to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Για το άνοιγμα ή όχι των καταστημάτων όλες τις Κυριακές του χρόνου

Αύριο στη Βουλή η κυβέρνηση της ΝΔ θα επιχειρήσει να υλοποιήσει το χρόνιο διακαή της πόθο, για το άνοιγμα των καταστημάτων όλες τις Κυριακές του χρόνου, ακόμα και στο καταχείμωνο.


 Αυτή τη φορά χρησιμοποιεί  ως Δούρειο Ίππο  το όφελος, ( Κροκοδείλια δάκρυα ), των ΜμΕ . «Σε πόλεις κάτω των πέντε χιλιάδων κατοίκων και σε επιχειρήσεις με ετήσιο τσίρο μέχρι 1, 5 εκατομμύρια ευρώ και μέχρι 10 εργαζόμενους .»  Ωραία ακούγεται  αλλά κάπως έτσι έπεσε και η Τροία.  Το καθολικό άνοιγμα είχε επιχειρήσει και το 2012, παρά τη καθολική άρνηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων και εργαζομένων  και τότε και τώρα. Παραθέτω λοιπόν άρθρο μου στη ΑΥΓΗ εκείνης της εποχής,  και συγκρίνετε τις ομοιότητες με τα σημερινά δεδομένα!

"Δεν υπάρχει τίποτε χειρότερο από την λαμπρή εικόνα μιας θολής ιδέας" – ΑΥΓΗ

Όπως μας εξήγησε ο Υφυπουργός Ανάπτυξης, η εθνική μας οικονομία θα ενισχυθεί αν τα μαγαζιά είναι ανοικτά την Κυριακή γιατί σύμφωνα με το οικονομικό τύπο του Fisher MV=PY όπου Μ η ονομαστική ποσότητα του χρήματος, V η ταχύτητα κυκλοφορίας του χρήματος, P το επίπεδο τιμών και Υ το προϊόν (πραγματικό εισόδημα), θα αυξηθεί το ονομαστικό ΑΕΠ, δεδομένου ότι θα διευκολυνθεί η κυκλοφορία του χρήματος, θα δημιουργηθούν εισοδήματα κατά μία επιπλέον μέρα την εβδομάδα και ως εκ τούτου θα αυξηθεί η προσφορά χρήματος.

Το ίδιο αυτονόητο και αυταπόδεικτο είναι το όφελος για τον καταναλωτή, είτε έχει χρήματα είτε όχι, γιατί οι περισσότερες ώρες αυξάνουν την ευημερία των καταναλωτών.

Μειώνεται δε το μέσο κόστος λειτουργίας των καταστημάτων -παρότι την Κυριακή αυξάνει κατά 10 -12%- γιατί δεν θα δαπανήσουν χρήματα έξτρα σε ενοίκιο, διακόσμηση κ.λπ.

Τώρα ας δούμε τι ακριβώς μας είπε ο Υφυπουργός.

Αν τα μαγαζιά είναι ανοικτά και την Κυριακή, μία επιπρόσθετη μέρα, ο κόσμος θα ψωνίζει έξτρα κατά μια μέρα, παπούτσια, ρούχα, βιβλία, κοσμήματα κ.λπ. και όπως σημειώνεται  είναι αυτονόητο και αυταπόδεικτο ότι τώρα που θα έχουν περισσότερο χρόνο να καταναλώνουν, η ευημερία των καταναλωτών θα αυξηθεί και δεν θα είναι η μόνη. Θα αυξηθεί η κατανάλωση και το χρήμα θα κυκλοφορήσει από τους καταναλωτές στους μαγαζάτορες που θα σημειώσουν κέρδη. Με τη σειρά τους, για να προλαβαίνουν τους πελάτες θα προσλάβουν προσωπικό. Έτσι το χρήμα θα κυκλοφορήσει περαιτέρω από τους εμπόρους στους υπαλλήλους τους.

Από αυτή τη ρεαλιστική προσέγγιση της σημερινής οικονομικής πραγματικότητας συνάγεται ότι το χρήμα θα μένει λιγότερο σε κάθε χέρι – αφού αυτό θα  απλώνει να αγοράζει ό,τι βρει κάθε Κυριακή συγκεκριμένα – και θα περνάει από τον καταναλωτή στον έμπορο και από τον έμπορο στον υπάλληλο με μεγαλύτερη ευκολία, άρα αυξάνεται η ταχύτητα του χρήματος [βλέπε V(elocity).

Αυτό το υποθετικό σενάριο εξιδανικευμένης λειτουργίας της αγοράς έχει και συνέχεια ˙ καθώς η ζήτηση θα αυξηθεί, ο ανταγωνισμός θα αυξηθεί και τελικά… οι τιμές θα πέσουν!

