to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

20:11 | 31.05.2022

Πολιτική

Χ. Καφαντάρη: Το ψευτοδίλημμα «βαριοπούλες ή βιβλιοθήκες» εκφράζει το φόβο της κυβέρνησης απέναντι στη νεολαία

Τοποθέτηση της βουλευτού ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Β2 Δυτικής Αθήνας, Χ. Καφαντάρη ως κοινοβουλευτικής εκπροσώπου ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στο σ/ν Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη «Ψηφιοποίηση των διαδικασιών επιδόσεων εγγράφων και αποδέσμευση της Ελληνικής Αστυνομίας από τη διενέργεια επιδόσεων εγγράφων της ποινικής και πολιτικής δίκης και λοιπές επείγουσες διατάξεις του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη»


Κυρία Πρόεδρε, ευχαριστώ πολύ.

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, πραγματικά ο πολιτικός χρόνος είναι πυκνός. Πολλά είναι τα πολιτικά γεγονότα τα οποία συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό και τέλος πάντων από πού να ξεκινήσουμε; Να ξεκινήσουμε από τη Σύνοδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διεξάγεται αυτήν τη στιγμή και αναμένεται να τελειώσει το βράδυ; Να μιλήσουμε για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας, αλλά και γενικότερα για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης; Να μιλήσουμε για την επισιτιστική κρίση την οποία βλέπουμε να έρχεται και λόγω της Ουκρανίας και του πολέμου εκεί; Να μιλήσουμε για τις προκλήσεις των Τούρκων, για τον ρόλο του Πόντιου Πιλάτου που ακολουθούν η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι Ηνωμένες Πολιτείες και βέβαια να μιλήσουμε και για τη θέση της Γερμανίας πρόσφατα «βρείτε τα μεταξύ σας» στην Ελλάδα και την Τουρκία;

Τι σημαίνουν οι σημερινές δηλώσεις του κ. Τσαβούσογλου για τα νησιά μας; Πού είναι η πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική της χώρας, το δόγμα το οποίο πιστά υπηρέτησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2015-2019;

Εδώ πέρα, όμως, πρέπει να ακουστεί για άλλη μια φορά στην Ελληνική Βουλή ότι για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2019 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ο Αλέξης Τσίπρας κατόρθωσε και απέσπασε καταδίκη και κυρώσεις για την Τουρκία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Να μην το ξεχνάμε αυτό.

Η θέση, όμως, του δεδομένου του προκεχωρημένου φυλακίου της Δύσης που εκφράζει η Κυβέρνηση Μητσοτάκη κάνει τη χώρα μας δυστυχώς αδύναμη, αντί για μια γέφυρα συνεργασίας και για παράγοντα ειρήνευσης στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Τι κέρδισε ο κ. Μητσοτάκης με τις επαφές του και τις επισκέψεις του στις Ηνωμένες Πολιτείες; Εδώ θα πω ότι πάντα έχει μια ιδιαίτερη σημασία η επίσκεψη του Πρωθυπουργού της Ελλάδας στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τι κέρδισε, όμως; Πού είναι οι σύμμαχοί μας; Τι απέσπασε σχετικά με την κρίση και τα προβλήματα τα οποία υπάρχουν με την Τουρκία σήμερα και τις διαρκείς προκλήσεις της;

Για πρώτη φορά την επαύριο της επίσκεψης στις Ηνωμένες Πολιτείες, τουρκικά αεροπλάνα έφτασαν 2,5 μίλια από την Αλεξανδρούπολη. Αυτό δεν είναι μικρό πράγμα. Είχαμε τέτοιου είδους υπερπτήσεις.

Επίσης, περιμένουμε και άλλες απαντήσεις, κύριοι της Κυβέρνησης. Περιμένουμε απαντήσεις για την εμπλοκή που υπάρχει με το Ιράν. Η κατάληψη των ελληνόκτητων πλοίων στο Ιράν αποτελεί απαράδεκτη και καταδικαστέα ενέργεια. Το διεθνές δίκαιο δεν νομιμοποιεί τέτοια αντίποινα που κείνται εκτός διεθνούς νομιμότητας, όποιες και αν είναι οι αιτιάσεις της ιρανικής πλευράς. Η Κυβέρνηση αυτήν τη στιγμή πρέπει να κάνει όλες τις διπλωματικές κινήσεις για την απελευθέρωση και την ασφάλεια των Ελλήνων ναυτικών, κινητοποιώντας ευρωπαϊκά όργανα προκειμένου να ασκηθούν ανάλογες πιέσεις για την απελευθέρωση των πλοίων.

