κωλοτούμπα. Αυτή ήταν η συμφωνία για να μη πτωχεύσει η χώρα. Αυτή θέσαμε υπόψη του ελληνικού λαού και πήγαμε σε εκλογές. Και έχουμε καθαρή εντολή γι’ αυτά που δεσμευτήκαμε το καλοκαίρι να τα προχωρήσουμε.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Πάμε σε ένα άλλο θέμα. Πότε θα ξεκινήσει το μετρό Θεσσαλονίκης όπου εκκρεμεί η εργολαβία για ….

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ξεκίνησε το μετρό Θεσσαλονίκης. Έχουν προσληφθεί πάρα πολλοί.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Μήπως μείνει κι αυτό σαν το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν έχει εγκαταλειφθεί ούτε το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης, ούτε το μετρό Θεσσαλονίκης.

Μάλιστα το μετρό της Θεσσαλονίκης, όπως ξέρετε, το παραλάβαμε όχι απλά βαλτωμένο και σταματημένο και με χιλιάδες προβλήματα. Όλοι πίστευαν ότι τα προβλήματα είναι αξεπέραστα και ότι θα είναι ένα έργο το οποίο δεν θα ξεκολλήσει ποτέ. Ξεκίνησε. Η συμφωνία που έχει γίνει είναι πεντακάθαρη με διαφανείς διαδικασίες, σύμφωνα με το νόμο και τη σύμβαση που υπήρχε και έχουν ήδη προσληφθεί πάρα πολλοί εργαζόμενοι, το μεγαλύτερο ποσοστό και δουλεύουν στο έργο.

Και έχουμε πολύ αυστηρά χρονοδιαγράμματα. Δηλαδή το Μάρτιο του 2017 πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση του έργου και στη συνέχεια να πάμε στην υλοποίηση του υπόλοιπου.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Τα έργα στους αυτοκινητόδρομους πότε θα τελειώσουν και πότε θα συντελεστεί η περίφημη μείωση των διοδίων; Σας θυμίζω εδώ ότι υπάρχει ακόμη κόσμος του κινήματος Δεν Πληρώνω που καλείται να πληρώσει αυτή τη στιγμή διόδια. Και ποιες θα είναι οι συνολικές αποζημιώσεις που έχουν λάβει οι εταιρείες που χειρίζονται τους αυτοκινητόδρομους.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να τα πιάσουμε ένα – ένα.

Υπάρχει δέσμευση από τις συμφωνίες που κάναμε με τους τέσσερις από τους πέντε αυτοκινητόδρομους με την ολοκλήρωση των έργων να μπει αναλογικό σύστημα.

Αυτό θα δώσει κατ΄ αρχάς πολύ μεγάλη μείωση σε όσους χρησιμοποιούν τους αυτοκινητόδρομους για μικρότερες αποστάσεις. Άρα θα δώσει και ένα δικαιότερο σύστημα χρησιμοποίησης των αυτοκινητοδρόμων. Προβλέπονται επίσης για συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών πράγματα τα οποία δεν είχαν μπει ούτε στην πρώτη συμφωνία, ούτε στην αναθεώρηση των αυτοκινητοδρόμων πριν από 1,5 χρόνο.

Προβλέπονται δωρεάν διέλευση στα άτομα με ειδικές ανάγκες. Προβλέπεται ειδικό τιμολόγιο στους μόνιμους κατοίκους που η δουλειά τους είναι σε κάποιο άλλο δήμο. Προβλέπεται όπου δεν έχουμε ασφαλή εναλλακτική όδευση δωρεάν μετακίνηση στα όρια των δήμων.

Αυτά είναι, θεωρώ, όροι που ελαφρύνουν πάρα πολύ την κοινωνία και ιδιαίτερα τις κοινωνικές ομάδες που έχουν ανάγκη. Τώρα από εκεί και πέρα οι αυτοκινητόδρομοι και τα έργα παραχώρησης για τους αυτοκινητοδρόμους, κατά τη γνώμη μου είναι ένα σύστημα το οποίο είναι αποτυχημένο. Δεν μπορεί να λειτουργήσει όπως θα θέλαμε.

Η χώρα έχει πάρα πολλές δεσμεύσεις με τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί. Αν πηγαίναμε σε μια λογική καταγγελίας αυτών των συμβάσεων, θα σταματούσαν τα έργα και θα πληρώναμε πάρα πολύ μεγάλες ρήτρες με ατελείωτα έργα, με μη ολοκληρωμένα έργα με τις συνέπειες που αυτό θα έχει.

