to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Ενεργειακή φτώχεια, «ουρανοκατέβατα» και οι καθυστερήσεις

Η προστασία των πολιτών απέναντι στην ενεργειακή κρίση και την ενεργειακή φτώχεια δεν είναι υπόθεση αριστεράς ή δεξιάς αλλά υπόθεση κοινής λογικής, ειδικά στη σημερινή συγκυρία.


Συγκυρία που χαρακτηρίζεται από τεράστια γεωπολιτική ρευστότητα εξαιτίας της εκτόξευσης του πληθωρισμού αλλά και των υπό εξέλιξη τεκτονικών γεωπολιτικών αλλαγών στο διεθνές στερέωμα εξαιτίας της βάρβαρης εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και των αλυσιδωτών συνεπειών που προκαλεί. Γεγονότα που επιβάλλουν στις εθνικές κυβερνήσεις όλων σχεδόν των χωρών του πλανήτη και ειδικότερα των χωρών της Γηραιάς Ηπείρου μέτρα προστασίας των κοινωνιών τους.

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι από τον περασμένο Οκτώβριο, όταν είχε αρχίσει να γιγαντώνεται η ακρίβεια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει προς τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για την αντιμετώπιση του φαινομένου, εργαλειοθήκη μέτρων όπως η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, η εισαγωγή πλαφόν στη χονδρική ή στη λιανική τιμή του ρεύματος, κάτι που έχουν ήδη εφαρμόσει αρκετές χώρες όπως, για παράδειγμα, η Γαλλία όπου η Εταιρία Ρεύματος υπέστη το πλαφόν της κυβέρνησης ύψους 5% στα κέρδη της. Πρόσφατα, τον Μάιο η Γερμανία αποφάσιζε, για να θωρακίσει τους πολίτες της, να μειώσει με νομοθετική παρέμβαση τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης κατά 30% στο ντίζελ και κατά 14 λεπτά το λίτρο στην αμόλυβδη βενζίνη. Τον δε Μάρτιο, στη Σύνοδο Κορυφής, Ισπανία και Πορτογαλία, με συνεκτικό σχέδιο που κατέθεσαν, διεκδίκησαν και απέσπασαν την αποσύνδεση των τιμών του φυσικού αερίου από την αγορά χονδρεμπορικής.

Στοιχειώδη; Ναι, για όλες τις άλλες κυβερνήσεις, όχι για την κυβέρνηση της χώρας μας που επιμένει να αγνοεί τις… υποχρεώσεις της, προφανώς επειδή τις υπογραμμίζει η Αξιωματική Αντιπολίτευση, αναδεικνύοντας τις δραματικές συνέπειες της έλλειψης των δημοσιονομικών, ρυθμιστικών και ελεγκτικών παρεμβάσεων που απαιτούνται για την αντιμετώπιση της ενεργειακής ασφάλειας και της ενεργειακής φτώχειας. Η κυβέρνηση, σε αντίθεση ακόμη και με πολιτικά ομογάλακτες κυβερνήσεις στην ΕΕ, όχι μόνο «παίζει καθυστερήσεις» αλλά είναι φανερό ότι έχει επιλέξει πλευρά, τόσο με την λειτουργία της ρήτρας αναπροσαρμογής, που φέρει την υπογραφή της όσο και με την επιδότηση της αισχροκέρδειας, μοιράζοντας παράλληλα ψίχουλα, μέσω fuel και power pass, στους πολίτες.

Η περίπτωση των λεγόμενων «ουρανοκατέβατων κερδών» είναι χαρακτηριστική για τον τρόπο που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση την ενεργειακή κρίση και εξηγεί γιατί οι πολίτες δεν μπορούν να περιμένουν τίποτε από αυτή. Σε αντίθεση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Παγκόσμια Τράπεζα, που εδώ και μήνες, έχουν καταγράψει τα ουρανοκατέβατα κέρδη πολλών δισεκατομμυρίων των εταιρειών, στην χώρα μας η κυβέρνηση, αφού μόλις τον Μάρτιο ο κ. Πρωθυπουργός αναγκάστηκε να παραδεχθεί την ύπαρξη και τη φορολόγηση των υπερκερδών, ακόμα δεν έχει ανακοινώσει πόσα είναι αυτά, πότε και αν θα επιστραφούν στους καταναλωτές. Την ίδια στιγμή ανακοίνωσε ρύθμιση για όριο κέρδους στη χονδρεμπορική, όπως είχε προτείνει και διεκδικήσει ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, χωρίς όμως να θεσπίζει όριο στους παραγωγούς ενέργειας, παραπέμποντας τον υπολογισμό σε Υπουργική Απόφαση, κάνοντας έτσι το χατίρι των εταιριών του ενεργειακού καρτέλ.

Στον αντίποδα η Αξιωματική Αντιπολίτευση, με αίσθηση ευθύνης απέναντι στους πολίτες χωρίς να λαϊκίζει, όπως έκανε η ΝΔ όταν ήταν στην Αξιωματική Αντιπολίτευση, παρεμβαίνει σε δύο επίπεδα.

Πρώτον, επαναλαμβάνει την ανάγκη, την ώρα που η βενζίνη βρίσκεται στα 2,5 ευρώ το λίτρο στην ηπειρωτική χώρα και αγγίζει τα 3 ευρώ στα νησιά, η κυβέρνηση να κάνει τα στοιχειώδη. Να αναλάβει πρωτοβουλίες υπέρ των νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρηματιών. Να μειώσει άμεσα τον ΕΦΚ στα καύσιμα και τον ΦΠΑ στα τρόφιμα – μέτρα που είναι απολύτως ρεαλιστικά στο υπάρχον δημοσιονομικό πλαίσιο, στη βάση των 37 δις που άφησε ο ΣΥΡΙΖΑ στα δημόσια ταμεία και της παράτασης της ρήτρας διαφυγής της Ε.Ε και το 2023, που αναστέλλει την υποχρέωση τήρησης των δημοσιονομικών κανόνων. 

Δεύτερον, σε στρατηγικό επίπεδο, διεκδικεί συνεκτικό σχέδιο για ομαλή ταυτόχρονη απεξάρτηση του ενεργειακού μείγματος από τον λιγνίτη και το φυσικό αέριο (και τα δύο ορυκτά καύσιμα), αποκατάσταση του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΗ, ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας με χωροταξικό σχεδιασμό (και όχι με συνθήκες ζούγκλας που ευνοεί η κυβέρνηση) και με σύγχρονα εργαλεία όπως τις ενεργειακές κοινότητες. Ένα θεσμό – κλειδί για αποκεντρωμένη παραγωγή πράσινης ενέργειας, με τη συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, των πολιτών, αντιμετωπίζοντας παράλληλα τα ολιγοπωλιακά συμφέροντα και τη διαπλοκή.

Πρόκειται για αποφάσεις και μέτρα στήριξης της κοινωνίας που όμως η κυβέρνηση δεν έχει την πολιτική βούληση να εφαρμόσει. Δεν μπορεί γιατί δεν θέλει. Δικαιολογώντας πλήρως τους πολίτες που σύντομα θα της στείλουν συστημένο τον λογαριασμό.

*Η Ρένα Δούρου είναι μέλος του Εκτελεστικού Γραφείου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Τομεάρχισσα Περιβάλλοντος Κλιματικής Κρίσης και Ενέργειας

tags: άρθρα

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)