to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Εδωσε ήδη το στίγμα του ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ

Την κατά πλειοψηφία γνωμοδότηση της Επιτροπής Αξιολόγησης των υποψηφιοτήτων αποδέχτηκε η υπουργός Πολιτισμού και μετά τη δημοσίευση και του ΦΕΚ ο σκηνοθέτης, ηθοποιός και θεατρολόγος ανέλαβε καθήκοντα ανακοινώνοντας ότι το αντιπολεμικό έργο και οι αντιπολεμικές δράσεις, σε συνδυασμό με το ουμανιστικό στοιχείο και τα κοινωνικοϋπαρξιακά ζητήματα θα είναι από τους βασικούς άξονες του ρεπερτορίου του θεάτρου.


Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης, θεατρολόγος, υποψήφιος διδάκτορας πολιτιστικής διαχείρισης στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Αστέριος Πελτέκης, είναι ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.

Ο διορισμός του δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ και ανακοινώθηκε την περασμένη Τετάρτη από το υπουργείο Πολιτισμού, που επισφράγισε έτσι την πλειοψηφική γνωμοδότηση και σχετική εισήγηση της Επιτροπής Αξιολόγησης των υποψηφιοτήτων για τη θέση.

Η ίδια η διαγωνιστική διαδικασία και η κατά πλειοψηφία επιλογή των μελών της επιτροπής (που τελούσε υπό την προεδρία του δικηγόρου Δημήτρη Γαρούφα και είχε μέλη τη σκηνοθέτρια Νικαίτη Κοντούρη, τον θεατρικό συγγραφέα Παναγιώτη Μέντη, τον διευθυντή του Μπαλέτου της ΕΛΣ, χορογράφο και σκηνοθέτη Κωνσταντίνο Ρήγο και την καθηγήτρια Θεατρικών Σπουδών στο ΑΠΘ Ελισάβετ Σακελλαρίδου) να εισηγηθούν το όνομά του στο ΥΠΠΟ είναι το ένα ατού του κ. Πελτέκη.

Το δεύτερο είναι η θεατρική καταγωγή του: ο νέος διευθυντής, γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το ΄74, είναι «παιδί» της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης του ΚΘΒΕ κι εκεί εργάστηκε πρώτα ως ηθοποιός αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του και στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου. Γνωρίζει δηλαδή την ιδιοσυστασία, την ανθρωπογεωγραφία, τις απαιτήσεις, τις δυνατότητες και τα ιδιαίτερα προβλήματα της δεύτερης μεγαλύτερης σκηνής της χώρας.

Αλλωστε και στην πρώτη δήλωση που έκανε μετά την ανακοίνωση του ονόματός του τόνισε και ο ίδιος πως το ΚΘΒΕ υπήρξε «το εφαλτήριο στη θεατρική μου διαδρομή. Είναι ο χώρος μέσα στον οποίο γαλουχήθηκα και αναπτύχθηκα έως ότου ανοίξω τα φτερά μου σε νέες περιπέτειες, για να ξαναγυρίσω με εφόδιο την εμπειρία όλων αυτών των ταξιδιών με τις καλές και τις δύσκολες στιγμές τους».

Επιπλέον ο ίδιος έχει παρακολουθήσει με υποτροφία σεμινάρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ξεχωρίζοντας αυτά με τους Peter Brook, Bruce Mayers και Sotigui Kouyate. Εχει συνεργαστεί, σε περισσότερες από πενήντα παραστάσεις, με το ΚΘΒΕ, το Εθνικό Θέατρο, τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, το Θέατρο Παλλάς, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και το ελεύθερο θέατρο είτε ως ηθοποιός υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση των Α. Βουτσινά, Ν. Μιλιβόγεβιτς, Γ. Ρήγα, Α. Rethly, Α. Σέρμπαν, Σ. Χατζάκη, Ε. Θεοδώρου, Θ. Μοσχόπουλου, Κ. Αρβανιτάκη, Σ. Λιβαθινού κ.ά. είτε ως σκηνοθέτης.

Διδάσκει υποκριτική, αυτοσχεδιασμό και στοιχεία σκηνοθεσίας σε θεατρικά εργαστήρια και δραματικές σχολές σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Λευκωσία. Είναι συνιδρυτής και σκηνοθέτης της εταιρείας τέχνης «Ανευ προηγουμένου», ιδρυτής, πρόεδρος, παραγωγός και σκηνοθέτης της εταιρείας τέχνης «Ανω Θρώσκω» στη Λευκωσία και διδάσκει εθελοντικά την ελληνική γλώσσα σε πρόσφυγες.