Επιλέξαμε ένα πιο δύσκολο δρόμο και ο δρόμος αυτός είναι να κάνουμε συνεχείς διαπραγματεύσεις και ελέγχους με τους παραχωρησιούχους και τους εργολήπτες, προκειμένου να συντμήσουμε όσο μπορούμε περισσότερο το χρονικό διάστημα ολοκλήρωσης των έργων. Δεύτερο, να δώσουμε αυτά που προανέφερα -μακάρι να μπορούσαμε και περισσότερα- στους πολίτες για να διευκολυνθούν. Και τρίτο μέλημα ήταν η επόμενη φάση που είναι η φάση της λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου. Δηλαδή μετά την ολοκλήρωση των μέτρων.

Εκεί εκτός από τη διαπραγμάτευση που έχει γίνει, συνεχίζουμε και έχει μπει και στους όρους της συμφωνίας να γίνει ένα νέο μοντέλο με μειωμένα διόδια για τη φάση της λειτουργίας. Σε αυτό έχουν δεσμευτεί και οι παραχωρησιούχοι. Αυτό το σχέδιο θα τεθεί υπόψη των τραπεζών και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων που έχουν δανειοδοτήσει αυτά τα έργα και από τη στιγμή που το οικονομικό μοντέλο βγαίνει, προφανώς θα πάρουμε την έγκριση για μείωση των διοδίων.

Έχουμε όμως και ένα συνολικότερο σχέδιο που προβλέπει αναλογικό σύστημα διοδίων σε δημόσιους αυτοκινητόδρομους στις εισόδους της χώρας. Την απαγόρευση της χρησιμοποίησης των παράπλευρων δρόμων από νταλίκες που κάνουν διεθνείς μεταφορές, ή από βαριά αυτοκίνητα, που δεν έχουν σχέση με τις περιοχές που είναι οι παράπλευροι δρόμοι, προκειμένου να υπάρχουν αρκετά έως τώρα σε αυτούς τους αυτοκινητόδρομους και να επιδοτείται η μετακίνηση συγκεκριμένων ομάδων πολιτών ή και όλων με μείωση των διοδίων σε όλη την Ελλάδα.

Και αυτό πιστέψτε με δεν είναι ένα εύκολο σχέδιο, είναι ένα φιλόδοξο σχέδιο και πολύ γρήγορα θα το δείτε και νομοθετημένο.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Πόσο γρήγορα;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πολύ γρήγορα. Περίπου πιστεύω σε 1,5 μήνα από τώρα θα έχει νομοθετηθεί και θα ξεκινάμε την υλοποίησή του.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Όμως: αντιδράσεις στο ασφαλιστικό, αγρότες στους δρόμους, οι δανειστές βάζουν στο τραπέζι και το φορολογικό. Τα περιθώρια στενεύουν. Μπορεί η κυβέρνηση να αντέξει; Και εάν οι δανειστές επιμείνουν ποια θα είναι η λύση; Εκλογές; Μια διεύρυνση του κυβερνητικού σχήματος; Μια οικουμενική;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να πάμε λίγο ανάποδα. Οικουμενική όποιοι τη σχεδιάζουν να τη βγάλουν από το μυαλό τους, τουλάχιστον όσον αφορά τις δυνάμεις που στηρίζουν αυτή τη στιγμή την κυβέρνηση. Αυτός είναι ένας σχεδιασμός άλλων κύκλων που εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα. Δεν νομίζω ότι οι δυνάμεις που στηρίζουν αυτή τη στιγμή την κυβέρνηση, τα στελέχη και ο κόσμος του ΣΥΡΙΖΑ, είναι δυνατόν να αποδεκτούν τέτοιου είδους λύσεις και λογικές.

Όσοι θέλουν να ξαναδούν πρωθυπουργό ένα τραπεζίτη, ή έναν αντίστοιχο, πρέπει να το βγάλουν από το μυαλό τους. Το δοκίμασε αυτό ο ελληνικός λαός και η πικρίλα έχει μείνει στο στόμα του ακόμα.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Ποιοι είναι αυτοί;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όσοι δεν επιθυμούν να υπάρχει μία αριστερή προοδευτική κυβέρνηση στον τόπο. Όσοι δεν τους αρέσει το σχέδιο εξόδου από την κρίση, όσοι τσαντίζονται γιατί η ελληνική κυβέρνηση διαπραγματεύεται κάθε μέρα για κάθε τι. Όσοι θέλουν να συνεχίσουν μέσα στην κρίση με 25% ανεργία να πλουτίζουν και να μην πληρώνουν. Όσοι θέλουν να διατηρείται η σχέση του πολιτικού συστήματος με το οικονομικό σύστημα της χώρας, όπως υπήρχε 10ετίες τώρα.

