to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

13:59 | 02.04.2014

Πολιτική

Δημ. Στρατούλης: Το νομοσχέδιο για τα τουριστικά πλοία ξεκληρίζει τους ναυτικούς

«Το κυβερνητικό νομοσχέδιο για τα τουριστικά πλοία ξεκληρίζει τους ναυτικούς, τους καταργεί το δικαίωμα της απεργίας και δίνει νέα προνόμια στους εφοπλιστές. Ο ΣΥΡΙΖΑ στηρίζει την απεργία των ναυτεργατών», τόνισε μιλώντας στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του κυβερνητικού σχεδίου νόμου για τα «Τουριστικά Πλοία και άλλες διατάξεις» ο Δημήτρης Στρατούλης, βουλευτή Β΄Αθήνας του ΣΥΡΙΖΑ και υπεύθυνος της ΕΕΚΕ Εργασίας,


 

«Ο Υπουργός Ναυτιλίας ψεύδεται και συκοφαντεί τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ», πρόσθεσε ο Δημ. Στρατούλης. Αναλυτικά το κείμενο της ομιλίας του:

 
 
 

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΤΡΑΤΟΥΛΗΣ: Πρώτα  θέλω από το βήμα να εκφράσω την πλήρη αλληλεγγύη και τη στήριξη του ΣΥΡΙΖΑ και της Κοινοβουλευτικής του Ομάδας στην απεργιακή κινητοποίηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας ως προς τα εξής:

Πρώτον, ενάντια σε αντεργατικές και αντιδημοκρατικές διατάξεις αυτού του νομοσχεδίου.

Δεύτερον, για να πληρωθούν συνάδελφοί τους που είναι απλήρωτοι ακόμα και δέκα μήνες και δεν υπάρχουν πρωτοβουλίες από την Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο ουσιαστικής πίεσης στους εφοπλιστές και στους πλοιοκτήτες για να δώσουν τα δεδουλευμένα στους ναυτικούς. 

Τρίτον, για τη συλλογική σύμβαση εργασίας τους που εκκρεμεί και γίνονται διαπραγματεύσεις, αλλά δεν έχει υπογραφεί για την ακτοπλοΐα και τα διεθνή πλοία. 

Τέταρτον, για όσα ψηφίστηκαν προχθές και τους αφορούν στο πολυνομοσχέδιο, με αυτές τις κατεπείγουσες διαδικασίες, που για αυτούς καταργήθηκε ουσιαστικά η κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας προς όφελος επιχειρησιακών συμβάσεων που δίνουν δυνατότητα σε εφοπλιστές, σε ναυτιλιακά γραφεία να συγκροτούν μικρά σωματεία, δήθεν επιχειρησιακά και να παρακάμπτουν την κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας τους. Έχουν την πλήρη στήριξη και αλληλεγγύη μας. 

Και καλούμε τον αρμόδιο Υπουργό, που παρευρίσκεται, να πάρει ουσιαστικές πολιτικές πρωτοβουλίες, να συναντηθεί και αύριο μαζί τους και να δώσει ουσιαστικές λύσεις στα αιτήματά τους.

Το δεύτερο που ήθελα να πω είναι το εξής: Όπως είπε και ο Εισηγητής μας -θα μιλήσω για τις διατάξεις που αφορούν δικαιώματα των  ναυτεργατών- η εκτίμηση μας είναι πως με αυτές τις διατάξεις που θα αναφέρω παρακάτω, όχι μόνο παραβιάζονται δικαιώματα των εργαζομένων στη ναυτιλία, αλλά ξεκληρίζονται χιλιάδες ναυτεργάτες από τα πλοία και από την εργασία τους και δημιουργούνται σοβαροί κίνδυνοι για την ασφάλεια αυτών των τουριστικών σκαφών. Και, δυστυχώς, αυτό συνοδεύεται με νέα προνόμια στους εφοπλιστές -φοροαπαλλαγές κλπ.- όπως είπε και ο Εισηγητής μας.

Συγκεκριμένα, κύριε Πρόεδρε και κύριε Υπουργέ: Πρώτον, το άρθρο 8, παρ’ ότι έγιναν αλλαγές, εξακολουθεί να έχει πάρα πολλά επικίνδυνα στοιχεία. Το πρώτο είναι ότι όσον αφορά τη στελέχωση των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής προβλέπεται ότι τα ιστιοφόρα και μηχανοκίνητα πλοία αναψυχής με μήκος έως είκοσι τέσσερα μέτρα να επιτρέπεται να εκναυλώνονται χωρίς να υπηρετεί σε αυτά πλοίαρχος και πλήρωμα! Αυτό σημαίνει, πρώτον, μεγάλα προβλήματα για την ασφάλειά τους και δεύτερον ότι οι θέσεις εργασίας που θα μπορούσαν να υπάρξουν για τον ναυτεργατικό κόσμο, προβλέπεται να μην υπάρχουν.

