to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

10:30 | 29.03.2023

Πολιτική

Χ. Μαμουλάκης: Κάνουν την τραγωδία, ευκαιρία – Άρθρο προς άρθρο η αποδόμηση του νομοσχεδίου της κυβέρνησης

Έντονη αντιπαράθεση του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Χάρη Μαμουλάκη με τον υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων και τον υφυπουργό Μεταφορών


Σε υψηλούς τόνους κύλισαν οι δυο συνεδριάσεις της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής την Τρίτη 27/3, κατά τη συζήτηση του –προσχηματικού– νομοσχεδίου του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων για τα μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών, τις ρυθμίσεις ενίσχυσης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και άλλων διατάξεων.

Ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, αναπλ. τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων της Κ.Ο. και βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης, υποστήριξε αιτήματα που κατέθεσαν οι φορείς για τη βελτίωση του νομοσχεδίου, είχε έντονη αντιπαράθεση με τον Υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη και τον Υφυπουργό αρμόδιο για θέματα Μεταφορών Γιώργο Παπαδόπουλο, ενώ ενημέρωσε την Επιτροπή ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ θα καταθέσει τροπολογία για το Πόθεν Έσχες.

Επίσης, ο Χάρης Μαμουλάκης καυτηρίασε την απουσία του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης & Επενδύσεων Νίκου Παπαθανάση, λέγοντας ότι είναι η τρίτη μέρα που κυριαρχεί στην επικαιρότητα η υπόθεσή του και όφειλε να είναι στη Βουλή και να δίνει πειστικές απαντήσεις, ενώ αποδόμησε άρθρο προς άρθρο την επιχειρούμενη από την κυβέρνηση Μητσοτάκη ρουσφετολογική νομοθέτηση στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Ένα νομοσχέδιο που υποτίθεται ότι αφορά τα μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών και τις ρυθμίσεις ενίσχυσης της ασφάλειας των συγκοινωνιών, αλλά μόλις 21 από τα 132 άρθρα του, αφορούν αυτό το θέμα. Όλα τα υπόλοιπα, τα 111 άρθρα, είναι ετερόκλητες διατάξεις διαφόρων Υπουργείων, όπου μαζί με τις διατάξεις για την στήριξη των συγγενών των παθόντων, φέρνουν και μικροεξυπηρετήσεις και αναδεικνύουν διοικητικές αστοχίες που σωρεύτηκαν τα τελευταία τέσσερα χρόνια.

Πιο αναλυτικά, ο Χάρης Μαμουλάκης, αφού ξεκαθάρισε για μια ακόμη φορά ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ υποστηρίζει όλα τα άρθρα που αφορούν τις οικογένειες των θυμάτων, επεσήμανε στη συζήτηση των άρθρων:

Άρθρο 60: Αναφέρεται στη διαγραφή ατομικών οφειλών προς την εφορία των πληγέντων και των συγγενών τους και θα έπρεπε να καλύπτει το σύνολο του φορολογικού έτους και όχι μόνο μέχρι τον Μάρτιο του 2023 και να αφορά ρυθμισμένες και αρρύθμιστες οφειλές.

Άρθρο 66: Αναφορικά με τη νομική βοήθεια προς τα θύματα και τις οικογένειές τους, παρά το ότι κινείται στην σωστή κατεύθυνση, προκύπτουν ερωτηματικά γιατί αναφέρεται μόνο στις ποινικές και αστικές αξιώσεις των θυμάτων και όχι και σε αυτές έναντι των διοικητικών δικαστηρίων.

Ως προς τα υπόλοιπα άρθρα του νομοσχεδίου:

Άρθρο 3: Προβλέπονται ειδικές μέριμνες για την μεταφορά οικοδομικού υλικού σε νησιά με εγκεκριμένες στρατηγικές επενδύσεις. Η ρύθμιση αυτή παρακάμπτει την πάγια νομοθεσία που περιορίζει την ροή από και προς τους μικρούς νησιωτικούς προορισμούς για να εξυπηρετήσει τους επενδυτές. Ακούγεται εκ πρώτης εύλογη, υπάρχει όμως η εντύπωση ότι η ρύθμιση δεν λαμβάνει υπόψιν της τις συνέπειες της μεταφοράς βαρέων υλικών από λιμάνια που δεν έχουν την κατάλληλη υποδομή και δεν προβλέπει τίποτα για την αποκατάσταση των υποδομών από την επιβάρυνση που αυτή θα επιφέρει.