Όσοι θέλουν να μην γίνεται διαγωνισμός για τα κανάλια. Όσοι θέλουν να γίνονται διαγωνισμοί με έναν για τις συχνότητες και για πολλά άλλα πράγματα. Όσοι θέλουν να έχουμε το ίδιο σύστημα στην εκτέλεση δημοσίων έργων. Όσοι θέλουν να έχουμε το ίδιο σύστημα στις προμήθειες του δημοσίου. Αυτοί.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Σας κατηγορούν πάντως η Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ με αφορμή τις τηλεοπτικές άδειες, ότι θέλετε πάρα πολύ απλά να φτιάξετε ένα καινούργιο σύστημα δικό σας και μάλιστα τα δυο συγκεκριμένα κόμματα επιτίθενται και σε εσάς προσωπικά για τις αλλαγές στις διοικήσεις των οργανισμών.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτά μπορούμε να τα δούμε ένα – ένα για να δούμε και τι λένε. Και με ποια σειρά το λένε.

Δηλαδή είναι πολύ ενδιαφέρουσα η σειρά της κριτικής και της επίθεσης και της λάσπης που ρίχνεται σε συγκεκριμένα στελέχη της κυβέρνησης. Να τα πιάσουμε ένα – ένα. Θέλουμε να κάνουμε ένα δικό μας σύστημα.

Αν θέλαμε να κάνουμε αυτό το πράγμα, δεν θα κάναμε να προβλεπόταν να γίνει διαγωνισμός. Βέβαια στους πλειοδοτικούς διαγωνισμούς όποιος δίνει περισσότερα χρήματα κερδίζει το διαγωνισμό. Όταν θέλεις να φτιάξεις ένα σύστημα που θα το ελέγχεις εσύ δεν κάνεις διαγωνισμό, κάνεις άλλα πράγματα.

Το πρόβλημα που υπάρχει και ασκείται αυτή η κριτική από τη Ν.Δ. και τους συνοδοιπόρους της είναι γιατί δεν μπορούν να αντιληφθούν, δεν μπορούν να καταλάβουν, είναι έξω από τη λογική τους, έχουν εθιστεί στη στενή σχέση με τα οικονομικά συμφέροντα της χώρας, να χορεύουν το ταγκό μαζί.

Ότι δεν μπορεί να υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις και άνθρωποι, στελέχη του πολιτικού συστήματος που θα λειτουργήσουν με διαφορετικό τρόπο από αυτό που λειτουργούσαν όλα αυτά τα χρόνια.

Έχει μπει στο DNA τους αυτή η συνδιαλλαγή. Είναι δικό τους πρόβλημα όμως. Το πρόβλημα το δικό μας και το πρόβλημα του ελληνικού λαού ήταν αυτό που αυτοί δεν καταλαβαίνουν ότι πρέπει να γίνει. Και αυτό το έχουμε παρατηρήσει σε όλη αυτή την πορεία και τη μάχη που γίνεται για να εξορθολογιστεί το τηλεοπτικό σύστημα της χώρας και οι συχνότητες, όπου κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να καθυστερήσουν, να κωλυσιεργήσουν, να σαμποτάρουν, ή να λοιδορήσουν τους ανθρώπους και τα στελέχη της κυβέρνησης που ασχολούνται με αυτό το θέμα.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Και τι απαντάτε στην κατηγορία ότι ουσιαστικά αντικαθιστάται ένα προηγούμενο φθαρμένο κομματικό κράτος από ένα καινούργιο δικό σας κομματικό κράτος. Ότι κάνετε κομματικές επιλογές σε διοικήσεις με κριτήριο όχι την ικανότητα διοίκησης, αλλά το πόσο στήριξαν το ΣΥΡΙΖΑ εν προκειμένω κάποια πρόσωπα.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η κριτική είναι καλοπροαίρετη. Μπορούν να κάνουν κριτική αν ένα στέλεχος από αυτά που τοποθετήσαμε σε κάποιο φορέα είναι ή δεν είναι ικανό.

Άρα είναι καλό να δούμε τα βιογραφικά των ανθρώπων που βάλαμε για να τους αξιολογήσει. Εγώ από αυτούς που έχω προτείνει δεν έχω δει κάποιος να μην έχει τα τυπικά προσόντα, να μην έχει επαγγελματική εμπειρία, να μην έχει δείγματα γραφής στον ιδιωτικό τομέα τις περισσότερες φορές. Να έχει κατηγορηθεί και να έχει καταδικαστεί για κάποια αδικήματα που δεν συνάδουν με την ηθική, με το κοινό περί δικαίου αίσθημα, να μην έχει κοινωνικούς αγώνες. Δεν έχουμε βάλει κάποιον τέτοιο.

