to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Δίδακτρα στο βάθος του σχεδίου της Ν.Δ. για το δημόσιο πανεπιστήμιο

Τι κρύβει η επιμονή στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος - "Εργαλείο" η μείωση της κρατικής χρηματοδότησης ώστε τα ΑΕΙ να οδηγηθούν στην αγκαλιά της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και η έρευνα να εξαρτηθεί από την αγορά


Πίσω από τις λέξεις “αυτονομία, αξιολόγηση και αριστεία”, το όραμα της Ν.Δ. για την Ανώτατη Εκπαίδευση θα μπορούσε να συμπυκνωθεί και σε μόνο μία φράση: απορρύθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης με στόχο την ιδιωτικοποίηση και στο βάθος... δίδακτρα! Εν όψει της επικείμενης συζήτησης για τη συνταγματική αναθεώρηση, η αξιωματική αντιπολίτευση επιλέγει να παίξει με τις λέξεις και να κρυφτεί πίσω από τον μανδύα της δήθεν πρόθεσής της να στηρίξει και να ενισχύσει τα δημόσια πανεπιστήμια.

Ωστόσο, η ταυτόχρονη επιμονή στην τροποποίηση του άρθρου 16 για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και η αναφορά στην αυτονομία στη λειτουργία και στο αυτοδιοίκητο (διαχείριση πόρων, διδακτικού προσωπικού, αριθμός εισακτέων) των δημοσίων πανεπιστημίων δείχνουν ότι στόχος είναι το μοίρασμα της -ίδιας- «πίτας» κρατικής χρηματοδότησης στα δύο... Με αποτέλεσμα τη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης στο δημόσιο πανεπιστήμιο, ώστε να το σπρώξει στην αγκαλιά της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Παράλληλα, η σύνδεση της χρηματοδότησης με την “αποδοτικότητα” και η δημιουργία ενός “ευέλικτου” πλαισίου χορηγιών παραπέμπουν σε ένα σύστημα διδάκτρων, πέραν των μεταπτυχιακών. Συνταγή δοκιμασμένη -και αποτυχημένη- στη Χιλή του Πινοτσέτ...

Η πρόβλεψη στις προτάσεις της Ν.Δ. για ίδρυση εταιρειών από καθηγητές και η επαναφορά του αυταρχικού θεσμού και των εκτός ακαδημαϊκού πλαισίου συμβουλίων διοίκησης, ολοκληρώνουν το σχέδιο.

Η "ανομία" εργαλείο υπονόμευσης

Οι επιδιώξεις της Ν.Δ. για την τύχη των δημόσιων πανεπιστημίων στην Ελλάδα έχουν διαφανεί από καιρό. Η επιμονή Μητσοτάκη, που αναδεικνύει ως προτεραιότητα της πρότασής του για τη συνταγματική αναθεώρηση την τροποποίηση του άρθρου 16 ώστε να ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια, κρύβει το όραμά του για τον τρόπο λειτουργίας των δημόσιων πανεπιστημίων με όρους “ιδιωτικοποίησης”. Γεγονός που δεν αφήνει καμία αμφιβολία ότι η αξιωματική αντιπολίτευση ευαγγελίζεται τη διάλυση της δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η ρητορική καταστροφολογίας για την παραβατικότητα στα δημόσια ιδρύματα, τα οποία η Ν.Δ. παρουσιάζει ως “χώρους ανεξέλεγκτης βίας και ανομίας”, ζητώντας την κατάργηση του ασύλου - παρά το γεγονός ότι σε περιπτώσεις τέλεσης κακουργηματικών πράξεων η αστυνομία λειτουργεί αυτεπάγγελτα.

Δημόσιο μεν, ιδιωτικό δε

“Το δημόσιο πανεπιστήμιο πρέπει να στηριχθεί και να αναβαθμιστεί” ανέφερε ο πρόεδρος της Ν.Δ. πριν από λίγες ημέρες σε εκδήλωση του κόμματος παρουσία πανεπιστημιακών. Έσπευσε ωστόσο να ξεκαθαρίσει ότι “η Ν.Δ. θα αγωνιστεί με όλες της τις δυνάμεις για την αλλαγή του άρθρου 16, έτσι ώστε να μπορούν επιτέλους να δημιουργηθούν μη κρατικά πανεπιστήμια και στη χώρα μας”.

Δίνοντας μάλιστα τον... προσανατολισμό των “καινοτόμων” αλλαγών που επιδιώκει στον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, ο Κυρ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε την Παιδεία ως «μηχανή ανάπτυξης», τονίζοντας ότι θα πρέπει να συνδεθεί με την οικονομία.