Επειδή ο πλήρης σεβασμός του διεθνούς δικαίου πρέπει να αποτελεί τη βάση για τα όρια της εξωτερικής μας πολιτικής, η Κυβέρνηση οφείλει περαιτέρω να παράσχει αναλυτικές εξηγήσεις για το νομικό πλαίσιο της παρακράτησης ρωσικού πλοίου και της μεταφόρτωσης του φορτίου του σε πλοία αμερικανικών συμφερόντων.

Πώς τα έχει κάνει έτσι άραγε στην εξωτερική πολιτική ο κ. Μητσοτάκης; Η Ελλάδα είχε παραδοσιακές σχέσεις και ήταν παράγοντας ειρήνης στην ανατολική Μεσόγειο, υπήρξε πάντα μια δύναμη ήπιας ισχύος, συνομιλητής και έντιμος μεσολαβητής μεταξύ όλων των χωρών της Μέσης Ανατολής.

Η διπλωματία μας, λοιπόν, πρέπει να ανακτήσει τον πολυδιάστατο χαρακτήρα της, όπως είπαμε. Στέλνουμε όπλα στην Ουκρανία κρυφά, το μαθαίνουμε από Υπουργό άλλης χώρας. Τέλος πάντων, πρέπει τα κόμματα και οι πολιτικοί Αρχηγοί να ενημερωθούν συγκεκριμένα. Να μην αναφέρω βέβαια το πρόσφατο, τις διαρροές περί υβριδικών επιθέσεων κύκλων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Πραγματικά το μείζον ζήτημα της κοινωνίας είναι το κύμα ακρίβειας που σαρώνει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Εναποθέτει τα πάντα η Κυβέρνηση Μητσοτάκη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία τελικά εμφανίζεται διχασμένη και στο θέμα της Ουκρανίας και της επιβολής κυρώσεων. Συνεχίζεται σήμερα η Σύνοδος και θα δούμε τα αποτελέσματα.

Σ’ όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είχαμε αυξήσεις ηλεκτρικού 25% με 30%, στην Ελλάδα 80%. Η τιμή διαμορφώνεται με βάση το Χρηματιστήριο Ενέργειας, αφού διαπραγματεύονται τιμές σχεδόν κατά 100% με βάση το φυσικό αέριο.

Ο κ. Μητσοτάκης μάς «έδεσε» στο «άρμα» του φυσικού αερίου, που είναι ορυκτό καύσιμο, μ’ αυτήν την εσπευσμένη και βίαιη απολιγνιτοποίηση. Εξυπηρετεί συγκεκριμένα καρτέλ ενέργειας και δεν μπορεί να τα θίξει. Παράλληλα υποσκάπτεται, θα έλεγα, και η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας.

Εδώ θα πω ότι για τον εγκληματικό νόμο που ψηφίσαμε την περασμένη εβδομάδα, στη διαδικασία των Επιτροπών και των φορέων μίλησαν αξιόπιστοι ερευνητικοί φορείς και έδειξαν ότι η ενεργειακή αυτονομία της Ελλάδας και η ενεργειακή της ασφάλεια κατά συνέπεια, μειώθηκε στο 35,5% σε σχέση με το 18,2% της κατανάλωσης.

Θα ήθελα τώρα να πω ότι αύριο 1η Ιουνίου εκδικάζεται μια αγωγή της ΕΚΠΟΙΖΩ καταναλωτικών οργανώσεων για τη ρήτρα αναπροσαρμογής. Θα γίνει τελικά η εν λόγω δίκη; Σήμερα το πρωί μάθαμε ότι η ΔΕΗ ζητά πιλοτική δίκη, η οποία προσδιορίστηκε στις 14 Ιουνίου.

