to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

21:38 | 05.04.2019

Οικονομία

Βαλκανική συνανάπτυξη, συνεργασία, υποδομές στο επίκεντρο του 1ου Βαλκανικού Συνεδρίου

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιείται το 1ο Βαλκανικό Συνέδριο. Μηνύματα αισιοδοξίας για την ανάπτυξη και τον αναβαθμισμένο ρόλο της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας στα Βαλκάνια, από το 1ο Βαλκανικό Συνέδριο.


Οι προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης και συνεργασίας που ανοίγονται για τις χώρες των Βαλκανίων μετά την υπογραφή και έναρξη εφαρμογής της Συμφωνίας των Πρεσπών κυριάρχησαν στους χαιρετισμούς των εκπροσώπων της κυβέρνησης, της Βουλής, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, προξενικών αρχών και παραγωγικών φορέων στο 1ο Βαλκανικό Φόρουμ που διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη με θέμα "Η ανάπτυξη των διαβαλκανικών Υποδομών και Δικτύων ως μοχλοί προώθησης της Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας".

Πλήθος κόσμου αγκάλιασε το σημαντικό οικονομικό γεγονός για την Βόρεια Ελλάδα, που θέτει στο επίκεντρο την ανάπτυξη και τις υποδομές στην περιοχή των Βαλκανίων. Καμία από τις γραφικές «παραφωνίες» δεν διατάραξε την σημαντική αυτή διοργάνωση όπου στόχος της είναι ένα μέλλον οικονομικής ανάπτυξης αντί για την καθήλωση και την απομόνωση, μετά από τις νέες δυνατότητες που άνοιξαν με την Συμφωνία των Πρεσπών.

Άνοιξαν οι εργασίες του 1ου Βαλκανικού Συνεδρίου σήμερα στη Θεσσαλονίκη παρουσία του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης Ιωάννη Δραγασάκη, του Δημάρχου της Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, του Υφυπουργού Εξωτερικών Τέρενς Κουίκ, του Υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Στάθη Γιαννακίδη, της ευρωβουλευτή Κωνσταντίνας Κούνεβα, Υπουργών και εκπροσώπων φορέων χωρών της Βαλκανικής.

 9 άτομα, εσωτερικός χώρος

Δ. Παπαδημούλης: Η Θεσσαλονίκη μας, η πρωτεύουσα της Μακεδονίας μας, μπορεί να γίνει αναπτυξαικός πυλώνας για την ευρύτερη περιοχή

Χαιρετισμό με βίντεο-μήνυμά του απηύθυνε στο 1ο Βαλκανικό Φόρουμ, που διοργανώνεται σήμερα και αύριο στη Θεσσαλονίκη, ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και υποψήφιος ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Παπαδημούλης.

Γ. Δραγασάκης: Στόχος η δημιουργία μιας Διαβαλκανικής Αναπτυξιακής Τράπεζας

Τη δημιουργία νέας πολυμετοχικής χρηματοδοτικής οντότητας με έδρα τη Θεσσαλονίκη, η οποία θα αναλάβει τη στήριξη έργων, που υπηρετούν το στόχο της βαλκανικής συνανάπτυξης, φαίνεται πως δεν αποκλείει ως ενδεχόμενο η ελληνική κυβέρνηση, εάν υπάρξει σχετικό ενδιαφέρον από άλλες χώρες ή διεθνείς οργανισμούς. Αυτό προέκυψε στη διάρκεια σημερινής ομιλίας του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Γιάννη Δραγασάκη, από το βήμα του 1ου Βαλκανικού Φόρουμ του υπουργείου Εσωτερικών (τομέα Μακεδονίας-Θράκης). Μάλιστα, ο κ. Δραγασάκης πρότεινε, με την ευκαιρία του φόρουμ, οι συμμετέχοντες υπουργοί και εκπρόσωποι οργανισμών από τα Βαλκάνια να αποφασίσουν μια δεξαμενή έργων κοινής προτεραιότητας, ώστε ακολούθως να αναζητηθούν χρηματοδοτήσεις.

«Όταν μιλάμε για δρόμους, λιμάνια, σιδηροδρόμους, ενεργειακά και άλλα έργα υποδομής απαιτούνται σημαντικοί πόροι και είναι προφανές ότι πόρους αυτών των διαστάσεων πρέπει να τους αναζητήσουμε, πέρα από την ορθολογική αξιοποίηση των δικών μας πόρων, και από διεθνείς πηγές είτε είναι μεγάλοι χρηματοδοτικοί οργανισμοί είτε αγορές κεφαλαίων [...] Για να μπορέσουμε όμως να αντλήσουμε πόρους από τις διεθνείς αγορές, πρέπει να έχουμε τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε για μια Διαβαλκανική Τράπεζα; Ενδεχομένως όχι ακόμα, αλλά ας το κρατήσουμε ως στόχο [...] Αν δεν μπορούμε να προχωρήσουμε άμεσα σε μια διαβαλκανική αναπτυξιακή τράπεζα, μπορούμε όμως να δημιουργήσουμε έναν οργανισμό για τη βαλκανική συνανάπτυξη», υπογράμμισε ο κ.Δραγασάκης.

Προς αυτή την κατεύθυνση, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης υπενθύμισε ότι στην Ελλάδα βρίσκεται υπό δημιουργία η εθνική αναπτυξιακή τράπεζα, για την οποία η σκέψη είναι να έχει παράρτημα στην πόλη της Θεσσαλονίκης, «αλλά αν υπάρξει ενδιαφέρον από άλλες χώρες ή διεθνείς οργανισμούς μπορούμε, αντί για παράρτημα, να δημιουργήσουμε μια νέα οντότητα, όπως είναι παραδείγματος χάρη η Παρευξείνια Τράπεζα, μια οντότητα η οποία θα είναι πολυμετοχική. Σε κάθε περίπτωση εμείς θα προχωρήσουμε σε ένα τέτοιο εργαλείο, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, με στόχο τη χρηματοδότηση επιχειρήσεων και επενδύσεων στη Βόρεια Ελλάδα και συνολικά για τη βαλκανική συνανάπτυξη. Διαθέτουμε κι ένα υπόλοιπο πιστώσεων που είχαμε παλαιότερα για την ανάπτυξη των Βαλκανίων, περίπου 200 εκατ. ευρώ».

Πρόσθεσε ότι οι κυβερνήσεις της περιοχής θα πρέπει να προσανατολίσουν πιο αποφασιστικά τους εσωτερικούς τους πόρους στη χρηματοδότηση έργων που υπηρετούν τη συνεργασία και υπενθύμισε για παράδειγμα ότι ήδη, με την ευκαιρία της επίσκεψης του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, στα Σκόπια, συζητήθηκε με τη Βόρεια Μακεδονία ο διπλασιασμός των πόρων ενός διασυνοριακού προγράμματος, «από το οποίο θα ωφεληθούν οι νότιες περιφέρειες της Βόρειας Μακεδονίας και οι βόρειες περιφέρειες της Ελλάδας».

