to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

12:40 | 14.01.2021

Πολιτική

Γ. Κατρούγκαλος: Δεν απάντησε ο κ. Βαρβιτσιώτης στα ερωτήματα που τέθηκαν

«Ο ΑΝΥΠΕΞ δεν απάντησε στα ερωτήματα που του απεύθυνε ο Τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ για το διάβημα στην Τουρκική πλευρά για το επεισόδιο με την ακταιωρό και για την υποτιθέμενη συνάντηση του κ. Δένδια με τον κ. Τσαβούσογλου στα Τίρανα».


Σημεία ομιλίας του Τομεάρχη Εξωτερικών της Κ.Ο του ΣΥΡΙΖΑ–Προοδευτική Συμμαχία, Γιώργου Κατρούγκαλου, κατά τη συζήτηση του σ/ν του Υπ. Εξωτερικών στη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων

Αναφέρθηκε προηγουμένως ο εισηγητής της ΝΔ σε μια νομοτεχνική βελτίωση που δεν την έχουμε υπόψη μας, γιατί δεν κατατέθηκε ακόμη. Θετικό είναι βέβαια να υπάρχουν νομοτεχνικές βελτιώσεις. Ο κ. Δένδιας αναφέρθηκε στην ομιλία του και σε άλλη μία που αφορά τη δυνατότητα να τροποποιείται το Προεδρικό Διάταγμα και με νόμο σε ό,τι αφορά το κλείσιμο των ευθειών γραμμών κόλπου. Περιμένουμε όμως -και παρακαλώ κ. υπουργέ να μεταφέρετε στον κ. Δένδια-και την αντίστοιχη μεταφορά της παρατήρησής μας για την ανάγκη να γίνουν και άλλες βελτιώσεις, τις οποίες επίσης προφορικά έχει δεχθεί ο κ. Υπουργός.

Είναι οπωσδήποτε θετικό αυτό που επεσήμανε ο εισηγητής της ΝΔ ότι υπήρξε μια γενική συναίνεση, όπως πρέπει να υπάρχει στα εθνικά θέματα, γύρω από την ανάγκη να εφαρμοστεί η τμηματική επέκταση των χωρικών υδάτων ξεκινώντας από το Ιόνιο.

Δεν νομίζω όμως ότι είναι θετικό ότι δεν υπήρξε η αναγκαία αυτοκριτική εκ μέρους του κυβερνητικού κόμματος για την δημαγωγική της τοποθέτηση, όταν είχε ανακοινωθεί ως πρωτοβουλία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ η συγκεκριμένη πολιτική. «Μεγάλη ζημιά γιατί χωρίζει το Ιόνιο από το Αιγαίο», έλεγε τότε ο νυν υπουργός Ανάπτυξης κ. Γεωργιάδης, ενώ σωστά είπε ο κ. Δένδιας ότι μεγαλώνει η χώρα. Ο τότε τομεάρχης Εξωτερικών της ΝΔ έλεγε με πρωτοφανή επιπολαιότητα «χωρίζουν τη χώρα στη μέση». Δεν είναι κακό ένα πολιτικό κόμμα να επανέρχεται επί τω ορθώ διορθώνοντας μια λανθασμένη θέση, νομίζω όμως ότι βοηθά τη δημοκρατία, την ειλικρίνεια και την ποιότητα του πολιτικού διαλόγου να τοποθετείται επί των λαθών που είχε κάνει. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στην εξωτερική πολιτική, διότι η συγκεκριμένη παλινωδία δεν είναι μεμονωμένο στίγμα στον τρόπο με τον οποίο διεξάγει τη πολιτική της η ΝΔ στον τομέα της εθνικής πολιτικής. Η πολεμική της περιόδου των Πρεσπών και η προσπάθεια να αξιοποιηθεί μικροκομματικά ένα θέμα της εξωτερικής πολιτικής είναι στην ίδια κατεύθυνση.

Επειδή βρισκόμαστε μπροστά σε ένα νέο κεφάλαιο των ελληνοτουρκικών σχέσεων θα ήθελα να παρακαλέσω τον παρόντα υπουργό να μας δώσει ορισμένες διευκρινήσεις για την εξέλιξη των διερευνητικών επαφών και του πολιτικού περιβάλλοντος στο οποίο εκτυλίσσονται.