Άρθρο 7: Αναφέρει αλλαγές στον τρόπο προκήρυξης του καθεστώτος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης. Δεν σχολιάζονται οι αλλαγές στον πληροφοριακό σύστημα που καλείται να υποστηρίξει το πρόγραμμα, αλλά αναδεικνύεται η προφανής μεροληψία - και εδώ - υπέρ των μεγάλων επιχειρήσεων. Έτσι, το πρόγραμμα καταλήγει να επιδοτεί τις μεγάλες επιχειρήσεις με 250 εκατ. ευρώ την ώρα που οι μικρομεσαίες θα λάβουν μόνο 130 εκατ. ευρώ.

Άρθρο 8: Επιχειρηματικά πάρκα. Με το άρθρο αυτό αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των ανταποδοτικών υπηρεσιών εντός των επιχειρηματικών πάρκων. Η νέα διάταξη φαίνεται να ευνοεί τις επιχειρήσεις που έχουν εξαντλήσει το επιτρεπόμενο ποσοστό δόμησης και με αυτό τον τρόπο να δημιουργεί επιχειρήσεις δύο ταχυτήτων στο εσωτερικό των Πάρκων.

Άρθρο 22: Επανακαθορισμός των διαδικασιών για την σύσταση εταιρειών στην Ηλεκτρονική Υπηρεσία μιας Στάσης. Η διάταξη ως έχει, φαίνεται να είναι ασαφής αφού δεν διευκρινίζει ρητά σε ποιες νομικές μορφές θα προχωρήσει η σύσταση με την διαμεσολάβηση της υπηρεσίας του ΓΕΜΗ και σε ποιες αυτόματα από το ηλεκτρονικό σύστημα. Άρα δεν είναι σαφές αν η διάταξη πράγματι συμβάλει στην συρρίκνωση της γραφειοκρατίας π.χ. για συνεταιρισμούς.

Άρθρο 29: Ζητήματα της ΜΟΔ ΑΕ. Σε δηλώσεις του Υπουργού σε προηγούμενα νομοσχέδια, είχε αφήσει να εννοηθεί ότι πριν την ολοκλήρωση της θητείας της κυβέρνησης ΝΔ, θα διευθετηθούν τα εκκρεμή ζητήματα που θέτουν οι εργαζόμενοι της εταιρείας. Κάτι τέτοιο προφανώς δεν προκύπτει από την σημερινή διάταξη.

Άρθρο 30: Περί τουριστικών λιμένων. Εδώ παρουσιάζεται κάτι προφανώς παράτυπο! Επιτρέπεται η παραχώρηση τουριστικού λιμένα χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η χωροθέτησή του. Ποιο θα είναι λοιπόν το φυσικό αντικείμενο της παραχώρησης; Ό,τι υποδείξει ο επενδυτής;

Παρατάσεις για το σύστημα κατάταξης των ξενοδοχειακών καταλυμάτων με αστέρια. Είναι προφανές ότι οι συνεχείς παρατάσεις δεν ενθαρρύνουν την συμμόρφωση των ξενοδόχων στην πρόβλεψη του νόμου. Αντίθετα τραυματίζει τη φήμη του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και παγιώνει μια συνθήκη άνισης μεταχείρισης των ξενοδόχων που έχουν συμμορφωθεί.

Άρθρο 34: Τεράστιο και θεάρεστο εγχείρημα για την δημιουργία ενός καθολικού συστήματος καταγραφής των διανυκτερεύσεων στην χώρα. Θετική διάταξη η οποία όμως έχει πάρα πολλές προϋποθέσεις και προαπαιτούμενα τα οποία δεν υπάρχουν στην πρόχειρα γραμμένη διάταξη. Άρα, προκύπτουν ερωτηματικά σχετικά με το ποιο είναι το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του έργου και ποιος θα διαχειρίζεται ένα τέτοιο σύστημα με τόσο ευαίσθητες για τον ελληνικό τουρισμό πληροφορίες.

