to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Ερευνώντας την Ακροδεξιά στα κοινωνικά δίκτυα

Το Εργαστήριο Ανθρωπολογικής Έρευνας (ΕΑΕ) του τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας (Πάντειο Πανεπιστήμιο) διοργάνωσε διαδικτυακή συζήτηση με θέμα «Ακροδεξιά κοινωνικά δίκτυα: διερεύνηση του πολιτικού και πολιτισμικού ακτιβισμού»


Προσπαθώντας να χαρτογραφήσει την Ακροδεξιά στο διαδικτυακό ιστότοπο, το Εργαστήριο Ανθρωπολογικής Έρευνας (ΕΑΕ) του τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας (Πάντειο Πανεπιστήμιο) διοργάνωσε διαδικτυακή συζήτηση με θέμα «Ακροδεξιά κοινωνικά δίκτυα: διερεύνηση του πολιτικού και πολιτισμικού ακτιβισμού». Ομιλητές στην εκδήλωση ήταν ο καθηγητής Πολιτικής Κοινωνιολογίας, Αλέξανδρος Αφουξενίδης, και ο καθηγητής Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πέτρος Πετρίδης, οι οποίοι και ασχολούνται με μία εν εξελίξει έρευνα επί του θέματος.

Ο Α. Αφουξενίδης ξεκίνησε να διερευνά ακροδεξιά ιστοblogs, προσπαθώντας να βρει τη σύνδεση όσων αναπαράγονταν εκεί, με την πολιτική ακροδεξιά παρουσία. «Θέλουμε να δούμε τον συσχετισμό μεταξύ του φυσικού ακροδεξιού χώρου και του virtual, του διαδικτυακού. Πώς μετασχηματίζεται ο διαδικτυακός χώρος σε σχέση με το τι συμβαίνει στην πραγματικότητα;».

«Είχα κοιτάξει γύρω στους 100 ιστότοπους. Στις πλατφόρμες αυτές εμφανίζονται κατ’ ουσία τρία αλληλένδετα ιδεολογικά συστήματα, τα οποία καθρεφτίζουν το πώς αναπαράγονται οι πολιτισμικές ταυτότητες, τα στερεότυπα. Αυτά είναι: το έθνος, το φύλο και η σεξουαλικότητα. Την εποχή που έκανα την έρευνα (2015–2016) συνέπεσε και με άλλες εξελίξεις, όπως ήταν οι μαζικές αφίξεις προσφύγων. Αυτό πυροδότησε μια μαζική παραγωγή ποσταρισμάτων και δημοσιευμάτων στα ακροδεξιά ιστοblogs –πολλά ήταν και από το εξωτερικό– σε σχέση με την μετανάστευση, το έθνος, τη φυλή, την ιδεολογική αναπαραγωγή, τον ρόλο της γυναίκας και τη σεξουαλικότητα. Περάσανε τα χρόνια και έχει μπει η alt right (εναλλακτική Δεξιά) σε αυτά. Δεν είναι μόνο μία αναπαραγωγή φασιστικών ιδεών, αλλά μία πιο δύσκολη περίπτωση που σχετίζεται με την alt right και την αμερικάνικη κατάσταση», τόνισε ο καθηγητής θέτοντας την αρχική ερευνητική παρατήρηση.

«Η δεύτερη υπόθεση εργασίας έχει να κάνει με οτιδήποτε σχετίζεται με το αφήγημα της πολυπολιτισμικότητας. Ψάξαμε να δούμε πώς όλες αυτές οι αναρτήσεις φιλτράρουν αυτό το θέμα. Και τέλος, την αισθητική διάσταση. Υπάρχει ένα κομμάτι το οποίο αντλεί πάρα πολλά από την ποπ κουλτούρα και θέλουμε να δούμε πώς όλα αυτά χρησιμοποιούνται από τους ακροδεξιούς ιστότοπους, ακόμα και τα χρώματά τους. Η αισθητικοποίηση της βίας, περί αυτού πρόκειται», σημείωσε στην αρχική του τοποθέτηση ο Α. Αφουξενίδης.