«Θα έλεγα ότι, εφόσον έχουμε έργα ώριμα και μελετημένα, τότε μπορούμε να αναζητήσουμε και να βρούμε χρηματοδοτήσεις και από την ΕΕ και από ευρωπαϊκούς θεσμούς και ευρύτερα. Για τον λόγο αυτό θα πρότεινα στο φόρουμ αυτό και στα τραπέζια που θα ακολουθήσουν, στο μέτρο που είναι δυνατό, να έχουμε μια πρακτική επιδίωξη πρώτον να δημιουργήσουμε μια δεξαμενή έργων, ένα pipeline, δεύτερον να δούμε τις προτεραιότητές μας, ώστε να ξεχωρίσουμε αυτές που είναι κοινές, τρίτον, να προχωρήσουμε σε ωρίμανση, μελέτη, προσδιορισμό κόστους- οφέλους κι επίλυση προβλημάτων και τέταρτον να αναζητήσουμε από κοινού χρηματοδότηση αυτών των έργων. Με αυτόν τον τρόπο νομίζω ότι μπορούμε να κάνουμε μια πολύ καλή αρχή και σε πρακτικό επίπεδο στον μεγάλο στόχο που έχουμε», υπογράμμισε.

Αν όσα συζητάμε γίνουν κτήμα της κοινωνίας, αυτό θα είναι το τελειωτικό χτύπημα στον εθνικισμό

Κατά τον κ. Δραγασάκη, το τελικό αποτέλεσμα της όλης προσπάθειας για συνανάπτυξη των Βαλκανίων θα κριθεί από την ικανότητα των κυβερνήσεων της περιοχής, να παράξουν αποτελέσματα ορατά στους πολίτες, «αλλά και να δώσουν σε όλο αυτό το εγχείρημα τη μορφή όχι ενός εγχειρήματος που αφορά μόνο τις κυβερνήσεις, αλλά ενός εγχειρήματος που αφορά τις ίδιες τις κοινωνίες. Αλλά πρέπει να βρούμε τρόπους και διαδικασίες, να δουλέψουμε με δημόσιους φορείς, ιδιωτικές επιχειρήσεις, κοινωνικές οργανώσεις, συνδικάτα, πανεπιστήμια, νοσοκομεία, κοινωνία των πολιτών, ώστε αυτό που συζητάμε να γίνει κτήμα των ίδιων των ανθρώπων. Αυτό θα είναι και το τελειωτικό χτύπημα στον εθνικισμό με όλες τις μορφές και τις αποχρώσεις».

«Αποκλείουμε το δόγμα της περίκλειστης χώρας»

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης επισήμανε ακόμη ότι η Ελλάδα, έχοντας βγει από μια περίοδο εσωστρέφειας λόγω της βαθιάς κρίσης, έχει πλέον και τη βούληση και τις δυνατότητες να αναλάβει τον ρόλο που της αναλογεί για τη συνανάπτυξη των Βαλκανίων, τα οποία αποτελούν σταυροδρόμι αναδεικνύοντας έτσι την ανάγκη συνεργασίας μεταξύ των κρατών. «Αυτό είναι το βασικό πλεονέκτημα της περιοχής, το οποίο είναι κοινό και δεν μπορεί καμία χώρα να το οικειοποιηθεί κατά αποκλειστικότητα», σημείωσε και πρόσθεσε ότι η ελληνική κυβέρνηση απορρίπτει το δόγμα της περίκλειστης χώρας, καταδικάζει τον ρατσισμό, τον εθνικισμό και την ξενοφοβία και πρωτοστατεί για τη δημιουργία ενός ευρέος προοδευτικού μετώπου απέναντι στην άνοδο της ακροδεξιάς και των εθνικιστικών αναδιπλώσεων στην Ευρώπη. Πρόσθεσε δε ότι η Ελλάδα είναι αφοσιωμένη υποστηρίκτρια της περιφερειακής ολοκλήρωσης, με όρους ισότητας.

Η Συμφωνία των Πρεσπών αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος βλέπει τα Βαλκάνια

Ο κ. Δραγασάκης εξέφρασε ακόμη την πεποίθηση ότι η Συμφωνία των Πρεσπών αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο η Ευρώπη και ο κόσμος βλέπει την περιοχή και ενισχύει τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις των δυτικών Βαλκανίων, ενώ πρόσθεσε: «Στη βάση αυτών των κεκτημένων καλούμαστε να σχεδιάσουμε ένα ποιοτικό άλμα και από τη διμερή ή τετραμερή συνεργασία, να περάσουμε σε μια ευρύτερη συνεργασία όλων των χωρών της περιοχής». Σημείωσε επίσης ότι η συμφωνία θα συμβάλει σημαντικά και στην ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας.

Ε. Χατζηγεωργίου: Τα Βαλκάνια πρέπει να αποτινάξουν την εικόνα του φτωχού συγγενή της Ευρώπης και της πυριτιδαποθήκης

Την πεποίθηση ότι η επικύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών νομοτελειακά θα οδηγήσει στην προώθηση πολλαπλών οικονομικών και επιχειρηματικών συνεργασιών, όχι μόνο μεταξύ της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας, αλλά και μεταξύ όλων των βαλκανικών κρατών, εξέφρασε η υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης), Ελευθερία Χατζηγεωργίου, εγκαινιάζοντας τις εργασίες του 1ου Βαλκανικού Φόρουμ στη Θεσσαλονίκη. Πρόσθεσε ότι η συμφωνία θα επιτρέψει την έγκριση χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), αλλά και από άλλους ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς μηχανισμούς, για την προώθηση της κατασκευής μιας σειράς σημαντικών διακρατικών έργων υποδομής στους τομείς της ενέργειας και των μεταφορών.

Μεταξύ αυτών των έργων περιλαμβάνονται, σύμφωνα με την κ. Χατζηγεωργίου, ο εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής και οδικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης – Σκοπίων– Βελιγραδίου – Βουδαπέστης, η κατασκευή αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα στη Β. Μακεδονία και ακολούθως στη Σερβία, η σιδηροδρομική σύνδεση Μπίτολα (Μοναστήρι)– Φλώρινας, η κατασκευή του κάθετου άξονα στην Εγνατία Οδό, Κοζάνη – Φλώρινα – Μπίτολα – Σκόπια, η δημιουργία εμπορευματικών κέντρων και σταθμών, αλλά και η επαναλειτουργία του πετρελαϊκού αγωγού Θεσσαλονίκης - Σκοπίων.