Στο ίδιο μήκος κύματος, η τομεάρχης Παιδείας Νίκη Κεραμέως χαρακτήρισε αναγκαία συνθήκη για τη Ν.Δ. την αναθεώρηση του άρθρου 16. “Είναι αδιανόητο η χώρα μας να παραμένει ακόμη και σήμερα δέσμια αγκυλώσεων του παρελθόντος που έχουν ξεπεράσει ακόμη και χώρες όπως η Βόρεια Κορέα, τη στιγμή που θα μπορούσε να αποτελέσει κορυφαίο εκπαιδευτικό κόμβο στη Μεσόγειο και την ανατολική Ευρώπη” είπε, προσθέτοντας πάντως ότι “πρώτο μέλημά μας στον χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης είναι η αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου”.

Πίσω από τις λέξεις

Το στίγμα του επιχειρηματικού οράματος της Ν.Δ. για την Ανώτατη Εκπαίδευση έδωσε αναλυτικά σε άρθρο του στο newpost.gr o Λευτέρης Αυγενάκης. Μίλησε για ιδρύματα “αυτόνομα, αυτοδιοικούμενα, αξιολογούμενα, ανταγωνιστικά, σύγχρονα, εξωστρεφή, σίγουρα σε κοινό βηματισμό με την αγορά εργασίας”. Μίλησε για “αυτονομία στη λειτουργία και στο αυτοδιοίκητο των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων”, διευκρινίζοντας ότι στόχος είναι τα ιδρύματα να έχουν ελευθερία από την οργάνωση και τη διαχείριση των πόρων έως την επιλογή του διδακτικού προσωπικού και του αριθμού των εισακτέων.

Παράλληλα, έθεσε ως βασικό παράγοντα την “αξιολόγηση” μέσω της οποίας τα ιδρύματα θα “επιβραβεύονται”, ενώ η χρηματοδότηση θα βασίζεται σε “συγκεκριμένους δείκτες”. Προτείνει ακόμη την “απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας της έρευνας”, όπου τα πανεπιστήμια θα μπορούν “ελεύθερα να αναπτύξουν υποδομές για εταιρείες” με τους καθηγητές - ερευνητές να έχουν “το αντίστοιχο οικονομικό όφελος”...

Μπρος... πίσω

Την ώρα μάλιστα που η Ν.Δ. κατηγορεί την κυβέρνηση ότι γυρνά την εκπαίδευση στη δεκαετία του '80, η ίδια προτείνει τη δημιουργία πανεπιστημίων Εφαρμοσμένων Επιστημών με το επιχείρημα ότι η τεχνολογική εκπαίδευση θα πρέπει να διασυνδεθεί με την αγορά εργασίας. Η αξιωματική αντιπολίτευση αναφέρεται ουσιαστικά στην ίδρυση “επαγγελματικών σχολών” που ουδεμία σχέση έχουν με τη σημερινή πραγματικότητα.

Καταλογίζοντας άγνοια στη Ν.Δ. για τα σημερινά διεθνή δεδομένα στον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, στο σχέδιο αυτό αντέδρασαν ήδη τόσο η Διοικούσα Επιτροπή όσο και οι κοσμήτορες του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Σε ανακοίνωσή τους εξηγούν ότι ο διαχωρισμός μεταξύ εφαρμοσμένων και μη επιστημών είναι παρωχημένος και παραπέμπει σε αντιλήψεις του 19ου αιώνα, επισημαίνοντας ότι “οι πρακτικές του παρελθόντος απαιτούσαν απλές δεξιότητες, ενώ σήμερα απαιτούν ευρύτερη γνωσιοθεωρία και η επιστημονική έρευνα αποτελεί πλέον συστατικό των πανεπιστημιακών σπουδών”.

Αυταρχικός θεσμός

Έναν αυταρχικό θεσμό έξω από το ακαδημαϊκό πλαίσιο -ο οποίος απέτυχε παταγωδώς- επιθυμεί να επαναφέρει η Ν.Δ. και είναι αυτός των συμβουλίων διοίκησης των ΑΕΙ που θεσπίστηκαν με τον Νόμο Διαμαντοπούλου. Πρόκειται για τον θεσμό σύμφωνα με τον οποίο τα ΑΕΙ διοικούνται σαν ιδιωτικοί οργανισμοί, ενώ τα μέλη των συμβουλίων, που τοποθετούνται μέσω διορισμού, πολλές φορές δεν έχουν ουδεμία σχέση με την πανεπιστημιακή κοινότητα ή με την ελληνική ακαδημαϊκή πραγματικότητα. Υπενθυμίζεται ότι τα συμβούλια διοίκησης ουσιαστικά διόριζαν και τις ηγεσίες των ΑΕΙ (πρυτάνεις, κοσμήτορες), ενώ απέκλειαν τους “ανεπιθύμητους”...

Νόμος - πλαίσιο

Υπό αυτό το πρίσμα, η Ν.Δ. υπόσχεται πως θα καταρτίσει έναν νόμο - πλαίσιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ο οποίος, σύμφωνα με τον Κυρ. Μητσοτάκη, θα κατατεθεί το πρώτο δίμηνο της διακυβέρνησής της - αν βέβαια κερδίσει τις εκλογές.

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)