Την ίδια στιγμή ζητάμε μια απάντηση. Τι θα γίνει με τις αποκοπές ηλεκτρικού οι οποίες συνεχίζονται και αφορούν και νοικοκυριά, αλλά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις; Δέχεστε σαν Κυβέρνηση, δέχτηκε ο κ. Μητσοτάκης ότι υπάρχουν υπερκέρδη. Κατέληξε ότι είναι άδικη η ρήτρα αναπροσαρμογής και με το πρόγραμμά σας, όπως λέτε –θα το δούμε- κάνετε βήμα κατάργησής της από τον Ιούλιο, αλλά πρέπει να απαντήσει η Κυβέρνηση και στο τι γίνεται τώρα.

Έρχομαι τώρα στο θέμα του νομοσχεδίου το οποίο συζητάμε σήμερα. Ωραίος τίτλος πραγματικά. «Ψηφιοποίηση των διαδικασιών επίδοσης εγγράφων, αποδέσμευση της Ελληνικής Αστυνομίας από τη διενέργεια επιδόσεων εγγράφων ποινικής και πολιτικής δίκης» κ.λπ. Είμαστε φυσικά θετικοί στην ψηφιακή τεχνολογία και τις διαδικασίες, γιατί έτσι θα εξυπηρετηθεί η κοινωνία. Ο ΣΥΡΙΖΑ, όταν ήταν κυβέρνηση, έβαλε στέρεες βάσεις για την ψηφιοποίηση της δικαιοσύνης. Η αποφόρτιση των αστυνομικών από το καθήκον της επίδοσης δικαστικών εγγράφων είναι αναγκαία, αλλά βέβαια αυτό δεν μπορεί να γίνεται σε βάρος των δικονομικών δικαιωμάτων των πολιτών.

Παρατηρούμε ότι πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται και θα χρησιμοποιηθούν στην περίπτωση αυτή πολλές φορές δυσκολεύουν παρά εξυπηρετούν, γι’ αυτό χρειάζονται συγκεκριμένες προϋποθέσεις, υποδομή, υπολογιστές, προγράμματα, γρήγορο ίντερνετ, εκπαίδευση των αρμόδιων υπαλλήλων. Επίσης, είμαστε θετικοί και στην αποδέσμευση της Αστυνομίας από τη θεώρηση υπογραφών, πράξη η οποία θα γίνεται στα ΚΕΠ. Βέβαια το θέμα είναι τα ΚΕΠ να έχουν το επαρκές προσωπικό.

Ακούσαμε τον κύριο Υπουργό στην τοποθέτησή του το μεσημέρι που αναφέρθηκε για την Ελληνική Αστυνομία ότι θα ανασάνει. Εντάξει, θα υπάρξει μια αποφόρτιση, να το πω έτσι, του Έλληνα Αστυνομικού και ότι εγγυάται η Ελληνική Αστυνομία την ασφάλεια του πολίτη, την ασφάλεια της χώρας και όλα αυτά. Ποια είναι, όμως, η κατάσταση αυτήν τη στιγμή στην Ελληνική Αστυνομία; Μια βόλτα στις περιοχές και στην πρωτεύουσα, στο κέντρο της, αλλά και στις γειτονιές της Αθήνας και τους γύρω δήμους και στη δυτική Αθήνα, την οποία τυχαίνει να εκπροσωπώ, δείχνει τις σοβαρές ελλείψεις οι οποίες υπάρχουν και ανεπάρκειες και σε προσωπικό και σε μέσα της Ελληνικής Αστυνομίας. Υπάρχουν τμήματα ασφαλείας, τουλάχιστον στην Αθήνα, να μην πω όλα, τα περισσότερα, που δεν έχουν νυχτερινές βάρδιες γιατί δεν υπάρχει αξιωματικός υπηρεσίας. Δεν δίνονται ρεπό στο προσωπικό, τα ωράρια εργασίας είναι εξαντλητικά, οι περιπολίες πολλές φορές τη νύχτα δεν γίνονται, γιατί δεν μπορεί να στελεχωθεί το περιπολικό και όλα αυτά τα πράγματα, ενώ η μικροεγκληματικότητα, αλλά ακόμα και η βαριά εγκληματικότητα δείχνουν τάσεις αύξησης. Καθημερινά όλο και κάτι διαβάζουμε στον Τύπο.

Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι πρέπει η Ελληνική Αστυνομία να στηριχτεί και σε προσωπικό και σε μέσα. Ο Έλληνας Αστυνομικός να λειτουργεί με βάση τον επαγγελματισμό του και χωρίς άνωθεν παρεμβάσεις στο έργο τους.

Όμως, στο σχέδιο νόμου το οποίο συζητάμε σήμερα, στο άρθρο 28, επανέρχεται το μείζον θέμα της πανεπιστημιακής αστυνομίας. Το πρώτο που θα πω, κύριοι της Κυβέρνησης και κύριε Υπουργέ, είναι ότι πραγματικά φοβάστε πολύ. Η αδιέξοδη και σκληρή για την κοινωνική πλειοψηφία πολιτική σας εφευρίσκει συμμορίες μέσα στα πανεπιστήμια -και το ακούσαμε αυτό και από τον κ. Οικονόμου, κυβερνητικό εκπρόσωπο, χθες- και θέλετε να επιβάλλετε τον νόμο και την τάξη, τον νόμο και την πάταξη. Κάποια ακραία περιστατικά μπορεί να συμβαίνουν. Κανείς δεν το αρνείται αυτό. Ωστόσο, όμως, ο χώρος του πανεπιστημίου είναι κάτι το διαφορετικό.

Ειρωνευτήκατε -και ο κ. Οικονόμου χθες με ενημέρωση σαν κυβερνητικός εκπρόσωπος μίλησε και είπε και ειρωνεύτηκε ακόμα- και τη Διεθνή Αμνηστία για τα στοιχεία που έχει και μετά τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν και συμβαίνουν στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, που έχω την τιμή να έχω αποφοιτήσει άλλωστε. Φοβάστε τους νέους και τα βάζετε μαζί τους. Φοβάστε τη νεολαία, αλλά στο τέλος θα χάσετε.

Ακούσαμε τον κύριο Υπουργό. Τηρεί η Κυβέρνηση ίσες αποστάσεις απέναντι στη βία, δεν καταδικάστηκε η βίαιη επίθεση στον φοιτητή του Αριστοτελείου πανεπιστημίου που δύο φορές μπήκε στο νοσοκομείο με την κρότου λάμψης στο πρόσωπό του. Σαν απάντηση, όμως, καταθέτει η Κυβέρνηση -και το ακούσαμε και από τον κύριο Υπουργό- το δίλημμα: Βαριοπούλες ή βιβλιοθήκη; Θα το επαναλάβουμε.

Ένα λεπτό, κυρία Πρόεδρε, θα πάρω και τη δευτερολογία μου σαν κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος.

Δεν ξεχνάμε το 2013 όταν έκλεισαν οι βιβλιοθήκες των πανεπιστημίων και ετέθησαν σε αναστολή, διαθεσιμότητα και τελικά απολύθηκαν οι βιβλιοθηκονόμοι. Ποιος ήταν τότε Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης; Ο κ. Μητσοτάκης.

Αν θέλετε να φυλάτε το πανεπιστήμιο από διάφορους εξωπανεπιστημιακούς κύκλους, να το πω έτσι, δεν θα απολύατε ούτε τους φύλακες. Αλλά εσείς θέλετε κάτι άλλο. Να τρομοκρατήσετε τους νέους, να δημιουργήσετε ένταση, να κρύψετε την πολιτική σας για την ιδιωτικοποίηση της παιδείας. Έχουν περάσει νομοσχέδια και ετοιμάζετε και καινούργιο νομοσχέδιο για τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, ενώ αλγεινή εντύπωση προκαλεί στον πανεπιστημιακό χώρο η παρουσία αύρας μέσα στο ΑΠΘ. Δυστυχώς αυτό μας θυμίζει άλλες εποχές.

Η πανεπιστημιακή κοινότητα έχει τον τρόπο να λύνει τα προβλήματα. Ακόμη και σήμερα το νομοθετικό πλαίσιο επιτρέπει και την είσοδο της Αστυνομίας όταν γίνονται, συντελούνται αξιόποινες πράξεις. Καταργείται στην πράξη το αυτοδιοίκητο του ελληνικού πανεπιστημίου.