Συνοψίζοντας, παίρνουμε έναν οικονομικό τύπο (Fisher) και υποθέτουμε ότι η κατανάλωση τις Κυριακές θα είναι τέτοια που θα μεταβάλλει την συνολική κατανάλωση (το γιατί έχει μειωθεί η κατανάλωση, η αποταμίευση και το εισόδημα και το αν και πως αυτά θα αλλάξουν με τον περισσότερο διαθέσιμο καταναλωτικό χρόνο δεν μας αφορά), αντιστρέφουμε  τον Νόμο της ζήτησης (όταν αυξάνει η ζήτηση, αυξάνουν και οι τιμές) γιατί δεν εξυπηρετεί και μιλάμε για πτώση τιμών (κάτι που εάν ίσχυε θα είχε επιφέρει μείωση τιμών σε παντοπωλεία, ζαχαροπλαστεία και ανθοπωλεία δεδομένου ότι είναι ανοικτά την Κυριακή χρόνια τώρα), φέρνουμε και δυο πρόσφατα (του 1991) παραδείγματα αγορών, χωρών που άνετα θα μπέρδευε κανείς με την Ελλάδα, όπως η Σουηδία και η Δανία, κρατάμε ό,τι στοιχείο βολεύει και αγνοούμε άλλα πιο σημαντικά και καθοριστικά (ως προς το κόστος λειτουργίας, τι δημιουργεί τις υψηλές τιμές κ.ο.κ.), ποντάρουμε στον τουρίστα (προεξοφλώντας ότι θα αγοράσει από εδώ, προϊόντα που βρίσκει πιο φθηνά στη χώρα του και που, ούτως ή άλλως, διαθέτει όσο χρόνο θέλει, όπου θέλει και όποτε θέλει εφόσον βρίσκεται σε διακοπές και συνήθως  γνωρίζει εκ των προτέρων το πρόγραμμα των καταστημάτων στις χώρες που επισκέπτεται), αποδεικνύουμε πόσο στενόμυαλοι υπήρξαν οι έμποροι το 2005 με το παράδειγμα της μείωσης της κατανάλωσης στους Ολυμπιακούς Αγώνες και την αύξηση της με την διεύρυνση τον επόμενο χρόνο (χωρίς να λέμε ότι αμέσως μετά η κατανάλωση μειώθηκε σε προηγούμενα επίπεδα και παρέμεινε εκεί, ούτε πως σε κάθε χώρα που φιλοξενεί τους Ολυμπιακούς  μειώνεται η κατανάλωση προς χάριν του θεάματος)   και καταλήγουμε με τα σωστά υλικά – καθόλου αυθαίρετα στα εξής: 8.000 νέες θέσεις εργασίας, μείωση τιμών, αύξηση ονομαστικού ΑΕΠ.

Τέλος, νομοθετούμε ανεξαρτήτως συνταγματικής βάσης γιατί στηριζόμαστε στον λόγο τιμής των παραγόντων της αγοράς, ότι δεν θα προσβάλλουν την εξαίρεση στη βάση του αθέμιτου ανταγωνισμού συγκεκριμένων μικρών καταστημάτων που λειτουργούν σε εμπορικά κέντρα, εκπτωτικά χωριά κ.λπ.

Συμπερασματικά, το Υπουργείο αφού μελέτησε καλά το θέμα , εξετάζοντας επίκαιρα (1991, 1997, 2001) στοιχεία αποτελεσμάτων άλλων χωρών και δεδομένου ότι δεν προέκυψε λόγος ανάλυσης των ελληνικών δεδομένων, είναι πεπεισμένο για τα θετικά αποτελέσματα της Κυριακής.

Αξίζει, όπως λέει, να το δοκιμάσουμε και αν αποτύχει το επανεξετάζει.

Άλλωστε, όπως έχει ειπωθεί, πολιτική είναι η ικανότητα να παρουσιάζεις σήμερα τι θα γίνει αύριο και να εξηγείς αύριο γιατί δεν έγινε.
Το κόστος θα το υποστούν άλλοι.  Περιττό να το εξετάσει, πριν το προτείνει, με μια σοβαρή μελέτη επιπτώσεων και να μην πειραματίζεται στις πλάτες των εμπόρων και εμποροϋπαλλήλων.

