to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

ΦΑΥ-λότητα

ΦΑΥ-λότητα … Θα μπορούσε να είναι τα 3 πρώτα γράμματα της λέξης Φαυλότητα αλλά όχι είναι τα αρχικά του (6+1) Φίλτρα Αποκλεισμού Υποψηφίων


Θα ήταν τουλάχιστον έντιμο η κ. Κεραμέως και ο κ. Μητσοτάκης να είχε υιοθετήσει αυτό το όνομα για την καλύτερη περιγραφή του συστήματος των φετινών Πανελληνίων Εξετάσεων που στερούν ευκαιρίες και διαγράφουν όνειρα έως και 25000 επιπλέον υποψηφίων σε σχέση με πέρσι. Για να το καταλάβουμε σε νούμερα: Από τις 77000 θέσεις θα καλυφθούν περίπου 52000 θέσεις. 1 στους 3 που θα πετύχαινε σε κάποιο πανεπιστημιακό τμήμα, θα μείνει έξω! Να με ποιον τρόπο:

ΦΑΥ 1:

Φέτος το σύστημα των Πανελλήνιων Εξετάσεων άλλαξε ξαφνικά στο μέσον της χρονιάς. Αυτό δεν έχει ξανασυμβεί ποτέ. Και για αυτόν τον πρωτότυπο αιφνιδιασμό, η κυβέρνηση επέλεξε την χρονιά της πανδημίας. Οι υποψήφιοι των εξετάσεων αναγκάστηκαν να παρακολουθήσουν τουλάχιστον το 1/3 της περσινής και τα 4/5 της φετινής χρονιάς εξ αποστάσεως. Αυτό δημιούργησε πολύ μεγάλες δυσκολίες στην παρακολούθηση και εμπέδωση των μαθημάτων και επιπλέον δημιούργησε τεράστιες ανισότητες. Ένα ακαδημαϊκό σπίτι σαν το δικό μου είχε διαθέσιμα 4 υπολογιστές, 1 τάμπλετ, 3 κινητά τηλέφωνα για 3 ανθρώπους σε τηλεργασία. Συμμαθητές των παιδιών μου ζητούσαν συνδρομή από το σχολείο για ένα τάμπλετ του σχολείου για 3 παιδιά! Μαθητές έμπαιναν στο μάθημα από το κινητό, γιατί ο γονιός έπρεπε να εργαστεί στο μοναδικό υπολογιστή του σπιτιού, με τεράστιες προσπάθειες για συγκέντρωση. Ψιλά γράμματα θα μου πείτε…

ΦΑΥ 2:

Το εφεύρημα της ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ) που υποχρεωτικά και αμετάκλητα αποκλείει μαθητές από τα ΑΕΙ. Πάντα θα υπάρχουν μαθητές που έχουν γράψει κάτω από το 0,8 του μέσου όρου των γραπτών. Έτσι, δομικό στοιχείο αυτού του τερατουργήματος είναι ότι ανάλογα με τα θέματα και την κατανομή των επιδόσεων των υποψηφίων μπορούν να μείνουν απ’ έξω μαθητές με βαθμολογία π.χ. 12 αν ο μέσος όρος των γραπτών είναι 15. Επομένως, το επιχείρημα του αποκλεισμού των μαθητών με λευκή κόλλα πάει περίπατο. Κάθε χρόνο υποχρεωτικά θα μένουν απ’ έξω όλοι οι υποψήφιοι με βαθμό μικρότερο από 0,8 του μέσου όρου, όσο και να είναι αυτός ο μέσος όρος.

