to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

1:01 | 09.05.2016

Πολιτική

Με 153 «ναι» υπερψηφίστηκε η ασφαλιστική και φορολογική μεταρρύθμιση (ενημέρωση-βίντεο)

Με 153 ψήφους της συμπαγούς κυβερνητικής πλειοψηφίας εγκρίθηκε από την Ολομέλεια της Βουλής το ασφαλιστικό και φορολογικό νομοσχέδιο το βράδυ της Κυριακής 8/5/2016. Τι ειπώθηκε στη συζήτηση, βίντεο και ενημέρωση από τις κυριότερες παρεμβάσεις.


Στην ονομαστική ψηφοφορία που ζήτησαν επί της αρχής και επί άρθρων του νομοσχεδίου η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ, το ΚΚΕ και το Ποτάμι, συμμετείχαν 296 βουλευτές. Απουσίασαν από τη ΝΔ η Ντόρα Μπακογιάννη και ο Κώστας Βλάσσης, από το ΠΑΣΟΚ η πρόεδρος του κόμματος Φώφη Γεννηματά και από την Χρυσή Αυγή ο Νίκος Μίχος, οι οποίοι έστειλαν επιστολή με την οποία δήλωναν την πρόθεσή τους να ψηφίσουν, αλλά η ψήφος τους δεν προσμετράται.

Υπέρ ψήφισαν οι 153 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, ενώ καταψήφισαν 143 βουλευτές από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Υπογραμμίζεται ότι στην ψηφοφορία για το άρθρο 38 του νομοσχεδίου, με το οποίο παρατείνεται για ακόμη τρεις μήνες η διάρκεια του αγγελιόσημου, η ΝΔ ψήφισε παρών.

 
 

Την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να ξαναστήσει με κάθε τρόπο την Ελλάδα στα πόδια της και να σπάσει το απόστημα της διαπλοκής που κυβερνούσε τον τόπο και τον οδήγησε στην καταστροφή, τόνισε ο Αλέξης Τσίπρας μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής για το Ασφαλιστικό-Φορολογικό νομοσχέδιο.

 

Στιγμιότυπα από τη συνεδρίαση:

 

Οι ομιλίες των αρχηγών των κομμάτων:

Καταστροφολογία Μητσοτάκη και προσωπική επίθεση στον Αλ. Τσίπρα

Στ. Θεοδωράκης: Θα αποτύχετε επειδή υπονομεύετε την παραγωγή και τη δημιουργία

Β. Λεβέντης: Η χώρα θέλει ευρωπαϊκή κυβέρνηση με κέφι 

Δ. Κουτσούμπας: Πολιτική που σφαγιάζει το λαό για να ανακάμψουν τα κέρδη του κεφαλαίου

Π. Καμμένος κατά Μητσοτάκη: Συντάσσεται με τους νεοφιλελεύθερους και δικαιώνει το ΔΝΤ



 

«Η οικονομία με την πρώτη αξιολόγηση φτάνει σε ένα σημείο από το οποίο ξεκινά το θετικό πρόσημο», τόνισε ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης μιλώντας στη Βουλή για το ασφαλιστικό.

«Αν θέλαμε να κόψουμε συντάξεις γιατί περιμέναμε 6 μήνες; Δεν θα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε την fast track διαδικασία που κι εσείς ακολουθήσατε 11 φορές;» αναρωτήθηκε η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Θ. Φωτίου, παρατηρώντας ότι «είμαστε ανίκανοι να μάθουμε αυτό το μάθημα». 

 

Το νέο ασφαλιστικό σύστημα καθιερώνει όρους ισονομίας σε μια κατεύθυνση κοινωνικής μεροληψίας υπέρ των συντριπτικά περισσότερων υπογράμμισε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Χρ. Μαντάς, επισημαίνοντας ότι τα ποσοστά αναπλήρωσης είναι εξαιρετικά υψηλά, τα υψηλότερα στην Ευρώπη για δημόσιο σύστημα ασφάλισης. Ο Χρ. Μαντάς τόνισε ότι η νέα μεταρρύθμιση «προστατεύει απολύτως τις σημερινές συντάξεις» και δίνει καλύτερα ποσοστά αναπλήρωσης για τα εισοδήματα ως 1.000 ευρώ.

 

«Προτεραιότητα της κυβέρνησης παραμένει ο απεγκλωβισμός από την επιτροπεία των θεσμών το συντομότερο δυνατόν, η κατάκτηση βαθμών ελευθερίας στην οικονομική πολιτική κι εντέλει η εθνική κυριαρχία» υπογράμμισε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Γ. Χουλιαράκης, παρατηρώντας ότι το ασφαλιστικό-φορολογικό νομοσχέδιο υπηρετεί τον στόχο των μικρών, ρεαλιστικών πλεονασμάτων του προϋπολογισμού.

 

Π. Σκουρλέτης κατά Χρυσής Αυγής: Οι "μαύρες" κραυγές δεν θα πνίξουν την φωνή της Δημοκρατίας

«Δεν έχετε δικαίωμα να επικαλείστε την κοινωνική ευαισθησία όταν υπερασπίζεστε τα κρεματόρια, ό,τι πιο επαχθές έχει υπάρξει στην ανθρώπινη ιστορία» τόνισε με ένταση ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Π. Σκουρλέτης, ερχόμενος σε αντιπαράθεση με τους βουλευτές της Χρυσής Αυγής. 

Β. Αποστόλου: Το ασφαλιστικό-φορολογικό νομοσχέδιο δεν επιφέρει επιπτώσεις στο 85-90% των αγροτών

Το 85% με 90% των αγροτών δεν θα έχουν επιπτώσεις από τις νέες ρυθμίσεις του ασφαλιστικού και φορολογικού νομοσχεδίου, διαβεβαίωσε εκ νέου ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Ευάγγελος Αποστόλου. 

Τον χαρακτήρα της κοινωνικής δικαιοσύνης που διέπει το ασφαλιστικό νομοσχέδιο ανέδειξε ο υφυπουργός Εργασίας Τάσος Πετρόπουλος. «Το νομοσχέδιο υλοποιεί τις δεσμεύσεις που με την ψήφο της ΝΔ και την πίεση της ΝΔ αναλάβαμε το 2015. Η διαφορά είναι ότι εμείς βάζουμε κανόνες ισοτιμίας και η ΝΔ θέλει να στρέψει το ασφαλιστικό σύστημα στον ιδιωτικό τομέα», υπογράμμισε. 