Επίσης, αυτά τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής επιτρέπεται να ναυτολογούν πλήρωμα που υποχρεωτικά ασφαλίζεται στο ΝΑΤ, χωρίς, όμως, να έχουν καμμία μα καμμία υποχρέωση να τηρούν οποιαδήποτε οργανική σύνθεση των πλοίων. Και αυτό καταλαβαίνετε τι σημαίνει για το πόσες θέσεις εργασίας των ναυτικών μπορούν να καταργηθούν. 

Το δεύτερο σε σχέση με το άρθρο 8 είναι ότι στα επαγγελματικά πλοία αναψυχής μέχρι είκοσι τέσσερα μέτρα εάν προσληφθεί κυβερνήτης, θα ασφαλίζεται όχι στο ΝΑΤ αλλά στον Οργανισμό Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών. Και για είκοσι πέντε ή τριάντα ημέρες που θα προσληφθεί, όχι μόνο δεν θα ασφαλίζεται στο ΝΑΤ με απώλεια εσόδων, αλλά ζήτημα είναι αν θα ασφαλιστεί και στον Οργανισμό των αυτοαπασχολουμένων για τόσες μέρες.

Επίσης, η οργανική σύνθεση του πληρώματος των πλοίων αναψυχής καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, με βάση, όμως, τα ειδικά χαρακτηριστικά αυτών των πλοίων. Δηλαδή, πάτε σε ειδικές συνθέσεις με μειωμένες τις προβλεπόμενες θέσεις εργασίας των ναυτικών.

Επίσης, τα πλοία αναψυχής με σημαία κράτους εκτός της ελληνικής, με χωρητικότητα κάτω των εξακοσίων πενήντα κόρων, στελεχώνονται, σύμφωνα με τις διατάξεις της ελληνικής νομοθεσίας, μόνο ως προς τον αριθμό και την ειδικότητα, αλλά υπάρχουν δύο εξαιρέσεις. Οι εξαιρέσεις είναι ότι δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις περί ελληνομάθειας και δεύτερον οι διατάξεις περί ασφάλισης των ναυτικών. Με την κατάργηση αυτού του πιστοποιητικού ελληνομάθειας, που ανέφερα πριν, καταργούνται ουσιαστικά οι Έλληνες ναυτεργάτες από τα σκάφη κάτω από τους εξακόσιους πενήντα κόρους με σημαία άλλου κράτους εκτός της ελληνικής.

Επίσης, σημαντικό είναι από άποψη αφαίρεσης εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των ναυτικών το άρθρο 11, που αναφέρει ότι για το πλήρωμα ιδιωτικών πλοίων αναψυχής αυτά απαλλάσσονται της υποχρέωσης να τηρούν οργανική σύνθεση πληρώματος.

Επίσης, έλεγε και εξακολουθεί να το λέει, παρά τη νομοτεχνική σας βελτίωση, ότι εφόσον προσλάβουν ναυτικό ασφαλισμένο στο ΝΑΤ, δεν έχουν υποχρέωση ασφάλισης στο ΝΑΤ άλλου ναυτικού, πλην του προσληφθέντος. Έχετε κάνει μια νομοτεχνική βελτίωση. Θα τη μελετήσουμε και θα τοποθετηθούμε για τη νομοτεχνική βελτίωση -για το δεύτερο σημείο, όχι για την οργανική σύνθεση- αύριο στην κατ’ άρθρον συζήτηση. 

Στο άρθρο 12 για τα λεγόμενα επαγγελματικά τουριστικά πλοία, κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται με έγκριση της αρμόδιας Διεύθυνσης στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου η παραλαβή επιβατών από διάφορα λιμάνια. Εδώ τα μετατρέπετε ουσιαστικά σε ακτοπλοϊκά. Για ειδικές συνθήκες, λέτε, αλλά γι’ αυτές τις συνθήκες τα μετατρέπετε ουσιαστικά σε ακτοπλοϊκά. 

Για όλα τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια, ολικής χωρητικότητας κάτω των 650 κόρων, με σημαία κράτους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του ΕΟΧ, τα θέματα στελέχωσης και εδώ ρυθμίζονται με διατάξεις της ελληνικής νομοθεσίας, αλλά και πάλι με εξαίρεση την ελληνομάθεια και την ασφάλιση των ναυτικών. 

