to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

11:21 | 20.10.2013

Κοινωνία

Διάτρητη η πλατφόρμα απογραφής των υπαλλήλων των ΑΕΙ - Έκθετο το υπουργείο Παιδείας

Δύο διαφορετικές επείγουσες αναφορές προς την Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου των Επικοινωνιών και προς την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα κατατέθηκαν την Παρασκευή και το Σάββατο, από τους Συλλόγους Διοικητικού Προσωπικού και Εργαζομένων ΙΔΑΧ-ΙΔΟΧ ΕΜΠ και την Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας.


Με τις αναφορές καλούνται οι Αρχές να παρέμβουν ως προς τα νόμιμα για την ιδιαίτερα προβληματική πλατφόρμα απογραφής των υπαλλήλων των ΑΕΙ. Θυμίζουμε ότι η πλατφόρμα είναι "ανοικτή" χωρίς κωδικούς ασφαλείας εισόδου, χωρίς επιβεβαίωση-ταυτοποίηση χρήστη, σε ιστοσελίδα που λειτουργεί χωρίς πιστοποιητικά ασφαλείας και η οποία κατασκευάστηκε (ίσως λόγω ταχύτητας ή κόστους) με ιδιαίτερα πρόχειρο τρόπο θέτοντας σε πολύ σοβαρό κίνδυνο τόσο τα προσωπικά δεδομένα όσο και τα κρατικά-υπηρεσιακά δεδομένα τα οποία περιέχει και συλλέγει.

Ακολουθούν οι δύο αναφορές.

 Αθήνα 20/10/2013

ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΔIOIKHTIKOY ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ

ΙΔΑΧ-ΙΔΟΧ Ε.Μ.Π.

Προς την Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ)

Πολυτεχνειούπολη Ζωγράφου 18/10/2013

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων με την υπ.αρ. 150628 150628/Β2 ΕΠΕΙΓΟΝ-Διεύθυνση Προσωπικού Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης της 15/10/2013 «Πρόσκληση σε Απογραφή των υπηρετούντων υπαλλήλων στα εποπτευόμενα από το ΥΠΑΙΘ ΑΕΙ σύμφωνα με την Αριθμ.ΔΙΠΙΔΔ/Β.2/2/οικ.21634/2.8.2013 (ΦΕΚ1914/Β/7.8.2013) Υπουργική Απόφαση όπως τροποποιήθηκε με την Αριθμ. ΔΙΠΙΔΔ/ Β.2 /Δ/ 33/ οικ. 27653 /11.10.2013 (ΦΕΚ 2560/Β/11.10.2013) Υπουργική Απόφαση» καλεί το προσωπικό 6 ΑΕΙ σε ατομική απογραφή των προσωπικών και υπηρεσιακών τους στοιχείων από την Τετάρτη 16/10/2013 έως και τη Τρίτη 22/10/2013, στο ειδικό πληροφοριακό σύστημα που παρέχει το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων στον ιστότοπο:

http://odysseas.it.minedu.gov.gr

Σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 3 του άρθρου 10 του ν. 2472/1997 «Προστασία ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα»: «Ο υπεύθυνος επεξεργασίας οφείλει να λαμβάνει τα κατάλληλα οργανωτικά και τεχνικά μέτρα για την ασφάλεια των δεδομένων και την προστασία τους από τυχαία ή αθέμιτη καταστροφή, τυχαία απώλεια, αλλοίωση, απαγορευμένη διάδοση ή πρόσβαση και άλλη μορφή αθέμιτης επεξεργασίας. Αυτά τα μέτρα πρέπει να εξασφαλίζουν επίπεδο ασφάλειας ανάλογο προς τους κινδύνους που συνεπάγεται η επεξεργασία και η φύση των δεδομένων που είναι αντικείμενο της επεξεργασίας».