Η συζήτηση κατά την πρώτη ημέρα:

 

Με τους συναρμόδιους υπουργούς Ευκλείδη Τσακαλώτο και Γιώργο Κατρούγκαλο να υπεραμύνονται του ασφαλιστικού - συνταξιοδοτικού και (κατά το δεύτερο σκέλος του) φορολογικού νομοσχεδίου επισημαίνοντας πως αφενός θέτει τις βάσεις για ένα βιώσιμο σύστημα αφετέρου αποβαίνει προς όφελος του 90% των ασφαλισμένων και σύσσωμη την Αντιπολίτευση να το στηλιτεύει με σφοδρότητα μιλώντας για λαίλαπα που πλήττει και εξαθλιώνει περαιτέρω τους πολίτες, συνεχίζεται από το πρωί η συζήτηση στην Ολομέλεια.

 

«Ο λόγος μας είναι συμβόλαιο αυτά είπαμε αυτά κάναμε… Διατηρήσαμε το υψηλότερο αφορολόγητο στην Ευρώπη…», τόνισε κατά την τοποθέτησή του ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, ο οποίος ταυτοχρόνως εκθείασε τις διατάξεις του νομοσχεδίου για το ασφαλιστικό - συνταξιοδοτικό επισημαίνοντας πως «έχουμε εθνική σύνταξη. αυτό κατάφερε απέναντι στους νεοφιλελεύθερους ο Γιώργος Κατρούγκαλος.

Αναφερόμενος στην τροπολογία του για την μείωση του αφορολόγητου και απέναντι στην κριτική της αντιπολίτευσης, αντέτεινε «πως ήταν και παραμένει από τα μεγαλύτερα αφορολόγητα σε όλη την Ευρώπη» ενώ αρνήθηκε τις εκτιμήσεις περί αύξησης της φορολόγησης για την πλειοψηφία των φορολογούμενων.

Σχετικώς με την διαπραγμάτευση ενόψει και του Eurogroup της Δευτέρας, ο υπουργός Οικονομικών τόνισε πως «Έχουμε κάνει ότι προβλεπόταν στα συμφωνηθέντα του καλοκαιριού. Όλοι το αναγνωρίζουν εκτός από το ΔΝΤ. Εμείς αυτά που υποσχεθήκαμε τα κάναμε. Και σε αυτό συμφωνούν και οι ευρωπαίοι εταίροι μας. Η μόνη διαφορά με το ΔΝΤ είναι ότι εμείς και οι ευρωπαίοι λέμε ότι το πλεόνασμα το 2018 θα είναι στο 3,5% με αυτό το δημοσιονομικό πακέτο και το ΔΝΤ το υπολογίζει στο 1,5% για αυτό ζήτησε υπό αίρεση μέτρα της τάξης 2%. Εμείς, έχουμε πει και έχουμε πείσει ότι αυτά δεν μπορεί να ληφθούν ούτε συνταγματικά αλλά ούτε και η οικονομία αντέχει πρόσθετα και άλλα μέτρα. Γι αυτό και μιλάμε για έναν μηχανισμό όπως τον έχουμε αναλύσει…». Μάλιστα απευθυνόμενος προς την ΝΔ και τα κόμματα της Αντιπολίτευσης ο κ. Τσακαλώτος διερωτήθηκε «εσείς είστε με την Κυβέρνηση και τους ευρωπαίους εταίρους ή με το ΔΝΤ, ξεκάθαρες κουβέντες και όχι η μπάλα στην εξέδρα…»

Ακόμη, ο κ. Τσακαλώτος τόνισε ότι «έχουμε κάνει αυτά που έχουμε υποσχεθεί με λύσεις που είναι εφικτές και θα δημιουργήσουν καθαρό διάδρομο για τους πολίτες και τους επενδυτές για να μπορούν να έρθουν και να επενδύσουν και να βγούμε οριστικά από τον φαύλο κύκλο που μας έβαλαν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και πάμε σε έναν ενάρετο κύκλο…»

Αντίδραση για το αφορολόγητο

Παίρνοντας τον λόγο ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Γιάννης Βρούτσης είπε προς τον κ. Τσακαλώτο ότι δήλωνε πως εάν το αφορολόγητο πέσει από τα 9.100 ευρώ θα παραιτηθεί. Εξάλλου, ανέφερε ότι «η ΝΔ στηρίζει τη Ελλάδα πάνω από οποιοδήποτε κομματικό συμφέρον και το συμφέρον της Ελλάδας είναι να φύγετε από την κυβέρνηση». Επίσης, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Ανδρέας Λοβέρδος επισήμανε προς τον υπουργό ότι παραβίασε τον λόγο που έδωσε ότι εάν το αφορολόγητο πέσει κάτω από τα 9.100 ευρώ θα παραιτηθεί. «Υπάρχει και το βίντεο με τις δηλώσεις σας, αλλά με την μεταμεσονύχτια τροπολογία σας παίρνετε και άλλα 200 εκατ. ευρώ από τους φορολογούμενους. Γκολ αυτοί (οι Θεσμοί) σέντρα εμείς, άντε γεια κ. υπουργέ…», είπε ο κ. Λοβέρδος.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος κάλεσε τον υπουργό Οικονομικών να τον ενημερώσει για ένα μέτρο του νομοσχεδίου που να θίγει τα συμφέροντα της αστικής τάξης ενώ η Αλέκα Παπαρήγα ζήτησε από τον κ. Τσακαλώτο να απαντήσει στον κόσμο που είναι συγκεντρωμένος έξω.

Ανταπαντώντας ο υπουργός υποστήριξε πως κάποιοι εσκεμμένα επιμένουν να θυμούνται τι λέγαμε στις εκλογές του Γενάρη ενώ εκλογές έγιναν και τον Σεπτέμβριο. «Αλλά φαίνεται πως ανάμεσα σε Γενάρη και Σεπτέμβρη μια μύγα τσε- τσε πήγε στη Λεωφόρο Συγγρού...»