 1 άτομο, στέκεται

Κατά την υφυπουργό Εσωτερικών, τα Βαλκάνια πρέπει να αποτινάξουν την εικόνα του φτωχού συγγενή της Ευρώπης, την εικόνα της πυριτιδαποθήκης και των φαντασμάτων του παρελθόντος: "οφείλουμε να κοιτάξουμε το μέλλον κατάματα, να σταθούμε στο ύψος της ιστορικής συγκυρίας που αναδύεται, να αρπάξουμε τις ευκαιρίες και να καταστήσουμε το κοινό μας σπίτι, τα Βαλκάνια, σε διαμετακομιστικό και ενεργειακό κόμβο παγκόσμιας εμβέλειας, μια εμπορική πύλη - γέφυρα μεταξύ των Βαλκανίων και της ευρωπαϊκής ενδοχώρας με τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, της Μέσης Ανατολής και της Ασίας".

Σύμφωνα με την κα Χατζηγεωργίου, οι δυνατότητες των Βαλκανίων είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτές που μπορεί να πιστεύουμε, "γεγονός που αποδεικνύεται και από τον ανταγωνισμό κολοσσών της παγκόσμιας οικονομίας στην περιοχή μας, όπως της Κίνας, της Ρωσίας, της Γερμανίας και των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής (...) Αυτόν τον ανταγωνισμό, εμείς τον χαιρετίζουμε και τον καλωσορίζουμε, αυτόν τον ανταγωνισμό, μαζί με άλλες μεγάλες προοπτικές που διανοίγονται, εμείς πρέπει να τον αναδείξουμε, χτίζοντας γέφυρες και όχι υψώνοντας τείχη. Γέφυρες συνεργασίας και συνανάπτυξης, διακρατικών συμφωνιών και προσεγγίσεων που προάγουν αμοιβαία οφέλη για τα κράτη και τους λαούς μας και μας τοποθετούν στο κέντρο των οικονομικών και γεωπολιτικών εξελίξεων και όχι στο περιθώριο μιας ξεχασμένης γωνιάς της Ευρώπης". Τα Βαλκάνια, πρόσθεσε η υφυπουργός, "βιώνουν πια μια νέα εποχή, σταθερότητας ειρηνικής συμβίωσης και ασφάλειας, μια εποχή σπάνια για το ταραγμένο συγκρουσιακό παρελθόν της".

Βασικοί στόχοι του Φόρουμ, τόνισε, είναι η προώθηση της διαβαλκανικής συνεργασίας τους τομείς της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας, καθώς και των υποδομών και δικτύων, η αποτύπωση του υφιστάμενου επιχειρηματικού μοντέλου στους τομείς των μεταφορών, της βιομηχανίας, των τεχνολογιών και της ενέργειας, η εξεύρεση των απαραίτητων χρηματοδοτικών εργαλείων, αλλά και η αξιοποίηση του επιχειρηματικού και τεχνολογικού δυναμικού. "Στόχοι που δεν είναι απλές λεζάντες θεωρητικού αναστοχασμού αλλά  στέρεες βάσεις κατασκευής μιας σειράς σημαντικών διακρατικών έργων υποδομής στους τομείς της ενέργειας, των μεταφορών και των δικτύων, όπως η σύνδεση των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και του Δούναβη, η Σιδηροδρομική Εγνατία, ο βαλκανικός κλάδος του αγωγού EastMed και η ολοκλήρωση του TAP (Διαδριατικού Αγωγού), με προοπτικές επέκτασης και σε άλλες βαλκανικές χώρες" κατέληξε.

Στάθης Γιαννακίδης: Οι πρωτοβουλίες μας δημιουργούν δυναμική και μεγάλες ευκαιρίες για τη χώρα, τη Βόρεια Ελλάδα

Η συζήτηση για την ανάπτυξη και, ειδικά, για την περιφερειακή ανάπτυξη και τη Βόρεια Ελλάδα, στο πλαίσιο μιας βαλκανικής πολιτικής εξαντλήθηκε για πολλά χρόνια σε αναποτελεσματικότητα και θεωρητικά σχήματα. Αποσπασματικές πολιτικές, έλλειψη κεντρικού σχεδιασμού και μια περιορισμένη αντίληψη για την εξωστρέφεια συμπλήρωσαν το αποτυχημένο μοντέλο του παρελθόντος με μια ανάπτυξη χωρίς παραγωγική βάση. Η Ελλάδα τη δεκαετία του ’90 δεν διαδραμάτισε το ρόλο που όφειλε να έχει στην περιοχή και η ανάπτυξή που ακολούθησε ήταν επίπλαστη και δεν βασίστηκε στην παραγωγή, αλλά στην άναρχη χρηματοπιστωτική επέκταση και την κατανάλωση, καταστρέφοντας μακροπρόθεσμα και τον όποιο παραγωγικό ιστό.

Άρα, πρέπει να είναι σαφές ότι η χρεοκοπία της χώρας δεν προήλθε μόνο από το δημοσιονομικό εκτροχιασμό αλλά επίσης, από την αποτυχία φορολόγησης των μεγάλων εισοδημάτων τα χρόνια της ευδαιμονίας και την έλλειψη ενός στρατηγικού αναπτυξιακού σχεδίου, που να εντάσσει τη χώρα στο ευρύτερο περιβάλλον. 

Σήμερα, που έχουμε εξασφαλίσει τόσο την πολιτική αυτοτέλεια μετά την αποδέσμευση από τα προγράμματα δημοσιονομικής προσαρμογής και τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο από τη συμφωνία ρύθμισης του χρέους, έχουμε οικοδομήσει μια σύγχρονη και, κυρίως, ολιστική αναπτυξιακή στρατηγική που βάζει ρεαλιστικούς στόχους και προτεραιότητες σε συγκεκριμένους τομείς, ενώ έχει συνδιαμορφωθεί με τις τοπικές κοινωνίες και τους φορείς.

Αυτή η στρατηγική διαμορφώνει τους όρους με τους οποίους θα εργαστούμε στο εσωτερικό για την παραγωγική μας ανασυγκρότηση. Επίσης διαμορφώνει τα απαραίτητα χρηματοδοτικά εργαλεία για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τη συνεργασία σε βαλκανικό επίπεδο, όχι με λανθασμένους όρους «διείσδυσης» που επικράτησαν στο παρελθόν αλλά με όρους συνανάπτυξης.

