to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

20:50 | 13.01.2013

πηγή: https://left.gr/91

Πολιτισμός

Επειδή είσαι αουτσάιντερ...

Πόσοι μπορούν να μείνουν καθηλωμένοι στη θέση τους με το άκουσμα της "Ρόζας" και να μη χορέψουν έστω μια στροφή στον ρυθμό του δικού της ζεϊμπέκικου. Ακόμα κι ο Μητροπάνος, τόσο σοβαρός και δωρικός πάνω στη σκηνή, στη "Ρόζα" τη χάριζε τη ζεϊμπεκιά του. Μια στροφή μόνο, αλλά τη χάριζε. Πόσοι απ' όσους σιγοτραγουδούν το "Ερωτικό" αφήνουν την πιρόγα της σκέψης να ταξιδέψει μέχρι τη γη των Βισιγότθων, την ώρα που ακολουθούν τον κοφτό βηματισμό του ζεϊμπέκικου ακομπανιάροντας εμφατικά τον Μητσιά στον στίχο του Αλκαίου "εδώ είναι Αττική, θεών νταμάρι, κι εγώ ένα πεδίο βολής φτηνό που ασκούνται βρίζοντας ξένοι φαντάροι".


Ο Θάνος Μικρούτσικος έχει γράψει μερικά από τα πιο όμορφα ζεϊμπέκικα. Μια ανθολογία απ' αυτά θα παρουσιάσει για πρώτη φορά συγκεντρωμένα στις δυο συναυλίες που δίνει το επόμενο Σαββατοκύριακο στο "Παλλάς"

Ο Θάνος Μικρούτσικος έχει γράψει μερικά από τα πιο όμορφα ζεϊμπέκικα στις μέρες μας. Με τον τρόπο τον δικό του αλλά και την βασική παράμετρο που πάντα έθεταν οι μεγάλοι συνθέτες του είδους για να ορίσουν το καλό λαϊκό τραγούδι, ότι δηλαδή το τραγούδι είναι καλό όταν μπορεί να χορεύεται. Έτσι βρέθηκε να μετράει στο δημιουργικό αποθεματικό του πάνω από εξήντα λαϊκά τραγούδια. Μια ανθολογία απ' αυτά θα παρουσιάσει για πρώτη φορά συγκεντρωμένα μαζί, στις δυο συναυλίες που δίνει το επόμενο Σαββατοκύριακο, 19 και 20 του μηνός, στο Παλλάς.

Είναι τραγούδια σε στίχους πολύ σπουδαίων στιχουργών, όπως ο Άλκης Αλκαίος, η Λίνα Νικολακοπούλου, ο Κώστας Τριπολίτης, ο Οδυσσέας Ιωάννου, ο Λάκης Λαζόπουλος, ο Κώστας Λαχάς αλλά και ο Μάνος Ελευθερίου και ο ποιητής Νίκος Καββαδίας, τα οποία θα ερμηνεύσουν ο Μανώλης Μητσιάς, ο Γιάννης Κότσιρας και ο Δημήτρης Μπάσης. "Θάνος Μικρούτσικος. Πάντα γελαστοί και γελασμένοι": ο τίτλος των συναυλιών παραπέμπει ευθέως στον Άλκη Αλκαίου, που έφυγε πρόωρα από κοντά μας πριν λίγο καιρό. "Τα μισά περίπου τραγούδια είναι σε στίχους δικούς του και αυτονόητα αφιερώνω στη μνήμη του αυτές τις δύο συναυλίες. Γιατί ο Αλκαίος λειτούργησε στο τραγούδι σαν το άλλο μου μισό" λέει ο συνθέτης.

H ιδιοσυγκρασία του, πολλώ δε μάλλον, η μουσική του κάθε άλλο παρά τον εντάσσουν στο σώμα του λαϊκού τραγουδιού. Στο έργο του ωστόσο καταμετρούνται πολλά τραγούδια που κάλλιστα μπορούν να χαρακτηριστούν λαϊκά, ενώ κάποια εξ' αυτών έχουν καταλάβει εμβληματική θέση και στις παρτιτούρες του συγκεκριμένου μουσικού είδους και, κυρίως, στο θυμικό των ακροατών τους.