Ο υπουργός Εργασίας

Προηγουμένως, ο υπουργός Εργασίας, Γιώργος Κατρούγκαλος έκανε λόγο για «μεταρρύθμιση - τομή την οποία ο τόπος είχε ανάγκη από δεκαετίες» ενώ απαντώντας στην έντονη κριτική της Αντιπολίτευσης και στον ισχυρισμό περί ισορροπημένου συστήματος, επικαλέστηκε την τοποθέτηση του Τάσου Γιαννίτση, κατά την συνεδρίαση στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές Επιτροπές - σύμφωνα με την οποία η κρατική χρηματοδότηση των ελλειμμάτων των Ταμείων ευθύνεται για το 800% της αύξησης του χρέους. Προσέθεσε επίσης, ότι το 2014 τα ελλείμματα των Ταμείων ήταν 2 δισ. ευρώ παρά τις 11 συνεχόμενες οριζόντιες περικοπές των συντάξεων που είχαν προηγηθεί.

«Καταφέρατε και να αυξήσετε τα ελλείμματα και να τσακίσετε τις συντάξεις», είπε ο κ. Κατρούγκαλος, επισημαίνοντας πως «δεν υπάρχουν συστήματα που μπορούν να επιβιώσουν με τέτοια ελλείμματα».

«Μειώνουμε τα ελλείμματα όπως είχαμε υποσχεθεί όχι από τον περιορισμό των συντάξεων, αλλά από την αρχιτεκτονική του συστήματος και την αντιστοίχηση εισφορών και παροχών. Καθιερώνουμε πλήρη ισονομία και οι αποκλίσεις που υπάρχουν προβλέπονται για να προστατευτούν οι αδύναμοι», τόνισε επικαλούμενος την ρύθμιση για "ειδική μεταχείριση των αγροτών". Προσέθεσε εξάλλου πως «κάνουμε διάκριση μεταξύ των προνοιακών και των ασφαλιστικών παροχών» υπογραμμίζοντας ότι «με τη βασική σύνταξη εξασφαλίζουμε τους συνταξιούχους από τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό». Για τις παλαιότερες συντάξεις, ο αρμόδιος υπουργός επισήμανε ότι θα συνυπολογιστούν ώστε «με την ωρίμανση του συστήματος σε 10 χρόνια όλοι οι συνταξιούχοι να είναι της ίδιας ταχύτητας». Συμπλήρωσε ότι με τις ρυθμίσεις του νόμου η μείωση των επικουρικών συντάξεων με την εφαρμογή του δείκτη βιωσιμότητας θα είναι μικρότερη από εκείνη που προέβλεπε η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος, ενώ για τις αναπηρικές συντάξεις σημείωσε ότι δεν θίγονται και εξήγγειλε αλλαγές εντός του έτους βάσει του πορίσματος μιας επιτροπής, στην οποία θα κληθούν να συμμετέχουν και οι εκπρόσωποι των φορέων ανθρώπων με αναπηρία.

Καταλήγοντας, επανέλαβε ότι από τις ρυθμίσεις του νόμου δεν θίγεται το 90% των ασφαλισμένων και τόνισε ότι οι συντάξεις που θα δοθούν στους νέους συνταξιούχους είναι καλύτερες από τις σημερινές, γιατί με 15 χρόνια ασφάλιση και 700 ευρώ μισθό, η βασική σύνταξη θα είναι 403 ευρώ, ενώ η σημερινή κατώτερη σύνταξη του ΙΚΑ είναι, λόγω των μειώσεων των μισθών, 392 ευρώ.

«Επιδιώκεται ένα σύστημα και με τα στοιχεία που έχουμε βλέπουμε ότι μπορεί να είναι βιώσιμο» τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Μάρδας, επισημαίνοντας πως έως τώρα υπήρξαν περικοπές συντάξεων και εκ του αποτελέσματος κρίνεται ότι τα όσα εφαρμόστηκαν δεν οδηγούσαν σε ένα βιώσιμο σύστημα. «Δεν πρέπει να ξεχνάμε το παρελθόν και πρέπει κάποια ώρα να βλέπουμε ποια ήταν εκείνα εκεί τα στοιχεία που μας οδήγησαν εδώ που φθάσαμε».

Ο αν. υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης: Η κυβέρνηση με πλήρη ευθύνη και αγώνα δίνει τη μάχη

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Σταύρος Αραχωβίτης για τους αγρότες

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Συρμαλένιος: Προχωράμε στην αξιολόγηση και την ελάφρυνση του χρέους

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Σαντορινιός: Ισονομία και δικαιοσύνη χαρακτηρίζουν τη φορολογική μεταρρύθμιση. Η κυβέρνηση δεν προχώρησε σε οριζόντια για 12η φορά μείωση συντάξεων.

Η αξιωματική αντιπολίτευση

Για 15 παραμύθια και μύθους που έχει επιστρατεύσει για να παραπλανήσει τον λαό ότι το ασφαλιστικό του σύστημα είναι δίκαιο και επιφέρει ισονομία, κατηγόρησε τον υπουργό Εργασίας Γιώργο Κατρούγκαλο, ο εισηγητής της ΝΔ, Βασίλης Οικονόμου, αναδεικνύοντας τις περικοπές στο ΕΚΑΣ, το «μαχαίρι» στις συντάξεις χηρείας και τις επικουρικές και την εξανέμιση των μερισμάτων για τους δημόσιους υπαλλήλους.

Αναφερόμενος στο δεύτερο σκέλος του νομοσχεδίου, που αφορά στις φορολογικές διατάξεις έκανε λόγο για έναν «ατελείωτο κατάλογο αμέτρητων μέτρων βασανισμού του λαού… που κανείς δεν μπορεί να ξέρει που τελειώνει και πόσες άλλες ρουκέτες έρχονται μέχρι αύριο Κυριακή», ενώ για την τροπολογία για το αφορολόγητο σχολίασε: «Ένας φορολογούμενος των 600 ευρώ για πρώτη φορά θα πληρώνει φόρο... Μπράβο ωραία φιλολαϊκή κυβέρνηση είσθε...».

