to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

20:18 | 02.04.2013

Οικονομία

Ερευνα του ΣΔΟΕ στη ΜΕΒΓΑΛ- Τι λέει το πόρισμα που έφτασε στην εισαγγελία Θεσσαλονίκης

Στο μικροσκόπιο της δικαιοσύνης βρίσκονται συμφωνίες που έκανε η γαλακτοβιομηχανία «ΜΕΒΓΑΛ» με μεγάλες αλυσίδες σούπερ - μάρκετ.


Από το ΣΔΟΕ ελέγχθηκαν συνολικά 1.053 τιμολόγια παροχής υπηρεσιών συνολικού ύψους 27 εκατ. ευρώ που εκδόθηκαν από τα σούπερ - μάρκετ και εμφανίζονται ως δαπάνες της συγκεκριμένη γαλακτοβιομηχανία τη περίοδο 2005 - 2009. Σύμφωνα με το πόρισμα που διαβιβάστηκε στην εισαγγελία τα συγκεκριμένα τιμολόγια εκδόθηκαν έπειτα από συμφωνίες για «προβολή και προώθηση προϊόντων» αλλά ουσιαστικά αποτελούσαν «παρεχόμενες εκπτώσεις» προς τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Ο εισαγγελέας πρωτοδικών Θεσσαλονίκης Λάμπρος Τσόγκας που παρέλαβε το πόρισμα διέταξε προκαταρκτική εξέταση προκειμένου να διερευνηθεί εάν τελέστηκαν φορολογικά αδικήματα, ανέθεσε τη δικογραφία σε πταισματοδίκη και τις έπόμενες ημέρες οι υπεύθυνοι της γαλακτοβιομηχανίας θα κληθούν να δώσουν εξηγήσεις.

Οι συγκεκριμένες συμφωνίες για τις οποίες εκδόθηκαν τα τιμολόγια από το ΣΔΟΕ χαρακτηρίζονται ως θολές και αόριστες. «Η ΜΕΒΓΑΛ Α.Ε έχει καταρτίσει και εφαρμόζει επιμελώς αόριστες (σ.σ.:ως προς τις υπηρεσίες που δέχεται να λάβει) ‘’συμφωνίες’’ με τα ως άνω σούπερ μάρκετ, οι οποίες δεν της επιτρέπουν να γνωρίζει για ποια συγκεκριμένα προϊόντα, σε ποιες συγκεκριμένες θέσεις, βάσει ποιού ειδικού καταλόγου και σε ποια συγκεκριμένα υποκαταστήματα έλαβε χώρα στις χρήσεις 2005-2009 η ‘’προβολή/προώθηση’’ των προϊόντων της» αναφέρεται χαρακτηριστικά στο πόρισμα και επισημαίνεται ότι τα τιμολόγια εκδόθηκαν στο πλαίσιο συμφωνημένων εκπτώσεων.

«Την "πληρώνει" ο καταναλωτής»

Σύμφωνα με το πόρισμα του ΣΔΟΕ η συγκεκριμένη πρακτική προκαλεί ζημιά στο καταναλωτικό κοινό, διασφαλίζει την πελατεία  και τις χονδρικές πωλήσεις για τη ΜΕΒΓΑΛ.  «Αφενός μεν με τα ‘’επίμαχα’’ εικονικά ΤΠΥ επιδιώκεται ο φορολογικός ισοσκελισμός στις μεταξύ των παραπάνω προσώπων συναλλαγές ενώ το καταναλωτικό κοινό θα υποστεί αθέμιτη επιβάρυνση αφού το προϊόν αυτό νομιμοποιείται να τεθεί στην κατανάλωση σε υψηλότερη πωληθείσα τιμή αντί της μικρότερης που θα μπορούσε να πωληθεί (εφόσον οι τιμές δεν χειραγωγούνταν σε υψηλότερα επίπεδα, ο ανταγωνισμός λειτουργούσε ελεύθερα και) εάν εξέλιπε ο όλος ως άνω σχεδιασμός» επισημαίνεται χαρακτηριστικά στο πόρισμα.

Σύμφωνα με το ΣΔΟΕ με τη συγκεκριμένο τρόπο συναλλαγής δεν είναι δυνατό να βρεθεί η τελική (πραγματική) τιμή πώλησης κάθε προϊόντος – εμπορεύματος. «Σαφώς παραποιεί το μικτό αποτέλεσμα και το μικτό περιθώριο κέρδους των σούπερ μάρκετ, το οποίο λόγω του υψηλού φαινομενικά κόστους απόκτησης γαλακτοκομικών προϊόντων εμφανίζεται τεχνηέντως ως ιδιαίτερα μικρό (ή τουλάχιστον μικρότερο του πραγματικού). Ο παραπάνω δείκτης έχει ιδιαίτερη σημασία, για την διαμόρφωση του ύψους των τιμών τελικού καταναλωτή αλλά και την τελική κερδοφορία των σούπερ μάρκετ» σημειώνεται στο πόρισμα.

«Η έκπτωση που δίνουμε δε φτάνει στον καταναλωτή»

Στο πλαίσιο της έρευνας του ΣΔΟΕ κλήθηκε και κατέθεσε εκπρόσωπος άλλης εταιρείας γαλοκτομικών ο οποίες περιέγραψε τι συμβαίνει με τη συγκεκριμένη πρακτική. «Η έκπτωση με την μορφή παροχής υπηρεσίας δεν περνάει στο κόστος αγοράς των προϊόντων η τιμή ξεκινά από ποιο ψηλά, το ανά μονάδα λιανικό κέρδος των σούπερ μάρκετ μεγαλώνει και η παραπάνω έκπτωση που δίνουμε δεν φτάνει στον καταναλωτή. Το ύψος των επιπλέον εκπτώσεων-παροχών επηρεάζεται από την δύναμη και την πίεση που μας ασκεί το κάθε σούπερ μάρκετ» είπε μεταξύ άλλων στην κατάθεσή του.

Οπως σημειώνεται στο πόρισμα με τη συγκεκριμένη μέθοδο τα σούπερ μάρκετ διογκώνουν το κόστος απόκτησης των εμπορευμάτων τους και τους δίνεται η δυνατότητα να αντιστέκονται στις κατά καιρούς πιέσεις των αρμοδίων υπουργείων για μείωση των τιμών και του λιανεμπορικού τους κέρδους.

«Είναι βέβαια προφανές ότι η όλη ως άνω πρακτική ,στην οποία συμμετέχει η ΜΕΒΓΑΛ Α.Ε, διευκολύνει τα σούπερ μάρκετ και εύλογα εξασφαλίζει στην ελεγχόμενη πελατεία (=επίτευξη αμφοτέρου οφέλους) διευκολύνονταν την ίδια στιγμή την επιβάρυνση της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτικού κοινού. Η ζημία του Δημοσίου από την παραπάνω πρακτική-μηχανισμό είναι η μη εμφάνιση του πραγματικού κόστους αγοράς των προϊόντων από τα σούπερ μάρκετ και τελικώς η χειραγώγηση των τιμών σε υψηλότερα επίπεδα»  επισημαίνεται μεταξύ άλλων στο πόρισμα.

Πηγή:agelioforos.gr

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)