to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

16:38 | 14.09.2015

πηγή: efsyn

Πολιτισμός

Το φως της Κάλλας διαπερνούσε τοίχους

Ο Ρούφους Γουεϊνράιτ, ο χαρισματικός τραγουδοποιός με τη φωνή τενόρου παρουσιάζει αύριο στο Ηρώδειο ένα οπτικο-συμφωνικό κοντσέρτο με πυρήνα την όπερά του Prima Donna. Παίζει, όπως λέει, πινγκ πονγκ. Από την ποπ στην όπερα. Κυρίως όταν νιώθει ότι η πρώτη έχει παραγίνει ρηχή και πλαστική.


• Θυμάσαι πότε και πώς ξεκίνησε η σχέση σου με την όπερα;

Σε νεαρή ηλικία, μόλις 13 ετών. Θα έλεγα ότι είχε και το χαρακτηριστικό ενός οικειοθελούς, βίαιου προσηλυτισμού. Είχα βάλει το «Ρέκβιεμ» του Βέρντι και στο τέλος της ακρόασης ένιωθα να με έχει πλήρως απορροφήσει. Ημουν παιδί και μου άρεσε σαν να ήταν ζαχαρωτό. Και όλο αυτό συνέβη πολύ νωρίς.

• Ενιωσες ότι θα μπορούσες να είσαι ο συνθέτης ή ένας ήρωας του έργου;

Γνώριζα ότι δεν επρόκειτο να γίνω τραγουδιστής της όπερας. Ημουν φτιαγμένος για τον κόσμο της ποπ κουλτούρας, γιατί και οι γονείς μου ήταν αυτού του χώρου και φυσικά ένιωθα ότι ανήκω στον χώρο των νέων. Η όπερα ήταν, όμως, στις καταβολές μου και τη χρησιμοποίησα για να ξεχωρίσω από τους ομότεχνους μου, ώστε τα τραγούδια μου να μη μοιάζουν με των άλλων. Φυσικά πάντα ήθελα να γράψω όπερα. Τώρα γράφω άλλη μία.

• Νιώθεις λοιπόν ότι απομακρύνεσαι από την ποπ;

Οχι, όχι… Περισσότερο μοιάζει με ένα παιχνίδι πινγκ πονγκ. Πηγαίνω από το ένα είδος στο άλλο, από την ποπ στην όπερα -κάθε φορά που βαριέμαι με το πόσο εμπορική και ρηχή καλλιτεχνικά μπορεί να γίνει η ποπ- και από την όπερα στην ποπ -κάθε φορά που θέλω να νιώσω ξανά «πιο νέος».

Το 2009 έγραψα το Prima Donna και αμέσως μετά το Out Of the game με παραγωγό τον Μικ Ρόνσον. Εχω δημιουργήσει μια σχέση συμβιωτική και για τα δύο είδη. Η όπερα περιστρέφεται γύρω από τη σοφία, την ηλικία, τα μεγάλα σύνολα και τις ομάδες. Η ποπ είναι το άτομο, η νιότη, η στιγμή.

Το φως της Κάλλας διαπερνούσε τοίχους

• Πιστεύεις ότι μπορεί η δική σου ενασχόληση με την όπερα να φέρει νέους ακροατές από τον χώρο της ποπ; Εχει μέλλον η όπερα;

Η κρίση στην Ευρώπη έχει φέρει και μια κρίση στην όπερα, κυρίως γιατί υποστηρίχτηκε από τα κράτη και, πριν, από την αριστοκρατία. Η όπερα είναι ακριβή, χρειάζεται χρηματοδότηση. Ποτέ δεν θα είναι εφικτό να γίνει φτηνή. Αλλά αν σκεφτείς πόσο προβλέψιμη και πλαστική έχει γίνει η ποπ, θα χαιρόμουν πολύ αν οι νέοι στρέφονταν για απόλαυση και έμπνευση στην όπερα. Υπάρχουν σπάνιες αξίες που εκπροσωπεί η όπερα… Δεν υπάρχουν μικρόφωνα και το ενδιαφέρον του κοινού περιστρέφεται αποκλειστικά γύρω από το έργο και όχι από τα πρόσωπα.