Στο πλαίσιο των συγχρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγραμμάτων, θα πρέπει να αναφερθούμε ειδικά στα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας, γνωστά ως προγράμματαINTERREG. Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, η ευρωπαϊκή εδαφική συνεργασία είναι εκείνο το εργαλείο της πολιτικής συνοχής, που αποσκοπεί στην επίλυση διασυνοριακών προβλημάτων και στην από κοινού ανάπτυξη των δυνατοτήτων των διαφόρων εδαφικών περιοχών. Οι δράσεις συνεργασίας που υποστηρίζονται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης εντάσσονται σε τρεις κύριες συνιστώσες: διασυνοριακή συνεργασία, διακρατική συνεργασία και διαπεριφερειακή συνεργασία. Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης των επιχειρησιακών προγραμμάτων του Στόχου «Ευρωπαϊκή Εδαφική Συνεργασία», εδρεύει στην πόλη της Θεσσαλονίκης και αποτελεί την Διαχειριστική Αρχή του Υπουργείου Οικονομίας για 4 – κατά την τρέχουσα προγραμματική περίοδο – προγράμματα που αφορούν την περιοχή των Βαλκανίων.

Εστιάζοντας, λοιπόν, σε έργα που υλοποιούνται με κατεύθυνση την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία στο πλαίσιο των προγραμμάτων αυτών:

Ø  Ξεκινάω από το διασυνοριακό πρόγραμμα συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας. Στον άξονα της υποστήριξης της τοπικής οικονομίας διατίθενται συνολικά 18 εκατ. ευρώ και ήδη έχουν ενταχθεί και υλοποιούνται 18 έργα, προϋπολογισμού 16 εκ ευρώ περίπου. Το προσεχές διάστημα θα εκδοθεί πρόσκληση για τους ειδικούς στόχους της επιχειρηματικότητας και του τουρισμού με ένα προϋπολογισμό της τάξης των 4 εκατ. ευρώ.

Ø  Στο διασυνοριακό πρόγραμμα Ελλάδα-Βουλγαρία, ίσως το μεγαλύτερο (με προϋπολογισμό 130 εκατ. ευρώ), για πρώτη φορά εκδόθηκε πρόσκληση – που είναι ανοιχτή - ενός μικρού προϋπολογισμού αρχικά, 10.000.000€, με επιλέξιμους φορείς υφιστάμενες μικρομεσαίες επιχειρήσεις της διασυνοριακής περιοχής. Με ποσοστό ενίσχυσης 65%, προϋπολογισμό των εταιρικών σχημάτων από 300.000€ έως 600.000€ στους τομείς: Αγροδιατροφή- ανακύκλωση και παραγωγή ενέργειας - Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και εξοικονόμηση ενέργειας - βιώσιμος τουρισμός – υγεία - υλικά και τεχνολογία- κλωστοϋφαντουργία/ένδυση.

Η επόμενη Πρόσκληση Έμμεσης Ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη διασυνοριακή περιοχή, βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο στάδιο διαβούλευσης μεταξύ των εθνικών αρχών με προϋπολογισμό 7 εκατ. ευρώ και εκτιμούμε ότι θα ανοίξει για τους ενδιαφερόμενους αρχές Μαΐου.

Ø  Στο πλαίσιο του διασυνοριακού προγράμματος «Ελλάδα - Αλβανία», με συνολικό προϋπολογισμό 54 εκατ. Ευρώ, στον ειδικό στόχο για τη βελτίωση της διασυνοριακής δυναμικότητας, την υποστήριξη της επιχειρηματικότητας, τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και της ανταγωνιστικότητας, έχουν ενταχθεί και υλοποιούνται 9 έργα με συνολικό προϋπολογισμό 5,2 εκ ευρώ περίπου. 

Ø  Tέλος, με το διακρατικό πρόγραμμα Βalkan Med (Βαλκανική – Μεσόγειος), προϋπολογισμού σχεδόν 40 εκατ. ευρώ, είναι η πρώτη φορά που η ευρωπαϊκή συνεργασία αντιμετωπίζει μαζί τη βαλκανική χερσόνησο και την νοτιοανατολική Μεσόγειο, σε μια κοινή προσπάθεια σε θαλάσσια και χερσαία σύνορα, στο πλαίσιο του στόχου για έξυπνη, βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη.

Το πρόγραμμα έχει δύο άξονες: α) Επιχειρηματικότητα και καινοτομία και β) Περιβάλλον

Ήδη, με μία πρόσκληση έχουν ενταχθεί 49 έργα, με τη συμβασιοποίηση των οποίων εξαντλείται ο συνολικός προϋπολογισμός.

Στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν 5 χώρες: Ελλάδα, Κύπρος, Βουλγαρία, Αλβανία και Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας. Ενόψει της νέας προγραμματικής περιόδου 2021-2027, σε επίπεδο Επιτροπής Παρακολούθησης του προγράμματος και οι 5 χώρες δήλωσαν ότι επιθυμούν τη συνέχισή του, καθώς και την επέκτασή του τόσο προς τα Βαλκάνια, όσο και προς την Ανατολική Μεσόγειο.

Η ευρωπαϊκή εδαφική συνεργασία, όπως ήδη ανέφερα, είναι εργαλείο της πολιτικής συνοχής, της βασικής πολιτικής επενδύσεων της ΕΕ για τη μείωση των οικονομικών, κοινωνικών και εδαφικών διαφορών. Ένα εργαλείο που σχεδιάστηκε για να επιλύει προβλήματα που υπερβαίνουν τα εθνικά σύνορα και απαιτούν συνεπώς κοινές λύσεις, αλλά και για να αναπτύσσει, μέσω κοινής προσπάθειας, τις δυνατότητες των διαφόρων εδαφικών περιοχών.

Κοινός μας στόχος θα πρέπει να είναι η αναβάθμιση και η περαιτέρω ενδυνάμωση τέτοιων προγραμμάτων στο πλαίσιο και της νέας προγραμματικής περιόδου, η διαμόρφωση επιχειρηματικών δεσμών και διασυνοριακών συνδέσεων, η ανάπτυξη με όρους βελτίωσης της ζωής των πολιτών των λαών μας, η συνανάπτυξη.

Στο πνεύμα αυτό, το Υπουργείο Οικονομίας και το Υπουργείο Εξωτερικών, όπως δήλωσαν ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και Υπουργός Οικονομίας και ο Υπουργός Εξωτερικών, κατά την πρόσφατη αποστολή στα Σκόπια, δημιουργούν σε συνεργασία ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο 200 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της παρουσίας των ελληνικών επιχειρήσεων στα Βαλκάνια.

Σε ευρύτερο πλαίσιο, το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης έχει κάνει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια, σε όλη τη διάρκεια της τετραετίας, πάνω στην κεντρική κατεύθυνση της κυβέρνησης για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Στη βάση αυτή σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν δεκάδες χρηματοδοτικά εργαλεία:

Συνολικά διαθέτουμε πόρους 7 δις που διοχετεύονται στην πραγματική οικονομία, μοχλεύουν ιδιωτικούς και άλλους πόρους 5 δις, με συνολικές επενδύσεις που αγγίζουν τα 12 δις για την επόμενη τριετία.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στη μικρομεσαία επιχείρηση ως κύριο χαρακτηριστικό της ελληνικής οικονομίας. Επιγραμματικά: πάνω από 1 δις ευρώ διοχετεύτηκαν σε μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, νέες και υφιστάμενες (ιδιωτική και δημόσια δαπάνη). Σχεδόν 1 δις είναι τα αντίστοιχα ποσά για τις δύο εργαλειοθήκες που έχουμε ανοίξει και πάνω από μισό δις επενδύσεις έγιναν στην αναβάθμιση πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων, για να μην αναφερθώ σε άλλες δράσεις. 