Ο κ. Οικονόμου, κατηγόρησε επίσης τον Γ. Κατρούγκαλο ότι δεν κατέθεσε τις αναλογιστικές μελέτες βιωσιμότητας του νέου ασφαλιστικού νομοσχεδίου επισημαίνοντας πως η έκθεση, η οποία έφερε δεν πληροί τις προϋποθέσεις για να θεωρηθεί αναλογιστική μελέτη. Απευθυνόμενος στα έδρανα του ΣΥΡΙΖΑ, απηύθυνε το ερώτημα: «Θυμάστε το γοερό κλάμα που είχατε ρίξει στις προηγούμενες ασφαλιστικές αλλαγές του 2014; Ξέρετε ποια είναι η διαφορά μας; Είναι 2,5 δισ. ευρώ. Η τότε αναλογιστική μελέτη υπολόγιζε το έλλειμμα του ασφαλιστικού συστήματος σε 300 εκατ. από το 2014 μέχρι το 2016. Τι έγινε από τότε; Ούτε σεισμός έγινε, ούτε θεομηνία, αλλά ένα γεγονός πράγματι υπήρξε και ήταν η κυβέρνηση Τσίπρα που επιβάρυνε 2,5 εκατ. συνταξιούχους και εργαζόμενους».

«Η αριστερή χρυσόσκονη» που επιχειρεί και πάλι να ρίξει η κυβέρνηση, απ' όση της έχει απομείνει, δεν πείθει πλέον τους πολίτες. Παρακολουθούν πλέον αμήχανα το θεατρικό έργο της δήθεν ηρωικής διαπραγμάτευσης, σε σενάριο και σκηνοθεσία ΣΥΡΙΖΑ, βιώνουν επώδυνα την πορεία στο τέλμα και αναμένουν το επερχόμενο «τσουνάμι» των σκληρών μέτρων, βλέποντας ότι τα «χειρότερα είναι μπροστά τους», ανέφερε και ο Χρήστος Σταϊκούρας. Έκανε δε λόγο για ένα ασφαλιστικό νομοσχέδιο «αντιαναπτυξιακό και αντιπαραγωγικό, κοινωνικά και γενεαλογικά άδικο, που καταργεί τις αρχές της ανταποδοτικότητας και της αναλογικότητας, που δεν μεταρρυθμίζει αλλά αντίθετα απορυθμίζει το σύστημα.

Η ελάσσονα αντιπολίτευση

Με την φράση «είστε ψεύτες και οι μεν και οι δε». ο εισηγητής της ΧΑ, Γιάννης Λαγός κατηγόρησε την κυβέρνηση και την αξιωματική αντιπολίτευση για την ρητορική τους στο ασφαλιστικό - συνταξιοδοτικό νομοσχέδιο υποστηρίζοντας πως απλώς αυτό που διαχωρίζει τα δύο κόμματα είναι ότι λέν μερικές αλήθειες όταν είναι στα έδρανα της Αντιπολίτευσης και όταν έρχεται η σειρά τους να κυβερνήσουν κάνουν αυτά που κατηγορούσαν τους προηγούμενους. Απευθυνόμενος ωστόσο ειδικώς προς τα κυβερνητικά έδρανα ρώτησε «Ποιος σας δίνει το δικαίωμα να κλέβετε τις ασφαλιστικές εισφορές των Ελλήνων πολιτών; Ποιος σας δίνει το δικαίωμα τα χρήματα αυτά που έδωσε ο κάθε Έλληνας πολίτης εδώ και τόσα χρόνια, εσείς να τα πετσοκόβετε όπως εσείς θέλετε; Ποιος σας δίνει το δικαίωμα να πηγαίνετε τις συντάξεις -και μας το λέτε με μεγάλο καμάρι- στα 385 ευρώ και να μας λέτε με μεγάλη σας χαρά ότι είναι και επιτυχία αυτό που έχετε κάνει;».

«Για βγείτε έξω, δώστε τους μισθούς τους δικούς σας και τους δικούς μας ως βουλευτές και πάρτε 385 ευρώ και ζήστε εσείς δύο εβδομάδες, όχι παραπάνω. Αλλά μην έρχεστε εδώ πέρα να μας παριστάνετε τους έξυπνους. Η κυβέρνηση της Αριστεράς που θα φρόντιζε για τους Έλληνες πολίτες», είπε χαρακτηριστικά.

Νομοσχέδιο «έκτρωμα» χαρακτήρισε η Εύη Χριστοφιλοπούλου το ασφαλιστικό - συνταξιοδοτικό εκ μέρους της Δημοκρατικής Συμπαράταξης. Μιλώντας για «αντιασφαλιστικό» νομοσχέδιο, η κ. Χριστοφιλοπούλου είπε πως καταργεί κάθε έννοια ανταποδοτικότητας εισφορών - παροχών, δεν εξασφαλίζει το μέλλον του ασφαλιστικού και τις συντάξεις των νέων με αποτέλεσμα σε λίγο καιρό «να χρειάζεται νέα επιδρομή».

«Το δημοσιονομικό πρόβλημα που δημιούργησε η καταστροφική διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ έρχονται τώρα να λύσουν με το ασφαλιστικό. Ο λογαριασμός Τσίπρα-Καμμένου ανέρχεται στα 2,2 δις ευρώ» είπε και με σκωπτικό τόνο ανέφερε «ώδινεν ΣΥΡΙΖΑ, έτεκεν τέρας».

Αναφερόμενη στο φορολογικό κομμάτι του νομοσχεδίου, η κ. Χριστοφιλοπούλου είπε πως από εκεί που δήθεν θα φορολογούσαν το μεγάλο πλούτο, τώρα τσακίζουν τα μικρά και μεσαία εισοδήματα με επιδρομή στη μεσαία τάξη και στους ελεύθερους επαγγελματίες, στις επιχειρήσεις, αλλά και στα καφενεία και τα μικρά μπακάλικα. Ειδικότερα, σχετικώς με την τροπολογία για το αφορολόγητο, η εισηγήτρια της Δημοκρατικής Συμπαράταξης είπε πως «μόνο δεσμώτης θα μπορούσε να είχε συμφωνήσει αυτό που κατέθεσε ο κ. Τσακαλώτος».

