to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

8:47 | 30.08.2013

Πολιτισμός

Δύο εβδομάδες προβολών αφιερωμένες στον Λουίς Μπουνιουέλ

Ο Κινηματογράφος Άστυ, αποτίοντας φόρο τιμής στον σπουδαίο Ισπανό σκηνοθέτη Λουίς Μπουνιουέλ, διοργανώνει από τις 29 Αυγούστου έως τις 11 Σεπτεμβρίου, ένα ιδιαίτερο αφιέρωμα στις δημιουργίες του Ισπανού σουρεαλιστή.


Του Γιώργου Ρούσσου

Δίνοντας τη δυνατότητα στο κοινό να απολαύσει δύο ταινίες με ένα εισιτήριο των 6 ευρώ, ο Κινηματογράφος Άστυ και η εταιρεία διανομής ΑΜΑ Films, θα παρουσιάσουναπό τις 29 Αυγούστου έως τις 11 Σεπτεμβρίου, εννέα από τις πλέον χαρακτηριστικές δημιουργίες του κορυφαίου Ισπανού δημιουργού.

Στο αφιέρωμα θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε δημιουργίες από τη μεξικάνικη περίοδό του σκηνοθέτη, όπως τα: «Λος Ολβιδάδος», «Ανέβασμα στον Ουρανό», καθώς και το δυσεύρετο «Ο Πυρετός Ανεβαίνει στο Ελ Πάο» με τον Ζεράρ Φιλίπ.
 


Παράλληλα θα προβληθούν τα κλασσικά και αριστουργηματικά: «Ναζαρέν», «Εξολοθρευτής Άγγελος», αλλά και η τιμώμενη με Χρυσό Φοίνικα «Βιριδιάνα».

Οι εννέα ταινίες του Αφιερώματος, συμπληρώνονται με την «Τριστάνα» που έχει ως πρωταγωνίστρια την υπέροχη Κατρίν Ντενέβ, καθώς και τα δύο γαλλόφωνα φιλμ: «Γαλαξίας» και «Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου».

Αναλυτικά το πρόγραμμα έχει διαμορφωθεί ως εξής:

29-30/08

Εξολοθρευτής Άγγελος - Ναζαρέν - Εξολοθρευτής Άγγελος

31/8-1/9

Λος Ολβιδάδος - Ανέβασμα στον Ουρανό - Λος Ολβιδάδος

2-3-4/9

Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου - Γαλαξίας - Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου

5-6/9

Ο Πυρετός Ανεβαίνει στο Ελ Πάο - Ανέβασμα στον Ουρανό - Ο Πυρετός Ανεβαίνει στο Ελ Πάο

7-8/9

Γαλαξίας - Λος Ολβιδάδος - Γαλαξίας

9-10-11/9

Βιριδιάνα - Τριστάνα - Βιριδιάνα

Ο πατέρας του σουρεαλιστικού κινηματογράφου, Luis Buñuel Portolés, γεννήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου του 1900, στην Ισπανία. Μεγάλωσε σε μια μικρή επαρχιακή κοινωνία, τόσο κλειστή, παραδοσιακή και θρησκόληπτη, που ο ίδιος την αποκαλούσε «μεσαιωνική». Μέλος πολύ ευκατάστατης οικογένειας, έλαβε από νωρίς αυστηρή καθολική μόρφωση. Σύντομα, όμως, το ελεύθερο πνεύμα του και ο επαναστατικός του χαρακτήρας τον έκαναν να αντιδράσει στον καθολικισμό - μια αντίδραση που θα συνεχιζόταν σε όλη του τη ζωή.



 

«Δόξα τω Θεώ, είμαι άθεος. - Κάθε ταινία είναι σαν μια ακούσια μίμηση ονείρων. Ο κινηματογράφος μπορεί να εφευρέθηκε για να εκφράσει τη ζωή του υποσυνείδητου, οι ρίζες του οποίου είναι βαθιά χωμένες στην ποίηση». Λουίς Μπουνιουέλ

Στο πανεπιστήμιο θα γίνει φίλος με τον ζωγράφο Salvador Dalí και τον ποιητή Federico García Lorca. Αργότερα, θα μετακομίσει στο Παρίσι, όπου θα εργαστεί στον κινηματογράφο και μάλιστα θα μαθητεύσει δίπλα στον Ζαν Επστάιν. Το 1929 ήταν χρονιά ορόσημο για τον Buñuel, καθώς, μαζί με τον Dalí, θα γυρίσουν το Un chien andalou, μια ταινία απόλυτα σοκαριστική για τα ήθη της εποχής, με την οποία γράψανε κινηματογραφική ιστορία.

