to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

15:57 | 05.02.2018

Κοινωνία

Χανιά: Νέο κρούσμα ρατσισμού με χρυσαυγίτικη κάλυψη

Με πρόσχημα άλλοτε το μπλουζάκι ενός μαθητή, άλλοτε τη νομιμότητα των αλβανικών συλλόγων, ή το αν ο διευθυντής του σχολείου τήρησε τις νομότυπες διαδικασίες, μικρές μειοψηφίες που κινούνται με ρατσιστικά κίνητρα προσπαθούν να ακυρώσουν τα μαθήματα των Αλβανικών σε μετανάστες 2ης και 3ης γενιάς.


Η παρεμπόδιση μαθημάτων σε προσφυγόπουλα ή μετανάστες αποτελεί αγαπημένο “σπορ” των ρατσιστών οι οποίοι με μικρές ή μεγαλύτερες αφορμές επιχειρούν να στερήσουν ένα  πανανθρώπινο μορφωτικό δικαίωμα, σπέρνοντας το μίσος σε μικρά παιδιά και τους γονείς τους. 

Δύο τέτοιες απόπειρες έλαβαν χώρα το προηγούμενο διάστημα στα Χανιά, σε δύο διαφορετικά σχολεία, όπου ομάδες πολιτών, με την κάλυψη χρυσαυγιτών και ακροδεξιών στοιχείων, παρεμπόδισαν μαθήματα αλβανικής γλώσσας.  

Σημειώνεται ότι μαθήματα μητρικής γλώσσας ή δεύτερης μητρικής παραδίδονται σε παιδιά μεταναστών και σε δίγλωσσα παιδιά (με ένα γονέα από διαφορετική χώρα) είτε σε εθελοντική βάση είτε με ευθύνη των πρεσβειών των αντίστοιχων χωρών. Συνήθως για το σκοπό αυτό χρησιμοποιούνται τα σχολικά κτήρια σε απογευματινές ώρες και η παραχώρησή τους εγκρίνεται από το εκάστοτε Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης.

Όμως, ομοϊδεάτες όλων αυτών που προσπαθούσαν το προηγούμενο διάστημα να εμποδίσουν τα παιδιά των προσφύγων να κάνουν μάθημα στα σχολεία του Ωραιόκαστρου, του Περάματος και αλλού, βρήκαν πεδίο να ξεδιπλώσουν την ατζέντα μίσους και αποκλεισμού (και) στην Κρήτη. 

Η «ανάποδη» σημαία

Στο 1ο Γυμνάσιο Ελ. Βενιζέλου, συγκεντρωμένοι πολίτες, που στη συνέχεια πήραν τα εύσημα από τους νεοναζί της Χρυσής Αυγής (αρκεί να ανατρέξει κάποιος στα πανηγυρικά δημοσιεύματα στην επίσημη σελίδα της νεοναζιστικής οργάνωσης), παρεμπόδισαν την έναρξη των μαθημάτων με αφορμή την “ανάποδη ελληνική σημαία” ή οποία κρεμάστηκε δίπλα στην αλβανική, κατά την ημέρα που θα ξεκινούσαν τα μαθήματα (Κυριακή 21/1).  Μάλιστα, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων δήλωσε τη συμπαράστασή τους σε μαθητές που αποφάσισαν κατάληψη διότι θεωρεί “προσβλητική πράξη” το γεγονός ότι η ελληνική σημαία είχε κατέβει από τον ιστό και είχε τοποθετηθεί ανάποδα δίπλα από την αλβανική”.

Σε δηλώσεις του Διευθυντή της Διεύθυνσης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, Στέλιου Ζερβάκη, φαίνεται ότι η παραπάνω “εξήγηση” απότελεί απλά πρόφαση για τον ρατσιστικό “μπλόκο” στην εκμάθηση της αλβανικής γλώσσας. Κι αυτό γιατί, όπως αναφέρει ο κ. Ζερβάκης, ο Διευθυντής του σχολείου του ανέφερε ότι καμία σημαία δεν «κατέβηκε» από τον ιστό, αλλά χρησιμοποιήθηκε άλλη, την οποία ο ίδιος προσκόμισε και τοποθετήθηκε δίπλα στην Αλβανική σηματοδοτώντας αφενός την έναρξη του προγράμματος αλλά και αφετέρου την παρουσία του Αλβανού πρόξενου.

Στη συνέχεια, ο κ. Ζερβάκης ενημερώθηκε ότι κατόπιν η σχολική κοινότητα αποφάσισε να μην εισηγηθεί θετικά για παραχώρηση αίθουσας στο Δήμο Χανίων και ότι δεν επιθυμεί την υλοποίηση του προγράμματος στο σχολείο τους με αποτέλεσμα τη λήξη της κατάληψης.

