to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Διαβούλευση για το Στρατηγικό Σχέδιο της ΚΑΠ χωρίς να καταθέτει τις προτάσεις το Υπουργείο

Σκληρή κριτική από το Τμήμα Αγροτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την προχειρότητα με την οποία δίνεται στη δημοσιότητα το Ενδιάμεσο Κείμενο διαβούλευσης του Στρατηγικού Σχεδίου για την ΚΑΠ 2023-2027, «Ώδινεν όρος και έτεκεν μυν» σχολιάζει στην ανακοίνωση του


Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Το ΥΠΑΑΤ έδωσε στις 21 Σεπτεμβρίου 2021 στη δημοσιότητα το Ενδιάμεσο Κείμενο διαβούλευσης του Στρατηγικού Σχεδίου για την ΚΑΠ 2023-2027, το οποίο, όπως σημειώνει, συνοψίζει τα αποτελέσματα της μέχρι τώρα διαβούλευσης με θεσμικούς και παραγωγικούς φορείς της χώρας και τα θέτει σε δημόσιο διάλογο για την ‘συνδιαμόρφωση’ «με όλες τις παραγωγικές δυνάμεις του πρωτογενή  τομέα τους όρους της δίκαιης, βιώσιμης, πράσινης και ψηφιακής μετάβασης στο νέο αναπτυξιακό μοντέλο της Ελληνικής Γεωργίας».

Πρόκειται, επί της ουσίας, για ένα κείμενο 25 σελίδων που περιλαμβάνει την ιστορική συγκρότηση της ΚΑΠ και την σύνοψη της ανάλυσης της υφιστάμενης κατάστασης (SWOT) - που έχει ήδη παρουσιαστεί στην Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής - χωρίς να αποτυπώνονται σε αυτό ευκρινώς βασικές διαπιστώσεις/προτάσεις που αναδείχθηκαν από την διαβούλευση αλλά ούτε και ένας υποτυπώδης οδικός χάρτης ενεργειών και πρωτοβουλιών μέχρι την ολοκλήρωση και υποβολή του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ 2023-2027 τον Γενάρη 2022.

Συγκεκριμένα, το κείμενο που δημοσιοποίησε το ΥΠΑΑΤ μετά από τόσο μεγάλο διάστημα επεξεργασιών και διαβούλευσης, περιορίζεται πρωτίστως στα βασικά σημεία της ευρωπαϊκής πολιτικής, όπως αυτά περιγράφονται στο συμφωνημένο κείμενο μεταξύ ΚΜ, Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Ευρωκοινοβουλίου τον Ιούνιο του 2021, χωρίς όμως να θέτει προς διαβούλευση συγκεκριμένες προτάσεις ή έστω δέσμη προτάσεων για τα επίδικα ζητήματα της νέας ΚΑΠ για την ελληνική γεωργία. Επιπλέον, από το κείμενο απουσιάζει κατεύθυνση εθνικής στρατηγικής που θα λαμβάνει υπόψη τόσο τις διεθνείς εξελίξεις/τάσεις για τον αγροδιατροφικό τομέα όσο και την εμπειρία της κρίσης της πανδημίας.

Πρόκειται για ένα κείμενο άτολμο, με όρους στρατηγικής, και χωρίς εξειδίκευση προτάσεων.

Οι αγρονομικές περιφέρειες παραμένουν οι ίδιες, τα ιστορικά δικαιώματα δεν καταργούνται, αλλά ‘συγκλίνουν’ έως το 2026,και η εσωτερική σύγκλιση δικαιωμάτων ακολουθεί τον αργό ρυθμό σύγκλισης στο 85% του μέσου όρου στο τέλος της προγραμματικής περιόδου. Η αναδιανεμητική ενίσχυση προς τις μικρές και μεσαίες εκμεταλλεύσεις ακολουθεί την ευρωπαϊκή πρόταση του 10% των άμεσων ενισχύσεων αλλά ακόμα μελετάται ποιοι θα είναι οι μικροί και μεσαίοι αγρότες που θα δικαιούνται ενίσχυσης.Ταοικοσχήματα θα απορροφούν το 25% των άμεσων ενισχύσεων, όπως προβλέπεται από την συμφωνία, αλλά είμαστε ακόμα στο σκοτάδι για το τι θα συμπεριλαμβάνεται σε αυτά.Η δημογραφική κατάσταση του αγροτικού πληθυσμού επισημαίνεται ως ένα από τα σημαντικότερα διαρθρωτικά προβλήματα της ελληνικής γεωργίας αλλά τίποτα περισσότερο και νεότερο από το 3% των άμεσων ενισχύσεων που προβλέπουν οι αποφάσεις των οργάνων της ΕΕ δεν αναφέρεται. Το ύψος των πόρων που κατευθύνονται στις συνδεδεμένες ενισχύσειςαυξάνεται στο 13% των άμεσων ενισχύσεων αλλά και πάλι μελετάται ακόμα το καθεστώς και οι τομείς ενίσχυσης αυτών.

Ο Πυλώνας ΙΙ περιλαμβάνει μόνο τίτλους παρεμβάσεων στη βάση των στοχοθετήσεων της νέας ΚΑΠ και ενσωματώνει τις προτεραιότητες των στρατηγικών της Πράσινης Συμφωνίας «Από το χωράφι στο ράφι» και της Βιοποικιλότητας, χωρίς τίποτα περισσότερο, ενώ αναμένεται ακόμα η μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας για τα εργαλεία διαχείρισης κινδύνων.

Ένας ολόκληρος Πυλώνας βρίσκεται ακόμα σε αναμονή επεξεργασίας.

Κοντολογίς, το ‘κείμενο διαβούλευσης’ είναι κείμενο μη διαβούλευσης γιατί δεν καταθέτει προτάσεις επεξεργασμένες για να τεθούν σε διαβούλευση. Αυτά που καταθέτει είναι τα ήδη γνωστά: διαπιστώσεις της ανάλυσης της υφιστάμενης κατάστασης και βασικές απαιτήσεις και κατευθύνσεις του κανονιστικού πλαισίου όπως αποφασίστηκε τον Ιούνιο του 2021 ενώ απουσιάζουν ακόμα το χρηματοδοτικό πλάνο και το πλαίσιο επιδόσεων καθώς και η διοικητική διάρθρωση της ενιαίας διαχειριστικής αρχής που απαιτείται.

Δυο τινά συμβαίνουν: ή η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ δεν έχει την αναγκαία γνώση και πολιτική εμπειρία για να κάνει τις πολιτικές επιλογές της με βάση τις επιστημονικές επεξεργασίες της ομάδας μελέτης, ή δεν τολμά να αποκαλύψει τις προθέσεις της έγκαιρα φοβούμενη την κριτική και τις αντιδράσεις του αγροτικού κόσμου και των πολιτικών κομμάτων. Και τα δύο είναι επικίνδυνα για τον αγροτικό κόσμο και την χώρα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ έχει με διάφορες ευκαιρίες εκφράσει τις θέσεις του τόσο για τα επίδικα ζητήματα που απασχολούν τον αγροτικό κόσμο στην νέα προγραμματική περίοδο όσο και για τις στρατηγικές επιλογές που πρέπει να κάνει η χώρα για τον πρωτογενή τομέα και το αγροδιατροφικό σύστημα. Θα περιμένει την κυβέρνηση να καταθέσει σύντομα τις προτάσεις της σε δημόσιο διάλογο. Οποιαδήποτε καθυστέρηση θα συνιστά πλέον πολιτική σκοπιμότητα για την αποφυγή του δημόσιου διαλόγου.

2021 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)