to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

21:58 | 11.01.2021

Πολιτισμός

Έφυγε από τη ζωή ο γλύπτης Διονύσης Γερολυμάτος

Γλυπτικές του συνθέσεις κοσμούν διάφορα μέρη της Ελλάδας και του κόσμου, με πιο χαρακτηριστική τη μνημειακή σύνθεσή του σε ηφαιστειακη πέτρα, με τίτλο «Η Πέτρα της Γνώσης» στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Tula – Tepeji στο Μεξικό


Ο Δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης και η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Κατερίνα Γεροπαναγιώτη εκφράζουν τη βαθιά του θλίψη για το θάνατο του συμπολίτη και διακεκριμένου γλύπτη, Διονύση Γερολυμάτου, ο οποίος “έφυγε” από τη ζωή σε ηλικία 83 ετών. Όπως αναφέρουν με ανακοίνωσή τους:

Ο Διονύσης Γερολυμάτος αγάπησε και δέθηκε με την πόλη της Πάτρας, αποτελώντας μια από τις πιο σημαντικές προσωπικότητές της στον χώρο του πολιτισμού και όχι μόνο. Διετέλεσε για πολλά χρόνια μέλος της Γνωμοδοτικής Επιτροπής της Δημοτικής Πινακοθήκης Πατρών. Ακούραστος, παρά τα σοβαρά προβλήματα υγείας του, ακόμη και μέχρι το τέλος της ζωής του επιχειρούσε να συμβάλλει, να βοηθήσει με την εμπειρία και τις γνώσεις του.

Ο Διονύσης, με καταγωγή από την Κεφαλονιά, γεννήθηκε στις 9 Ιανουαρίου 1938 στην Πάτρα, όπου και μεγάλωσε και πέρασε το μεγαλύτερο κομμάτι της ζωής του. Ήδη από την ηλικία των 15 ετών έλαβε τα πρώτα μαθήματα σχεδίου και εισαγωγής στην ιστορία της Τέχνης και της φιλοσοφίας από τον ζωγράφο Γεώργιο Παπαδημητρίου - Φάωνα. Το 1959 εισήχθη πρώτος στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, λαμβάνοντας σε όλα τα έτη σπουδών υποτροφίες από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ). Παρακολούθησε τα εργαστήρια γλυπτικής με καθηγητές τους Γιάννη Παππά και Θανάση Απάρτη.

Το 1962 έλαβε μέρος στην Πανελλαδική Έκθεση Νέων, όπου απέσπασε το Β’ Βραβείο Γλυπτικής (Βραβείο Bourdelle). Στο διάστημα 1966-1968 εργάστηκε ως συντηρητής στην Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, τμήμα Παλαιοχριστιανικά, με Έφορο τον Παύλο Λαζαρίδη. Στη Διάρκεια της διετίας αυτής λαμβάνει μέρος σε πολλούς διαγωνισμούς με επιτυχίες, αποσπώντας Β’ και Γ’ Βραβεία.

Το 1968, παρότι κλήθηκε από τη Χούντα να αναλάβει τη θέση του υπευθύνου Γλύπτη στο Εθνικό Νομισματοκοπείο, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το καθεστώς και την προσπάθεια να προσεταιριστεί εικαστικούς, δεν την αποδέχθηκε ποτέ.

Στα επόμενα χρόνια συμμετέχει σε διαγωνισμούς, στις Πανελλήνιες εκθέσεις του Ζαππείου, σε Biennale και σε συμπόσια, σε εκθέσεις στην Ελλάδα και σε αρκετές χώρες του κόσμου (Ιταλία, Γιουγκοσλαβία, Ουκρανία, Αίγυπτο, Γαλλία, κ.α.).

Παράλληλα με την εικαστική του παραγωγή, είχε ενεργό εμπλοκή στους αγώνες για τα δικαιώματα των εικαστικών καλλιτεχνών. Το 1978 ιδρύει μαζί με άλλους γλύπτες τον Σύλλογο Ελλήνων Γλυπτών, όπου για μια διετία εκλέγεται Πρόεδρος, ενώ στο διάστημα 1982-1985 εκλέγεται Πρόεδρος του Συλλόγου Γλυπτών, μέλος του Δ.Σ. και αντιπρόεδρος του ΕΕΤΕ, το οποίο εκπροσωπεί στη ΣΤΕΓΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ και ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ και παράλληλα μέλος του Γενικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων.

Γλυπτικές του συνθέσεις κοσμούν διάφορα μέρη της Ελλάδας (Καρδίτσα, Καλαμάτα, Αγία Παρασκευή, Κιάτο, Καβάλα, Θεσσαλονίκη, Κηφισιά, κ.α.) και του κόσμου, με πιο χαρακτηριστική τη μνημειακή σύνθεσή του σε ηφαιστειακη πέτρα, με τίτλο «Η Πέτρα της Γνώσης» στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Tula – Tepeji στο Μεξικό.

