Ρεπορτάζ: Αλεξάνδρα Γκίτση - ΑΥΓΗ

Η οικονομία και δη η κατανάλωση είναι και ψυχολογία. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για την αγορά ενδυμάτων και υποδημάτων, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κ.ά., όπου η ψυχολογία του καταναλωτή, σε συνδυασμό βέβαια και με το διαθέσιμο εισόδημά του, καθορίζει και τη διάθεσή του για δαπάνες.

Στην καλή διάθεση του καταναλωτή, προκειμένου να ανοίξει το πορτοφόλι του, «ποντάρουν» οι έμποροι οι οποίοι ελπίζουν πως κατά τη διάρκεια των φετινών χειμερινών εκπτώσεων (σ.σ.: ξεκινούν αύριο Δευτέρα και ολοκληρώνονται στις 29 Φεβρουαρίου) θα καλύψουν μέρος των απωλειών της περασμένης χρονιάς.

Οι ελπίδες είναι περιορισμένες, όπως ανέφεραν στην «Αυγή» εκπρόσωποι εμπορικών φορέων. Οι ίδιοι πάντως έσπευσαν να δηλώσουν ότι το πώς θα κινηθεί η αγορά τις επόμενες εβδομάδες θα φανεί στο ταμείο στο τέλος της ημέρας. Τότε θα φανεί αν θα επαναληφθεί η εικόνα του Δεκεμβρίου, δηλαδή αν θα υπάρξει μια αγορά δύο ταχυτήτων με κερδισμένους και χαμένους. Αυτό θα εξαρτηθεί αφενός από το ύψος των εκπτώσεων με τις οποίες θα κάνουν ποδαρικό αύριο τα καταστήματα, είτε πρόκειται για μικρομεσαίες επιχειρήσεις είτε για μεγάλα εμπορικά κέντρα και αφετέρου από τη γενικότερη οικονομική συζήτηση που υπάρχει αυτή τη στιγμή για το ασφαλιστικό, το φορολογικό και το νέο αναπτυξιακό σχέδιο και φυσικά από τη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς και το πώς αυτή θα επηρεάσει την ψυχολογία των καταναλωτών.

Οι απαισιόδοξοι, ρεαλιστές κατ' άλλους, "βλέπουν" από δύσκολο έως αδύνατο οι έμποροι, από τους οποίους ένας στους δύο έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές σε Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία, να πετύχουν τους περσινούς στόχους. Σε αυτή την εκτίμηση συνηγορεί και ο πτωτικός εορταστικός Δεκέμβριος, όπου κατεγράφη μείωση της κατανάλωσης της τάξεως του 8%. Βέβαια υπάρχουν και εκείνοι, είτε πρόκειται για εμπορικά κέντρα είτε για εναλλακτικά δίκτυα, όπως π.χ. μικρά σημεία που διαφοροποιούνται έναντι του ανταγωνισμού τους όχι μόνο σε επίπεδο προϊόντος, αλλά και τιμών, που έχουν πιάσει τον παλμό της αγοράς, που εκτιμούν πως κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων θα βγουν κερδισμένοι.

Εκτός από τα φυσικά καταστήματα, υπάρχουν και τα ηλεκτρονικά, τα οποία, αν και ακόμη βρίσκονται στα σπάργανα στην Ελλάδα, έχουν καταφέρει να κερδίσουν ένα σεβαστό κομμάτι της πίτας. Οι πωλήσεις μέσω αυτού του δικτύου αναπτύσσονται με διψήφιο ποσοστό (σ.σ.: οι Έλληνες καταναλωτές δαπανούν ετησίως κοντά στα 4 δισ. Ευρώ για αγορές από e-shops) και έχουν καταφέρει να "ροκανίσουν" αναλογικά το μερίδιο και τον τζίρο των φυσικών δικτύων.

Για του λόγου το αληθές κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Ηλεκτρονικού Εμπορίου που διοργάνωσε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου GRECA, από την 1η μέχρι και την 7η Δεκεμβρίου του 2015 τα e-shops κατέγραψαν αύξηση του τζίρου κατά 49,7% σε σχέση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2014.