"Σ' αυτό το σταυροδρόμι Δύσης και Ανατολής που είναι η Ελλάδα ήμουνα από την αρχή της ζωής μου προς την πλευρά της Δύσης" λέει. "Βεβαίως, από τα εφηβικά μου χρόνια είχα ιδιαιτέρως εκτιμήσει και τα τραγούδια του Τσιτσάνη όπως και τα λαϊκά τραγούδια σαν τον 'Επιτάφιο' του Μίκη Θεοδωράκη, αλλά οι σπουδές και ο μουσικός μου τρόπος ήταν εντελώς διαφορετικός. Από την άλλη μεριά, όταν μελοποιώ ένα κείμενο, είναι αυτό που μου επιβάλλει τη μουσική φόρμα. Έτσι σιγά - σιγά μέσα στο έργο μου, από την αρχή θα έλεγα, αρχίζουν και δημιουργούνται τραγούδια που θα μπορούσε κανείς να τα κατατάξει στον χώρο της έντεχνης λαϊκής μουσικής με την ευρεία έννοια. Η έκπληξή μου ήταν τεράστια όταν μελοποιώντας το 'Ερωτικό' σε στίχους Άλκη Αλκαίου διαπίστωσα την τεράστια απήχησή του, η οποία συνεχίζεται μέχρι σήμερα".

Την απάντηση πάντως του την έδωσε ο Μάνος Χατζιδάκις. "Θυμάμαι έντονα μία από τις πολλές συζητήσεις που είχα μαζί του ένα βράδυ σπίτι του, όπου του διατύπωσα την απορία μου πώς είναι δυνατόν εγώ, ένας συνθέτης που έρχομαι από αλλού, να γράφω ένα πανεθνικής εμβέλειας λαϊκό τραγούδι. Και μου απάντησε: 'Μα μόνο εσύ μπορείς να το κάνεις επειδή είσαι αουτσάιντερ. Αν ήσουνα μέσα στον χώρο του λαϊκού τραγουδιού και το ίδιο ταλέντο να είχες θα έγραφες τραγούδια που θα ήταν μιμητικά των τραγουδιών των μεγάλων λαϊκών συνθετών. Και εγώ', μου λέει ο Χατζιδάκις 'αουτσάιντερ ήμουνα όταν έγραφα το 'Γαρύφαλλο στ' αφτί', προερχόμουνα από μουσικές για μπαλέτο'.

Η άποψή του έδωσε μια απάντηση στην απορία μου, η οποία όμως εξακολούθησε να υπάρχει όταν είδα την τρέλα που έχει ο κόσμος με τη 'Ρόζα'. Εδώ θυμάμαι την κουβέντα του φίλου μου και συνεργάτη Οδυσσέα Ιωάννου ο οποίος μου είπε 'Θάνο με την 'Πιρόγα' και τη 'Ρόζα' διέλυσες το μάρκετινγκ των δισκογραφικών εταιρειών'. Του απαντώ γιατί το λες αυτό και μου λέει 'ρε συ λαϊκό τραγούδι χωρίς κουπλέ και ρεφρέν και επιπροσθέτως το ένα να μιλάει για Βισιγότθους και το άλλο να λέει πως η ανάγκη γίνεται ιστορία πως η ιστορία γίνεται σιωπή δεν νομίζω ότι έχει ξανασυμβεί, ούτε θα ξανασυμβεί'.

Τον ρωτάμε τι είναι αυτό που κάνει τη "Ρόζα" ή το "Ερωτικό" να τα χορεύουνε αντιεξουσιστές και ματατζήδες; "Με τίποτα ένα τραγούδι, όσο κι αν παθιάζει ματατζίδες και αναρχικούς, δεν μου κλωνίζει την πεποίθηση ότι ζούμε σε μια ταξική κοινωνία" απαντά. "Είναι και παραείναι ο καπιταλισμός μια βάρβαρη ταξική συνθήκη. Όμως η τέχνη μερικές φορές μπορεί να εισχωρήσει βαθιά στον ψυχισμό ενός ανθρώπου και επομένως να έχουμε τέτοια φαινόμενα".

Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει αν στο Παλλάς θα συνυπάρξουν ως θεατές "ματατζήδες και αναρχικοί", το βέβαιον είναι ότι θα ακουστούν μερικά από τα πιο όμορφα λαϊκά τραγούδια του Μικρούτσικου και μάλιστα με τον τρόπο που ο συνθέτης κατορθώνει, όταν κάθεται στο πιάνο, να παρουσιάζει απρόβλεπτα και τα πιο προβλέψιμα κομμάτια του. Επιπλέον, "λόγω αυτών των απρόβλεπτων συναυλιών, θα ακουστούν τραγούδια που δεν ακούστηκαν σχεδόν ποτέ".

Της Κρημνιώτη Π.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)