Προβλήματα:

1) Η χρήση της σελίδας δεν είναι ασφαλής καθώς τα δεδομένα δεν κρυπτογραφούνται (χρήση πρωτοκόλλου TLS). Η μη χρήση ασφαλούς σύνδεσης συνεπάγεται ότι η ιστοσελίδα και το περιεχόμενο της δεν είναι υπογεγραμμένο. Υπάρχει η δυνατότητα τρίτος να υποκλέψει την επικοινωνία του υπαλλήλου με τη σελίδα απογραφής (Eavesdropping) καθώς επίσης και να παρουσιάσει εικονικό αντίγραφο της σελίδας χωρίς τη γνώση του υπαλλήλου (man-in-the-middle). 2) Η σελίδα δεν περιέχει δήλωση του νόμου προστασίας προσωπικών δεδομένων που να αναφέρει αναλυτικά το σκοπό της επεξεργασίας, πού θα χρησιμοποιηθούν τα δεδομένα και από ποιόν. 3) Τα στοιχεία αρχικής εισόδου δεν μπορούν να θεωρηθούν αυστηρά προσωπικά (δεν γίνεται χρήση μυστικού κλειδιού ή one-time-password) αλλά είναι διαθέσιμα σε ένα μεγάλο πλήθος υπαλλήλων που πραγματοποιούν επεξεργασία των δεδομένων του υπαλλήλου για διάφορους λόγους (διοικητικούς, μισθοδοσίας κτλ). Κατά συνέπεια δεν μπορεί η ηλεκτρονική απογραφή σε αυτή την πλατφόρμα να έχει τη θέση υπεύθυνης δήλωσης από τον υπάλληλο.

Παρακαλούμε για κάθε νόμιμη άμεση ενέργεια σας δεδομένου ότι η ιστοσελίδα είναι σε λειτουργία.

Με εκτίμηση,

Οι Πρόεδροι των Συλλόγων Εργαζομένων ΕΜΠ

ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΠΡΟΣ:

κ. Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

ΚΟΙΝ: 

κ.Κυριάκο Μητσοτάκη, Υπ. Διοικ. Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης

κ.Αθανάσιο Κυριαζή, Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων

Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

Βουλευτές

Τμήματα Πληροφορικής ΑΕΙ

Μέσα Ενημέρωσης

ΘΕΜΑ: Προβλήματα ασφάλειας στη διαδικτυακή πλατφόρμα απογραφής υπαλλήλων ΑΕΙ

Αθήνα,19 Οκτωβρίου 2013

Κύριε Υπουργέ,

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει θέσει σε λειτουργία διαδικτυακή πλατφόρμα(http://odysseas.it.minedu.gov.gr/),με σκοπό την συλλογή στοιχείων απογραφής των διοικητικών υπαλλήλων διαφόρων κλάδων και ειδικοτήτων των οκτώ μεγαλύτερων Πανεπιστημίων της χώρας(Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθήνας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο,Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Πανεπιστήμιο Κρήτης,Πανεπιστήμιο Πάτρας, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθήνας), με σκοπό την μοριοδότηση και την ένταξη σε διαθεσιμότητα1349 εξ αυτών των υπαλλήλων.

Πέραν των ουσιωδών ζητημάτων που περιγράψαμε σε προηγούμενη παρέμβασή μας (βλ.http://www.epe.org.gr/showarticle.jsp?articleid=553), η οποία ανέδειξε την καταστροφική πρακτική του ΥΠΑΙΘ για τα Ελληνικά Πανεπιστήμια, η συγκεκριμένη διαδικτυακή εφαρμογή παρουσιάζει σοβαρότατα προβλήματα και κινδύνους ασφάλειας, καθώς παρουσιάζει τεχνικά, διοικητικά και νομικά κενά.  Συγκεκριμένα:

1.    Δεν διασφαλίζεται η ταυτοποίηση των χρηστών, τα υποβαλλόμενα στοιχεία και το εν γένει περιεχόμενο της βάσης δεδομένων.

Σε ότι αφορά τον χρήστη της διαδικτυακής εφαρμογής, η ταυτοποίηση γίνεται συνδυαστικά μέσω της εισαγωγής του ΑΦΜ και του ΑΜΚΑ του διοικητικού υπαλλήλου. Όμως, και οι δύο αυτοί αριθμοί μητρώου είναι δημόσια διαθέσιμοι, τόσο εντός των Πανεπιστημίων, όσο και σε διάφορες άλλες δημόσιες ή ιδιωτικές υπηρεσίες. Το ΑΦΜ και το ΑΜΚΑ κάθε διοικητικού υπαλλήλου είναι γνωστά σε ανεξέλεγκτα μεγάλο πλήθος ανθρώπων και φορέων.

