to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Γαλλία: Aπαγορεύει ορισμένες πτήσεις εσωτερικού για το κλίμα - Ανοίγει ο διάλογος για απαγόρευση ιδιωτικών πτήσεων στην Ευρώπη

Σύμφωνα με το νέο νόμο απαγόρευσης των πτήσεων short-hop στο Παρίσι, οι πτήσεις που μπορούν να αντικατασταθούν από ταξίδι με τρένο διάρκειας κάτω των δυόμισι ωρών θα καταργηθούν - Το Άμστερνταμ προτείνει την απαγόρευση των ιδιωτικών τζετ σε μια κίνηση που μπορεί να εμπνεύσει άλλα αεροδρόμια στην Ευρώπη και στο εξωτερικό να λάβουν παρόμοια μέτρα.


Η ιδέα της κατάργησης των αεροπορικών ταξιδιών όταν μπορούν εύκολα να αντικατασταθούν από άλλο τρόπο μεταφοράς κερδίζει έδαφος στη δημόσια συζήτηση τα τελευταία χρόνια. Ο υπουργός Μεταφορών Clément Beaune χαιρέτισε, την Τρίτη 23 Μαΐου, την έναρξη της απαγόρευσης των πτήσεων μικρών αποστάσεων εντός Γαλλίας, λέγοντας ότι αποτελεί ένα «ισχυρό μήνυμα», «ισχυρό σύμβολο» και «παγκόσμια πρωτιά ». Σύμφωνα με το νέο νόμο απαγόρευσης των πτήσεων short-hop, οι πτήσεις που μπορούν να αντικατασταθούν από ένα ταξίδι με τρένο διάρκειας κάτω των δυόμισι ωρών θα καταργηθούν. Ο στόχος είναι η καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης, με τις εσωτερικές πτήσεις να αντιπροσωπεύουν περίπου το 0,5% των συνολικών γαλλικών εκπομπών CO2.

Μόνο το 2,5% των πτήσεων εσωτερικού επηρεάζεται

«Μια δέσμευση που τιμάται», ανάφερε ο Εμανουέλ Μακρόν για την ανακοίνωση της εφαρμογής της απαγόρευσης. Ωστόσο, ενώ ο πρόεδρος ισχυρίζεται ότι υιοθέτησε μια πρόταση «που προκύπτει από τις εργασίες της Σύμβασης Πολιτών για το Κλίμα (CCC), το μέτρο που εφαρμόστηκε σήμερα απέχει πολύ από την αρχική φιλοδοξία των 150 πολιτών που επιλέχθηκαν τυχαία για να εργαστούν για τη μείωση του αποτύπωμα άνθρακα. Στην έκθεσή που δημοσιεύθηκε το 2020, το CCC ζήτησε την κατάργηση όλων των πτήσεων όπου υπάρχει εναλλακτική σιδηροδρομική γραμμή κάτω των τεσσάρων ωρών.
 

Αν και ο Μακρόν είχε υποσχεθεί να προωθήσει τις «αφιλτράριστες» προτάσεις του CCC, τελικά επέλεξε ένα λιγότερο φιλόδοξο σχέδιο. Ο νόμος του 2021 για το κλίμα και την ανθεκτικότητα προβλέπει την απαγόρευση των εσωτερικών πτήσεων μόνο εάν η εναλλακτική λύση είναι λιγότερο από δυόμισι ώρες. Αυτό θεωρητικά στόχευε οκτώ αεροπορικές διαδρομές, για 12.000 ετήσιες διαδρομές. Ωστόσο, το μέτρο αποδυναμώθηκε για άλλη μια φορά όταν συντάχθηκε το διάταγμα εφαρμογής του νόμου, που προβλέπει εξαιρέσεις για τη διατήρηση ορισμένων δρομολογίων.

Μία στις 40 πτήσεις εσωτερικού επηρεάστηκε

Το μέτρο της κυβέρνησης βασίζεται σε μια απλή αρχή: απαγόρευση δρομολογίων για τα οποία υπάρχει εναλλακτική διαδρομή με τρένο λιγότερο από δυόμισι ώρες. Στην πράξη, ωστόσο, μόνο τρεις διαδρομές επηρεάζονται από την απαγόρευση: Παρίσι-Ορλί προς Μπορντό, Παρίσι-Ορλί προς Λυών και Παρίσι-Ορλί προς Νάντη. Με λιγότερα από 5.000 ταξίδια ετησίως, αυτές οι πτήσεις αντιπροσωπεύουν μόνο ένα μικρό ποσοστό της εσωτερικής εναέριας κυκλοφορίας της Γαλλίας, που ανέρχεται συνολικά σε σχεδόν 200.000 ετησίως (2,5%). Το μέτρο αφορά περίπου 500.000 επιβάτες ετησίως, σε σύνολο 16 εκατομμυρίων (3,1%). Δύο από αυτά τα δρομολόγια (Παρίσι-Ορλί προς Μπορντό και Παρίσι-Ορλί προς Λυών) είχαν ήδη διακοπεί από την Air France το 2020 κατόπιν αιτήματος της κυβέρνησης, ενώ η τρίτη (Παρίσι-Ορλί προς Ναντ) διακόπηκε με απόφαση της ίδιας της εταιρείας.

