to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

20:22 | 03.03.2017

Κοινωνία

Ένα διαφορετικό σχολείο φέρνει χαρά στα παιδιά πρόσφυγες (βίντεο)

Στις Θερμοπύλες τα παιδιά πρόσφυγες πηγαίνουν από τον Οκτώβριο του 2016 σε ένα διαφορετικό σχολείο, το σχολείο της κοινότητάς τους


Για τη δημιουργία του η Ύπατη Αρμοστεία, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προμήθευσε τους μικρούς μαθητές με τα απαραίτητα: βιβλία, τετράδια, μολύβια, τσάντες, πίνακες. Τα  μαθήματα Αραβικών, Μαθηματικών και Αγγλικών γίνονται και από δασκάλους που είναι και οι ίδιοι πρόσφυγες. Έχοντας επιστρέψει χαρούμενα στις τάξεις, μακριά από την ανασφάλεια, οι μικροί μαθητές πλέον παρακολουθούν και απογευματινές τάξεις στα δημόσια σχολεία της περιοχής τους.

Ο 32χρονος Mohammed Aluthman, δάσκαλος από τη Homs της Συρίας, έτρεξε να βοηθήσει κάποια  παιδιά κατά τη διάρκεια ενός αεροπορικού βομβαρδισμού στη γειτονιά όπου έμενε. Μια βόμβα εξερράγη κοντά του και τραυματίστηκε σοβαρά στο πόδι. Έκανε το επικίνδυνο ταξίδι από τη Συρία στην Ελλάδα με πατερίτσες.

«Λόγω του πολέμου τα περισσότερα παιδιά δεν έχουν πάει ποτέ τους σχολείο. Μεγαλώνουν και δεν ξέρουν να γράφουν ούτε το όνομά τους», λέει αναστενάζοντας ο 32χρονος Mohammed Aluthman, δάσκαλος από τη Homs της Συρίας. «Είναι θλιβερό η νέα γενιά, που είναι το μέλλον της χώρας μου, να είναι αγράμματη. Γι’ αυτό κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ για να τους προσφέρω κάποια εκπαίδευση», λέει. Ο Mohammed μένει, όπως και οι μαθητές τους, στο κέντρο φιλοξενίας στις Θερμοπύλες στην κεντρική Ελλάδα, το οποίο διαχειρίζονται οι Αρχές.
 
Τα μαθήματά του είναι διαφορετικά, όπως και η τάξη του που έχει μετατραπεί στον νέο του χώρο εργασίας. Είναι ένας χώρος μικρός, κάτω από το κλιμακοστάσιο ενός παλιού ξενοδοχείου δίπλα στις ιαματικές θερμές πηγές των Θερμοπυλών, που έχει μετατραπεί σε μια πολύ συμπαθητική και φιλική τάξη, γεμάτη με τοιχογραφίες που φιλοτέχνησε ένας Σύρος καθηγητής Καλών Τεχνών. Τα παιδιά μαζεύονται γύρω από ένα τετράγωνο τραπέζι όπου λύνουν ασκήσεις μαθηματικών και μαθαίνουν αγγλικές λέξεις όσο εκείνος απαντά πρόθυμα στις ερωτήσεις τους. Ο Mohammed τους μιλά με πάθος για την ιστορία και τα έθιμα της Συρίας. Σε μια υδρόγειο σφαίρα τους δείχνει τις χώρες που διέσχισαν και τους εξηγεί τη γεωγραφία της Ευρώπης, της ηπείρου που τους πρόσφερε ένα πιο ασφαλές μέλλον. Μαθαίνουν επίσης για τις αποστάσεις που χρειάστηκε να διανύσουν για να φτάσουν στις Θερμοπύλες, που φιλοξενεί περίπου 450 πρόσφυγες και μετανάστες σε έναν επίσημο χώρο υποδοχής.
 
«Είμαι δάσκαλος και δεν έπαψα ποτέ να διδάσκω. Μόνο λίγους μήνες σταμάτησα μετά τον τραυματισμό μου», λέει ο Mohammed με καμάρι, κοιτώντας το σακατεμένο του πόδι. Κατά τη διάρκεια ενός αεροπορικού βομβαρδισμού στη γειτονιά που έμενε, έτρεξε να βοηθήσει μερικά παιδιά. «Παιδιά τραυματισμένα στη μέση του δρόμου, αιμόφυρτα, χωρίς να ξέρεις αν ζουν ή αν πέθαναν», θυμάται. Μια βόμβα εξερράγη κοντά του και τραυματίστηκε σοβαρά στο πόδι.
 