Εμείς είμαστε υπέρ του διαλόγου ως μοναδικό τρόπο λύσης της μιας και μοναδικής διαφοράς που έχουμε για την οριοθέτηση των οικονομικών θαλάσσιων ζωνών που μπορεί να φτάσει στη Χάγη. Προϋπόθεση για τη ποιότητα αυτού του διαλόγου όμως είναι αφενός να έχει ως βάση αποκλειστικά το διεθνές δίκαιο και όχι τη προβολή ισχύος που επιχειρεί η Τουρκία και αφετέρου η ατζέντα να καθοριστεί, όπως ήταν πάντοτε καθορισμένη, όχι επί θεμάτων κυριαρχίας, όπως επιχειρεί πάντα να τα διευρύνει η τουρκική πλευρά. Και η βούλησή μας να προσέλθουμε στο διάλογο πρέπει να συνοδεύεται από την αποφασιστική μας στάση να αποκρούουμε κάθε προσπάθεια προς το αντίθετο της γνωστής πολιτικής ισχύος της Άγκυρας.

Να πληροφορήσει την εθνική αντιπροσωπεία ο κ. υπουργός αν πραγματοποιήθηκε διάβημα-το θεωρώ αυτονόητο, αλλά δεν έχουμε ακόμα ανακοίνωση από το Υπ. Εξωτερικών-για την παρενόχληση ακταιωρού του λιμενικού σώματος για την οποία θριαμβολόγησε η αρμόδια υπηρεσία της Τουρκίας, η στρατο-ακτοφυλακή, λέγοντας ότι με ελιγμούς απομάκρυναν από τα τουρκικά χωρικά ύδατα τη δική μας ακταιωρό. Θα ήθελα να πληροφορηθώ πότε έγινε το συγκεκριμένο διάβημα στη τουρκική πλευρά.

Επειδή υπάρχουν θέματα που πολλές φορές τα μαθαίνουμε από τουρκικές πηγές και δεν έχουμε αντίστοιχη ενημέρωση από το υπουργείο, θα ήθελα να γνωρίζω αν υπάρχει πράγματι όπως ανέφερε ο Τούρκος υπουργός εξωτερικών εδώ και καιρό πρόταση που μετέφερε ο πρωθυπουργός Ράμα να γίνει συνάντηση των δύο υπουργών εξωτερικών στα Τίρανα και πώς τοποθετείται σχετικά το ελληνικό Υπ. Εξωτερικών.

Οι παρατηρήσεις επί των άρθρων έγκεινται κυρίως στο άρθρο 2. Ο υπουργός δέχθηκε καταρχήν και προφανώς αναμένοντας και τις τοποθετήσεις των υπηρεσιακών παραγόντων να προστεθεί στο άρθρο 2 το ότι η συγκεκριμένη οριοθέτηση της αιγιαλίτιδας θα πάρει υπόψη και τον κανόνα του διεθνούς δικαίου για τη μέση γραμμή, εκεί που λόγω του στενού εύρους της θαλάσσιας περιοχής δεν μπορεί να εκτείνεται μέχρι τα 12 μίλια η αιγιαλίτιδα.

Οι βασικές παρατηρήσεις που είχα κάνει ήταν στο άρθρο 4, για το οποίο είχα δηλώσει ότι αν δεν τροποποιηθεί, δεν μπορεί να ψηφιστεί από εμάς και αυτό χωρίς να θέτουμε αυτή τη στιγμή σε αμφισβήτηση τον συμβιβασμό που έγινε με την ιταλική πλευρά να παραχωρηθούν σε αυτή δικαιώματα αλιείας χωρίς το κανόνα αμοιβαιότητας. Είχαμε ασκήσει κριτική σε αυτό τον συμβιβασμό όταν συζητήθηκε η συμφωνία για την ΑΟΖ ενόψει όμως των ειδικών συνθηκών, την ανάγκη δηλαδή να αντιμετωπιστεί το τουρκολιβυκό σύμφωνο, είχαμε υπερψηφίσει αυτή τη συμφωνία. Θεωρούμε δεδομένο αυτόν τον συμβιβασμό, μολονότι δίνει χαρακτηριστικά λεόντειας συμφωνίας ως προς το συγκεκριμένο θέμα στην Ιταλία. Σε κάθε περίπτωση όμως δεν μπορούμε να πάμε πέραν του συμβιβασμού αυτού, δεδομένων αυτών των επαχθών χαρακτηριστικών που έχει για τη δική μας πλευρά.