• Ποια είναι η αγαπημένη σου όπερα με την Κάλλας;

Θα έλεγα ότι ο συνδυασμός Μαρία Κάλλας και «Τραβιάτα» είναι απόλυτος…. ή και η «Νόρμα» φυσικά. Η «Τραβιάτα» είναι ο πιο διάσημος ρόλος της και είναι μακράν η πιο αγαπημένη μου. Είναι παράξενο, αλλά κάθε φορά που τη βλέπω συγκινούμαι. Εχει πάντοτε μια πολύ ισχυρή επίδραση πάνω μου. Η Κάλλας έχει τη μοναδική ικανότητα να κολλάει πάνω στον χρόνο και τον ρυθμό που με μοναδική μαεστρία έχει συνδέσει ο Βέρντι.

• Δεν αισθάνεσαι την ανάγκη να διαλέξεις μια πιο σκοτεινή όπερα της Κάλλας;

Δεν υπήρχε τίποτα πάνω στην Κάλλας που να είναι σκοτεινό. Δεν ήταν αυτό για το οποίο έγινε διάσημη. Μια μεγάλη καλλιτέχνις, μια μεγάλη προσωπικότητα και μια υπέροχα όμορφη γυναίκα. Το φως της διαπερνούσε και τοίχους.

• Πόσο συχνά παρακολουθείς όπερα;

Προσπαθώ τουλάχιστον 10 - 12 φορές τον χρόνο. Ξέρεις, παλιά, το ’40 και το ’50 υπήρχαν άνθρωποι που πήγαιναν κάθε βράδυ στη Metropolitan.

• Πώς σου φαίνεται η δουλειά που έκαναν άλλοι μουσικοί πριν από εσένα στην όπερα, όπως ο Ρέι Ντέιβις των Kinks και ο Πιτ Τάουνσεντ των Who;

Σέβομαι αυτό που έκαναν, αλλά δεν ήταν όπερα. Εγώ είμαι πιο παραδοσιακός. Για παράδειγμα, με ενδιαφέρουν οι λυρικές φωνές και η ισορροπία ανάμεσα στην ορχήστρα και τον τραγουδιστή χωρίς να μεσολαβούν μικρόφωνα. Με ενδιαφέρει πώς μια φωνή ακούγεται επάνω από μια ορχήστρα 100 οργάνων. Δεν με ενδιαφέρει να συνδυάσω την όπερα με την ποπ. Μ’ αρέσει να έχω δυο ξεχωριστά δωμάτια στο σπίτι μου.

• Το δεύτερο μέρος της παράστασης Prima Donna θα περιλαμβάνει γνωστά τραγούδια σου, εκτελεσμένα με διαφορετικό τρόπο, ορχήστρα και φωνές που δεν τις έχουμε ξανακούσει σε τραγούδια σου.

Το δεύτερο μέρος κρύβει αρκετές εκπλήξεις. Εγώ με ορχήστρα να ερμηνεύω τραγούδια μου, τραγουδιστές της όπερας ερμηνεύουν μαζί μου γνωστά τραγούδια που συνδυάζουν την όπερα και την ποπ και στο τέλος μια πραγματικά σπουδαία τραγουδίστρια και ένας σπάνιος χαρακτήρας, η Νένα Βενετσάνου μαζί μου στη σκηνή.

• Τι γνωρίζεις για την Ελλάδα;

Ολοι ξέρουν πόσο δύσκολη είναι αυτή η εποχή για τους Ελληνες. Περνάτε πολύ δύσκολα. Είναι τώρα και το θέμα των προσφύγων και γίνεται ακόμα πιο δύσκολο. Νιώθω τιμή αλλά και μια ευθύνη με το γεγονός ότι θα παίξω ζωντανά σε μια χώρα που συμβαίνουν τόσα πολλά και υπάρχουν τόσα πολλά που μπορείς να συζητήσεις με τους ανθρώπους της.

• Εχεις δει πού θα εμφανιστείς;

Ναι, στην Ακρόπολη και δεν σου κρύβω ότι για μένα είναι σαν ένα όνειρο. Υπάρχουν βράδια που δεν κοιμάμαι καλά, γιατί ανυπομονώ να πραγματοποιήσω ένα όνειρο μου. Ηρθε η ώρα.