ΦΑΥ 3:

Γλυκάθηκαν οι συνάδελφοι πανεπιστημιακοί και έβγαλαν όλα τα συντηρητικά και ελιτίστικα χαρακτηριστικά τους στην εφαρμογή αυτού του νόμου. Βρήκαν ευκαιρία να δείξουν τι καταπληκτικό τμήμα είναι αυτό που έχουν, στο οποίο δεν μπορούν να εισέρχονται μαθητές με 3. Πλήρη και αντιεπιστημονική υιοθέτηση των επιχειρημάτων της κυβέρνησης. Του υψωμένου δάκτυλου. Η υπουργός ήξερε πολύ καλά τι έκανε όταν έριξε στα τμήματά μας την «επιλογή» του ορισμού της ΕΒΕ. Κι εμείς τσιμπήσαμε! Και πριν προλάβουμε να καταλάβουμε το κακό που κάναμε, η κ. υπουργός δείχνει τα Πανεπιστήμια ως υπεύθυνα!

Μα είναι αλήθεια! Με περισπούδαστο ύφος συμφωνήσαμε στην καταδίκη της νεολαίας μας. Ως μικροί Θεοί που τόσα πια έχουμε καταφέρει, ξέρουμε καλύτερα το καλό των νέων, να μείνουν ξύλα απελέκητα, καλύτερα! Μα το εύκολο είναι να έχω τους μισούς φοιτητές για να διδάσκω, να δίνω τις μισές διπλωματικές και με φοιτητές που πάνε σφαίρα! Το ευκολότερο πράγμα στον κόσμο! Το δύσκολο είναι, κύριοι συνάδελφοι, να εμπνεύσω αγάπη για τα γράμματα, σεβασμό, φιλότιμο και να δώσω νέους ορίζοντες. Να πάρω παιδιά με κενά και να τα κάνω αστέρια. Αυτός είναι ο ρόλος μας. Ο καλός θα βρει και μόνος του το δρόμο του. Ο αδύναμος μας χρειάζεται. Κι εμείς του στερούμε τη δυνατότητα. Βάλαμε λοιπόν ΕΒΕ, ενώ θα μπορούσαμε να αρνηθούμε και μάλιστα βάλαμε και >0,8 του μέσου όρου που ήταν το κατώτερο όριο. Μαθητής που εισήχθη πέρσι με 4500 μόρια σε περιφερειακό πανεπιστήμιο (πραγματικό περιστατικό) έχει περάσει με επιτυχία ΟΛΑ τα μαθήματα χειμερινού και εαρινού εξαμήνου γιατί το είδε σαν μία μοναδική ευκαιρία στη ζωή του!

ΦΑΥ 4:

Άλλο ΕΒΕ και άλλο μόρια! Ναι ναι δεν είναι το ίδιο. Υπάρχουν μαθητές που δεν περνούν την κεντρική ΕΒΕ αλλά συγκεντρώνουν περισσότερα μόρια από μαθητές που την ξεπερνούν. Αυτή η στρέβλωση οφείλεται στους συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων. Θα μπορούσε τουλάχιστον, το εισιτήριο για τα ΑΕΙ να ανοίγει διαζευκτικά έτσι ώστε αν κάποιος υποψήφιος περνούσε το μέσο όρο έστω των μορίων να μπορούσε να εισαχθεί σε κάποιο τμήμα. Αλλά όχι, την πάτησες αγαπητέ υποψήφιε, ας έγραφες καλύτερα….

ΦΑΥ 5:

Κάποιο παιδί (πραγματικό περιστατικό) έχει 16,9 βαθμό στα μαθηματικά (εξαιρετική επίδοση για τους γνώστες) και δεν μπορεί να πετύχει στο τμήμα που θέλει. Ο συγκεκριμένος υποψήφιος έγραψε 14,7 στη Νέα Ελληνική Γλώσσα, 15 στη Χημεία, 10,6 Φυσική και 16,9 Μαθηματικά. Ο μέσος όρος του είναι 14,3. Η ΕΒΕ του τμήματος υπολογίζεται για το τμήμα Μαθηματικών Θεσσαλονίκης με συντελεστή 1,2, που δίνει ΕΒΕ 14,35. Ο υποψήφιος δεν έχει δικαίωμα να δηλώσει το τμήμα στο Μηχανογραφικό του Δελτίο και συνεπώς να εισαχθεί στο τμήμα, παρότι συγκεντρώνει 14.379 μόρια και έχει μία εξαιρετική επίδοση στα μαθηματικά! Πείτε μου τώρα ότι αυτός ο μαθητής «προστατεύεται» από το σύστημα και ότι δεν θα ήταν ικανός να ολοκληρώσει το τμήμα των μαθηματικών!