Είχα πει δύο πράγματα: το πρώτο ότι δεν πρέπει να γίνεται γενική και αόριστη αναφορά ότι οι υπουργικές αυτές αποφάσεις θα ισχύουν προσωρινά. Τι σημαίνει «προσωρινά»; Πρέπει να προσδιοριστεί χρονικά. Η συμφωνία των δύο πλευρών ήταν ότι από κοινού θα απευθυνθούν στην Ευρ. Επιτροπή, ώστε στη μελλοντική τροποποίηση του κανονισμού που θα γίνει το 2022 να αποτυπωθούν τα συμφωνηθέντα. Άρα, αντί να ορίζεται αορίστως να επιτραπεί σε προσωρινή βάση, θα πρέπει να επιτραπεί να τεθεί έως ότου τροποποιηθεί ο σχετικός κανονισμός της Ε.Ε.

Δεύτερο και σημαντικότερο: αποτυπώνεται στο κείμενο ότι με αποφάσεις του Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης -ακούω τώρα ότι θα υπάρχει νομοτεχνική βελτίωση και δεν έχουμε καμία αντίρρηση-θα δοθούν τα δικαιώματα αυτά σε όλους τους αλιείς όλων των χωρών της ΕΕ.

Όμως ακούσαμε από τον κ. Βορίδη, ως επίσημη κυβερνητική πολιτική και μάλιστα με ισχυρή δόση θριαμβολογίας, ότι η συμφωνία μας με τους Ιταλούς, την οποία δεν έχουμε δει αποτυπωμένη σε κανένα κείμενο, έχει συγκεκριμένους περιορισμούς ως προς τα δικαιώματα των Ιταλών αλιέων που μας δεσμεύουν. Έχει δηλώσει ο κ. Βορίδης ότι αφορούν μόνο ένα τύπο αλιεύματος, την κόκκινη γαρίδα και ότι υπάρχει συγκεκριμένος περιορισμός των πλοίων που θα ασκούν τα δικαιώματα αυτά. Αν ισχύει αυτό που είπε ο κ. Βορίδης θα πρέπει να αποτυπωθεί στο νόμο.

Περιμένω από τον Υπουργό να μας πει ποιο από τα δύο ισχύει. Έλεγε την αλήθεια ο κ. Βορίδης; Οπότε γιατί δεν αποτυπώνεται αυτό στο κείμενο; Ή δεν έλεγε την αλήθεια;

Προφανώς η πολιτική μας τοποθέτηση επί του συνόλου του νομοσχεδίου και επί των άρθρων είναι αυτή που προανέφερα, είναι δική μας πολιτική πρωτοβουλία που έσπασε χρόνια αδράνειας και στον συγκεκριμένο τομέα στο πλαίσιο της λογικής της μη λύσης, του να περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει.

Περιμένουμε με την ίδια σοβαρότητα που αντιμετωπίζουμε εμείς αυτό το εθνικό ζήτημα να τοποθετηθεί και η κυβέρνηση.

Ο κ. Κατρούγκαλος τοποθετήθηκε και σε ό,τι αφορά την επέκταση των χωρικών υδάτων με νόμο και όχι με Προεδρικό Διάταγμα, όπως είχε αναγγείλει ο προηγούμενος Υπουργός Εξωτερικών της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Κοτζιάς. Ανέφερε ότι ρητά ορίζει το άρθρο 27 παρ. 1 του Συντάγματος ότι «καμία μεταβολή στα όρια της Επικράτειας δεν μπορεί να γίνει χωρίς νόμο, που ψηφίζεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών.» Άρα, η επέκταση των χωρικών υδάτων, «μη ξηρού εδάφους» όπως χαρακτηρίζεται, συνιστά αυτονόητα «μεταβολή  των ορίων της Επικράτειας» και συνεπώς δεν μπορεί να γίνει χωρίς νόμο της Βουλής. Προεδρικά Διατάγματα, κατά το άρθρο 2 του ν. 2321/1995 μπορούν να εκδοθούν μόνο για προπαρασκευαστικές πράξεις, όπως η χάραξη ευθειών γραμμών, το κλείσιμο κόλπων, ή η οριοθέτηση οικονομικών θαλάσσιων ζωνών. Μολονότι αυτά προκύπτουν ευθέως από τη ξεκάθαρη συνταγματική ρύθμιση, είχα θέσει σχετικό ερώτημα και στο Επιστημονικό Συμβούλιο του Υπουργείου Εξωτερικών, που επιβεβαίωσε τα παραπάνω.

Σημειώνεται επίσης ότι ο ΑΝΥΠΕΞ δεν απάντησε στα ερωτήματα που του απεύθυνε ο Τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ για το διάβημα στην Τουρκική πλευρά για το επεισόδιο με την ακταιωρό και για την υποτιθέμενη συνάντηση του κ. Δένδια με τον κ. Τσαβούσογλου στα Τίρανα.

2021 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)