Τελικά, μετά και την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων για την επανέναρξη των μαθημάτων της Αλβανικής γλώσσας στο 1ο Γυμνάσιο Ελευθερίου Βενιζέλου, η νέα απόπειρα απόκρουσης του ρατσισμού θα γίνει την Κυριακή 11 Φεβρουαρίου και ήδη ο ΣΥΡΙΖΑ, οι ΚΕΕΡΦΑ, η ΕΛΜΕ Χανίων και άλλες συλλογικότητες και φορείς καλούν τους δημοκρατικούς πολίτες να παραβρεθούν στη μεγάλη γιορτή υποδοχής των παιδιών στις 5:30μ.μ., απομονώνοντας τις ακραίες φωνές της μισαλλοδοξίας. 

Νέο κρούσμα στο Γυμνάσιο της Παλαιοχώρας

Παρόμοιο κρούσμα εμφανίστηκε το Σάββατο 3 Φλεβάρη και στο Γυμνάσιο της Παλαιοχώρας, όταν πολίτες επιχείρησαν να παρεμποδίσουν τα μαθήματα μητρικής γλώσσας που οργανώνει η αλβανική κοινότητα. Ως πρόσχημα, αυτή τη φορά χρησιμοποιήθηκαν τυπικές αβλεψίες κατά την υποβολή του αιτήματος και υποτιθέμενες εκδηλώσεις αλυτρωτικού χαρακτήρα. 

Συγκεκριμένα, αφορμή αποτέλεσε η φωτογραφία που έκανε τον γύρο του διαδικτύου με τον μικρό μαθητή που φορούσε μπλουζάκι με τη σημαία της “Μεγάλης Αλβανίας”, χωρίς, ωστόσο, να το έχει αντιληφθεί ο αναπληρωτής πρέσβης της Αλβανίας που ήταν παρών στα πρώτα εγκαίνια σχολείου διδαχής της αλβανικής γλώσσας στην Παλαιόχωρα. Ο ίδιος μάλιστα ζήτησε συγγνώμη για το συμβάν.

Ωστόσο, αυτή η συγγνώμη δεν αρκούσε για κάποιους κατοίκους οι οποίοι, σύμφωνα με τοπική ιστοσελίδα, πραγματοποίησαν συγκέντρωση το Σάββατο 3 Φεβρουασρίπυ, έξω από το Γυμνάσιο της Παλαιόχωρας, όπου ανάρτησαν ελληνικές σημαίες και ζήτησαν από τον Δήμαρχο Καντάνου - Σελίνου, Αντώνη Περράκη να μην δοθεί το κτίριο για τα μαθήματα. 

Οι συγκεκριμένοι, επικαλούνται διάφορα διαδικαστικά ζητήματα, όπως: την νομιμότητα του αλβανικού συλλόγου, το αν υπάρχουν πράγματι οι εγκρίσεις από τους αρμόδιους φορείς, το αν οι εκπαιδευτικοί που θα διδάσκουν την αλβανική γλώσσα έχουν τις αναγκαίες άδειες ή αν η σχολική ύλη που θα διδάσκεται είναι στο πλαίσιο των ελληνικών νόμων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στα Χανιά παρόμοια μαθήματα γίνονται για πολλές από τις εθνικές κοινότητες που διαβιούν στην περιοχή όπως η Γερμανική, η Ολλανδική, η Πολωνική ή η Σερβική. Ως εκ τούτου, τίθεται το βάσιμο ερώτημα αν οι προϋποθέσεις που ζητούν για το μάθημα Αλβανικών οι διαμαρτυρόμενοι θα ήταν ίδιες για μάθημα σε Ολλανδούς, Δανούς, Γερμανούς ή Ρώσους μαθητές...

Προκύπτει έτσι η ευθύνη των τοπικών αρχών αλλά και της κοινωνίας ώστε να μην στερηθεί με αστείες προφάσεις το δικαίωμα στη μάθηση η πολυπληθής αλβανικής κοινότητα που ζει δίπλα στην ελληνική χωρίς σοβαρά προβλήματα, σε όλη την Κρήτη. “Η κοινότητα που” όπως τονίζει ο ΣΥΡΖΑ Χανίων, “πάνω από 25 χρόνια τώρα μαζεύει τις ελιές και τα αμπέλια μας, φροντίζει τους υπερήλικες γονείς μας, πλένει τα εκατομμύρια πιάτα των -επίσης αλλόγλωσσων- τουριστών”. 

