to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

10:22 | 31.03.2021

Οικονομία

Δημ. Παπαδημούλης: Το Εθνικό Σχέδιο ανάκαμψης απαιτεί εθνική διαβούλευση και όχι τετελεσμένα

Άρθρο στο ενημερωτικό site iEidiseis με αφορμή την παρουσίαση του ελληνικού σχεδίου ανάκαμψης


Άρθρο για το ελληνικό σχέδιο ανάκαμψης και την παντελή έλλειψη διαβούλευσης από την κυβέρνηση της ΝΔ καθόλη τη διάρκεια εκπόνησής του, υπογράφει ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρης Παπαδημούλης, στο ενημερωτικό site iEidiseis.gr.

Στο άρθρο με τίτλο «Το Εθνικό σχέδιο ανάκαμψης απαιτεί εθνική διαβούλευση και όχι τετελεσμένα» <-LINK, ο Δημ. Παπαδημούλης εστιάζει στην ανάγκη έγκαιρων και ουσιαστικών διαβουλεύσεων με τοπικούς και περιφερειακούς φορείς, κοινωνικούς εταίρους, εκπροσώπους των εργαζομένων, ΜΚΟ, την κοινωνία των πολιτών και τα εθνικά κοινοβούλια, για την εκπόνηση από τα κράτη μέλη εθνικών σχεδίων που θα αξιοποιούν αποτελεσματικά τα ευρωπαϊκά κονδύλια, θα ανταποκρίνονται και θα κατευθύνονται στις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας.

«Αυτός είναι ο λόγος που ως Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στη θέση μας για τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, επιμέναμε ρητά σε υποχρεωτική και κατ’ ελάχιστο 30νθήμερη διαβούλευση» σημειώνει ο Δημ. Παπαδημούλης, συμπληρώνοντας ωστόσο πως: «Με απαίτηση του Συμβουλίου, δηλαδή των κυβερνήσεων, αυτή η υποχρέωση σχετικοποιήθηκε σημαντικά, γεγονός που επέτρεψε στις κυβερνήσεις να αποδυναμώσουν δραστικά το στάδιο των διαβουλεύσεων στην πράξη».

Την πρωτιά στην έλλειψη διαβουλεύσεων διεκδικεί η κυβέρνηση της ΝΔ, η οποία όπως επισημαίνει ο Δημ. Παπαδημούλης «επέλεξε συνειδητά να καταστρώσει το εθνικό σχέδιο πίσω από κλειστές πόρτες, απορρίπτοντας ευθύς εξαρχής και συνειδητά την αναζήτηση μιας ευρύτερης κοινωνικής και πολιτικής προετοιμασίας και συνεννόησης». 

«Σε ένα τόσο σημαντικό θέμα που αφορά μεγάλα κονδύλια (17,8 δισ. ευρώ σε επιδοτήσεις και 12,7 ευρώ σε δάνεια) και αναμένεται να επηρεάσει καθοριστικά το μέλλον της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας, η κυβέρνηση της ΝΔ όφειλε να εξασφαλίσει την ουσιαστική και συμπεριληπτική συμμετοχή όλων των ενδιαφερόμενων μερών στη διαμόρφωση του εθνικού σχεδίου» υπογραμμίζει ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, προσθέτοντας με νόημα: «Φαίνεται ότι για την κυβέρνηση της ΝΔ, η προσχηματική ανάρτηση μιας γενικόλογης περίληψης 50 σελίδων του κειμένου των στρατηγικών κατευθύνσεων του σχεδίου πέρσι τον Νοέμβριο αρκεί και περισσεύει για τη διαμόρφωση ενός σχεδίου 1000 ή και 2000 σελίδων που αφορά στην αξιοποίηση 30 δισ. ευρώ έως και το 2026!».