Και μια ιδιαίτερη επισήμανση θα πρέπει να κάνουμε στα θέματα των νέων, του brain drain, που συχνά ακούω να αναφέρεται αλλά παραλείπεται η αναφορά στα πρώτα θετικά στοιχεία για την αναχαίτισή του. Και αυτό σημαίνει ότι συγκρατούμε σιγά – σιγά αξιόλογο επιστημονικό δυναμικό, άρα ενισχύουμε την καινοτομία και την ανταγωνιστική θέση των ελληνικών επιχειρήσεων. Ακριβώς γιατί οι αιτίες του brain drain είναι σε μεγάλο βαθμό η διάρθρωση της οικονομίας και η έλλειψη επιχειρήσεων  που να παράγουν υπηρεσίες έντασης γνώσης και τεχνολογίας. Και πρέπει να αντιληφθούμε ότι οι διαφορετικές ταχύτητες με τις οποίες «τρέχουν» οι οικονομίες στα Βαλκάνια, μας δείχνουν ότι η κάθε χώρα πρέπει να έχει ένα συγκεκριμένο αναπτυξιακό πλάνο βασισμένο στα δικά της ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.

Επίσης, απαντά και σε ένα χιλιοειπωμένο και παρωχημένο επιχείρημα ότι το πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας είναι το εργασιακό κόστος. Αποδείξαμε ότι γίνεται, καθώς και οι εργασιακές σχέσεις αποκαθίστανται σταδιακά και οι μισθοί αυξήθηκαν και η ανεργία μειώθηκε κατά 10 μονάδες και 350 χιλιάδες νέες θέσεις δημιουργήθηκαν στη χώρα.

Στον αντίποδα, πριν την κρίση είχαμε ένα καταστροφικό αναπτυξιακό πλάνο που βασίστηκε σε κατανάλωση και όχι στην παραγωγή υψηλής ποιότητας προϊόντων με εξαγωγικό προσανατολισμό και εκμετάλλευση του εξειδικευμένου και υψηλά καταρτισμένου επιστημονικού δυναμικού της χώρας.

Για αυτό, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας έχουμε επιτύχει στο τρέχον ΕΣΠΑ, η συνολική δημόσια δαπάνη για την έρευνα και την καινοτομία να ανέρχεται σε 1,5 δις ευρώ, ποσό υπερδιπλάσιο της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου. Το μεγαλύτερο ποσοστό των πόρων αυτών κατευθύνεται σε παρεμβάσεις που συνδέονται με τη στρατηγική της έξυπνης εξειδίκευσης, την έρευνα και τη σύνδεσή της με την παραγωγή.

Τα χρηματοδοτικά εργαλεία που προκηρύσσουμε μέσα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΕΠΑΝΕΚ δίνουν βαρύτητα στην υψηλή τεχνολογία, την καινοτομία και τις νεοφυείς επιχειρήσεις, όπως το Ταμείο συμμετοχών Equifund, αλλά και άλλα εργαλεία.

Ενεργοποιείται ο Β΄ Κύκλος της δράσης «ΕΡΕΥΝΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ – ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ». Έχει συνολικό προϋπολογισμό 542,5 εκατ. €. Στοχεύει στη σύνδεση της έρευνας και της καινοτομίας με την επιχειρηματικότητα και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της παραγωγικότητας και της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων προς διεθνείς αγορές, με σκοπό τη μετάβαση στην ποιοτική καινοτόμα επιχειρηματικότητα, την αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για επιστήμονες.

Στα χρόνια που η παρούσα κυβέρνηση έχει τη διακυβέρνηση της χώρας προσπαθήσαμε να υλοποιήσουμε όσα θα έπρεπε να είναι αυτονόητα, σε κάθε τομέα, για μια σοβαρή χώρα που έχει αποφασίσει ότι ακολουθεί μια στοιχειώδη εθνική πολιτική γνωρίζοντας ποιο είναι το συμφέρον της και άρα αξιολογεί τις συνθήκες που διαμορφώνονται και βάζει στρατηγικούς στόχους. Αυτό όμως ο πολιτικός χώρος μας δεν το ανακάλυψε τώρα, αλλά το επισημαίνει για δεκαετίες ειδικά από τότε που η χώρα έχανε ευκαιρίες εξαιτίας της λανθασμένης προσέγγισής της στο θέμα της Βαλκανικής Συνεργασίας.  

Σήμερα, είμαστε εδώ και συζητάμε για το μέλλον έχοντας άλλη μια νέα ευκαιρία, από τις συνθήκες που δημιουργεί για τη χώρα και την ευρύτερη περιοχή η Συμφωνία των Πρεσπών. Λειτουργεί καταλυτικά στην ανάγκη όλων των λαών για άμβλυνση των ανισοτήτων, κάμψη των εθνικισμών και πολιτική σταθερότητα ως προϋπόθεση της ευημερίας και της κοινωνικής συνοχής τους.

Όπως έχει επισημανθεί εξαρχής από τον Πρωθυπουργό, οι πρωτοβουλίες μας δημιουργούν δυναμική και μεγάλες ευκαιρίες για τη χώρα, τη Βόρεια Ελλάδα, συνολικά τα Βαλκάνια, όπου επιτέλους αναλαμβάνουμε τον υπεύθυνο ρόλο που μας αναλογεί.

Και σε αυτή την περίοδο κατά την οποία έχει ξεκινήσει η διαπραγμάτευση της επόμενης προγραμματικής περιόδου, μια σημαντική διαδικασία όπου διεκδικούμε την ενίσχυση της πολιτικής συνοχής της Ε.Ε., προκειμένου να κατευθυνθούν πόροι προς τα Βαλκάνια, είναι γεγονός ότι τις χώρες που φιλοξενούμε σήμερα έχουμε πολλά κοινά συμφέροντα.

Νέα δυναμική συνεργασίας και ανάπτυξης στα Βαλκάνια έδωσε η Συμφωνία των Πρεσπών τόνισαν συμμετέχοντες 

Η νέα δυναμική ανάπτυξης που παρουσιάζουν τα Δυτικά Βαλκάνια οφείλεται αφ΄ενός στη διάθεση των λαών της περιοχής - οι οποίοι επισκέπτονται όλο και πιο συχνά ο ένας τον άλλον - θα έρθουν πιο κοντά και αφ’ ετέρου στη συμφωνία Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, η οποία επισφράγισε το κοινό μέλλον των δύο χωρών, υπογράμμισε ο Α’ αντιπρόεδρος της Βουλής, Τάσος Κουράκης.