Άρθρο 45: Ορειβατικά καταφύγια. Σεβαστή η απόφαση του ΣτΕ, ωστόσο η διάταξη οδηγεί σε ασάφεια σε σχέση με το ποιος θα είναι ο φορέας που, από τούδε και εφεξής, θα τα διαχειρίζεται τα καταφύγια. Θα είναι ο εκάστοτε Δήμος ή μήπως η απόφαση του ΣτΕ αποτελεί πρόφαση για την είσοδο ιδιωτών σε δημόσια περιουσία;

Άρθρα 54 μέχρι 56: Νομιμοποίηση αυθαίρετων κατασκευών σε υπό ιδιωτικοποίηση λιμάνια. Είναι προφανές ότι αν οι ρυθμίσεις αφορούν την εξυπηρέτηση των επενδυτών, τότε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι αντίθετος. Αν, δηλαδή, σκοπός του άρθρου είναι να καθαρθούν τα υπό ιδιωτικοποίηση ακίνητα, άνευ επιβάρυνσης για τον επενδυτή και να του παραδοθούν ως καθαρά «φιλέτα». Συγκεκριμένα, το άρθρο 55 μοιάζει να παρακάμπτει όλη την κείμενη νομοθεσία για τα λιμάνια για να επιτευχθεί ο σκοπός της νομιμοποίησης. Παρακάμπτεται το master plan, παρακάμπτεται η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, παρακάμπτονται τα συναρμόδια Υπουργεία, παρακάμπτεται το Υπουργείο Οικονομικών, παρακάμπτεται η ΑΕΠΟ του λιμένα κ.ο.κ. Επίσης, οι αποφάσεις αυτές δεν αφορούν αυθαίρετα μόνο εντός της ζώνης λιμένα αλλά και εκτός. Χρειάζεται λοιπόν να απαντήσει η κυβέρνηση ποια λιμάνια αφορά αυτή η ρύθμιση και σε τι αποσκοπεί.

Για τις υποτιθέμενες διατάξεις για την ενίσχυση της ασφάλειας των μεταφορών και αφού ο Χάρης Μαμουλάκης επεσήμανε ότι ακούστηκαν πολλά από φορείς που είναι στον χώρο του μεταφορικού έργου ανέφερε:

Άρθρο 75: Καλύπτει μια σειρά από εργασιακά ζητήματα του Ομίλου ΟΑΣΑ Α.Ε. Αν και η ρύθμιση είναι επί της αρχής θετική, δεν αντιμετωπίζει επί της ουσίας τα διαρθρωτικά προβλήματα έλλειψης προσωπικού του ομίλου. Άρα, προκύπτει το ερώτημα για το αν το Υπουργείο θεωρεί ότι η ασφάλεια των μεταφορών μπορεί να υπηρετηθεί χωρίς την, κατ’ ελάχιστον, κάλυψη όλων των οργανικών θέσεων του οργανισμού.

Άρθρο 78: Προσλήψεις στον ΟΣΕ ΑΕ. Τι κάνει εδώ το Υπουργείο; Σε ένα διαγωνισμό του ΑΣΕΠ όπου έχει ολοκληρωθεί και στον οποίο υπάρχουν πλήθος ενστάσεων και στο όνομα της «επιτάχυνσης» και των έκτακτων αναγκών, παρακάμπτει το δικαίωμα των υποψηφίων να κάνουν ενστάσεις. Την ώρα που όλη η χώρα συγκλονίζεται από τα αποτελέσματα των ρουσφετολογικών πρακτικών της ΝΔ, η κυβέρνηση συρρικνώνει το δικαίωμα των υποψηφίων να καταθέτουν ένσταση. Η επιτάχυνση αυτών των διαδικασιών μπορεί να γίνει μόνο μέσα από μια γενναία ενίσχυση του ΑΣΕΠ ώστε να μπορεί να επεξεργάζεται τις ενστάσεις και όχι μέσα από την παράκαμψη των διαδικασιών του.