Ο εισηγητής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, έκανε ιδιαίτερη μνεία στην χθεσινή ομιλία του Αλέξη Τσίπρα στην ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζοντας πως έδωσε ρεσιτάλ ψευτιάς και υποκρισίας «παρουσιάζοντας το κώνιο για νέκταρ και τις μειώσεις των συντάξεων σαν αυξήσεις» και μίλησε για «νομοσχέδιο - λαιμητόμο» για τα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα. Με αιχμή την συζήτηση του νομοσχεδίου ο κ. Κατσώτης είπε πως «ο χαρακτηρισμός Πινόκιο ίσως να μην μπορεί να αποδώσει την εξαπάτηση που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ σε όλες τις ομάδες πολιτών…». Καλώντας σε γενικό ξεσηκωμό τον κόσμο, εκτίμησε «με κόλπο το οι κύριες και οι επικουρικές συντάξεις να είναι 1.300 ευρώ, η σφαγή θα είναι μεγαλύτερη» αφού οι συνολικές περικοπές θα είναι άνω του 1 δις 26 εκ. ευρώ».

«Το νέο ασφαλιστικό είναι άδικο, άνισο, ξεπερασμένο και αναχρονιστικό, υποστήριξε ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού ο Κωνσταντίνος Μπαργιώτας, ο οποίος είπε ότι το Ποτάμι θα συνεχίσει την προσπάθεια της έναρξης ενός ουσιαστικού διαλόγου για την μεγάλη ασφαλιστική μεταρρύθμιση που χρειάζεται η χώρα και η οποία δεν είναι δυνατόν να αποφευχθεί με κόλπα και αναβολές. Σχολιάζοντας τις αναφορές του υπουργού Εργασίας ότι «το 90% των συνταξιούχων προστατεύεται» και του πρωθυπουργού για «ριζοσπαστική μεταρρύθμιση που επανέφερε στις ράγες το ασφαλιστικό σώζοντας τις συντάξεις και ταυτόχρονα περικόπτοντας 1,8 δις», ο κ. Μπαργιώτας είπε πως αυτό είναι ένα «μαγικό κόλπο», που μόνο ο Χάρι Πότερ θα μπορούσε να κάνει.

«Το μυαλό μου αυτήν τη στιγμή είναι στο οικονομικό επιτελείο και στην κυβέρνηση. Δίνει μια μεγάλη μάχη. Ξέρουμε ότι το ΔΝΤ -έστω κι αν έχει μαλακώσει τις τελευταίες ημέρες- και ο Σόιμπλε είναι εκεί. Φτάνουν οι υπόλοιποι; Εγώ λέω ναι», ανέφερε εκ μέρους των ΑΝΕΛ ο Θανάσης Παπαχρηστόπουλος και υπεραμυνόμενος του ασφαλιστικού νομοσχεδίου υιοθέτησε την θέση του υπουργού Εργασίας ότι το 90% των ασφαλισμένων θα είναι ωφελημένο από τις ρυθμίσεις του.

Από την Ένωση Κεντρώων, ο ειδικός αγορητής Μάριος Γεωργιάδης επισήμανε ιδιαιτέρως την επιβάρυνση που επέρχεται στην πραγματική οικονομία από τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου μιλώντας για «σκανδαλώδη τρόπο» που αυτό συμβαίνει στην αγορά και τον ιδιωτικό τομέα και αναφέρθηκε στην πρόσθετη φορολόγηση, με υπέρογκη προκαταβολή φόρου, με εισφορές αλληλεγγύης αναλόγως του με του ύψους εισοδήματος, με τεράστιες ασφαλιστικές εισφορές ακόμη και σε μεσαία εισοδήματα. Ο κ. Γεωργιάδης κατηγόρησε δε την κυβέρνηση ότι με υποκριτική ρητορική «περί του κακού ΔΝΤ, που μας πιέζει», φορολογεί ανελέητα και εξαντλεί την κοινωνία.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η συζήτηση στις Επιτροπές της Βουλής

Ολοκληρώθηκε στις Επιτροπές Οικονομικών και Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, η δεύτερη ανάγνωση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Εργασίας, για τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού και συνταξιοδοτικού συστήματος. Το νομοσχέδιο, εισάγεται το πρωί του Σαββάτου στην Ολομέλεια και η ψήφισή του αναμένεται αργά το βράδυ της Κυριακής, κατά την οποία η ΝΔ και το ΚΚΕ, αναμένεται να ζητήσουν ονομαστική ψηφοφορία.

Κατά τη συζήτηση στις Επιτροπές, το νομοσχέδιο έχει ψηφιστεί επί της αρχής από τον ΣΥΡΙΖΑ και τους ΑΝΕΛ, ενώ το καταψήφισαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης τοποθετήθηκαν αρνητικά και στα περισσότερα άρθρα του νομοσχεδίου, εκτός από ορισμένα για τα οποία δήλωσαν «παρών» ή επιφυλάχθηκαν για να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια.

Επί του συνόλου των άρθρων, θετική ψήφο έδωσαν ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝΕΛ. Η ΝΔ και το Ποτάμι επιφυλάχτηκαν για την Ολομέλεια, ενώ «κατά» ψήφισαν τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος έχει καταθέσει 24 νομοτεχνικές βελτιώσεις, ενώ έκανε γνωστό ότι αποδέχεται τροπολογία που συνυπογράφουν βουλευτές της ΝΔ, της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και του Ποταμιού για το συνταξιοδοτικό των ΑμεΑ, καθώς και τροπολογία για τη χρηματοδότηση των συνταξιοδοτικών οργανώσεων.

Πριν από τη συζήτηση στην Ολομέλεια, συνεδρίασε την Παρασκευή η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, στην Αίθουσα Γερουσίας της Βουλής. Διαβάστε την ομιλία του πρωθυπουργού και προέδρου της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα.

Με την κατάθεση από τον υπουργό Εργασίας, Γιώργο Κατρούγκαλο, της αναλογιστικής μελέτης για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος, ξεκίνησε την Πέμπτη στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής, η συζήτηση των άρθρων του ασφαλιστικού νομοσχεδίου.

Ο υπουργός Εργασίας κατέθεσε αναλογιστική μελέτη, η οποία έχει εγκριθεί από τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας και αφορά τα κύρια ταμεία του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα, δηλαδή το 90% του ασφαλιστικού συστήματος. Όπως ανέφερε ο κ. Κατρούγκαλος, εκκρεμεί η αναλογιστική μελέτη για το Ενιαίο Ταμείο Ανεξάρτητα Απασχολουμένων (ΕΤΑΑ) λόγω των εκτεταμένων νομοτεχνικών βελτιώσεων, που προέκυψαν κατά τη διαπραγμάτευση και θα ολοκληρωθεί εντός του Μαΐου.