Ασκώντας τέλος σκληρή κριτική στην κυβέρνηση και την επιδίωξή της «να μετατρέψει ένα εθνικό σχέδιο σε μονοκομματικό εργαλείο», ο επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία κάνει λόγο για προσπάθεια από την πλευρά της κυβέρνησης να φέρει για άλλη μια φορά «όχι μόνο τη Βουλή αλλά και το σύνολο της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας προ τετελεσμένου». Τονίζει μάλιστα πως «η κυβέρνηση της ΝΔ είχε και υποχρέωση και δυνατότητα να δημοσιοποιήσει έγκαιρα όλα τα σχετικά κείμενα και να επιδιώξει ουσιαστικό διάλογο. Επέλεξε συνειδητά να μην το κάνει για να υπηρετήσει τις δικές της σκοπιμότητες και να ευνοήσει συγκεκριμένες επιδιώξεις και συμφέροντα».

Ακολουθεί το πλήρες άρθρο:

Το Εθνικό Σχέδιο ανάκαμψης απαιτεί εθνική διαβούλευση και όχι τετελεσμένα

του Δημήτρη Παπαδημούλη*

Οι καθυστερήσεις στην επικύρωση της απόφασης για τους νέους ίδιους πόρους της ΕΕ που εξουσιοδοτεί την Κομισιόν να δανειστεί από τις αγορές για τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και η εμπλοκή που δημιουργεί η απόφαση του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου της Καρλσρούης να παγώσει τη διαδικασία επικύρωσης στη Γερμανία μετά από προσφυγή του ακροδεξιού κόμματος AfD, απειλούν με νέες καθυστερήσεις την θέση σε ισχύ του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Παρ ’όλα αυτά οι προθεσμίες που προβλέπονται για τα κράτη μέλη συνεχίζουν να ισχύουν.

Έτσι, η Ελλάδα έχει προθεσμία μέχρι τις 30 Απριλίου για να καταθέσει επίσημα το εθνικό της σχέδιο στην Κομισιόν, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία για τη χορήγηση των 30 δισ. ευρώ περίπου που της αναλογούν από τα 672,5 δισ. ευρώ του Μηχανισμού.

Αναγκαίο στοιχείο οι ουσιαστικές διαβουλεύσεις

Το στοίχημα που καλείται να κερδίσει η χώρα μας είναι να διαχειριστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να αξιοποιήσει στο μέγιστο βαθμό τα σημαντικά αυτά κονδύλια που θα εισρεύσουν στα δημόσια ταμεία.

Η αποτελεσματική αξιοποίηση των κονδυλίων προϋποθέτει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση σχεδίων που θα ανταποκρίνονται και θα κατευθύνονται στις πραγματικές ανάγκες. Για να γίνει αυτό, η διαμόρφωσή τους θα έπρεπε να αποτελέσει αντικείμενο έγκαιρων και ουσιαστικών διαβουλεύσεων με τους τοπικούς και περιφερειακούς φορείς, τους κοινωνικούς εταίρους, τους εκπροσώπους των εργαζομένων, την κοινωνία των πολιτών, τις ΜΚΟ και φυσικά με το Κοινοβούλιο.

Αυτός είναι ο λόγος που ως Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στη θέση μας για τον Μηχανισμό, επιμέναμε ρητά σε υποχρεωτική και κατ’ ελάχιστο 30νθήμερη διαβούλευση, ώστε να εξασφαλιστεί ένα υποχρεωτικό στάδιο διαβούλευσης στην εκπόνηση των εθνικών σχεδίων. Με απαίτηση του Συμβουλίου, δηλαδή των κυβερνήσεων, αυτή η υποχρέωση σχετικοποιήθηκε σημαντικά, γεγονός που επέτρεψε στις κυβερνήσεις να αποδυναμώσουν δραστικά το στάδιο των διαβουλεύσεων στην πράξη.