Στο άρθρο 17 υπάρχει πρόβλημα, διότι καταργούνται και συγχωνεύονται ο Οίκος Ναύτου και το Γραφείο Εύρεσης Ναυτικής Εργασίας. Εκτίμηση και φόβος μας είναι ότι με την κατάργηση και συγχώνευσή τους θα υποβαθμιστούν ακόμη περισσότερο οι οργανισμοί και οι υπηρεσίες. Επιβεβαιώνονται αυτοί οι φόβοι μας, γιατί με το πολυνομοσχέδιο καταργήσατε προχθές και τους ελάχιστους κοινωνικούς πόρους που είχε το ΝΑΤ. 

Ανύπαρκτη στο καινούργιο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου που συστήνετε είναι η συμμετοχή των ναυτεργατικών σωματείων. Δεν προβλέπεται στο συγκεκριμένο άρθρο.

Τέλος, θα αναφερθώ στο άρθρο 25. Έχουμε μια προσπάθειά σας, κύριε Υπουργέ, να επανέλθει η επιδίωξη της Κυβέρνησης για πλοίο ασφαλείας σε περίπτωση που έχουν απεργία οι ναυτεργάτες, δηλαδή για συρρίκνωση του απεργιακού τους δικαιώματος. Το επεδίωξε ο κ. Μουσουρούλης πριν από κάποιους μήνες. Δεν τα κατάφερε. Υπήρχαν σοβαρές αντιδράσεις και από τον ΣΥΡΙΖΑ και από τα ναυτεργατικά σωματεία. 

Είναι μια απεργοσπαστική και απεργοκτόνα διάταξη. Είναι απαράδεκτο να είναι σ’ αυτό το νομοσχέδιο. Είναι αντισυνταγματική, γιατί περιορίζει το δικαίωμα της απεργίας. 

Όπου επικαλείστε ότι υπάρχει πρόβλημα, όπως στην Κρήτη ή αλλού, με τα πρώιμα προϊόντα, με τα οπωροκηπευτικά, με τα φάρμακα, με τους αρρώστους, αυτό μπορεί να λυθεί με άλλους τρόπους, χωρίς να συρρικνώνεται το απεργιακό δικαίωμα. Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία και τα ναυτεργατικά σωματεία σας έχουν υποδείξει αυτούς τους τρόπους. Σήμερα έγινε μια ουσιαστική -για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια- συνάντηση της Πανελλήνιας Ναυτεργατικής Ομοσπονδίας με αγροτικούς συλλόγους από την Κρήτη και κουβέντιασαν σε ένα πολύ ειλικρινές κλίμα με κριτήριο τη μη συρρίκνωση του δικαιώματος της απεργίας. 

Γι’ αυτό ζητάμε και απαιτούμε, κύριε Υπουργέ, να αποσύρετε αυτή τη διάταξη. Αφήστε να εξελιχθεί ο διάλογος της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας με τους αρμόδιους φορείς και πηγαίνετε σε συζήτηση με την Πανελλήνια Ναυτεργατική Ομοσπονδία, ώστε όποιες λύσεις δοθούν να μην συρρικνώνουν ούτε στο ελάχιστο το απεργιακό δικαίωμα των ναυτικών. Είναι που είναι καταργημένος σ’ αυτούς ο ν. 1264/82 και δεν έχουν απλή αναλογική στα συνδικάτα τους, ισχύει που ισχύει γι’ αυτούς ο νόμος 330/76, εδώ και δεκαετίες εντελώς αυταρχικός και αντιδημοκρατικός, μην τους περιορίζετε και το συνταγματικό δικαίωμα της απεργίας. 

Όσον αφορά διάφορα που ακούγονται από τον Υπουργό Ναυτιλίας για βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ότι συναλλάσσονται με το Υπουργείο και την Κυβέρνηση, για να συρρικνώσουν το δικαίωμα απεργίας των ναυτικών ή για να γίνονται πολιτικές επιστρατεύσεις, δεν έχουν καμία βάση, είναι ψευδή, είναι συκοφαντικά. Ολόκληρη η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ αγωνίζεται, για να κατοχυρωθεί και να μην συρρικνωθεί το δικαίωμα απεργίας των ναυτικών. Έχουμε καταθέσει πρόταση νόμου στη Βουλή και οι εβδομήντα ένας Βουλευτές μαζί με τον Πρόεδρό του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα, για να καταργηθεί μια για πάντα το αντιδημοκρατικό, χουντικό καθεστώς που επιτρέπει στις κυβερνήσεις σας να επιστρατεύουν πολιτικά απεργούς και δη τους ναυτεργάτες. 

 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)