Για τον βιντεο-ακτιβισμό ως «μία διαδεδομένη πλέον μορφή μιντιακού ακτιβισμού, όχι μόνο της εναλλακτικής Δεξιάς, αλλά και πολλών κουλτούρων του διαδικτύου γενικότερα, για παράδειγμα των gamers», έκανε λόγο ο Π. Πετρίδης. «H Άντζελα Νέγκλ ορίζει την alt right ως μία “χαλαρή διαδικτυακή συμμαχία διαφορετικών ομάδων (videogamers, φανς των ιαπωνικών anime, αντιφεμινιστές, υπερσυντηρητικοί youtubers, στη συντριπτική τους πλειοψηφία λευκοί άντρες)”. Η έμφαση από τους ίδιους δίνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στον πολιτισμό, στη σύγκρουση μεταξύ ανταγωνιστικών αξιών που αφορούν θέματα όπως η έκτρωση, η πολυπολιτισμικότητα, τα ομόφυλα ζευγάρια, αναπαραστάσεις της ποπ κουλτούρας», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Παραμένοντας στην αισθητική της εναλλακτικής Ακροδεξιάς, ο Π. Πετρίδης διαπίστωσε πως και στην Ελλάδα «απομακρυνόμαστε σε μεγάλο βαθμό από την ομοιομορφία της στρατιωτικής παραλλαγής και της μαύρης μπλούζας. Έχουμε μία ποικιλόμορφη αισθητική, παρατηρώντας τα home studio από τα οποία γίνονται οι εκπομπές. Παραπέμπουν σε αισθητική που έρχεται από τον χώρο του gaming. Χρήστες παρατηρούν άλλους χρήστες που παίζουν video games και σχολιάζουν την πολιτική επικαιρότητα. Έχουμε μια μετατόπιση σημαντική στο πολιτισμικό».

Στη συνέχεια εστίασε στη ρητορική τους και στα πολιτικά παράγωγά της. «Ο Ρίτσαρντ Σπένσερ, ηγετική φυσιογνωμία στο χώρο της αμερικανικής alt right το λέει: “χρησιμοποιούμε τα όπλα της Αριστεράς εναντίον της”. Ένα βασικό πεδίο στο οποίο επιτίθεται είναι τα mainstream media, οι πολιτιστικές βιομηχανίες, τα πανεπιστήμια, τα οποία θεωρεί ότι έχουν μετατραπεί σε προπύργια της Αριστεράς ή του φιλελευθερισμού, δύο πράγματα τα οποία δεν τα διακρίνει. Στην ελληνική περίπτωση μπορούμε να βρούμε και τον όρο “φιλεleft”. Προφανώς άρρηκτα συνδεδεμένη με τον τραμπισμό».

«Βασικές θέσεις που εκφράζονται από τα μέλη αυτής της “χαλαρής συλλογικότητας” είναι η πολεμική ρητορική απέναντι στην πολιτική ορθότητα. Η πολιτική ορθότητα γίνεται αντιληπτή [στην alt right] ως ένα σύνολο κανόνων που προέρχονται από την αριστερά και κυρίως από το χώρο του φεμινισμού», σημειώνει ο Πετρίδης και σχολίαζε και μία αντίφαση της σύγχρονης ακροδεξιάς. «Ο βασικός εχθρός της alt right είναι η παγκοσμιοποίηση. Οι εθνικιστές εναντιώνονται στους globalists. Εδώ έχουμε και μία πρώτη μεγάλη αντίφαση. Τα Μέσα τα οποία χρησιμοποιούνται είναι και αίτιο και αιτιατό της παγκοσμιοποίησης. Η alt right είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τα νέα Μέσα».

Σημαντική και η αναφορά στην προσπάθεια της alt right να προωθήσει τη «μετα-πολιτική, μια μετατόπιση της πολιτικής, όπως αυτή ασκείται στο θεσμικό επίπεδο, προς τα πολιτισμικά σύμβολα και τις ιδέες που διαχέονται στον καθημερινό κοινωνικό κόσμο. Σε διαφορετικά εθνικά κράτη μπορεί να πάρει διαφορετικές μορφές. Στην Ελλάδα αρθρώνεται αυτή η μετα-πολιτική μέσα από τον ισχυρισμό ότι πλέον έχουμε φύγει από τη διαλεκτική μεταξύ Αριστεράς και Δεξιάς –εξού και το “φιλεleft”. Αριστεροί και φιλελεύθεροι θεωρούνται το ίδιο», ανέφερε ο καθηγητής.

Αναζητήστε το πρόγραμμα και των επόμενων διαλέξεων στο site του Εργαστηρίου Ανθρωπολογικής Έρευνας ( https://eae.panteion.gr/ ).

tags: άρθρα

2021 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)