Η δυναμική της συμφωνίας έχει ήδη συμπαρασύρει θετικά το σύνολο της περιοχής. Τα Δυτικά Βαλκάνια βρίσκονται μπροστά στην ιστορική ευκαιρία να γκρεμίσουν οριστικά τα σύνορα ανάμεσά τους. Η Ελλάδα, η Βουλγαρία, η Σερβία, η Ρουμανία και η Βόρεια Μακεδονία έχουν επιλέξει τον δρόμο της κοινής πορείας, είπε ο κ. Κουράκης, επισημαίνοντας ότι η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα γενικότερα θα ευνοηθούν σημαντικά από την εμβάθυνση της συνεργασίας των βαλκανικών χωρών στα θέματα υποδομών και δικτύων και η οικονομία της περιοχής θα ενταχθεί ξανά πλήρως στον ιστορικό και πολιτισμικό χώρο μέσα στον οποίο αναπτύχθηκε.

“Η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα της εξωστρέφειας είναι η μοναδική επιλογή για να βγει η περιοχή μας από την κρίση. Αντίθετα οι τεχνητοί διαχωρισμοί και εθνικισμοί είναι απολύτως καταστρεπτικοί και για την κοινωνία και την οικονομίας και μας έχουν κοστίσει ακριβά όλα τα προηγούμενα χρόνια” ανέφερε ο Α΄αντιπρόεδρος της Βουλής.

Ο υπουργός Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Βόρειας Μακεδονίας, Σουχεΐλ Φαζλίου, στον χαιρετισμό του τόνισε ότι συμμετέχει στις εργασίες για να μεταφέρει το μήνυμα της συνεργασίας μεταξύ των περιφερειών, των πόλεων, των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, των κρατικών οργανισμών της χώρας του και της Ελλάδας. "Ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης, αλλά και της γενιάς των πολιτικών από τις χώρες μας που είδαν την αλλαγή και έγιναν μέρος της αλλαγής καταθέτω ότι οι πύλες της ανταλλαγής και συνεργασίας είναι διάπλατα ανοιχτές" υπογράμμισε.

"Θέλουμε η Θεσσαλονίκη να γίνει το μεγάλο κέντρο, ο πυλώνας για το εμπόριο, τα γράμματα, τις μεταφορές, τις επιστήμες, να γίνει ένα ακαδημαϊκό κέντρο, το οποίο θα ενώσει τους πνευματικούς ανθρώπους όλων των Βαλκανίων" υπογράμμισε ο υφυπουργός Εξωτερικών Τέρενς Κουίκ. "Το γεγονός ότι το Βαλκανικό Φόρουμ γίνεται εδώ πιστεύω ότι καταδεικνύει τον σημαντικό ρόλο που μπορεί να παίξει η Θεσσαλονίκη", είπε ο κ. Κουίκ, σημειώνοντας ότι "η συγκυρία της διεξαγωγής του Βαλκανικού Φόρουμ ακριβώς την επαύριο του επίσκεψης του Έλληνα πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα στη Βόρεια Μακεδονία έρχεται να επιβεβαιώσει τον σταθερό προσανατολισμό της χώρας μας και βεβαίως του υπουργείου Εξωτερικών προς την ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας μεταξύ των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης".

"Η περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, η μεγάλη γειτονιά των Βαλκανίων που μπορεί να γίνει μία τεράστια δυναμική γειτονιά μέσα στην οικογένεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελεί τη φυσική οικονομική ενδοχώρα και το σημαντικότερο πεδίο οικονομικής και επιχειρηματικής διείσδυσης της χώρας μας" είπε και πρόσθεσε: "Παρά την πρόσφατη οικονομική κρίση εμείς οι Έλληνες καταφέραμε να διατηρήσουμε ισχυρή παρουσία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ο ελληνικός ιδιωτικός τομέας έχει επενδύσει δισεκατομμύρια ευρώ δημιουργώντας χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής".

Το 1ο Βαλκανικό Φόρουμ είναι αποτέλεσμα της Συμφωνίας των Πρεσπών, "η οποία σηματοδοτεί μία πολύ σημαντική στιγμή για την περιοχή μας" τόνισε στον χαιρετισμό του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης. "Δείχνει ότι έχουμε αφήσει στην άκρη τους συναισθηματισμούς και κοιτάμε το κοινό συμφέρον, το οποίο είναι να δουλεύουμε ειρηνικά μαζί" είπε, σημειώνοντας ότι ήταν από την αρχή υπέρ της Συμφωνίας των Πρεσπών, παρά τα προβλήματα που υπάρχουν και θα υπάρχουν, αλλά θα αντιμετωπιστούν με καλή διάθεση.

Ενθαρρυντικό σημάδι της τεράστιας δυνατότητας που υπάρχει στην περιοχή των Βαλκανίων, χαρακτήρισε το 1ο Βαλκανικό Φόρουμ ο Γενικός Πρόξενος των ΗΠΑ στη Θεσσαλονίκη, Γκρέγκορι Φλέγκερ, ο οποίος ανέφερε ότι η Ελλάδα και μαζί με τις ΗΠΑ που παραμένουν φίλος, εταίρος και σύμμαχος θα αναπτύξουν σπουδαία πράγματα στην περιοχή. "Μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα μαζί αποκαθιστώντας τη θέση της Θεσσαλονίκης ως πρωτεύουσας των Βαλκανίων" είπε ο κ. Φλέγκερ και τόνισε ότι τα οφέλη από τη συμφωνία των Πρεσπών θα γίνουν αισθητά στην πόλη.

Ο Γενικός Πρόξενος της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη Βάλτερ Στέχελ, είπε ότι η Νοτιοανατολική Ευρώπη είναι αναπόσπαστο τμήμα της Ευρώπης, τόνισε ότι η Ατζέντα της Θεσσαλονίκης είναι ενεργή, υπογράμμισε ότι η Γερμανία με τη Διαδικασία του Βερολίνου για τα Δυτικά Βαλκάνια δημιούργησε μία πλατφόρμα συζήτησης μεταξύ Ε.Ε. και των υπό ένταξη χωρών και ότι Ελλάδα συνδέθηκε με τη Διαδικασία ως χώρα που προωθεί τη συνεργασία στην περιοχή.

Το υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης ηγείται της προσπάθειας βαλκανικής συνανάπτυξης, τόνισε η πρώην υφυπουργός Μακεδονίας – Θράκης, Κατερίνα Νοτοπούλου, προσθέτοντας ότι στο τέλος του Α’ εξαμήνου θα λειτουργήσει ένας Ευρωπαϊκός Όμιλος Εδαφικής Συνεργασίας. "Αλλάζουν οι σχέσεις μεταξύ των χωρών μας καθίστανται κέντρα ανάπτυξης, στα Βαλκάνια που οραματιζόμαστε κάθε πόλη μπορεί να αποτελέσει πραγματικά πόλο ανάπτυξης. Η Θεσσαλονίκη είναι σήμερα πύλη συνεργασίας και ειρήνης" υπογράμμισε.