ΦΑΥ 6 +1:

Ορισμένα τμήματα απαιτούν και ειδικά μαθήματα, κάποια μάλιστα περισσότερα του ενός μαθήματα. Σε αυτά τα ειδικά μαθήματα, διαχρονικά, οι υποψήφιοι πιστοποιούν τις γνώσεις τους σε μαθήματα σχετικά με το τμήμα εισαγωγής, όπως είναι μία ξένη γλώσσα, το ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο, η μουσική, τα αθλήματα κ.α. Επειδή ακριβώς ήταν μαθήματα πιστοποίησης γνώσης/ικανοτήτων, οι υποψήφιοι είχαν την υποχρέωση να περνούν τη βάση του 10 ώστε να προσμετρηθούν τα μόρια που αντιστοιχούν στα μαθήματα αυτά. Φέτος, στη μέση της χρονιάς, πολλά τέτοια τμήματα δέχτηκαν να αλλάξουν αυτόν τον όρο προς τα πάνω και να βάλουν συντελεστή του μέσου όρου των επιδόσεων των υποψηφίων τέτοιο που αποκλείει μέχρι κα άριστους κατά τα άλλα υποψήφιους από τα τμήματά τους. Θα στερηθούν (το πασίγνωστο πλέον πραγματικό περιστατικό) παιδιά με μέσο όσο 18 την είσοδό τους στην αρχιτεκτονική του ΕΜΠ και του ΑΠΘ γιατί στο ελεύθερο σχέδιο δεν κατάφεραν να περάσουν την ΕΒΕ που διαμορφώθηκε από τους συναδέλφους μας στο ΕΜΠ στο 14,1/20! Πρέπει να είσαι o Leonardo da Vinci για να περάσεις στην αρχιτεκτονική, γιατί ούτως ή άλλως δεν διδάσκονται τα μαθήματα αυτά στο σχολείο και αυτό το ξέρουμε συνάδελφοι έτσι; Και μάλιστα στις Αρχιτεκτονικές Σχολές διπλό το ΦΑΥ. Αποκλείεσαι ακόμη και αν γράψεις μόνο σε ένα ειδικό μάθημα κάτω από την ΕΒΕ. Το δε τμήμα Αρχιτεκτονικής του ΔΠΘ στην Ξάνθη, έσπασε κάθε ρεκόρ! Όρισε ΕΒΕ γραμμικού σχεδίου μεγαλύτερη του 17/20. Μα αγαπημένο ΔΠΘ, εσείς θέλετε πρωτοετείς έτοιμους αρχιτέκτονες, δεν θέλετε απόφοιτους σχολείου!

Όλα (πλην του νεαρού Διεθνούς Πανεπιστημίου και της ΑΣΚΤ) τα (Δημόσια) Πανεπιστήμια βρίσκονταν στο κορυφαίο 10%. Κανείς μα κανείς άλλος τομέας της ελληνικής οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας δεν έχει τόσο καλές επιδόσεις. Απορώ πώς το καταφέρνει με τόσο κακούς μαθητές…

Ο στόχος είναι ο αποκλεισμός των πολιτών από την δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση, η υποβάθμιση του ρόλου του Ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου στην ελληνική κοινωνία και η σταδιακή κατάργηση του κοινωνικού κράτους. Η προσπάθεια όμως εμπέδωσης του αισθήματος της ματαίωσης στους νέους ανθρώπους είναι ΦΑΥλότητα, είναι έγκλημα, και οφείλουμε όλοι (και όχι μόνο οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι) να σταθούμε ενάντια σε αυτό.

*Επίκουρη Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

tags: άρθρα

2021 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)