Η επίδραση της απαγόρευσης στις εκπομπές ρύπων της Γαλλίας

Το μέτρο της κυβέρνησης θα έχει πολύ περιορισμένες επιπτώσεις στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου της Γαλλίας. Η εξοικονόμηση που θα προκύψει θα είναι της τάξης των 55.000 τόνων CO2 ετησίως, εκτιμά η Γαλλική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αυτό αντιπροσωπεύει περίπου:

  • 2,6% των εκπομπών CO2 από τις εσωτερικές πτήσεις, που ανήλθαν συνολικά σε 2,1 εκατομμύρια τόνους το 2019
  • 0,23% των συνολικών εκπομπών των αεροπορικών μεταφορών στη Γαλλία (23,4 εκατομμύρια τόνοι)
  • 0,01% των συνολικών γαλλικών εκπομπών (436 εκατομμύρια τόνοι)

Είναι επίσης ενδιαφέρον να συγκρίνουμε το αποτύπωμα άνθρακα των διαφορετικών τρόπων μεταφοράς. Κατά μέσο όρο, ένας επιβάτης σε πτήση εσωτερικού εκπέμπει 258 γραμμάρια ισοδύναμου CO2 ανά διανυόμενο χιλιόμετρο, σε σύγκριση με 147 γραμμάρια με αυτοκίνητο, δηλαδή τα μισά, και 3,34 γραμμάρια με TGV, δηλαδή περίπου 80 φορές λιγότερο.

Aπαγόρευση Ιδιωτικών Πτήσεων

Το 2019, το ένα δέκατο όλων των πτήσεων που αναχωρούσαν από τη Γαλλία ήταν με ιδιωτικά τζετ, τα μισά από τα οποία ταξίδεψαν λιγότερο από 500 χιλιόμετρα. Στην πραγματικότητα, τα ιδιωτικά τζετ είναι δύο φορές πιο πιθανό να χρησιμοποιηθούν για πολύ σύντομα ταξίδια (< 500 km) εντός της Ευρώπης σε σύγκριση με εμπορικές πτήσεις. Νέα μελέτη δείχνει παράλογη ανάπτυξη ιδιωτικών τζετ σε όλη την Ευρώπη. Οι εκπομπές ιδιωτικών αεροσκαφών υπερδιπλασιάστηκαν πέρυσι, υπερβαίνοντας τις ετήσιες κατά κεφαλήν εκπομπές CO2 550.000 κατοίκων της ΕΕ. Οι εκπομπές CO2 των ευρωπαϊκών ιδιωτικών αεροσκαφών έχουν αυξηθεί στα ύψη τα τελευταία χρόνια, με αύξηση 31% μεταξύ 2005 και 2019, ταχύτερα από τις εκπομπές των εμπορικών αερομεταφορών. 

Τα ιδιωτικά τζετ έχουν δυσανάλογη επίδραση στο περιβάλλον, σε μόλις μία ώρα, ένα ιδιωτικό τζετ μπορεί να εκπέμψει δύο τόνους CO2, ενώ ο μέσος άνθρωπος στην ΕΕ εκπέμπει 8,2 tCO2eq κατά τη διάρκεια ενός ολόκληρου έτους. Έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2021 διαπίστωσε ότι, ανά επιβάτη, τα ιδιωτικά τζετ είναι μεταξύ πέντε και 14 φορές πιο ρυπογόνα από μια εμπορική πτήση και 50 φορές πιο ρυπογόνα από τα τρένα. Η έκθεσή διαπιστώνει ότι τα ιδιωτικά τζετ είναι 5 έως 14 φορές πιο ρυπογόνα από τα εμπορικά αεροπλάνα (ανά επιβάτη) και 50 φορές πιο ρυπογόνα από τα τρένα, ένα χάσμα που θα αυξηθεί καθώς οι χρήστες ιδιωτικών τζετ κινούνται προς αεροσκάφη που είναι μεγαλύτερα και πιο ρυπογόνα από τα εμπορικά τους εναλλακτικές.
 

Άμστερνταμ

Το κύριο αεροδρόμιο του Άμστερνταμ το Schiphol προτείνει την απαγόρευση των ιδιωτικών τζετ από τους τερματικούς σταθμούς του, σε μια κίνηση που μπορεί να εμπνεύσει άλλα αεροδρόμια στην Ευρώπη και στο εξωτερικό να λάβουν παρόμοια μέτρα. Σύμφωνα με νέες προτάσεις που η Schiphol ελπίζει να θέσει σε ισχύ το αργότερο το 2026, τα ιδιωτικά τζετ «δεν θα είναι πλέον ευπρόσδεκτα» στο Schiphol για να μειώσουν την εναέρια κυκλοφορία και να δημιουργήσουν ένα «πιο ήσυχο, καθαρότερο και καλύτερο» σύστημα εναέριας κυκλοφορίας.

Μόλις το 1% του παγκόσμιου πληθυσμού είναι υπεύθυνο για το ήμισυ των παγκόσμιων εκπομπών από τις αερομεταφορές. 

Τα ιδιωτικά τζετ είναι η επιτομή της κοινωνικής και κλιματικής αδικίας: μια εξαιρετικά προνομιούχα μειονότητα που πετά σαν να μην υπάρχει αύριο χωρίς κανέναν περιορισμό, ενώ το 80% του παγκόσμιου πληθυσμού δεν έχει μπει ποτέ καν σε αεροπλάνο και επηρεάζεται περισσότερο από την κλιματική κρίση.

Νέο ρεκόρ πτήσεων

Στις 26 Μαΐου είχαμε νέο ρεκόρ όλων των εποχών στην ιστορία της αεροπλοΐας με 22.000 πτήσεις.

Πληροφορίες: lemonde, cbsnews

 


2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)