Υπέρ της υγιούς διεθνούς των ελληνικών επιχειρήσεων στα Βαλκάνια ο ΣΒΕ

"Η χώρα μας αποτελεί βασικό παράγοντα σταθερότητας στα Βαλκάνια και η πρόσφατη Συμφωνία των Πρεσπών δίνει νέες προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης και ειρηνικής συνύπαρξης" ανέφερε ο Α' Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος, Ιωάννης Σταύρου. "Η νέα ευρωπαϊκή προοπτική των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων δίνει για τις ελληνικές επιχειρήσεις μία νέα, μία δεύτερη ευκαιρία (μετά το πρώτο κύμα της δεκαετίας του ‘90) για την υγιή διεθνοποίηση των ελληνικών επιχειρήσεων στα Βαλκάνια", υπογράμμισε.

Ο κ. Σταύρου, αποσαφήνισε ότι όταν ο ΣΒΕ μιλά για διεθνοποίηση, αναφέρεται στις υγιείς επιχειρήσεις, εκείνες που στοχεύουν να ανοίξουν νέες αγορές, να διευρύνουν τον κύκλο εργασιών τους με σκοπό την αύξηση των κερδών τους και την επανεπένδυση των κερδών τους στη χώρα τους για την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων που πάλι κατευθύνονται σε ξένες αγορές. "Είμαστε αντίθετοι σε οποιαδήποτε ευκαιριακή μετεγκατάσταση και τον γρήγορο πλουτισμό, φαινόμενα που παρουσιάστηκαν τις προηγούμενες δεκαετίες" τόνισε.

Αναφέρθηκε και στον Σύνδεσμο Ελληνικών Επιχειρήσεων Βαλκανικών Χωρών, στον οποίο συμμετέχουν όλοι οι τοπικοί σύνδεσμοι των χωρών Βαλκανίων και επανέφερε την πρόταση που αφορά τη δημιουργία Συντονιστικού Συμβουλίου Οικονομικών Σχέσεων της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, που θα μπορούσε να έχει ως στόχο να είναι σύμβουλος της κυβέρνησης για την άσκηση της οικονομικής διπλωματίας στα Βαλκάνια.

Η περιοχή των Βαλκανίων έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει μία δυναμική αξιοποιώντας στο μέγιστο τη συνεργασία των χωρών της, καθώς υπάρχουν απεριόριστες προοπτικές, τόνισε ο Παντελής Φιλιππίδης, Α’ Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας και πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και ευχήθηκε να είναι το 1ο Βαλκανικό Φόρουμ η αρχή δημιουργίας και υλοποίησης ενός αναπτυξιακού και καινοτόμου σχεδίου διαβαλκανικής συνεργασίας με στόχο την ειρήνη, τη σταθερότητα, την οικονομική υποστήριξη, την ανάπτυξη και την ευημερία των λαών της περιοχής.

Ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Γρηγόρης Τάσιος, τόνισε την ανάγκη βελτίωσης των οδικών δικτύων, ώστε να ανοίξει μια αγορά 75 εκατομμυρίων κατοίκων και να τονώσει τουριστική κίνηση. Όπως ανέφερε, το 2018 ο οδικός τουρισμός προήλθε κυρίως από βαλκανικές και οι οδικές αφίξεις ξεπέρασαν τα 12 εκατομμύρια το 2018, είπε σημειώνοντας ότι κάθε φορά που άνοιγε ένας κάθετος άξονας στην Εγνατία Οδό καταγράφονταν σημαντικές αυξήσεις στην τουριστική κίνηση από τις χώρες των Βαλκανίων.

Ο κ. Τάσιος, υπογράμμισε ακόμη την ανάγκη βελτίωσης των σιδηροδρομικών δικτύων και διασύνδεσης των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας με τη Μαύρη Θάλασσα, τη βελτίωση των μεθοριακών σταθμών και ενίσχυση της στελέχωσης τους και τη συνεργασία για την προσέλευση μακρινών επισκεπτών που επισκέπτονται συνδυαστικά πάνω από μία χώρα και προώθηση των τουριστικών προορισμών της Βόρειας Ελλάδας και εκτός της τουριστικής περιόδου αιχμής.

Τοποθετήσεις για τα δίκτυα και τις μεταφορές στα Βαλκάνια, από επιστήμονες και εκπροσώπους φορέων

Τα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα, τις παρεμβάσεις που είναι σε εξέλιξη και τους σχεδιασμούς που υπάρχουν για την αναβάθμισή τους, παρουσίασαν επιστήμονες, εκπρόσωποι επιμελητηρίων και επιστημονικών φορέων από την Ελλάδα και γειτονικές χώρες των Βαλκανίων, το απόγευμα, στο Βαλκανικό Φόρουμ που πραγματοποιείται σε αίθουσα της ΔΕΘ, στη Θεσσαλονίκη.

Ο πρόεδρος της μόνιμης επιτροπής Υποδομών και Δικτύων του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Απόστολος Πρόγιος αναφέρθηκε στην Εγνατία Οδό, ως ένα πολύ σημαντικό οδικό έργο που συντόμευσε τη διαδρομή Αλεξανδρούπολης - Ηγουμενίτσας στις έξι ώρες και αποτελεί μια από τις καλύτερες οδικές υποδομές της χώρας, υπογραμμίζοντας, ότι σε συνδυασμό με τους κάθετους άξονες, αναβαθμίζει σημαντικά όλη την ευρύτερη περιοχή, το εμπόριο, τη διακίνηση προσώπων και αγαθών, κ.ά..

Ο κ. Πρόγιος επεσήμανε, ότι πρόταση του ΤΕΕ/ΤΜΚ είναι να δοθεί το βάρος στην οδική βελτίωση τμημάτων των δρόμων που εμφανίζουν την μεγαλύτερη εμπορευματική κίνηση, ενώ για το σιδηρόδρομο, στα τμήματα εκείνα που έχουν μεγαλύτερο οικονομικό όφελος, με προτεραιότητα τις εμπορευματικές μεταφορές και τη σύνδεση με τους κάθετους άξονες, τη διασύνδεση και των λιμανιών Καβάλας και Αλεξανδρούπολης. «Να προχωρήσει η γραμμή Αλεξανδρούπολη - Μπουργκάς, καθώς και η κατασκευή του έκτου προβλήτα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και η σύνδεση του λιμένα της Καβάλας» πρόσθεσε.

