to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

18:23 | 24.02.2018

Πολιτική

Διεθνής ημερίδα για το Μακεδονικό ζήτημα στη Θεσσαλονίκη από το Ινστιτούτο «Ν. Πουλαντζάς»

Διεθνή Ημερίδα με τίτλο «Μακεδονικό: «…η σήμερον ως αύριον ή ως χτες;»» διοργάνωσε το Σάββατο στη Θεσσαλονίκη το Ινστιτούτο «Νίκος Πουλαντζάς» στην κατάμεστη από κόσμο αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης. Μεταξύ των ομιλητών της ημερίδας και δύο πανεπιστημιακοί από την ΠΓΔΜ και την Βουλγαρία.


Ρεπορτάζ: Ιάσων Μπάντιος -  Στο Κόκκινο


Ο Goran Janev, πολιτικός ανθρωπολόγος από το πανεπιστήμιο της ΠΓΔΜμιλώντας με δημοσιογράφους δήλωσε πως «είμαι εδώ για να μιλήσω για την απάλειψη της εθνικολαϊκιστικής πίεσης η οποία κάνει τους ανθρώπους να μην σκέφτονται λογικά».

Όπως εκτίμησε στην ΠΓΔΜ «είχαμε για 11 χρόνια μια εθνικολαϊκιστική κυβέρνηση η οποία σε συμμαχία με τους συμμάχους της από την αλβανική πλευρά δημιούργησε ένα τέρας της εθνοκρατίας. Είναι μια τεχνική που ακολουθείται σε όλα τα Βαλκάνια από τις κυβερνώσες ελίτ να μην κάνουν τους πολίτες πολιτικά υποκείμενα, αλλά υποκείμενα εθνικισμού».

Αναφορικά με τα αγάλματα και άλλα σύμβολα τα οποία έχουν τοποθετηθεί σε κεντρικά σημεία της χώρας ο κ. Janev εκτίμησε πως «η ανταπόκριση των συμβόλων είναι πάρα πολύ σημαντικό στοιχείο για να δημιουργηθεί ο εθνικολαϊκισμός. Τώρα με την αλλαγή του καθεστώτος και την νέα κυβέρνηση υπάρχει μια διάθεση ώστε οι πολίτες της Μακεδονίας να αισθάνονται ισότιμα ανεξάρτητα από την εθνότητα τους. Γι’ αυτό υπάρχει μια διαφοροποίηση ώστε μέσα στην ΦΥΡΟΜ να αισθανόμαστε διαφορετικά και να μιλάμε με διαφορετικό τρόπο προς τους γείτονες μας, την Βουλγαρία, την Ελλάδα, και να δημιουργήσουμε ένα διαφορετικό πεδίο, έναν διαφορετικό χώρο».

Απαισιόδοξος για το μέλλον δήλωσε από την πλευρά του ο ιστορικός από την Βουλγαρία Tchavdar Marinov τονίζοντας ότι παρά τα «Σύμφωνα φιλίας και καλής γειτονίας ανάμεσα στη Βουλγαρία και την ΠΓΔΜ» που έχουν υπογραφεί τα τελευταία χρόνια, η στάση της Βουλγαρίας απέναντι στο Μακεδονικό ουσιαστικά δεν έχει αλλάξει.

«Η συμφωνία είναι μια επανάληψη άλλων συμφωνιών που υπεγράφησαν περίπου 20 χρόνια πριν, το 1999. Είχαμε τότε μια σειρά συμφωνιών, οι οποίες έβαλαν τέλος στο γνωστό ως «γλωσσικό ζήτημα»» σημείωσε ο κ. Marinov ξεκαθαρίζοντας ότι ο Βουλγαρικός  εθνικισμός σε ότι αφορά το μακεδονικό ζήτημα δεν είναι καθόλου ανθελληνικός.

«Δεν υπάρχει σημαντικός αλυτρωτισμός όσον αφορά την Ελλάδα αντίθετα ο βουλγαρικός εθνικισμός είναι ακραία αντισερβικός. Επιπλέον, αναγνωρίζει την γλώσσα της  Μακεδονίας μόνο ως τεχνική διάλεκτο με βουλγαρικά χαρακτηριστικά» ανέφερε σχετικά.

