to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Εθνική άμυνα και επικίνδυνοι λαϊκισμοί...

Για την κυβέρνηση της ΝΔ ακόμα και η ενίσχυση του αξιόμαχου των ΕΔ πρέπει να γίνεται αντικείμενο κομματικής και επικοινωνιακής εκμετάλλευσης.


«Όποιος διαφωνεί με την άποψη της κυβέρνησης για τα εξοπλιστικά, δεν υπηρετεί το εθνικό συμφέρον»! Αυτό μας είπε σε απλή μετάφραση ο πρωθυπουργός κ.Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Βουλής κλείνοντας τη συζήτηση στην ψήφιση του νομοσχεδίου που περιλάμβανε την αγορά εξοπλισμού αξίας 7 δισ. ευρώ. Για μια ακόμη φορά προσωπικά ο κ.Μητσοτάκης όχι μόνο προσπαθεί να διαστρεβλώσει τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ (λέγοντας πως δεν στηρίζουμε την άμυνα της χώρας και είμαστε αρνητικοί σε όλα) αλλά προχωρά και ένα βήμα παραπέρα επιστρέφοντας σε φρασεολογία που θυμίζει την εποχή μετά τον εμφύλιο… Καταλαβαίνουμε ότι τελευταία βρίσκεται σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση για μια σειρά λόγους (ακρίβεια, πανδημία, κακοκαιρία κλπ), αλλά δεν περιμέναμε να πέσει τόσο χαμηλά για να "συσπειρώσει" το ακροατήριο του...

Ας βάλουμε όμως τα πράγματα σε μία σειρά. Χρειάζονται ενίσχυση οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας; Ναι χρειάζονται.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ως κυβέρνηση και με δεδομένη την οικονομική δυσκολία των μνημονίων προχώρησε στη ενίσχυση του αξιόμαχου των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και ως αντιπολίτευση στήριξε οποιαδήποτε δαπάνη ακολουθεί έναν σχεδιασμό αλλά και τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας. Επιπροσθέτως η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είναι αυτή που σχεδίασε και ξεκίνησε διαπραγματεύσεις με την Γαλλία για τις Belharra αλλά σε άλλη βάση με ουσιαστική συμμετοχή της αμυντικής βιομηχανίας και μεταφορά τεχνογνωσίας (know-how) και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προχώρησε στο πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16.


Τι φέρνει αυτή η εξοπλιστική αγορά; Μια αγορά 3 φρεγατών και 6 επιπλέον Rafale. Ας δούμε λίγο όμως πως φτάσαμε μέχρι εδώ. Φτάσαμε σήμερα στην ενεργοποίηση μιας αγοράς που όπως γνωρίζουν οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ ενώ είχε την έγκριση του Πολεμικού Ναυτικού η κυβέρνηση της ΝΔ αρχικά είχε παγώσει την αγορά τους, έψαχνε άλλες λύσεις και επανήλθε σε αυτή μετά την συμφωνία των ΗΠΑ-Μεγάλης Βρετανίας και Αυστραλίας (AUKUS). Την ίδια στιγμή που είχε παγώσει την αγορά των γαλλικών φρεγατών η κυβέρνηση της ΝΔ προχώρησε σε αγορά 18 μαχητικών αεροσκαφών Rafale (που ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στήριξε).

Ας δούμε λίγο τη σύμβαση για τις φρεγάτες. Έχει προβλήματα; Έχει. Είναι εμπροσθοβαρής η χρέωση του ελληνικού δημοσίου και δεν υπάρχει κανένα απολύτως κατασκευαστικό έργο στα ελληνικά ναυπηγεία, ενώ είναι λίγα τα έτη που προβλέπονται για την συντήρηση τους. Είναι όμως αναγκαία προσθήκη για το πολεμικό ναυτικό και για αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ υπερψήφισε την αγορά τους.