Ο κ. Κατρούγκαλος κατέθεσε ακόμη τέσσερις ειδικές μελέτες. Ζητήσαμε από το υπουργείο Οικονομικών, ανέφερε ο υπουργός Εργασίας, ειδική μελέτη για τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, ώστε να τηρηθεί η συνταγματική επιταγή για το αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, και από το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) μελέτη για την οικονομική βιωσιμότητα του συστήματος.

Ο υπουργός Εργασίας, ανακοίνωσε επίσης νομοτεχνικές βελτιώσεις, όπως η επέκταση της μεταβατικής ευνοϊκής ρύθμισης για όλους τους νέους επιστήμονες και όχι μόνο τους γιατρούς τους μηχανικούς και τους δικηγόρους, αλλά για όλους τους απόφοιτους ΑΕΙ.

Συνεχίζοντας, ανέφερε ότι με το νέο ασφαλιστικό σύστημα, τα ποσοστά αναπλήρωσης, τόσο για τις κύριες όσο και για τις επικουρικές συντάξεις, ξεπερνούν το 102% για τις μικρές συντάξεις και για όλες τις άλλες το 75%.  «Δεν υπάρχει στην Ευρώπη δημόσιο ασφαλιστικό σύστημα που να εξασφαλίζει υψηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης» ανέφερε ο υπουργός Εργασίας. Καταλήγοντας, ο κ. Κατρούγκαλος είπε ότι πρόκειται για μία μεταρρύθμιση που στηρίζεται στις αρχές τις ισονομίας και της Δικαιοσύνης δεν κάνει περικοπές, αλλά προστατεύει τους συνταξιούχους και τόνισε ότι η μεταρρύθμιση «δεν ήρθε μεταφρασμένη», αλλά αξιοποιήθηκαν επιστήμονες, όπως τα μέλη της Επιτροπής Σοφών, στα οποία περιλαμβάνονταν στελέχη προερχόμενα από τον χώρο της αντιπολίτευσης.



 

Τα βασικά στοιχεία της μελέτης:

Στη μελέτη, παρουσιάζονται συνοπτικά τα στοιχεία που καταδεικνύουν τις επιπτώσεις της κρίσης στα οικονομικά μεγέθη του ασφαλιστικού συστήματος, η διαχρονική εξέλιξη αυτών των οικονομικών μεγεθών έως το 2019, καθώς και μία συνολική αποτίμηση των παραγόντων που καθόρισαν τα προβλήματα στη βιωσιμότητα του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων παρουσιάζονται:

Επιπτώσεις της κρίσης στην απασχόληση

Κατά την τελευταία πενταετία, ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης, παρατηρείται σημαντική αύξηση της ανεργίας, η οποία έχει άμεση επίπτωση, μεταξύ άλλων και στα έσοδα των ΦΚΑ, καθότι η μείωση του αριθμού των απασχολουμένων έχει άμεση επίπτωση στη μείωση του ύψους των καταβαλλόμενων εισφορών είτε αυτές προέρχονται από επιχειρήσεις-εργοδότες είτε από απασχολούμενους μισθωτούς ή ελεύθερους επαγγελματίες.

Στο Διάγραμμα 1 (σ.σ. στο κείμενο που επισυνάπτεται) παρουσιάζονται οι αλλαγές στους εργαζομένους τα τελευταία 15 χρόνια. Από το 2000 ως την εκδήλωση της κρίσης (έτος 2008), η απασχόληση στη χώρα αυξανόταν με μέσο ετήσιο ρυθμό 1,8%, ενώ από το 2009 και έπειτα, η τάση αντιστρέφεται με την απασχόληση να μειώνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 4,1%.

Δηλαδή, κάθε χρόνο προ κρίσης, δημιουργούνταν 58,9 χιλιάδες νέες θέσεις απασχόλησης, ενώ, στη διάρκεια της κρίσης, χάνονταν, ετησίως, 170,5 χιλιάδες θέσεις απασχόλησης. Κατά συνέπεια, το ποσοστό απασχόλησης (απασχολούμενοι/πληθυσμός) στα άτομα άνω των 15 ετών, μειώθηκε από περίπου 50% το 2008 σε κάτω του 40% το 2015. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τέσσερις στους δέκα άνω των 15 ετών εργάζονται, για να συντηρήσουν τους υπόλοιπους έξι, χωρίς να περιλαμβάνονται τα παιδιά. Ειδικότερα, στην πιο ενεργή ηλικιακή ομάδα των 30-44 ετών, οι επιπτώσεις της κρίσης είναι δραματικές, καθώς οι απασχολούμενοι μειώθηκαν κατά περίπου 385 χιλιάδες ή 19,3%, ενώ το ποσοστό απασχόλησής τους μειώθηκε κατά σχεδόν 12 εκατοστιαίες μονάδες, διαμορφούμενο σε ποσοστό που υπολείπεται του 68%, επιστρέφοντας σε επίπεδα πολύ πριν το 2000.

Επιπροσθέτως, η μείωση της έντασης της απασχόλησης, δηλαδή των ωρών απασχόλησης, έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, ακόμη και αν το σύνολο των απασχολούμενων παραμείνει σταθερό, αφού συνεπάγεται άμεση μείωση των αποδοχών. Σύμφωνα με τα στοιχεία από τις έρευνες εργατικού δυναμικού της ΕΛΣΤΑΤ, η μερική απασχόληση αυξήθηκε στη διάρκεια της κρίσης, καθώς το δεύτερο τρίμηνο του 2015 οι μερικώς απασχολούμενοι έφτασαν το 9,5% του συνόλου των απασχολούμενων, όταν το αντίστοιχο τρίμηνο του 2008 ήταν μόλις 5,5%. Σε απόλυτους αριθμούς, οι απασχολούμενοι με πλήρη απασχόληση μειώθηκαν κατά 1,05 εκατομμύρια, ενώ οι απασχολούμενοι με μερική απασχόληση αυξήθηκαν κατά 95,7 χιλιάδες. Η μείωση του πληθυσμού των απασχολούμενων συνοδεύτηκε από αύξηση του αριθμού των συνταξιούχων, με αποτέλεσμα ο αριθμός των συνταξιούχων να συγκλίνει σταδιακά με τον αριθμό των απασχολούμενων.