Σε ότι αφορά την αναγνώριση της Μακεδονικής μειονότητας στην Βουλγαρία ο κ. Marinov σημείωσε  «δεν βλέπω τέτοιες προοπτικές και καμιά θέληση εκ μέρους της Σόφιας να ανοίξει το ζήτημα αυτό μετά τη συμφωνία του ‘99.

Ερωτηθείς σχετικά με τη θέση της Βουλγαρικής κυβέρνησης για τη σύνθετη ονομασία απάντησε ότι η Βουλγαρική κυβέρνηση αντιμετωπίζει ως πρόβλημα ονομασίες όπως Άνω Μακεδονία κ.α. γιατί με αυτό τον τρόπο ισχυρίζεται ότι εμφανίζεται ξανά το θέμα της Μακεδονίας του Πιρίν.

Τέλος, επεσήμανε ότι «η Βουλγαρία πρέπει να αναγνωρίσει τις ευθύνες και την ενοχή της για πολλά εγκλήματα που διαπράχθησαν στη νεότερη ιστορία των Βαλκανίων όπως αυτά των κατοχών, θέματα όπως το Ολοκαύτωμα» προσθέτοντας ότι «δυστυχώς αυτό που έχουμε σήμερα είναι τα αποτελέσματα μιας εσωτερικής προπαγάνδας στην Βουλγαρία έτσι ώστε να θεωρείται παράλογη η ύπαρξη ξεχωριστής μακεδονικής ταυτότητας και γλώσσας».



Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Α’ Θεσσαλονίκης Τριαντάφυλλος Μηταφίδης σημείωσε πως «η ημερίδα βρίσκεται στην καρδιά της προσπάθειας που αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη, να βρούμε μια συναινετική λύση με τους γείτονες μας για όλα τα ζητήματα που έχουν προκαλέσει προβλήματα την προηγούμενη περίοδο. Με την προοπτική της συνανάπτυξης, κάτι που χρειάζονται τα Βαλκάνια».

«Βρισκόμαστε σε έναν καλό δρόμο. Περιμένουμε η χώρα μας να διατυπώσει μια συνολική συμφωνία με τους γείτονες μας έτσι ώστε αυτό το κακοφορμισμένο ζήτημα εξωτερικής πολιτικής που έχει φορτίσει τόσο αρνητικά το κλίμα στη χώρα, και μερικοί το εκμεταλλεύτηκαν για να δημιουργήσουν ζητήματα εθνικής ήττας ή ταπείνωσης, να βγει από τη μέση αυτό το αγκάθι στις αναγκαίες σχέσεις με τους γείτονες μας» δήλωσε ο κ. Μηταφίδης.

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και ιστορικός, Τάσος Κωστόπουλος, προσέγγισε το ζήτημα του Μακεδονικού ως ζήτημα εσωτερικής πολιτικής, τονίζοντας πως πρέπει «να απαντήσουμε γιατί το Μακεδονικό ειδικά προκαλεί τέτοιου τύπου μαζική κινητοποίηση και ευαισθοιτοποίηση σε εθνικιστική βάση. Η δική μου άποψη είναι ότι το Μακεδονικό εξ αρχής, από τα μέσα του 19ουαιώνα ένα ζήτημα πολιτικής κινητοποίησης, το οποίο βασίστηκε στην σχέση και πολιτική κατήχηση των μαζών».

Η κοινωνιολόγος Αθηνά Σκουλαρίκη διαπίστωσε μελετώντας τον δημόσιο και πολιτικό λόγο για το συγκεκριμένο ζήτημα τα τελευταία τριάντα χρόνια ότι αντί να το ξεχάσουμε το θυμόμαστε κάθε δέκα χρόνια, ενώ στο ενδιάμεσο αλλάζουν τα δεδομένα, και ξαναρχίζουμε τη συζήτηση από την αρχή. «Τα πράγματα δεν έχουν μια ευθύγραμμη εξέλιξη, υπήρξαν φάσεις έντασης του ζητήματος, και έντονη κινδυνολογία. Ο κόσμος φοβάται απειλές οι οποίες είναι διογκωμένες. Γίνεται μια συζήτηση κάθε δέκα χρόνια που αγνοεί τα ιστορικά δεδομένα» σημείωσε η κ. Σκουλαρίκη. 