Ας δούμε όμως και την αγορά των 6 επιπλέον αεροσκαφών. Είναι κοινό μυστικό πως το αρμόδιο επιτελείο έμαθε για την αγορά από την τηλεόραση. Ακόμα και ο πιο καλοπροαίρετος πολίτης αντιλαμβάνεται πως δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός και δεν τηρείται καμία διαδικασία από την κυβέρνηση.

Αντί λοιπόν να κάνει αντιπολίτευση η κυβέρνηση στην αξιωματική αντιπολίτευση θα πρέπει να ακολουθήσει μια διαφανή, τυπική διαδικασία με λογική σειρά. Πρώτα κρίνουν τα γενικά επιτελεία τις ανάγκες του κάθε σώματος και παρουσιάζουν ένα συνολικό σχέδιο σε βάθος 10ετίας. Στη συνέχεια, με βάση αυτό το σχέδιο, φροντίζουμε ώστε τα οπλικά συστήματα, που ήδη έχουμε και κρίνονται αναγκαία, να είναι ετοιμοπόλεμα. Τέλος, αν κρίνεται επιχειρησιακά αναγκαίο και αν το επιτρέπουν οι οικονομικές δυνατότητες της χώρας, αναβαθμίζουμε ή εκσυγχρονίζουμε ένα οπλικό σύστημα η ακόμα προχωρούμε σε αγορά νέων οπλικών συστημάτων πάντα σύμφωνα με τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας. Φυσικά όλα τα παραπάνω διαβιβάζονται και αποφασίζονται από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή και το ΚΥΣΕΑ. Έγινε κάτι από όλα αυτά για την αγορά των 6 επιπλέον Rafale;

Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως την ίδια στιγμή κανένα από τα προγράμματα που θα υλοποιηθούν δεν περιλαμβάνει συνεργασία με την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, όσο και αν προσπαθεί ο Υπουργός Άμυνας να μας πείσει για το αντίθετο. Τα ΕΑΣ, η ΕΑΒ και τα ναυπηγεία είναι εκτός συμφωνιών, γεγονός που συνιστά συνειδητή επιλογή απαξίωσης της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.

Ο κύκλος εργασιών των ΕΑΣ από 31 εκ ευρώ το 2019 μειώθηκε στα 6 εκ ευρώ το 2021, όταν μόνο η μισθοδοσία είναι 12 εκ ευρώ, ποσό που αποτελεί την χειρότερη επίδοση από το 2014. Η μόνη επιδίωξη της κυβέρνησης είναι η αξιοποίηση του ακινήτου της ΠΥΡΚΑΛ με παραχώρηση του στα ιδιωτικά συμφέροντα μέσω ΣΔΙΤ.

Για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) δεν υπήρξε καμία μέριμνα για συνεργασία με την Dassault Aviation για το πρόγραμμα αγοράς των Rafale αλλά ούτε και για την συντήρηση των πτητικών μέσων του αεροπορικού κέντρου της Καλαμάτας. Δεν έχουν προχωρήσει οι αναγκαίες προσλήψεις σε τεχνικό προσωπικό με αποτέλεσμα να χάνονται προγράμματα από την εταιρεία και να στέλνονται αεροσκάφη στο εξωτερικό για συντήρηση. Δρομολογήθηκε δραστική μείωση του μετοχικού κεφαλαίου, εξέλιξη εξαιρετικά ύποπτη και επικίνδυνη, εάν συνδυαστεί και με την στρατηγική ανατροπή που απειλεί να επιφέρει η τροπολογία που έχει κατατεθεί στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο για το Αναπτυξιακό Νόμο, με βάση την οποία κρίσιμες αλλά και μη κατονομαζόμενες αναθέσεις έργου από την ΕΑΣ σε ιδιώτες, περιέχονται στην αποκλειστική δικαιοδοσία του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Δεν μπορεί να μη γίνει αναφορά για το αεροπορικό κέντρο εκπαίδευσης στην Καλαμάτα. Το κόστος είναι υπέρογκο, πολύ περισσότερο από τον προϋπολογισμό που είχε διαμορφώσει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με εμπροσθοβαρή επίσης χρέωση για το ελληνικό δημόσιο ( φαίνεται πως η κυβέρνηση της ΝΔ δεν μπορεί να κλείσει καμία συμφέρουσα συμφωνία). Μία σύμβαση με οσμή σκανδάλου, που προχωράει χωρίς να έχει έρθει στην αρμόδια επιτροπή της βουλής. Πως να χαρακτηρίσει άραγε κανένας μια σύμβαση με ξένη εταιρεία που θα εκπαιδεύει τους Έλληνες πιλότους με εκπαιδευτές της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας ενώ θα χρησιμοποιούνται οι εγκαταστάσεις της πολεμικής αεροπορίας, και τα αεροσκάφη θα είναι με μίσθωση και όχι με αγορά;