Άρθρο 94: Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Τι ήταν αυτό που εμπόδισε το Υπουργείο να έχει ολοκληρώσει τα ΣΒΑΚ μέχρι σήμερα; Γιατί δεν είναι μόνο μεμονωμένες δημοτικές αρχές που έχουν καθυστερήσει στην ολοκλήρωση τους. Είναι η ίδια η κυβέρνηση που τέσσερα χρόνια δεν έχει προχωρήσει στην δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τα ΣΒΑΚ. Και που σήμερα, στο παρά πέντε έρχεται να νομοθετήσει την θεσμοθέτηση της.

Άρθρα 102 έως 106: Μητρώο εργαζομένων στον πολιτισμό. Οι ρυθμίσεις που φέρνει το Υπουργείο δεν ταυτίζονται με τις διεκδικήσεις των εργαζομένων στον κλάδο. Οι ρυθμίσεις που φέρνεται δεν συνδέουν την «πρόβα» με την «παράσταση», αλλά αντίθετα την παρουσιάζει ως «άλλου είδους εργασία». Έτσι οι «πρόβες» εντάσσονται στο σύστημα ως ατομικές συμβάσεις εργασίας και ως μερική απασχόληση και όχι ως πλήρη εργασία όπως διεκδικούν οι εργαζόμενοι στον κλάδο. Οι διατάξεις επίσης δεν περιλαμβάνουν τίποτα για το τεχνικό προσωπικό στα συναφή επαγγέλματα το οποίο συνεχίζει να μην αποτελεί κανονικό προσωπικό για το Υπουργείο. Τέλος, ακόμα και οι ρυθμίσεις για τις επιδοτήσεις, των άρθρων 107 και 108, κρίνονται ως άστοχες αφού δεν προϋποθέτουν την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος και απαλλαγές από τεκμήρια.

Άρθρο 110. Μετά τις παρεμβάσεις της κυρίας Υπουργού στην Ακρόπολη, όπως είναι λογικό, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ παραμένει επιφυλακτικός απέναντι σε κάθε μια «κατ’ εξαίρεση παρέμβαση» που θα ήθελε να κάνει. Και για το λόγο αυτό ζητούνται απαντήσεις σε τι εξυπηρετεί αυτή η πλήρης παραβίαση της δασικής νομοθεσίας στο όνομα του πολιτισμού. Πού θέλει να βάλει μπουλντόζες η κυρία Μενδώνη;

Άρθρο 113: Η ομολογία της αποτυχίας της πολιτικής του Υπουργείου Πολιτισμού στο θέμα των Μουσείων. Δίνει παρατάσεις για την διαδικασία διορισμού των Δ.Σ. των νέων οργανισμών. Αυτό προφανώς αναδεικνύει τις αντιφάσεις μιας πολιτικής διορισμού διοικήσεων με κομματικά κριτήρια και αναδεικνύει ότι η κυβέρνηση στην πραγματικότητα άφησε τα μεγαλύτερα μουσεία της χώρας, ενόψει της τουριστικής περιόδου, ακυβέρνητα.

Καταλήγοντας ο Χάρης Μαμουλάκης, σχολίασε και το γεγονός της προκήρυξης των εθνικών εκλογών, τονίζοντας ότι ο κύκλος αυτής της κυβέρνησης κλείνει και η αναγκαιότητα μιας προοδευτικής κυβέρνησης, μιας πολιτικής αλλαγής, είναι πιο αναγκαία από ποτέ.

Η συζήτηση για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων με τίτλο «Μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023, συνταξιοδοτική διάταξη, ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας των συγκοινωνιών, διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης, παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό της τουριστικής νομοθεσίας και άλλες επείγουσες διατάξεις» συνεχίζεται την Τετάρτη 29/3 Μαρτίου στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, με την συζήτηση στην Ολομέλεια να έχει προγραμματιστεί για την ερχόμενη Πέμπτη 30/3.

Δείτε ολόκληρη την εισήγηση του Χ. Μαμουλάκη:

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)