Έχει φιλοτεχνήσει πολλά μετάλλια, χρυσά, αργυρά και χάλκινα, πλακέτες αναθηματικές κι ακόμα ταφικά μνημεία σε κοιμητήρια στον Πόρο Κεφαλονιάς, στην Αγιά Λάρισας, στο Β’ κοιμητήριο Πατρών το ταφικό μνημείο του Καθηγητή Παν. Βαρώτσου. Φιλοτέχνησε τον ανδριάντα σε μάρμαρο του Αντώνη Τρίτση στο Αργοστόλι Κεφαλονιάς και τον χάλκινο ανδριάντα του Γ. Κορδούλη στο κοιμητήριο Δερβενίου Κορινθίας, καθώς και τον αδριάντα του Γεράσιμου Αρσένη (2018) στην πλατεία του Αργοστολίου. Επίσης φιλοτέχνησε  προτομές σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Παράλληλα μαζί με τα παραπάνω, καταγράφονται παρεμβάσεις του σε πολυκατοικίες του οικοδομικού ιστού στην Αθήνα, την Πάτρα, την Νεάπολη Λακωνίας και αλλού

Όντας πολυσχιδής, καταπιάστηκε όχι μόνο με τη γλυπτική, αλλά και με άλλα είδη των εικαστικών τεχνών, από τα οποία ξεχωρίζουν οι σκηνογραφικές δουλειές στην περίοδο της συνεργασίας του με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, οι εικονογραφήσεις βιβλίων, με πιο χαρακτηριστική ίσως την εικονογράφηση βιβλίου για τον Μπετόβεν –που έχει ιδιαίτερη σημασία και για τον ίδιο– η νωπογραφία (fresco), αλλά και το σημαντικό συγγραφικό - ποιητικό του έργο.

Ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Πατρέων, θέλοντας να τιμήσει την μακρόχρονη και σημαντική προσφορά του στην καλλιτεχνική ζωή της Πάτρας, αλλά και συνολικότερα, διοργάνωσε προς τιμήν του το 2019 αναδρομική έκθεση στο χώρο της Δημοτικής Πινακοθήκης, με τη συμμετοχή, μάλιστα, του ίδιου στις ξεναγήσεις και στις παράλληλες εκδηλώσεις που έλαβαν χώρα, δίνοντας την ευκαιρία σε δεκάδες Πατρινούς να έρθουν σε επαφή τόσο με το έργο, όσο και με τον ίδιο.

Θέλοντας να τιμήσει επιπλέον τον συμπολίτη μας, Διονύση Γερολυμάτο, ο Πολιτιστικός Οργανισμός αποφάσισε ήδη από το 2019 και με την ομόφωνη γνώμη της Γνωμοδοτικής Επιτροπής της Δημοτικής Πινακοθήκης, την αγορά της γλυπτικής σύνθεσης “Μάχη Κενταύρων και φοιτητών”, για να κοσμήσει κτήριο του Δήμου.

Θα τον θυμόμαστε πάντα με το χαμόγελο, τις βαθιές γνώσεις, την ανυπέρβλητη θέληση για προσφορά, μα πάνω απ’ όλα μέσα από το σημαντικό του έργο, ως μια προσωπικότητα που τίμησε με κάθε τρόπο την Πάτρα και τους Πατρινούς.

Η δήλωση της βουλευτή Αχαΐας και Τομεάρχη Πολιτισμού της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Σίας Αναγνωστοπούλου:

Ο κόσμος της τέχνης αλλά και η πόλη της Πάτρας θρηνούν σήμερα την απώλεια του Διονύση Γερολυμάτου, ενός από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες γλύπτες. Κεφαλλονίτης στην καταγωγή, γεννήθηκε στην Πάτρα το 1938 και συνέδεσε με την πόλη αυτή τη ζωή του, παίζοντας ενεργό και σημαντικό ρόλο στην πολιτιστική ζωή της μέχρι το θάνατό του.

Πρώτος στις εισαγωγικές εξετάσεις της Σχολής Καλών Τεχνών το 1959, ο Δ. Γερολυμάτος μαθήτευσε πλάι στον Γιάννη Παππά και τον Νίκο Κερλή και από πολύ νέος εκπροσώπησε την Ελλάδα σε σημαντικές διεθνείς εκθέσεις και συμπόσια γλυπτικής, ενώ έργα του κοσμούν πολλές πόλεις στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Πολυσχιδής καλλιτέχνης, πέραν της γλυπτικής, ασχολήθηκε επίσης με τη σκηνογραφία, την εικονογράφηση βιβλίων αλλά και τη συγγραφή.

Ο Διονύσης Γερολυμάτος αφήνει πίσω του ένα έργο μνημειακό, με ευρύ θεματικό πεδίο, σμιλεμένο σε σκληρά, ανθεκτικά υλικά. Με τις γλυπτικές συνθέσεις του δίνει τρισδιάστατο σώμα σε ιδέες και σκέψεις ή ακόμη και σε στίχους. Υπήρξε επίσης από πολύ νωρίς δραστήριος α στο πεδίο της διεκδίκησης των εργασιακών δικαιωμάτων των ομοτέχνων του, ίδρυσε και διατέλεσε πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Γλυπτών, ενώ υπήρξε μέλος του Γενικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων.

Απευθύνω τα θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους αυτού του πολύ σημαντικού καλλιτέχνη και συμπολίτη μου που τίμησε με το έργο και τη συνολική γενναιόδωρη προσφορά του την πόλη της Πάτρας.

2021 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)