Με τα σημερινά δεδομένα όμως, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά:

  • Το διαθέσιμο εισόδημα μειώθηκε περαιτέρω κατά 10,6% το τρίτο τρίμηνο του 2012 σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011 -  κάτι που, κατά κύριο λόγο, οφείλεται στη μείωση κατά 11,3% των αποδοχών των εργαζομένων, στη μείωση κατά 10,2% των κοινωνικών παροχών που εισπράττουν τα νοικοκυριά και στην αύξηση κατά 17,7% των φόρων στο εισόδημα και την περιουσία που πληρώνουν τα νοικοκυριά - με αποτέλεσμα, η τελική καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών και των μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων που εξυπηρετούν νοικοκυριά, να μειωθεί κατά 6,1% το ίδιο διάστημα και παράλληλα το ποσοστό αποταμίευσης να είναι -8,1% το γ΄ τρίμηνο 2012, σε σύγκριση με -2,8% το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011.
  • Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της Eurostat δείχνουν αδυναμία κατανάλωσης και αδυναμία αποταμίευσης, κατά συνέπεια αδυναμία κατανάλωσης έστω και εις βάρος της αποταμίευσης. Επιπρόσθετα, τα μέτρα που προβλέπονται για το 2013 οδηγούν στη περαιτέρω μείωση μισθών και συντάξεων και αφορούν σε επιπρόσθετους φόρους.
  • Η οικονομία συρρικνώθηκε κατά 17,4% από το δεύτερο τρίμηνο του 2008 έως το δεύτερο τρίμηνο του 2012, ενώ το γενικό επίπεδο τιμών (πληθωρισμός) αυξήθηκε κατά 10% από τον Ιούλιο του 2008 έως τον Ιούλιο του 2012.
  • Σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο η μείωση στην απασχόληση του εμπορίου ήταν η μεγαλύτερη, αριθμητικά, σε σχέση με τους υπόλοιπους 16 κλάδους της ελληνικής οικονομίας όπου επίσης μειώθηκε η απασχόλησή τους.
  • Το 2012 η Ελλάδα βρίσκεται στην 29η πιο υψηλή θέση από πλευράς ακρίβειας και στην 46η θέση από πλευράς αγοραστικής δύναμης του μέσου μισθωτού, δηλαδή σε χειρότερη θέση από τον μέσο διεθνή όρο, σύμφωνα με τη μεγαλύτερη τράπεζα δεδομένων.
  • Τον τελευταίο χρόνο το εμπόριο απώλεσε 93.500 θέσεις εργασίας, συγκεντρώνοντας μόλις 673.400 απασχολουμένους (ποσοστό προ 1999). 9 στις 10 μικρομεσαίες επιχειρήσεις εμπορίου την τριετία 2010-2012 δεν μπόρεσαν να πραγματοποιήσουν καμία επένδυση κεφαλαίου λόγω έλλειψης της γενικής ρευστότητας, οι 8 στους 10 δηλώνουν μείωση πωλήσεων και μεικτών κερδών, οι 7 στους 10 δηλώνουν ότι δεν έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό , οι 6 στους 10 δηλώνουν απαισιόδοξοι για το μέλλον της επιχείρησή τους , οι 5 στους 10 δηλώνουν στασιμότητα και μείωση απασχόλησης, οι 4 στους 10 βλέπουν περαιτέρω επιδείνωση της αγοράς και οι 3 στους 10 δηλώνουν εξασθενημένοι οικονομικά και ψυχολογικά χωρίς άλλες αντιστάσεις στην κρίση.
  • To συνολικό κόστος αυξάνει σημαντικά με την λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές και τίποτα δεν εγγυάται ότι αυτό θα εξισορροπηθεί  από πιθανά κέρδη ή μείωση του κόστους τις υπόλοιπες ημέρες.
  • Δεν τίθεται θέμα εναρμόνισης με την Ε.Ε., πρώτον γιατί το ωράριο λειτουργίας καταστημάτων δεν καθορίζεται από το κοινοτικό δίκαιο – είναι αποκλειστικά θέμα των εθνικών κυβερνήσεων, δεύτερον γιατί η Ελλάδα ανήκει στα κράτη – μέλη που επιτρέπουν ήδη τη λειτουργία των πρατηρίων υγρών καυσίμων, εστιατορίων, ζαχαροπλαστείων, «μπαρ», καφενείων, γαλακτοπωλείων, κυλικείων και συναφών καταστημάτων, ανθοπωλείων, περιπτέρων και εξομοιουμένων καταστημάτων, φωτογραφείων, στιλβωτηρίων και αμιγών καταστημάτων λιανικής πωλήσεως ξηρών καρπών τις Κυριακές και τις ημέρες αργίας, όλων των καταστημάτων σε τουριστικές περιοχές και των καταστημάτων πωλήσεως παντός είδους παλαιών αντικειμένων, τρίτον γιατί σύμφωνα με τα στοιχεία για το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων στις χώρες τις Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο εβδομαδιαίος χρόνος εργασίας στην Ελλάδα είναι 40 ώρες έναντι των 38,3 ωρών του μέσου όρου για την Ε.Ε. και των 37,8 ωρών του μέσου όρου για τους αυτοαπασχολούμενους στις χώρες τις Ε.Ε. Δηλαδή  το ωράριο λειτουργίας είναι μεγαλύτερο στην Ελλάδα σε σύγκριση με αρκετές χώρες της Ευρώπης  χωρίς τις Κυριακάτικες ώρες .
  • Καταργώντας την Κυριακή, η αύξηση του διαθέσιμου χρόνου των καταναλωτών γίνεται εις βάρος του διαθέσιμου χρόνου των απασχολουμένων (μισθωτών, επιχειρηματιών και αυτοαπασχολουμένων).  Η Κυριακή είναι η μόνη ημέρα  ξεκούρασης για αυτές τις ομάδες ατόμων και η μόνη ημέρα που όλα τα μέλη της οικογένειας έχουν κοινό διαθέσιμο χρόνο, περισσότερο από κάθε άλλη. Εξυπηρετεί το συνδυασμό επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, δεδομένου ότι οι παιδικοί σταθμοί, τα σχολεία και τα πανεπιστήμια είναι συνήθως κλειστά και οι γονείς σπίτι. Η σημασία της είναι μεγάλη για την συμμετοχή σε κάθε είδους δραστηριότητες, πολιτιστικές, κοινωνικές, αθλητικές, θρησκευτικές κ.ο.κ.