Όπως αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ Χανίων, αντιπροσωπεία του οποίου αναμένεται να επισκεφθεί το δήμαρχο της περιοχής την Τρίτη 6/2, σίγουρα ανάμεσα στην αλβανική κοινότητα υπάρχουν και άτομα με εθνικιστικές απόψεις δεδομένου ότι ο εθνικισμός, ο αλυτρωτισμός και η μισαλλοδοξία είναι συχνά φαινόμενα στα Βαλκάνια. Όμως, η ύπαρξη μεμονωμένων ακραίων φωνών δεν πρέπει  να στερεί τα δικαιώματα των πολλών. 

Είναι άλλωστε δεδομένο ότι τα γεγονότα της Χρυσοπηγής και της Παλαιοχώρας έχουν υποκινηθεί πολιτικά από τους εγχώριους φασιστικούς σχηματισμούς που με τον τρόπο αυτό κάνουν επίδειξη δύναμης ψάχνοντας αφορμές για να χύσουν το ρατσιστικό τους δηλητήριο. 

Ο μισαλλόδοξος λόγος της Χρυσής Αυγής ενισχύεται και «νομιμοποιείται», ιδιαίτερα σήμερα, σε πλατύτερα στρώματα της κοινωνίας από την υπερεθνικιστική ρητορική που έχει αναπτυχθεί τελευταία γύρω από το «Μακεδονικό». 

Όμως, όπως αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ στην ανακοίνωσή του με αφορμή το νέο ρατσιστικό κρούσμα, ο στιγματισμός του νησιού ως τόπος όπου ανθούν ρατσιστικές πρακτικές μίσους έρχεται σε αντίθεση με το αξιακό φορτίο κάθε δημοκράτη Κρητικού και βλάπτει την εικόνα της Κρήτης ως προορισμό των λαών όλου του κόσμου. 

Με τα δεδομένα αυτά ο ΣΥΡΙΖΑ Χανίων θεωρεί ότι άμεσα πρέπει: 

  • Οι σχολικές επιτροπές των Δήμων όπου υπάρχει ενδιαφέρον για την διδασκαλία της μητρικής γλώσσας, σε συνεργασία με τις σχολικές κοινότητες, να προχωρήσουν στην ανανέωση των παραχωρήσεων σχολικών αιθουσών, σύμφωνα με το νόμο, για την εκμάθηση της αλβανικής όπως και κάθε μητρικής γλώσσας.

  • Οι δημοκράτες πολίτες των Χανίων να συμβάλλουν στην διαμόρφωση ήρεμου κλίματος και να απομονώσουν ακραίες φωνές. 

  • Οι εκπαιδευτικοί να συνεχίσουν απρόσκοπτα το έργο τους στηρίζοντας και προστατεύοντας τους μικρούς μαθητές τους από όπου και αν προέρχονται. 

  • Οι κοινότητες των μεταναστών να συνεχίσουν τις μορφωτικές τους δραστηριότητες απομονώνοντας κι αυτές στο εσωτερικό τους τυχόν ακραίες φωνές που υπονομεύουν την συνύπαρξη.  

Η σημασία της εκμάθησης της μητρικής γλώσσας

Όπως αναφέρει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε ανακοίνωσή του, με την οποία καταδικάζει τη διακοπή των απογευματινών μαθημάτων αλβανικών,  η εκμάθηση της μητρικής γλώσσας σε παιδιά μεταναστών δεύτερης γενιάς έχει αποδειχθεί τόσο μέσα από πανεπιστημιακές έρευνες όσο και μέσα από την παρατήρηση ενεργών και μάχιμων εκπαιδευτικών της τάξης ότι βοηθά με αποφασιστικό τρόπο στην μεγαλύτερη ένταξη των παιδιών αυτών στο σχολικό περιβάλλον, στην καλύτερη κατανόηση της γλώσσας υποδοχής (των ελληνικών), στη διαμόρφωση μέσα στο ελληνικό σχολείο ενός κλίματος αποδοχής και σεβασμού της κουλτούρας και των ιδιαιτεροτήτων των παιδιών αυτών.

Οι μαθητές που διδάσκονται και τη μητρική τους γλώσσα, παράλληλα με την ελληνική, επικοινωνούν καλύτερα με το σχολείο, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς τους, κατανοούν καλύτερα τις απαιτήσεις του σχολείου από αυτούς, εντάσσονται με καλύτερο και αποτελεσματικότερο τρόπο στο κοινωνικό σύνολο.

Τάσος Γιαννόπουλος

 

2019 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)