• Κάνεις μουσική εδώ και περίπου 20 χρόνια. Και όμως όλοι εδώ στην Αθήνα σε θεωρούν νέο καλλιτέχνη που κρατάει ακόμα ζωντανή τη φλόγα, ένας εραστή της μουσικής, έναν από εμάς. Ομως ποτέ δεν έκανες τη μεγάλη επιτυχία. Αισθάνεσαι ότι τη δικαιούσαι, την χρειάζεσαι;

Απ’ ό,τι ξέρω είμαι γνωστός σε ολόκληρο τον κόσμο και πιθανόν και στην Ελλάδα για την εκτέλεσή μου στο Hallelujah του Λέοναρντ Κοέν. Το τραγουδώ στα live μου συνεχώς και είναι μαγικό αλλά και παράξενο κάποιες φορές. Αν είχα πολλά τραγούδια τόσο διάσημα -χωρίς να θέλω να πω ότι δεν μου αρέσει να παίζω ξανά και ξανά το Halllelujah- θα μου τα ζητούσαν συνεχώς. Επειδή δεν έχω αυτού του είδους την επιτυχία, δεν είμαι υποχρεωμένος να τραγουδώ τα ίδια κάθε βράδυ.

Βέβαια θα ήθελα να έχω τα λεφτά που φέρνει η μεγάλη επιτυχία, τα εισιτήρια πρώτης θέσης στο αεροπλάνο και ό,τι ακολουθεί, αλλά μου αρέσει να σκέφτομαι ότι «φτηνά τη γλίτωσα» με την επιτυχία. Η ζωή γίνεται πολύ δύσκολη και μπερδεμένη όταν έχεις αυτού του είδους «ενοχλητική δημοσιότητα».

• Εχεις διασκευάσει δύο τραγούδια -Across the Universe και Hallelujah- και μοιάζουν και τα δύο να είναι αποτέλεσμα μιας έντονα πνευματικής επιθυμίας. Πώς τα επέλεξες;

Ηταν επαγγελματικές προτάσεις που μου έγιναν για τις ανάγκες ταινιών, όπως το Across the Universe για την ταινία I am Sam. Φυσικά αυτά τα τραγούδια έχουν την ιστορία τους. Τον Λέοναρντ Κοέν τον γνωρίζω πολύ καλά, είναι ο παππούς της κόρης μου [σ.σ. ο Ρούφους έχει αποκτήσει παιδί με παρένθετη μητέρα την κόρη του Κοέν, Λόρκα].

Γνωρίζω επίσης πολύ καλά τον Σον Λένον. Την περίοδο γύρω από την 11η Σεπτεμβρίου, όταν δηλαδή ηχογράφησα το Across the Universe, κάναμε πάρα πολλή παρέα και η κατάσταση στη Νέα Υόρκη ήταν παράξενη. Για μια περίοδο είχαμε δραπετεύσει από την πόλη, παρέα και με τη Γιόκο. Υπάρχει μεγάλη ιστορία πίσω από αυτά τα τραγούδια και πιστεύω ότι το κοινό το αντιλαμβάνεται.

*Διευθυντής του Pepper 96.6

info:

Prima Donna. Ηρώδειο, 15 Σεπτεμβρίου, 9.30 μ.μ. Στο πρώτο μέρος προβάλλεται η οπτικοποιημένη (βίντεο) εκδοχή της όπερας του Ρούφους Γουεϊνράιτ, για την οποία επιστράτευσε δύο σπουδαίους καλλιτέχνες, τον εικαστικό-κινηματογραφιστή Φραντσέσκο Βετζόλι και τη διάσημη φωτογράφο Σίντι Σέρμαν. Αποσπάσματα από την Prima Donna τραγουδούν οι σοπράνο Τσέλια Κοστέα και Βασιλική Καραγιάννη και ο τενόρος Αntonio Figueroa. Στο δεύτερο μέρος ο Ρούφους Γουεϊνράιτ θα ερμηνεύσει μερικά από τα πιο γνωστά τραγούδια του, μελωδίες του Μπροντγουέι και λίγη όπερα. Συμμετέχει η ΚΟΑ υπό τον Γιώργο Πέτρο. Εισιτήρια: 35, 30, 25, 15, 10, 5 ευρώ.

Γιώργος Μουχταρίδης 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)