Επομένως και για τους πιθανούς καταναλωτές η Κυριακή έχει κόστος. Το κόστος ευκαιρίας, τι θυσιάζεις και εις βάρος ποιάς εναλλακτικής επιλογής, είναι επίσης μια βασικότατη οικονομική έννοια που αγνοείται πλήρως στην ανάλυση του Υπουργείου.

 

Το Υπουργείο στηρίζεται σε υποθέσεις ,ενώ  οι αντιρρήσεις των εμπόρων στηρίζονται σε δεδομένα που δρουν αρνητικά και τα περισσότερα εκ των οποίων εκφράζουν πραγματική αδυναμία  που δεν οφείλεται και κακώς συσχετίζεται με τις ώρες λειτουργίας.

Οι μέχρι στιγμής εμπειρικές έρευνες σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, δεν αποδεικνύουν αυτήν την αιτιακή σχέση, ανάμεσα στην αύξηση των ωρών ή ημερών λειτουργίας και στην αύξηση – έστω και οριακή – της απασχόλησης.

Παράλληλα, οι επιπτώσεις που μπορεί να έχει η εργάσιμη εβδομάδα των επτά ημερών στην απασχόληση και ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία, στην οποία οι επιχειρήσεις δίνουν μάχη όχι για να δημιουργήσουν νέες θέσεις απασχόλησης, αλλά για να διατηρήσουν τις ήδη υπάρχουσες, είναι αρκετά σοβαρές, καθώς υπάρχει πάντα και το εναλλακτικό σενάριο που συνεπάγεται  οριακή μείωση της δηλωμένης απασχόλησης και διεύρυνση της αδήλωτης. Οι μικροί επιχειρηματίες και οι οικογένειές τους μειονεκτούν κοινωνικά από τη στιγμή που χρειάζεται να απασχολούνται οι ίδιοι πολύ περισσότερες ώρες.

Η Κυριακή εξυπηρετεί μόνο μια μικρή ομάδα καταναλωτών και τα μεγάλα καταστήματα σε περίπτωση που μπορέσουν να την αξιοποιήσουν.

Και καθώς Συνταγματική βάση δεν υπάρχει, αν δεν κρατήσουν το λόγο τους στον οποίο στηρίζεται το Υπουργείο για να νομοθετήσει (!)  , τα μεγάλα καταστήματα θα επωφεληθούν, ενώ τα μικρά θα αφανιστούν.

Για τα σοβαρότατα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα μικρά καταστήματα, οι μισθωτοί και τα νοικοκυριά σήμερα, οι αιτίες είναι άλλες. Υπαρκτό πρόβλημα ωραρίου δεν υπάρχει, οι ώρες δεν εξαντλούνται καν. Οι μικρομεσαίοι έμποροι είναι αρνητικοί, οι υπάλληλοι είναι αρνητικοί.

Αντιθέτως οι εκπρόσωποι των μεγάλων επιχειρήσεων καλοδέχτηκαν την πρόταση, παρότι υποτίθεται πως λειτουργεί εις βάρος τους.


Παράδοξο; Καθόλου.

Γιατί όπως είχε πει ο Αϊνστάιν, αν τα γεγονότα δεν συμφωνούν με τη θεωρία, τότε αλίμονο στα γεγονότα.

tags: άρθρα

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)