Η δεύτερη ταινία του, L'Âge d'or (1930), "βεβηλώνοντας" τα ιερά και τα όσια του καθολικισμού, προκάλεσε ακόμη μεγαλύτερο σκάνδαλο. Ο δεξιός Τύπος πολέμησε την ταινία και τελικά η αστυνομία την απαγόρευσε, μια απαγόρευση που κράτησε 50 ολόκληρα χρόνια!

Το 1933, ο Buñuel επιστρέφει στην Ισπανία, μέσα σε ένα φοβερά ταραχώδες πολιτικό κλίμα, και γυρίζει τη μικρού μήκους ταινία Las Hurdes: Tierra Sin Pan (1933), ένα ντοκιμαντέρ για τις δυσχέρειες των χωρικών. Όμως, η πολιτική κατάσταση της χώρας ήταν εκρηκτική και το 1936 οδήγησε στον Ισπανικό Εμφύλιο. Με την επιβολή της δικτατορίας του Franco, που έγινε και με την ισχυρή στήριξη της εκκλησίας, πολλοί καλλιτέχνες αναγκάστηκαν να εκπατριστούν.

Ο Buñuel έφυγε στην Αμερική και, αφού εργάστηκε για ένα διάστημα στο μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, μετακόμισε στο Μεξικό. Το 1948, με την εγκληματική κατάσταση να συνεχίζεται στη χώρα του από το φασιστικό καθεστώς του Φράνκο, πήρε τη μεξικάνικη υπηκοότητα.

Στο Μεξικό πια θα βρει το έδαφος και την ελευθερία για να γυρίσει τις ταινίες του μεταξύ των οποίων είναι και το Los Olvidados (1950), με το οποίο θριάμβευσε στις Κάννες, ενώ πρόσφατα η ταινία εντάχτηκε και στη λίστα της UNESCO ως μέρος της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Όταν το 1960, για λόγους πολιτικής προπαγάνδας, ο Φράνκο κάλεσε τον Buñuel να γυρίσει στην πατρίδα του και να σκηνοθετήσει ένα φιλμ της δικής του επιλογής, ο Buñuel δέχτηκε και παρουσίασε τη Viridiana, μία ταινία που μέσα στα άλλα, παρωδεί και τον Μυστικό Δείπνο! Το αποτέλεσμα ήταν το καθεστώς να κάψει τις κόπιες, ευτυχώς όχι όμως πριν προλάβει μια από αυτές να περάσει στη Γαλλία και να βραβευτεί με τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες.



 

Στις δεκαετίες `60-`70 ο Buñuel διανύει την ωριμότερη φάση του, τη λεγόμενη «Γαλλική περίοδο», όπου με συνεργάτες τους Silberman and Carrière, θα σκηνοθετήσει στη Γαλλία τα μεγάλα κινηματογραφικά του αριστουργήματα. Ανάμεσά τους, τα Le journal d'une femme de chambre (1964), Belle de Jour (1967), Le Charme discret de la bourgeoisie (1972) και, την τελευταία του ταινία, Cet obscur objet du désir (1977). Αυτές θα είναι και οι διασημότερες ταινίες της καριέρας του και όχι άδικα.

Με τη "Διακριτική γοητεία της μπουρζουαζίας", κερδίζει το Oscar Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας ενώ με το "Φάντασμα της ελευθερίας", ο Buñuel εμπνέεται άμεσα από την ιστορία της χώρας του.

Στα τέλη του ΄70, ο Buñuel αποσύρθηκε από τη σκηνοθεσία μέχρι και το τέλος της ζωής του και μαζί με τον Carrière, έγραψε την αυτοβιογραφία του, Mon Dernier Soupir (1982). Ένα χρόνο μετά, το 1983, ο μεγάλος αιρετικός του κινηματογράφου πέθανε, αφήνοντας πίσω μία μοναδική πολιτιστική κληρονομιά.

Το αφιέρωμα διάρκειας δύο εβδομάδων στον σπουδαίο Ισπανό δημιουργό Λουίς Μπουνιουέλ θα πραγματοποιηθεί στον κινηματογράφο «Άστυ» (στον πεζόδρομο της Κοραή), προβάλλοντας από την Πέμπτη 29 Αυγούστου έως και την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου προβάλλοντας καθημερινά δύο ταινίες με ενιαίο εισιτήριο 6 ευρώ.

Πηγή: tvxs.gr

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)