Από την πλευρά της η Μιράντα Τερζοπούλου, εθνολόγος και λαογράφος, εστίασε στο πως εργαλειοποιήθηκε ο λαϊκός πολιτισμός και η αρχαιολογία για να ελληνοποιήσουν και να δημιουργήσουν τις βαθύτερες ρίζες σε όλες αυτές τις απροσδιόριστες ομάδες που ζούσαν στον βόρειο χώρο. «Πριν αρχίσει ο ένοπλος αγώνας, άρχισε ο πόλεμος των ιδεών, της προπαγάνδας. Όλα αυτά που λέγονται για τον Μ. Αλέξανδρο, και πως τα υιοθέτησαν και οι Σλαβομακεδόνες». Σύμφωνα με την ίδια πρόκειται για προπαγάνδα της Ελλάδας που στόχο είχε να τους δώσει μια δόξα και αίγλη, και να προτιμήσουν τα ελληνικά συμφέροντα, αντί τα βουλγαρικά.

«Η λαογραφία σας εθνική επιστήμη, όπως και η ιστορία και η αρχαιολογία, προσπαθούν να συνδέουν όλα αυτά τα κατάλοιπα ενός λαϊκού πολιτισμού, που ναι μεν κατάγεται από δρώμενα της αρχαιότητας, αλλά επί πλέον μέσα στους αιώνες συνδέθηκαν πολύ και με την οθωμανική παρουσία και με την βαλκανική» σημείωσε η κ. Τερζοπούλου, ενώ διαπίστωσε πως «η επίσημη στάση της λαογραφίας προσπαθεί να υπερπηδήσει όλα αυτά και να τα συνδέσει κατευθείαν με τις αρχαίες ελληνικές ρίζες, υπερπηδώντας, εξαφανίζοντας και αποσιωπώντας τις ενδιάμεσους αιώνες και τις άλλες ομάδες και επιρροές των ανθρώπων».



Εκπροσωπώντας τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, ο οποίος δεν μπόρεσε να παραστεί, ο αντιδήμαρχος Νίκος Φωτίου σημείωσε κατά τον χαιρετισμό του πως «το τελευταίο διάστημα γινόμαστε για ακόμη μια φορά μάρτυρες της συλλογικής διαταραχής που μας διακατέχει», ενώ εκτίμησε ότι πρέπει να συμφωνήσουμε στους όρους ενός εθνικού συλλογικού αναστοχασμού. Παράλληλα τόνισε την ανάγκη «να αδράξουμε την ιστορική ευκαιρία, να βρεθεί λύση με τη γείτονα με σύνθετη ονομασία».

Σύμφωνα με τον κ. Φωτίου, τα δυο μέρη πρέπει καλή τη πίστη να προχωρήσουν στην υπογραφή μιας συμφωνίας, ενός οδικού χάρτη. «Η χώρα μας δεν κερδίζει τίποτα με το να έχει γύρω-γύρω τους εχθρούς της. Πρέπει να «κλείσουμε» τα ελάσσονα ζητήματα και να εστιάσουμε στα μείζονα εσωτερικά και εξωτερικά ζητήματα» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Τέλος, από την πλευρά του Ινστιτούτου «Νίκος Πουλαντζάς» που διοργάνωσε την διεθνή ημερίδα ο Μίλτος Οικονόμου δήλωσε ότι «η σημερινή πρωτοβουλία είναι μια απάντηση στις προκλήσεις των τελευταίων ημερών που έγιναν στην πόλη μας». «Οφείλουμε ως Ινστιτούτο έρευνας και πολιτικής να απαντήσουμε με ψύχραιμο τρόπο, όπως απαντάει η ιστορία, η εθνογραφία, η λαογραφία, και η κοινωνική ανθρωπολογία. Επιλέξαμε απέναντι στις κραυγές και τις ιαχές των συλλαλητηρίων να διοργανώσουμε μια επιστημονική ημερίδα, και ήταν συνειδητή να καλέσουμε και ανθρώπους από τις γείτονες χώρες» τόνισε ο κ. Οικονόμου. 
 

2020 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)