Στοιχεία για εξέλιξη των εσόδων των Ταμείων από ασφαλιστικές εισφορές

Οι επιπτώσεις της κρίσης είχαν συνακόλουθα επιπτώσεις στα έσοδα των φορέων κοινωνικής ασφάλισης από ασφαλιστικές εισφορές.

Ο Πίνακας 1 (σ.σ. στο κείμενο που επισυνάπτεται) παρουσιάζει την εξέλιξη των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές των φορέων κύριας ασφάλισης, για την περίοδο 2009-2015 και τις αντίστοιχες εκτιμήσεις του βασικού σεναρίου, δηλαδή πριν τη νομοθέτηση της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, για την περίοδο από 2016-2019.

Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, συνολικά την περίοδο 2009-2014, οι εισπραχθείσες εισφορές υπέρ του ασφαλιστικού συστήματος για τους προαναφερθέντες φορείς κοινωνικής ασφάλισης μειώθηκαν κατά 23%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε απώλειες άνω των 2,6 δισ. ευρώ. Η μείωση αυτή θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη, αν συνεκτιμηθεί το γεγονός ότι από το 2011 θεσμοθετήθηκε η μεταφορά εισπραττόμενων εισφορών από άλλους φορείς, υπέρ του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ της τάξης του 0,3%, ετησίως.

Συμπερασματικά, σε απόλυτα μεγέθη, οι εισφορές που συλλέγονται υπέρ κύριας ασφάλισης, από το 2009 έως και το 2019, ακολουθούν πτωτική πορεία, ενώ ως % του ΑΕΠ, κυμαίνονται από το 4,86% (το έτος 2009) στο 4,94% (το έτος 2019).

Στοιχεία για τα αποθεματικά των Ταμείων

Στο Διάγραμμα 4 (σ.σ. στο κείμενο που επισυνάπτεται) παρουσιάζεται η εξέλιξη των προσόδων από το 1980 έως το 2009, ως μερίδιο του συνόλου των εσόδων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης, αρμοδιότητας υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, (στοιχεία έτους 2009).

Όπως προκύπτει από τα αντίστοιχα στοιχεία, το κύριο μέρος των εσόδων των ΦΚΑ προέρχεται από τις ασφαλιστικές εισφορές, ενώ τα έσοδα από τις προσόδους ακίνητης περιουσίας αποτελεί μικρό μέρος των εσόδων. Το 1995, οι πρόσοδοι ακίνητης περιουσίας αντιστοιχούν στο 9,5% των συνολικών εσόδων, το οποίο μερίδιο μειώνεται στο 3,5%, τη δεκαετία του 1980. Τα στοιχεία αυτά φανερώνουν ότι, ακόμη και αν βελτιωθούν οι κανόνες διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας των ΦΚΑ κατά μικρό μόνο μερίδιο, μπορούν να συνεισφέρουν στην αντιμετώπιση των ελλειμμάτων των φορέων.

Εξέλιξη συνταξιοδοτικής δαπάνης (κύριων και επικουρικών συντάξεων)

Στη μελέτη παρουσιάζεται η εξέλιξη της συνταξιοδοτικής δαπάνης κύριων και επικουρικών συντάξεων, για την περίοδο 2009-2015 και οι αντίστοιχες προβολές του βασικού σεναρίου για την περίοδο 2016-2019 (δεν συμπεριλαμβάνεται η δαπάνη για τις παροχές του ΕΚΑΣ).

Σύμφωνα με τα στοιχεία εξέλιξης της συνταξιοδοτικής δαπάνης, διαπιστώνεται σημαντική μείωση σε απόλυτα μεγέθη, τα έτη 2010 και 2013, λόγω της εφαρμογής των διαδοχικών νόμων περιορισμού της (Ν. 4024/11, Ν.4051/12, Ν.4093/2012), ενώ ως % του ΑΕΠ παρατηρείται αύξηση, η οποία οφείλεται στη σημαντική μείωση του ΑΕΠ, την ίδια περίοδο.

Οι προβολές του βασικού σεναρίου έως το 2019, πριν δηλαδή τη σύνταξη του σχεδίου νόμου για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση, παρουσιάζουν τη σταδιακή αύξηση της συνταξιοδοτικής δαπάνης σε απόλυτα μεγέθη (32,06 δισ., το 2019) για τους λόγους που προαναφέρθηκαν (αύξηση του αριθμού των συνταξιούχων, αύξηση της μέσης σύνταξης των νέων συνταξιούχων). Στο βασικό αυτό σενάριο, το ύψος της συνταξιοδοτικής δαπάνης, το έτος 2019, αντιστοιχεί στο 16,3% του ΑΕΠ.

Επισημαίνεται ότι στις προβολές αυτές έχει συμπεριληφθεί η δημοσιονομική επίπτωση των νόμων 4051/2012 και 4093/2012, η οποία αντιστοιχεί σε εξοικονόμηση της τάξης του 2% του ΑΕΠ. Αν εξαιρεθεί η δημοσιονομική επίπτωση των προαναφερθέντων νόμων, η συνταξιοδοτική δαπάνη, το έτος 2019, θα φθάσει το 18,5% του ΑΕΠ, (ποσοστό εξαιρετικά υψηλό σε σχέση με τους αντίστοιχους μέσους ευρωπαϊκούς δείκτες).

Εξέλιξη συνταξιοδοτικής δαπάνης 2009-2019

Η αύξηση της δαπάνης για συντάξεις, την περίοδο 1980-2009, ήταν πολύ μεγαλύτερη από την αντίστοιχη αύξηση του ΑΕΠ. Αυτό ερμηνεύεται τόσο από την αύξηση του αριθμού των συνταξιούχων (δημογραφικοί λόγοι, μικρότερη ηλικία συνταξιοδότησης, ασφάλιση αγροτισσών, δικαίωμα σύνταξης χηρείας και σε άνδρες), όσο και από το γεγονός ότι η μέση σύνταξη των νέων συνταξιούχων ήταν υψηλότερη από αυτή των υφιστάμενων. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ο αριθμός των συνταξιούχων μέσα σε 30 χρόνια σχεδόν διπλασιάστηκε και, συγκεκριμένα, από 1,1 εκατ. που ήταν το 1980 ανήλθε σε 2,3 εκατ. το 2009, ενώ το 2015 ο αριθμός των συνταξιούχων ανέρχεται στα 2,65 εκατ.

Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ)

Ο Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης αποτελεί αναντίρρητα μία από τις θεμελιώδεις αρχές της προτεινόμενης ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, καθώς αποτελεί αναγκαίο προαπαιτούμενο της θέσπισης ενιαίων κανόνων ασφάλισης για όλους τους ασφαλισμένους. Είναι γνωστό ότι ο διοικητικός και νομοθετικός κατακερματισμός των φορέων κοινωνικής ασφάλισης, οι οποίοι, ακόμα και στις περιπτώσεις που συγχωνεύθηκαν, εξακολουθούσαν να διατηρούν τις καταστατικές τους διατάξεις, χωρίς ουδέποτε να έχει επιτευχθεί ουσιαστική και πλήρης ενοποίησή τους, αλλοίωνε τα χαρακτηριστικά της κοινωνικής ασφάλισης και ήταν η αιτία πληθώρας ανισοτήτων μεταξύ των ασφαλισμένων.

Επομένως, η δημιουργία του ΕΦΚΑ δεν στοχεύει απλώς στη διοικητική ενοποίηση των υφιστάμενων φορέων κοινωνικής ασφάλισης, αλλά πρωτίστως στην καθολική ενοποίηση των κανόνων που διέπουν τη λειτουργία τους και στην πλήρη εξασφάλιση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων των ασφαλισμένων, υπό όρους ισότητας και αποτελεσματικότητας. Με τον τρόπο αυτό, στο πλαίσιο του νέου φορέα, καθίσταται δυνατή η αποτελεσματική αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού των εντασσόμενων φορέων προς το σκοπό παροχής υπηρεσιών υψηλής ποιότητας σε όλους τους ασφαλισμένους της χώρας. Παράλληλα, μέσω των οικονομιών κλίμακας, επιτυγχάνεται η μείωση των διοικητικών δαπανών των εντασσόμενων φορέων, αλλά και η αποδοτικότερη διαχείριση της περιουσίας τους, προς όφελος του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης εν γένει. Περαιτέρω, τίθενται τα θεμέλια για την εφαρμογή ενιαίων και σύγχρονων κανόνων διοικητικής και οικονομικής οργάνωσης, αφού το οργανόγραμμα του ΕΦΚΑ δημιουργείται εξαρχής με βάση τις ανάγκες αυτού και με άξονα την αποτελεσματικότερη λειτουργία του, κατόπιν διερεύνησης των επιμέρους ζητημάτων που τέθηκαν για κάθε φορέα.

Προστασία καταβαλλομένων συντάξεων

Ο νομοθέτης προσδιορίζει τη νέα αρχιτεκτονική του συστήματος, ενώ, παράλληλα, ρητά προστατεύει της ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις. Ειδικότερα, η επέμβαση στις υφιστάμενες έννομες σχέσεις αποτελεί θεσμό διαχρονικού δικαίου. Σε αυτό το πλαίσιο, ο νομοθέτης επιλέγει να εισάγει μία ευνοϊκή μεταχείριση για τους ήδη συνταξιούχους, προβάλλοντας ρητά ότι, μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, οι συντάξεις θα συνεχίσουν να καταβάλλονται στο ύψος που είχαν με βάση τους κανόνες που ίσχυαν σε έκαστο φορέα κοινωνικής ασφάλισης, κατά την 31.12.2014, σύμφωνα με τις τότε ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις.

Ανώτατο όριο καταβολής της σύνταξης

Το κατατεθέν σχέδιο νόμου περιλαμβάνει ειδικότερη ρύθμιση, η οποία θέτει ανώτατα όρια στο ποσό καταβολής μίας ή περισσοτέρων συντάξεων. Κατ' αρχήν, το ύψος των συνταξιοδοτικών παροχών δεν αποτελεί σταθερό ποσό, αλλά δύναται να μεταβάλλεται είτε επί τα βελτίω είτε επί τα χείρω, ανάλογα με τις εκάστοτε οικονομικές συνθήκες και, σύμφωνα πάντοτε με αντικειμενικά κριτήρια, τα οποία εξειδικεύει ο νομοθέτης, εντός των ορίων της ευρείας εξουσίας που αυτός διαθέτει. Εξάλλου, σύμφωνα με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, «ο κοινός νομοθέτης και η κατ' εξουσιοδότηση αυτού κανονιστικώς δρώσα διοίκηση δεν εμποδίζονται να μεταβάλλουν το σύστημα συνταξιοδοτήσεως κατηγοριών ασφαλισμένων, ιδίως δε το ύψος των ασφαλιστικών παροχών και με μείωση αυτών για τον εφεξής χρόνο- μείωση που μπορεί να πραγματοποιηθεί και κατά προοδευτική κλίμακα σε βάρος των υψηλότερων παροχών ή με τη θέσπιση ανώτατου ορίου των παροχών που ήδη χορηγούνται, κατά τρόπον ώστε να προκύπτει μεγαλύτερη, σε αναλογία με τη σύνταξη που θα χορηγηθεί, οικονομική επιβάρυνση εκείνων από τους ασφαλισμένους οι οποίοι έχουν καταβάλει περισσότερες εισφορές».

Ταυτόχρονα, στο επίπεδο προστασίας της ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, δεν κατοχυρώνεται, με βάση τη νομολογία του ΕΔΔΑ, δικαίωμα σε μισθό ή σύνταξη ορισμένου ύψους, με συνέπεια να μην αποκλείεται, κατ' αρχήν, διαφοροποίηση του ύψους συνταξιοδοτικής παροχής, αναλόγως με τις εκάστοτε επικρατούσες συνθήκες.

Εκ των ανωτέρω, συνάγεται ότι δεν αντίκειται στην ευρωπαϊκή, αλλά ούτε και στην εθνική νομοθεσία, η θέση ανώτατου ορίου στην καταβολή συνταξιοδοτικών παροχών, δεδομένου ότι αφενός το μέτρο αυτό έχει περιορισμένη τριετή εφαρμογή και αφετέρου, διότι με το παρόν μέτρο εξασφαλίζεται η δίκαιη ισορροπία ανάμεσα στον περιορισμό δικαιωμάτων των συνταξιούχων και την εξυπηρέτηση δημοσίου σκοπού».

Η αναλογιστική μελέτη για σύστημα κοινωνικής ασφάλισης σε pdf:

2019 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)