Θα σας πω όμως ποιους έχουμε βγάλει, επειδή θέλουμε να κομματικοποιήσουμε το κράτος. Βγάλαμε και εκεί ήταν πολύ μεγάλη η επικοινωνιακή τακτική και η ένταση της κριτικής που δέχτηκα και εγώ προσωπικά, τους τρεις προέδρους και διευθύνοντες συμβούλους από τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Με το που αντικαταστάθηκαν την τρίτη μέρα ο ένας πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος τοποθετήθηκε γενικός διευθυντής της Ν.Δ. από τον κ. Μητσοτάκη.

Ο δεύτερος σε 10 μέρες τοποθετήθηκε διευθυντής ή υπεύθυνος, δεν ξέρω ακριβώς τον τίτλο, του Πολιτικού Σχεδιασμού της Ν.Δ. Και για τον τρίτο έχουμε ρωτήσει πάρα πολλές φορές, δεν έχουμε πάρει καμία απάντηση εάν είναι συγγενής του κ. Μητσοτάκη.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Σε ποιον αναφέρεστε;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στον κ. Δημητριάδη.

Άρα έτσι για να δούμε τι αντικαθιστούμε και τι κριτική μας γίνεται. Να δούμε εάν αυτοί οι άνθρωποι ήταν φοβεροί τεχνοκράτες. Να μην δούμε μόνο τα αποτελέσματα που είναι δραματικά για το χώρο των αστικών μεταφορών της Αθήνας, των συγκοινωνιών, να δούμε τι έκαναν όταν τοποθετήθηκαν.

Ο ένας ήταν 35 χρονών και είχε υπηρετήσει περίπου 4 χρόνια, μπορεί και παραπάνω, ως σύμβουλος σε δυο υπουργούς κυβέρνησης της Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ, του κ. Σαμαρά. Ο δεύτερος είναι δασοπόνος, γεωλόγος, κάτι τέτοιο, ο κ.Οικονόμου ήταν πρόεδρος της ΟΝΝΕΔ και μέλος της Κ.Ε. της Ν.Δ.

Δεν νομίζω ότι αντικαθιστούμε τα τοτέμ των μεταφορών και των συγκοινωνιών είτε ως τεχνοκράτες, είτε ως γνώστες του αντικειμένου και πάμε σε κομματικές επιλογές. Θα ήταν καλό επίσης να δείτε τα βιογραφικά των ανθρώπων που βάζουμε εμείς για να δούμε είναι οι άνθρωποι εκτός από πολιτικά όντα που μας κατηγορούν, που είναι καλό να είναι πολιτικά όντα, είναι ικανοί τεχνοκράτες; Μπορούν να διοικήσουν τέτοιους οργανισμούς; Έχουν τις εμπειρίες να το κάνουν; Και με μεγάλη χαρά να δω, να τα συγκρίνουμε.

Έχουμε επίσης δεχτεί κριτική γιατί χρησιμοποιούμε το μοντέλο του να υπάρχουν διακριτά πρόσωπα στη θέση του Προέδρου και του Διευθύνοντα Συμβούλου. Εκεί μάλιστα γίνεται και σπέκουλα ότι ανεβάζουμε το κόστος υπέρμετρα. Παρουσιάσαμε το κόστος εκεί που υπήρχε ένας πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος και ήταν πάρα πολύ ψηλό σε σχέση με τους συμβούλους επικοινωνίας, τους νομικούς συμβούλους, τους εξωτερικούς συνεργάτες και άλλα πράγματα που παρουσιάσαμε στη Βουλή, που πρέπει να περιοριστούν και μειώνουν δραματικά το κόστος.

Το σημαντικό όμως είναι ότι σε ένα τέτοιο Οργανισμό δεν μπορεί ο Διευθύνων Σύμβουλος που έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες να καθορίζει το τι θα κάνει το Δ.Σ. Πρέπει να υπάρχουν διακριτοί ρόλοι για να υπάρχει και για λόγους δημόσιου συμφέροντος, ένα δίπολο στο να ελέγχει το Ελεγκτικό Συμβούλιο και να παίρνει τις σωστές αποφάσεις ανεξάρτητα από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο.

