to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

9:31 | 29.07.2021

Πολιτισμός

Χ. Καφαντάρη: Ανάγκη μείωσης των εκπομπών ρύπων στη ναυτιλία

Τι επισήμανε η βουλευτής Δυτικής Αθήνας του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ και αντιπρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής κατά τη συνεδρίαση της Υποεπιτροπής Υδατικών Πόρων.


Η Χαρά Καφαντάρη, αν. Τομεάρχης Πολιτικής Προστασίας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, επισήμανε συγκεκριμένα:

Η σημερινή συνεδρίαση, ίσως είναι και συνέχεια από την προηγούμενη που κάναμε σε επίπεδο Επιτροπής Περιβάλλοντος, για το Fit for 55. Στα θέματα, της ενεργειακής μετάβασης, αναφερθήκαμε και στην προηγούμενη Επιτροπή και είναι πολύ σημαντικά. Δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς, γιατί υφιστάμεθα και ο όλος ο πλανήτης το υφίσταται, την κλιματική αλλαγή, κρίση όπως λένε πολλοί, και πρέπει να πάρουμε κάποια συγκεκριμένα μέτρα.

Σήμερα μιλάμε για τη ναυτιλία. Καταρχάς, να ευχαριστήσουμε αυτούς που μας παρουσίασαν κάποια ζητήματα εδώ και κάποια θέματα και που μας στείλατε και κάποια υλικά, τα οποία λίγο πολύ τα είπαμε, Έχω προσωπικά, κάποια ερωτηματικά, τα οποία θα τα θέσω εν συνεχεία. Ξεκινώντας, δεν μπορώ να μην πω ότι είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, που εδρεύει στο Αιγάλεω, έχει σημαντικές συνεργασίες στον ερευνητικό τομέα. Αυτό, αν θέλετε κυρία Πρόεδρε, είναι κάτι πολύ ενθαρρυντικό και για την περιοχή μας, στη δυτική Αθήνα και τη δυτική Αττική γενικά, αλλά και για τη δυνατότητα καινοτόμων λύσεων ερευνητικών προγραμμάτων, αρκεί να υπάρχει και η αντίστοιχη χρηματοδότηση από την πολιτεία, γιατί η έρευνα θέλει και χρήμα. Νομίζω, ότι αυτό δεν είναι στο βαθμό το οποίο απαιτείται, σήμερα, στις σύγχρονες συνθήκες η άμεση χρηματοδότηση της έρευνας.

Έρχομαι τώρα, σε αυτά τα οποία είπαμε. Έχω ένα πρώτο βασικό ζήτημα, το οποίο θα ήθελα λίγο να μου απαντηθεί. Υβριδικά σκάφη ή ηλεκτρικά; Είναι ένα ερώτημα, γιατί αναφέρθηκε πολλές φορές υβριδικά ή ηλεκτρικά και λοιπά. Γιατί; Τα φωτοβολταϊκά, είδαμε μία παρουσίαση παραδείγματος χάρη, μπορούν να δουλέψουν μόνο, ας πούμε, το μισό εικοσιτετράωρο, τις άλλες ώρες πώς θα δουλεύει το σκάφος; Τι ενέργεια θα αποθηκεύει; Τι ενέργεια θα είναι αυτή, η οποία θα χρησιμοποιείται. Είναι ένα ζήτημα. Τώρα, έρχομαι συγκεκριμένα και λέω ότι για τους λόγους μείωσης των εκπομπών των αερίων θερμοκηπίου, σαφώς έχουν επιβληθεί περιορισμοί και στη ναυτιλία σε παγκόσμιο επίπεδο.

Μετά τις αποφάσεις των Ηνωμένων Πολιτειών, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας, έχει απαγορευτεί η προσέγγιση και ο λιμενισμός πλοίων με υψηλές εκπομπές αερίων ρύπων και έχει θεσπιστεί από το 2020, η μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο του ναυτιλιακού πετρελαίου στο 0,5%, γιατί ξέρουμε ότι το ναυτιλιακό πετρέλαιο είναι πλούσιο σε θείο, σε σχέση δε με το πετρέλαιο κίνησης, πολύ πιο πλούσιο.  Οπότε είναι θετική η ανάληψη πρωτοβουλιών, για την υιοθέτηση σκαφών με μηδενικές εκπομπές αερίων ρύπων. Μην ξεχνάμε δε, ότι η ναυτιλία γενικότερα είναι υπεύθυνη για το 2,5% των παγκόσμιων ρύπων αερίων του θερμοκηπίου.