Επιπροσθέτως, οι αριθμοί αυτοί έχουν ευρεία και ενδεχομένως καθημερινή χρήση, ενώ ταυτόχρονα εμφανίζονται ακόμη και σε ένα απλό ενημερωτικό έγγραφο ασφαλιστικού ταμείου ή τράπεζας ή άλλου φορέα. Επομένως, σε καμία περίπτωση δεν επαρκούν για την αξιόπιστη και ασφαλή ταυτοποίηση του χρήστη. Επιπλέον, δημιουργούν μείζον ζήτημα για τον πραγματικό χρήστη της διαδικτυακής εφαρμογής, καθώς οποιοσδήποτε τρίτος(πέραν του ίδιου του ενδιαφερόμενου διοικητικού υπαλλήλου) μπορεί να εισάγει στο σύστημα δεδομένα αντί αυτού. Τέλος, το ίδιο το πληροφοριακό σύστημα συνολικά καθίσταται αναξιόπιστο ως προς τα δεδομένα που καταγράφει, καθώς κανείς δεν μπορεί εν γένει να διασφαλίσει την ταυτοποίηση των χρηστών και την εγκυρότητα των υποβαλλόμενων στοιχείων και της βάσης δεδομένων.

2.    Δεν υπάρχει πιστοποιητικό ασφάλειας του φορέα εξυπηρέτησης της διαδικτυακής υπηρεσίας.

Σε ότι αφορά το φορέα εξυπηρέτησης της διαδικτυακής υπηρεσίας, δεν υπάρχει εγκατεστημένο πιστοποιητικό ασφάλειας, έτσι ώστε να είναι δυνατός ο έλεγχος και η πιστοποίηση του φορέα εξυπηρέτησης. Συνεπώς, οποιοδήποτε πρόβλημα ασφάλειας στον εξυπηρετητή (π.χ. DNS redirection) μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρότατη διαρροή προσωπικών δεδομένων (phishing), καθώς οι χρήστες δεν είναι δυνατό να γνωρίζουν αν τα στοιχεία τους υποβάλλονται όντως στην αρμόδια υπηρεσία ή σε κάποιον τρίτο ο οποίος τα υποκλέπτει.

3.    Δεν υπάρχει κρυπτογράφηση δεδομένων.

Σε ότι αφορά τη μετάδοση των δεδομένων, δεν προβλέπεται τυπική κρυπτογράφηση (SSL/TLS) έτσι ώστε η υποβολή των στοιχείων να προστατεύεται από περιπτώσεις διαρροής κατά τη μεταφορά και διαμεσολάβηση άλλων κόμβων στο διαδίκτυο. Σημειώνεται ότι πολλοί ενδιάμεσοι κόμβοι υποδομής (π.χ. ISP)λειτουργούν με πρόσθετες υπηρεσίες προσωρινής αποθήκευσης δεδομένων, όπως για παράδειγμα HTTP proxy ή caching. Αυτό σημαίνει ότι πολλές από αυτές τις (χωρίς κρυπτογράφηση) πληροφορίες, παραμένουν αποθηκευμένες σε αυτούς τους κόμβους για πολλές ημέρες ή και εβδομάδες,καθιστώντας τις εξαιρετικά ευάλωτες σε ότι αφορά την ανάκτησή τους από τρίτους.

4.    Δεν υπάρχει δήλωση περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων.

Στη συγκεκριμένη σελίδα δεν αναφέρεται πουθενά δήλωση για την τήρηση των προβλέψεων του νόμου περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων,σχετικά με τον τρόπο επεξεργασίας, το χρόνο και τον τόπο αποθήκευσης, καθώς και τον υπεύθυνο διαχείρισης, όπως προβλέπεται από τους σχετικούς νόμους και τις διατάξεις της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

5.    Τα δεδομένα της συγκεκριμένης υπηρεσίας είναι άνευ οποιασδήποτε νομικής υπόστασης.