Ανεπαρκής διαβούλευση σε όλη την ΕΕ

Πρόσφατες μελέτες, η σχετική έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών (ΕΕτΠ) και του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Δήμων και Περιφερειών (ΣΕΔΠ), αλλά και το σχετικό ψήφισμα της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (ΕΟΚΕ) φανερώνουν απογοητευτικά στοιχεία: έλλειψη πραγματικής συμμετοχής, περιορισμένη δυνατότητα συμμετοχής, ανεπαρκή χρόνο διαβούλευσης, έλλειψη ουσιαστικού διαλόγου.

Τα αποτελέσματα της έρευνας που διεξήγαγαν οι Ευρωπαϊκές Ενώσεις της Αυτοδιοίκησης σε συνεργασία με ενώσεις τοπικών και περιφερειακών αρχών των κρατών μελών και τα οποία δημοσιεύτηκαν στις 20 Ιανουαρίου, έδειξαν ότι μια μικρή μόνο μειοψηφία των κρατών-μελών συμβουλεύτηκε τις τοπικές και περιφερειακές αρχές, ενώ ένας ακόμη μικρότερος αριθμός κρατών-μελών έλαβε πραγματικά υπόψη τη συμβολή τους. Το κύριο εμπόδιο που εντοπίστηκε ήταν το αναμενόμενο: η έλλειψη προθυμίας των εθνικών κυβερνήσεων που δεν επιδίωξαν τη συμμετοχή εκπροσώπων των τοπικών και περιφερειακών αρχών. 

Την ίδια εικόνα επιβεβαιώνει και το ψήφισμα της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής, που εγκρίθηκε στις 25 Φεβρουαρίου και βασίζεται στη συλλογή δεδομένων από τα κράτη μέλη, σχετικά με τη συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών στη διαμόρφωση των εθνικών σχεδίων ανάκαμψης και ανθεκτικότητας. Μόλις σε 5 κράτη μέλη η συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών οδήγησε στη συνδιαμόρφωση ορισμένων παραμέτρων των σχεδίων, σε 2 κράτη μέλη δεν υπήρξε σχεδόν καμία μορφή συμμετοχής, ενώ στα 20 από τα 27 κράτη μέλη, μπορεί να υπήρξε μια κάποιου είδους επίσημη ή ανεπίσημη διαβούλευση, χωρίς όμως να υπάρξει δυνατότητα ουσιαστικής άσκησης επιρροής στα εθνικά σχέδια.

Πρωταθλήτρια στην απουσία διαβουλεύσεων η κυβέρνηση της ΝΔ

Η κυβέρνηση της ΝΔ διεκδικεί την πρωτιά στην έλλειψη διαβουλεύσεων για την κατάρτιση του ελληνικού σχεδίου ανάκαμψης. Επέλεξε συνειδητά να καταστρώσει το εθνικό σχέδιο πίσω από κλειστές πόρτες, απορρίπτοντας ευθύς εξαρχής και συνειδητά την αναζήτηση μιας ευρύτερης κοινωνικής και πολιτικής προετοιμασίας και συνεννόησης.

Σε ένα τόσο σημαντικό θέμα που αφορά μεγάλα κονδύλια (17,8 δισ. ευρώ σε επιδοτήσεις και 12,7 ευρώ σε δάνεια) και αναμένεται να επηρεάσει καθοριστικά το μέλλον της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας, η κυβέρνηση της ΝΔ όφειλε να εξασφαλίσει την ουσιαστική και συμπεριληπτική συμμετοχή όλων των ενδιαφερόμενων μερών στη διαμόρφωση του εθνικού σχεδίου. Αντ’ αυτού, η Ελληνική Βουλή, οι δήμοι και οι περιφέρειες, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων και των παραγωγικών φορέων, οι οργανώσεις, η κοινωνία των πολιτών κλπ. αποκλείστηκαν πλήρως και επί μήνες από κάθε σχετική πληροφόρηση και δυνατότητα συμβολής.