Συγκεντρώνει δηλαδή πολλά από τα προσόντα που θα ζητούσε κάποιος από έναν καλλιτεχνικό διευθυντή ενός τόσο σημαντικού φορέα. Εξ ου και η γνωμοδότηση της επιτροπής που, σε συνδυασμό με τις αποκαλύψεις από μέσα της Θεσσαλονίκης (και ιδιαίτερα από το parallaximag.gr) για ορισμένες παρατυπίες του τέως καλλιτεχνικού διευθυντή Νίκου Κολοβού σε βάρος των συνυποψηφίων του, «προσγείωσε» απότομα όσους εύχονταν ή και απεργάζονταν την ανανέωση της θητείας του τελευταίου και οδήγησε την υπουργό στην αποδοχή της γνωμοδότησης της επιτροπής.

Ετσι ο κ. Πελτέκης έγινε ο δεύτερος διευθυντής κρατικού πολιτιστικού φορέα που επιλέγεται μέσα από διαγωνισμό (μετά τον Γιάννη Μόσχο στο Εθνικό Θέατρο), έστω και έπειτα από ένα τετράμηνο διαβουλεύσεων, καθυστερήσεων, αλλαγών των προσώπων της επιτροπής, διαξιφισμών κ.λπ.

Το έργο του -γνωρίζοντας τις «παθογένειες» του ΚΘΒΕ- δεν θα είναι εύκολο, αλλά ο ίδιος έδωσε ήδη το στίγμα του:

  • Οταν, δηλώνοντας πως τη χαρά για τον διορισμό του αμαυρώνει και σκιάζει η συγκυρία της πολεμικής σύρραξης, διευκρίνισε πως: «Οδηγούμαι, έτσι, αναπόφευκτα στη σκέψη ότι η τέχνη οφείλει να στέκεται απέναντι σε κάθε μορφή βίας με όπλο στη φαρέτρα της τον πολιτισμό.

Σε αυτό το πλαίσιο, πήρα την απόφαση ένας από τους βασικούς άξονες του ρεπερτορίου του θεάτρου να είναι το αντιπολεμικό έργο και οι αντιπολεμικές δράσεις, που σε συνδυασμό με το ουμανιστικό στοιχείο και τα κοινωνικοϋπαρξιακά ζητήματα θα συγκροτήσουν μια πιο ολιστική προσέγγιση της θεατρικής πράξης, προκειμένου να εγείρει συζήτηση και προβληματισμό αφ' ενός, ψυχαγωγία και αποφόρτιση από τις πιέσεις της δύσκολης, σε πολλά επίπεδα, περιόδου που διανύουμε, αφ' ετέρου».

Επίσης, στους βασικούς στόχους του έθεσε την «αναγέννηση του ΚΘΒΕ και της Δραματικής Σχολής του, την εξωστρέφεια τόσο προς την υπόλοιπη Ελλάδα όσο και το εξωτερικό, με άνοιγμα και συνεργασίες στα Βαλκάνια, στην Ευρώπη και όπου αλλού θα μπορούσε να ταξιδέψει ο πολιτισμός», καθώς και «τη συγκέντρωση χορηγιών και την αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ».

  • Απευθύνοντας, χθες, Παγκόσμια Ημέρα του Θεάτρου, μήνυμα με την ευχή για ανοιχτά θέατρα, ειρήνη και πολιτισμό: «Το θέατρο αποτελεί όχημα για την ψυχική ανάταση του κόσμου, αυτές τις δύσκολες εποχές που διανύουμε. Αξίες όπως η ειρήνη, η αλληλεγγύη και η ουσιαστική αποδοχή του συνανθρώπου μας πηγάζουν μέσα από τη θεατρική πράξη».

Ο κ. Πελτέκης, που ανέλαβε καθήκοντα εκπροσωπώντας «μια ολοκληρωμένη καλλιτεχνική και διοικητική πρόταση», έχει να κάνει άμεσα αγώνα δρόμου καθώς το ρεπερτόριο της θερινής περιόδου θα έπρεπε να έχει ήδη ανακοινωθεί. Παραλαμβάνει το θέατρο σε ακόμα μία περίοδο εσωτερικής αναταραχής. Ας ελπίσουμε πως με την παρουσία του θα επικρατήσουν νηνεμία και καλή συνεργασία με όλους.

Οσο για το υπουργείο Πολιτισμού έχει να αντιμετωπίσει ακόμα ένα σοβαρό θέμα που σχετίζεται με το ΚΘΒΕ, καθώς θα κληθεί άμεσα να καταβάλει τις χαμένες διετείς απολαβές του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή του Θεάτρου Γιάννη Αναστασάκη και της αναπληρώτριας διευθύντριας Μαρίας Τσιμά. Οι δυο τους με απόφαση της υπουργού Λίνας Μενδώνη απολύθηκαν τον Οκτώβριο του 2019, δύο χρόνια προτού να λήξει η θητεία τους. Ετσι προσέφυγαν τότε στο Συμβούλιο της Επικρατείας που τελικώς απεφάνθη πρόσφατα ότι η απόλυσή τους είναι παράνομη.

Μόλις η απόφαση του ΣτΕ καθαρογραφεί και δημοσιευτεί, Αναστασάκης και Τσιμά θα μπορούν πια να διεκδικήσουν επισήμως από το ΥΠΠΟ τα χρήματα που τους οφείλονται.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)