Επαρκής άμυνα είναι μόνο τα οπλικά συστήματα; Γιατί άραγε δεν υπάρχει καμία μέριμνα για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων; Οι εικόνες με τους στρατιωτικούς να καθαρίζουν την Αττική Οδό χωρίς μάλιστα να τους έχει δοθεί ο κατάλληλος εξοπλισμός (ιματισμός και κατάλληλα υποδήματα) ήταν απαράδεκτες.

Δεν είναι χαρακτηριστικό της ανοργανωσιάς της κυβέρνησης το πρόβλημα με τους εισακτέους στη σχολή Ευελπίδων; Λόγω της εφαρμογής συντελεστή βάσης εισαγωγής στο 1,2 έμειναν 103 θέσεις σπουδαστών κενές το 2021 και θα υπάρξει έλλειψη στελεχών στον στρατό. Υπάρχει ο φόβος πως κάτι αντίστοιχο θα γίνει και φέτος.

Γιατί δεν προχωράει η Υπουργική Απόφαση και η καταβολή της αποζημίωσης για τη νυχτερινή απασχόληση των στρατιωτικών;

Γιατί δεν τηρούνται οι διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 4609/2019 που αφορά συνταξιοδοτικά δικαιώματα των στελεχών ανεξαρτήτως που έχουν υπηρετήσει, διασφαλίζοντας με τρόπο δίκαιο και καθολικό την εφαρμογή των 35 πραγματικών ετών και 5 πλασματικών;

Γιατί δεν προχωράει η δομή δυνάμεων ενώ την ίδια στιγμή στέλνουμε μοίρα Patriot στη Σαουδική Αραβία και πιθανότατα σε λίγο καιρό και στελέχη μας στο Σαχέλ;

Γιατί δεν στηρίζονται οι πολιτικοί υπάλληλοι του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και τους έχουν ξεχάσει;

Τα ερωτήματα είναι πολλά αλλά η απάντηση μία. Η κυβέρνηση της ΝΔ είναι ανίκανη να δώσει λύσεις. Για την κυβέρνηση της ΝΔ ακόμα και η ενίσχυση του αξιόμαχου των ΕΔ πρέπει να γίνεται αντικείμενο κομματικής και επικοινωνιακής εκμετάλλευσης. Εμείς στηρίξαμε, στηρίζουμε και θα στηρίζουμε το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων, ψηφίζουμε ότι θεωρούμε θετικό, όπως τις φρεγάτες και τα 18 Rafale και θα καταψηφίζουμε ότι είναι επιβλαβές, δεν ακολουθεί τις προτάσεις και τον σχεδιασμό των επιτελείων και δεν αφήνει κανένα έργο στην ελληνική αμυντική βιομηχανία.

* Ο Γιώργος Μπαλάφας είναι μέλος της Κεντρικής Επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και περιφερειακός σύμβουλος Βόρειου Τομέα Αττικής

tags: άρθρα

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)