Στον απόηχο πολλαπλών διαρροών και δημοσιευμάτων του τελευταίου διαστήματος που έκαναν λόγο για διαρκείς αλλαγές προτεραιοτήτων και προσθαφαιρέσεις έργων και μεταρρυθμίσεων στο σχέδιο ανάκαμψης, εγκρίθηκε στις 29 Μαρτίου από το Υπουργικό Συμβούλιο το τελικό σχέδιο.

Όπως ανακοίνωσε ο Κ. Μητσοτάκης, το επιτελείο της κυβέρνησης πραγματοποίησε σχεδόν 80 συσκέψεις με την Κομισιόν για την προετοιμασία του σχεδίου. Ούτε κουβέντα, όμως, για την παντελή απουσία οποιασδήποτε διαβούλευσης στο εσωτερικό της χώρας. Ούτε λόγος για το προσχέδιο των 700 σελίδων που κατατέθηκε πριν 4 μήνες στην Κομισιόν, δίχως ποτέ να παρουσιαστεί στον ελληνικό λαό και τη Βουλή - παρότι σαφή εικόνα του φαίνεται να έχει ήδη ο Γερμανός Ευρωβουλευτής, Markus Ferber, συντονιστής του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος στην Επιτροπή Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Φαίνεται ότι για την κυβέρνηση της ΝΔ, η προσχηματική ανάρτηση μιας γενικόλογης περίληψης 50 σελίδων του κειμένου των στρατηγικών κατευθύνσεων του σχεδίου πέρσι τον Νοέμβριο αρκεί και περισσεύει για τη διαμόρφωση ενός σχεδίου 1000 ή και 2000 σελίδων που αφορά στην αξιοποίηση 30 δισ. ευρώ έως και το 2026!

Το τελικό σχέδιο αναμένεται να παρουσιαστεί αναλυτικά σήμερα και να συζητηθεί στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι είναι εξ ορισμού αδύνατη η ουσιαστική μελέτη και αξιολόγηση ενός τόσο εκτεταμένου σχεδίου μέσα σε λίγες μόλις ημέρες. Άλλωστε, αυτός είναι ο σκοπός της κυβέρνησης: Να μετατρέψει ένα εθνικό σχέδιο σε μονοκομματικό εργαλείο, επιβάλλοντας τετελεσμένα. Ο Θ. Σκυλακάκης ανακοίνωσε με απόλυτη σαφήνεια ότι το σχέδιο «έχει κλείσει» και ότι μόνο μικρές προσαρμογές ενδέχεται να γίνουν πριν την κατάθεσή του στην Κομισιόν.

Για άλλη μια φορά, η κυβέρνηση της ΝΔ επιθυμεί να φέρει όχι μόνο τη Βουλή αλλά και το σύνολο της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας προ τετελεσμένου. Με συνοπτικές διαδικασίες, το ήδη διαμορφωμένο και συμφωνημένο σχέδιο θα κατατεθεί και επίσημα μέσα στον Απρίλιο. Απλώς η κυβέρνηση επιχειρεί να δημιουργήσει μια ψευδαίσθηση κοινοβουλευτικής νομιμοποίησης της αδιαφάνειας που την χαρακτηρίζει, μέσω μιας fast-track διαδικασίας συζήτησης στη Βουλή.

Η κυβέρνηση της ΝΔ είχε και υποχρέωση και δυνατότητα να δημοσιοποιήσει έγκαιρα όλα τα σχετικά κείμενα και να επιδιώξει ουσιαστικό διάλογο. Επέλεξε συνειδητά να μην το κάνει για να υπηρετήσει τις δικές της σκοπιμότητες και να ευνοήσει συγκεκριμένες επιδιώξεις και συμφέροντα. Σε αυτά θα αναφερθούμε μετά την δημοσιοποίηση της κυβερνητικής πρότασης.

* Ο Δημήτρης Παπαδημούλης είναι Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Συντονιστής της Ευρωομάδας της Αριστεράς (Τhe Left) στην Επιτροπή Προϋπολογισμών (BUDG) και σκιώδης εισηγητής για το Ταμείο Ανάκαμψης.
 

2021 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)