Δεν μπορεί σε έναν άνθρωπο να έχουμε όλες τις εξουσίες σε τέτοιους φορείς και σε τέτοιους Οργανισμούς. Θα δοκιμαστεί αυτό το μοντέλο και θα δούμε τι παραλάβαμε και τι αφήνουμε και θα δοκιμαστούν και οι άνθρωποι που τοποθετούμε και θα έχουμε και την πολιτική ευθύνη γι΄ αυτούς.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Έχετε ρίζες στο χώρο του ΠΑΣΟΚ και πρόσφατα είχαμε τη συνάντηση του κ. Τσίπρα με την κυρία Γεννηματά επισήμως για το προσφυγικό. Είναι σαφές ότι από πλευράς Μαξίμου, γίνεται άνοιγμα προς το ΠΑΣΟΚ με αφορμή και το ασφαλιστικό, αλλά και μια πρόκληση να διαφοροποιηθεί από τις επιλογές Μητσοτάκη. Ο κ. Βενιζέλος έχει διαφορετικές απόψεις. Πώς το βλέπετε εσείς όλο αυτό και θα μπορούσε το ΠΑΣΟΚ σε μια επόμενη φάση να ενισχύσει την κυβερνητική πλειοψηφία; Θα βλέπατε σημεία σύγκλισης;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Οι θετικές δηλώσεις στελεχών του ΠΑΣΟΚ για την εκλογή Μητσοτάκη αποτελούν για όσους προέρχονται από το ΠΑΣΟΚ και αποχώρησαν από αυτό την πολιτική και ηθική τους δικαίωση για την αποχώρησή τους.

Το ΠΑΣΟΚ για πάρα πολλά χρόνια φιλοξένησε ομάδες που ήταν νεοφιλελεύθερες και κατάφερναν να περνούν και την πολιτική τους γραμμή στα όργανα του ΠΑΣΟΚ και σε πολλές πλευρές της κυβερνητικής πολιτικής που ασκούσαν. Και αυτός ήταν και ο λόγος που έχασε με τον ελληνικό λαό και με όσους είχαν σχέση μαζί του οποιαδήποτε σχέση και οποιοδήποτε δεσμό.

Προφανώς υπάρχουν και στελέχη και άνθρωποι στο ΠΑΣΟΚ οι οποίοι δεν έχουν αυτή τη λογική, δεν έχουν αυτή την κατεύθυνση. Η δήλωση της κυρίας Γεννηματά ότι τη χωρίζει άβυσσος από τον κ. Μητσοτάκη είναι κάτι που θα έπρεπε να ήταν αυτονόητο για όλα τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ και θεωρώ πάντα ότι ο προοδευτικός κόσμος της χώρας, πρέπει να βρει προγραμματικά και πολιτικά σημεία σύγκλισης, αν μη τι άλλο στους τομείς και στους άξονες πολιτικής που πρέπει να προχωρήσουμε από εδώ και πέρα.

Κάτι που δεν θα μπορέσει ποτέ να γίνει με τη νεοφιλελεύθερη πλευρά της πολιτικής. Το νεοφιλελεύθερο χώρο της πολιτικής με ψήγματα ακροδεξιάς.

Π.χ. και αυτό είναι πάρα πολύ έντονο, στη συζήτηση για το ασφαλιστικό οι πολιτικές θέσεις που κατατέθηκαν από τον κ. Μητσοτάκη, δεν ήταν πολιτικές θέσεις ενός συντηρητικού κόμματος της χώρας. Ήταν πολιτικές θέσεις της τρόικας. Ήταν ακραία νεοφιλελεύθερες. Αν δούμε τις προτάσεις που έκανε για τους αγρότες να συμψηφίζονται οι επιδοτήσεις τους επί της ουσίας με τις ασφαλιστικές εισφορές.

Αν δούμε και αξιολογήσουμε την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος που πρότεινε. Αν αυτά ήταν στην πρόταση του κ. Κατρούγκαλου δεν θα γινόταν απλά αυτό που γίνεται σήμερα στη χώρα. Θα γινόντουσαν πολύ χειρότερα πράγματα με απόλυτο δίκιο από όλες τις πλευρές.

Αυτό δείχνει και την προσπάθεια που κάνει η ελληνική κυβέρνηση σήμερα. Δείχνει δηλαδή ποια είναι η μία πλευρά του λόφου, τι θα γινόταν εάν δεν ήταν, εάν δεν υπήρχε αυτή η κυβέρνηση σήμερα και συνεχίζαμε στην ίδια πολιτική αντίληψη με την προηγούμενη κυβέρνηση και τι προσπαθούμε να κάνουμε σήμερα.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)