Τα προβλήματα όμως σε αυτό το εγχείρημα, είναι πολύ σημαντικά και αρκετά.Η σπατάλη φυσικών πόρων και ιδιαίτερα σπανίων γαιών, όπως το λίθιο για την παραγωγή των αναγκαίων συστοιχιών συσσωρευτών, μεγάλο βάρος εξοπλισμού και μείωση του ωφέλιμου χώρου του σκάφους.

Επίσης και η αποθήκευση του υδρογόνου, που πολύ ακούγεται τελευταία σαν εναλλακτική μορφή, αρκεί βέβαια να είναι εναλλακτική μορφή ενέργειας, αρκεί να είναι πράσινο υδρογόνο, να προέρχεται από ηλεκτρόλυση και όχι όπως γίνεται σήμερα το 95% της παραγωγής του να προέρχεται από πρώτη ύλη φυσικού αερίου, το μεθάνιο δηλαδή, με ατελή καύση. Οπότε, λοιπόν, δημιουργούνται ζητήματα.

Για το υδρογόνο να πω επιπλέον, ότι υπάρχει και θέμα - αναφέρεται στην παρουσίαση που μας στείλατε, γιατί την είδα λίγο - γιατί χρειάζεται ειδικό εξοπλισμό και οι αποθηκευτικοί χώροι και του υδρογόνου, καταλαμβάνουν πολύ μεγάλο ωφέλιμο χώρο και έχουν μεγάλο βάρος μέσα στο ίδιο το πλοίο.  Επίσης, υπάρχουν ζητήματα ασφαλείας σε αυτή την περίπτωση, γιατί είναι ιδιαίτερα εκρηκτικό στοιχείο, μόλις ενωθεί με το οξυγόνο ή τον αέρα. Δηλαδή, αν υπάρχει μία διαρροή, μπορεί να υπάρξουν και εκρήξεις. Είναι επίσης διαβρωτικό και δημιουργεί προβλήματα για τα συνηθισμένα μέταλλα δεξαμενών και σωληνώσεων.

Εγώ όμως ήθελα να πω και κάτι ακόμα. Η παρουσίαση, την οποία διάβασα που μας στείλατε ειδικά για το πλοίο αυτό, το εναλλακτικό εγώ θα το χαρακτήριζα, αναφέρει σε κάποιο σημείο στη διαφάνεια 4, καύση απορριμμάτων, είναι ένα ερωτηματικό, ενέργεια δηλαδή από καύση απορριμμάτων. Επίσης, να θέσω και το εξής. Δημιουργούνται θέσεις εργασίας και τι πρόταση μπορεί να υπάρχει; Γιατί όλα πρέπει να είναι ενταγμένα και σε μία αναπτυξιακή προσπάθεια, που γίνεται στη χώρα μας και η πράσινη μετάβαση, όπως λέμε, η ενεργειακή μετάβαση σε οικονομίες μηδενικού άνθρακα το 2050, στην πλήρη απανθρακοποίηση να το πω έτσι, μπορεί να δημιουργεί σ’ αυτή τη διαδικασία και θέσεις εργασίας. Οπότε, όταν αυτή τη στιγμή βλέπουμε ναυπηγεία μας να ξεπουλιούνται όσο όσο και δεν υπάρχει μία συγκεκριμένη πολιτική από την πολιτεία, για την ενίσχυση του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου, κάτι το οποίο αυτές οι καινοτόμες λύσεις με όποια ζητήματα πιθανόν να υπάρχουν, πρέπει να γίνονται και να παράγονται και να αποδίδουν μία εγχώρια προστιθέμενη αξία. Άρα, είναι ένα ερώτημα αυτό.

Επίσης, ένα άλλο σημαντικό, είναι σχετικά με την εφαρμογή της οδηγίας 94/2014 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχετικά με την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων. Η  πολιτεία πρέπει και εκεί να πάρει κάποια συγκεκριμένα μέτρα. Επανέρχομαι σε ένα θέμα που έχει να κάνει και με το Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας, τις πρωτοβουλίες για την ουσιαστική επικύρωση όλων των πρωτοκόλλων του Συμφώνου της Βαρκελώνης, γιατί είναι κάποια κομμάτια, τα οποία δεν έχουν επικυρωθεί. Έχουμε έρθει και με ερωτήσεις πολλές φορές στη Βουλή και η απάντηση πάντα είναι αόριστη. Άρα εφόσον μιλάμε για αντιμετώπιση κλιματικής αλλαγής, για πράσινη μετάβαση κ.λπ., όλα αυτά είναι κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις, οι οποίες πρέπει να υπάρχουν.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)