Η καταχώρηση και επεξεργασία δεδομένων σε παρόμοιες υπηρεσίες γενικά ακολουθεί ένα από τα εξής μοντέλα: (α) άμεση πρόσβαση στη βάση δεδομένων (online) με άμεσο έλεγχο/καταχώρηση, (β) ετεροχρονισμένη υποβολή, έλεγχο και καταχώρηση στη βάση δεδομένων (offline), (γ) κάποιο ενδιάμεσο μοντέλο, τυπικά με άμεση πρόσβαση για ανάγνωση-μόνο και ετεροχρονισμένο έλεγχο/καταχώρηση τυχόν αλλαγών. Αν στο συγκεκριμένο σύστημα εφαρμόζεται το (α), τότε ο εξαιρετικά αδύναμος μηχανισμός ταυτοποίησης κατά την είσοδο (login) καθιστά ολόκληρη τη βάση δεδομένων ανοικτή σε καταστροφικές αλλαγές από τρίτους, μη εξουσιοδοτημένους χρήστες. Αν στο σύστημα εφαρμόζεται είτε το (β) είτε το(γ), αυτό σημαίνει ότι για την οριστική καταχώρηση των στοιχείων στη βάση δεδομένων πρέπει αναγκαστικά να προηγηθεί έλεγχος και επικύρωση από αρμόδιους υπαλλήλους - κάτι που δεν προβλέπεται ούτε στην περιγραφή της συγκεκριμένης υπηρεσίας (βλ. 4), ούτε και στην αντίστοιχη "Πρόσκληση Απογραφής" που αναφέρεται(150628/15-10-2013). Ως εκ τούτου, η συγκεκριμένη υπηρεσία είναι άνευ οποιασδήποτε νομικής υπόστασης σε ότι αφορά τη διασφάλιση της εγκυρότητας του τρόπου επεξεργασίας των δεδομένων που υποβάλλονται, κάτι που επιβεβαιώνεται και από την ίδια την πρόσκληση (βλ. παρ. Β, περί πρόσθετης κατάθεσης εγγράφως).

6.    Τα δεδομένα της συγκεκριμένης υπηρεσίας είναι άκυρα και παράνομα.

Εφόσον ο συγκεκριμένος μηχανισμός που έχει υλοποιηθεί στην εν λόγω πλατφόρμα, σε καμία περίπτωση δεν διασφαλίζει την αξιόπιστη ταυτοποίηση του χρήστη, είναι φανερό πως δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με τους σκοπούς που αναφέρει και δεν επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης από τον υπάλληλο. Επιπλέον, οποιοσδήποτε υπάλληλος έχει ήδη καταγραφεί στο σύστημα μπορεί κάλλιστα να ισχυριστεί ότι η εισαγωγή των στοιχείων του έγινε από κάποιον τρίτο χωρίς την έγκριση του ίδιου (άρα είναι άκυρη και παράνομη).Συνεπώς δεν ισχύει η πρόβλεψη της παρ.Δ στην πρόσκληση απογραφής περί ισχύος ως υπεύθυνης δήλωσης του ν.1599/1986.

Κατόπιν των ανωτέρω, ως Ένωση Πληροφορικών Ελλάδος:

1.    Καλούμε την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων να απενεργοποιήσει άμεσα τη συγκεκριμένη πλατφόρμα, καθώς επίσης και να ενημερώσει άμεσα όσους χρήστες φέρονται να την έχουν χρησιμοποιήσει ήδη σχετικά με τους κινδύνους ασφάλειας ως προς τα δεδομένα που έχουν καταχωρηθεί, καθώς δεν υπάρχει ταυτοποίηση των χρηστών.

2.    Καλούμε την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα να προχωρήσει σε πλήρη εξωτερικό έλεγχο (external audit) σχετικά με πιθανή παραβίαση του συστήματος με πιθανή διαρροή ή αλλοίωση προσωπικών δεδομένων.

3.    Ενημερώνουμε τους διοικητικούς υπαλλήλους τους οποίους αφορά η συγκεκριμένη απογραφή, ότι το συγκεκριμένο σύστημα ενέχει σοβαρότατους κινδύνους για την ασφάλεια των προσωπικών τους δεδομένων. 

4.    Ενημερώνουμε τους διοικητικούς υπαλλήλους ότι ενδέχεται να έχουν υποβληθεί στοιχεία στη συγκεκριμένη διαδικτυακή πλατφόρμα εν αγνοία τους, με τη χρήση του ΑΦΜ και του ΑΜΚΑ τους.

Το Διοικητικό Συμβούλιο

της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)