Έμεινε τρεις μήνες κατάκοιτος, ανήμπορος να κάνει την επέμβαση που χρειαζόταν γιατί τα περισσότερα νοσοκομεία είχαν καταστραφεί. Μόλις ανέκτησε λίγο τις δυνάμεις του και μπορούσε να περπατήσει, έφυγε από τη χώρα. «Δεν υπάρχει πια ζωή στη Συρία. Σκοτώνουν παιδιά. Βομβαρδίζουν παιδιά. Πεθαίνουν της πείνας τα παιδιά. Δεν άντεξα άλλο», λέει. Ο Mohammed έκανε όλο το επικίνδυνο ταξίδι από τη Συρία στην Ελλάδα με πατερίτσες. Πλέον, κοντά ένα χρόνο μετά, μπορεί και περπατά κουτσαίνοντας. Εξακολουθεί όμως να χρειάζεται επέμβαση για να διορθωθεί η κακή συγκόλληση των οστών του, που του προκαλεί αφόρητους πόνους.
 
 
«Λόγω του πολέμου τα περισσότερα παιδιά δεν έχουν πάει ποτέ τους σχολείο. Μεγαλώνουν και δεν ξέρουν να γράφουν ούτε το όνομά τους», λέει αναστενάζοντας ο Mohammed, δάσκαλος από τη Homs της Συρίας. «Είναι θλιβερό η νέα γενιά, που είναι το μέλλον της χώρας μου, να είναι αγράμματη. Γι’ αυτό κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ για να τους προσφέρω κάποια εκπαίδευση». © UNHCR/Γιώργος Κυβερνήτης
 
Αλλά ο πόνος δεν τον αποτρέπει από το να συνεχίζει να είναι δάσκαλος. Στις Θερμοπύλες, ο Mohammed έχει εννιά διαφορετικές ομάδες παιδιών που παρακολουθούν τα μαθήματά του, πρωί και απόγευμα. Εκτός από γεωγραφία, τους κάνει και μαθηματικά που είναι η ειδικότητά του, αλλά και ιστορία, γραμματική, φυσική, αγγλικά. Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (Υ.Α.), στην προσπάθειά της να επαναφέρει μια κανονικότητα και ελπίδα στη ζωή των προσφύγων, ιδίως στα μικρά παιδιά, στηρίζει δράσεις μη τυπικής εκπαίδευσης, όπως οι τάξεις του Mohammed. Με τη χρηματοδότηση της Διεύθυνσης Ανθρωπιστικής Βοήθειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ECHO), το διαφορετικό αυτό σχολείο στις Θερμοπύλες προωθεί επίσης την ενεργή συμμετοχή των προσφύγων που έχουν κάποιο εκπαιδευτικό υπόβαθρο. Τέτοιες δράσεις βοηθούν τα παιδιά να συνδεθούν ξανά – ή και για πρώτη φορά – με την εκπαιδευτική διαδικασία και εν τέλει διευκολύνουν την ένταξή τους στο επίσημο εθνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Παράλληλα, οι ενήλικες που απασχολούνται σε αυτές τις εκπαιδευτικές δράσεις αποκτούν έναν σκοπό και βελτιώνεται σημαντικά η ψυχολογική τους κατάσταση.
 
Ο Mohammed άρχισε να ονειρεύεται ξανά. Ονειρεύεται να κάνει δική του οικογένεια. Να αποκτήσει δικά του παιδιά μια μέρα. Αλλά θέλει πρώτα να σταθεί στα πόδια του, κυριολεκτικά και μεταφορικά. «Θέλω απλά να ζήσω σε μια χώρα που σέβεται τα παιδιά και τους προσφέρει μόρφωση. Κι όπου θα μπορώ να κάνω με ασφάλεια και αξιοπρέπεια αυτό που αγαπώ: να είμαι δάσκαλος.» Κάνοντας μια παύση, συνεχίζει: «Αλλά αν αύριο σταματούσε ο πόλεμος, την ίδια στιγμή θα επέστρεφα στην πατρίδα μου. Χωρίς δεύτερη σκέψη.»
 
Στο μεταξύ, ο Mohammed έχει πλέον μετεγκατασταθεί στην Ισπανία. Το πρόγραμμα μετεγκατάστασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης στηρίζει την Ελλάδα μέσω της κατανομής αιτούντων άσυλο σε όλη την Ευρώπη. «Ευχαριστούμε θερμά τον Mohammed για την πολύτιμη συνεισφορά του στο σχολείο της προσφυγικής κοινότητας στις Θερμοπύλες», λέει η Maha Kashoor, επικεφαλής του γραφείου της Υ.Α. στην Κεντρική Ελλάδα. «Ελπίζουμε ότι θα συνεχίσει να κάνει αυτό που τόσο αγαπά: να είναι δάσκαλος», προσθέτει.
 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)