Η δυσφήμιση του ελληνικού πανεπιστημίου με την πολιτική σας είναι απαράδεκτη. Τα ελληνικά πανεπιστήμια και οι απόφοιτοι τους διαπρέπουν ανά την υφήλιο. Μην χτυπάτε, λοιπόν, το ελληνικό πανεπιστήμιο. Το νέο που υπάρχει στο νομοσχέδιο είναι ότι η πανεπιστημιακή αστυνομία όταν κλείνουν τα πανεπιστήμια θα ασχολούνται με τα θέματα της αστυνόμευσης, δηλαδή θα δουλεύουν σαν ειδικοί φρουροί, ένοπλοι να το πούμε αλλιώς.

Συνεχίζεται και στο εν λόγω νομοσχέδιο την πελατειακή σας πολιτική και στο άρθρο 33. Ο Υπουργός θα διορίζει όσους αυτός επιλέγει σε θέσεις ευθύνης στις φυλακές. Συνεχίζεται το έργο της τέως Γενικής Γραμματέας Αντεγκληματικής Πολιτικής. Αλλά και στο άρθρο 6 της τροπολογίας την οποία έχετε καταθέσει μιλάτε σκανδαλωδώς πάλι για τακτοποίηση, ενταλματοποίηση δαπανών Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής που αφορά συγκεκριμένη εταιρεία -ιδιοκτησίας να το πω- του νυν επικεφαλής της ΕΥΠ. Ενώ στο προηγούμενο άρθρο, το 5, πάλι ανάλογα ζητήματα τίθενται.

Σχετικά με τις αγροτικές φυλακές, αλλάζετε πάλι τον νόμο που εσείς ψηφίσατε, το ίδιο δηλαδή συνεχίζετε, το κάνετε σε πολλά νομοσχέδια, περιορίζοντας ακόμα τη δυνατότητα όσων εκτίουν ποινή φυλάκισης να μεταφερθούν εκεί. Σημειώνουμε, δε, ότι μόνο το 23,8% των θέσεων στις αγροτικές φυλακές σήμερα είναι καλυμμένες, ενώ με το άρθρο 15 στο σχέδιο νόμου που συζητάμε, δαπάνες υπηρεσίας εναέριων μέσων που αφορούν την Πυροσβεστική, ενώ αρμόδιο είναι το αρμόδιο Υπουργείο, αυτό που κάνατε επικοινωνιακά Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, τις δαπάνες αυτές τις μεταφέρετε στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Το λέω αυτό γιατί τελικά αποδεικνύεται καθημερινά -δεν είναι του παρόντος να πούμε για την αντιπυρική και όλα αυτά- ότι είναι ένα Υπουργείο καθαρά επικοινωνιακής υφής, να το πω έτσι.

Και κλείνω, κυρία Πρόεδρε. Επιβεβαιώνεται και με το εν λόγω σχέδιο νόμου και γενικότερα με το πολιτικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί, τις εξελίξεις και τον πυκνό πολιτικό χρόνο σε γεγονότα, όπως ξεκίνησα την τοποθέτησή μου, επιβεβαιώνεται για άλλη μια φορά αυτό που ζήτησε ο Αλέξης Τσίπρας από τον Δεκέμβρη του 2021 ότι πρέπει άμεσα να πάμε σε εκλογική διαδικασία. Όσο μένετε στη διακυβέρνηση της χώρας, δεν θα αφήσετε τίποτα, ούτε δημόσια υγεία και πρόνοια, ούτε δημόσια παιδεία, ούτε εργασιακά δικαιώματα και κοινωνική ασφάλεια, ούτε δάση και περιβάλλον, ούτε δημόσια αγαθά και ενέργεια, ούτε πολιτισμό.

Γι’ αυτόν τον λόγο το αίτημα των εκλογών είναι άμεσο. Το επαναφέρουμε καθημερινά. Mόνο μια δημοκρατική, προοδευτική κυβέρνηση, με κύρια συμμετοχή του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία θα σώσει τον τόπο από την κατρακύλα στην οποία έχει οδηγήσει η Κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Ευχαριστώ.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)