Ο κ. Πρόγιος αναφέρθηκε επίσης, στους σχεδιασμούς για τη «σιδηροδρομική Εγνατία» (μια πρώτη μελέτη για την οποία είχε εκπονηθεί τη διετία 2004-2006) τονίζοντας ότι στον τομέα αυτό, «μετά από δεκατρία χρόνια», δεν έχουν γίνει πολλά βήματα. Υπογράμμισε, ότι αρκετά καλή προοπτική για σύντομη ολοκλήρωση έχει η γραμμή Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο - Μπουργκάς, με ηλεκτροκίνηση, καθώς απ’ την πλευρά της Βουλγαρίας το έργο έχει προχωρήσει και απομένουν περίπου είκοσι χιλιόμετρα μέχρι τα σύνορα με την Ελλάδα.

Για τα υπόλοιπα σημεία, ο κ. Πρόγιος επεσήμανε ότι η γραμμή Θεσσαλονίκη - Ξάνθη δεν είναι ηλεκτροκινούμενη, ενώ «μένει σε εκκρεμότητα» η σύνδεση Ηγουμενίτσα – Καλαμπάκα, με μικρές πιθανότητες ολοκλήρωσης αφού απαιτείται μεγάλη δαπάνη λόγω του γεωγραφικού ανάγλυφου, ενώ από την άλλη και η εμπορευματική κίνηση σε αυτό το κομμάτι είναι μικρή. Για το τμήμα Καλαμπάκα – Παλαιοφάρσαλο, είπε ότι το έργο είναι πιο ώριμο και έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον για την κατασκευή του.

Από την πλευρά του, ο πανεπιστημιακός του τμήματος Μηχανικών Μεταφορών από τη Βουλγαρία, καθηγητής Ιβάν Κατσάρωφ, ο οποίος παρέστη μαζί με τον εκτελεστικό διευθυντή του Κατασκευαστικού Επιμελητηρίου Βουλγαρίας Μίροσλαβ Μάζνεφ, μίλησε για τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα που διέρχονται από τη Βουλγαρία και συνεχίζουν και σε άλλες χώρες – ιδιαίτερα για τις προοπτικές της σύνδεσης, μέσω του οδικού άξονα 8, με τον «Δρόμο του Μεταξιού», τον οποίο προωθεί η κινεζική κυβέρνηση.

«Όλοι υπέδειξαν ότι η βαλκανική χερσόνησος έχει μια στρατηγική θέση. Αυτό είναι σωστό, αλλά πρέπει να γνωρίζουμε τι να κάνουμε με αυτήν τη στρατηγική θέση» τόνισε ο Κατσάροφ και συνέχισε: «Οι πιο σημαντικοί είναι οι άξονες ενέργειας και οι διαδικτυακές επικοινωνίες. Όταν μιλάμε για άξονες, πρέπει να ξέρουμε πώς να τους συνδυάσουμε με τις γειτονικές χώρες».

Για το θεσμικό πλαίσιο, που αφορά στην απασχόληση μηχανικών με τα ίδια προσόντα σε χώρες των Βαλκανίων, μίλησε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πιστοποιημένων Αρχιτεκτόνων και Μηχανικών της Β. Μακεδονίας, Μίλε Ντιμίτροφσκι.

«Σε κάθε χώρα οι άδειες διαφέρουν: στη Σερβία υπάρχει άλλη άδεια μηχανικών για δρόμους, ή για κατασκευές, στη Βουλγαρία δύο άδειες, στη Βόρεια Μακεδονία μόνο μία (αυτή του πολιτικού μηχανικού) άρα πώς μπορεί να εναρμονίσει κανείς αυτές τις άδειες;» είπε ο κ. Ντιμίτροβσκι και συνέχισε:

«Στη χώρα μου για να εξασφαλίσει κανείς άδεια εργασίας χρειάζεται πέντε χρόνια σπουδών και τρία χρόνια συμμετοχής σε τεχνικά έργα. Διαπιστώσαμε ότι τα προσόντα είναι παρόμοια σε όλες τις χώρες. Εμείς έχουμε δύο συστήματα εκπαίδευσης, το παλιό και το νέο, δηλαδή έχουμε αποδεχθεί ως μέτρο τις 300 εκπαιδευτικές μονάδες για την ολοκλήρωση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης».

Ο κ. Ντιμίτροβσκι πρόσθεσε, ότι με τη Βουλγαρία υπάρχει μια συμφωνία «αμοιβαιότητας» για την απασχόληση των μηχανικών, ενώ με την Ελλάδα δεν υπάρχει ακόμη, ούτε και με άλλες χώρες, που η κάθε μια έχει το δικό της καθεστώς αδειοδότησης. Αναφέρθηκε επίσης στα δικαιολογητικά που απαιτούνται για να εργαστεί κάποιος χώρα του και συνέχισε: «Τα τελευταία δέκα χρόνια έχουν εργαστεί στη χώρα μου 485 μηχανικοί από είκοσι μία χώρες. Πολλοί ξένοι μηχανικοί έγιναν μέλη του Επιμελητηρίου μας, τριανταεπτά εξ αυτών από την Ελλάδα. Κάποιοι από αυτούς επέστρεψαν στη χώρα τους με την ολοκλήρωση των έργων, άλλοι ήρθαν για άλλα έργα».

Για τους βασικούς οδικούς άξονες εντός της Σερβίας, μίλησε ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Διεθνούς Συνεργασίας του Σερβικού Επιμελητηρίου Μηχανικών, Ντούσαν Μλαντένοβιτς, ενώ μεταξύ άλλων αναφέρθηκε και σε προβλήματα που δημιουργούνται – κυρίως καθυστερήσεις – με τις εμπορευματικές μεταφορές, στις συνοριακές διαβάσεις.

«Οι βασικοί οδικοί άξονες μας δείχνουν ότι ο καθένας εφάπτεται του άλλου και ότι η κάθε χώρα ολοκληρώνει το κομμάτι που της αναλογεί. Αν δούμε τον μέσο όρο οχημάτων ετησίως, θα δούμε ότι χιλιάδες οχήματα έχουν περάσει σε αυτούς τους άξονες, κάτι το οποίο, για τις δυνατότητες των Βαλκανίων, είναι ένας αρκετά μεγάλος όγκος. Αυτό που απαιτείται είναι να ανταπεξέλθουμε» είπε ο κ. Μλαντένοβιτς και αναφέρθηκε κυρίως στο πρόβλημα της μεγάλης αναμονής φορτηγών στα σύνορα της κάθε χώρας.

«Υπάρχουν τα έξυπνα συστήματα μεταφοράς που ολοκληρώνουμε, ταυτόχρονα με τα έργα για να διευθετήσουμε τις αναμονές στα σύνορα»» είπε ο κ. Μλαντένοβιτς και συνέχισε: «Θα πρέπει να δούμε τη διευκόλυνση των φορτηγών και των μεγάλων οχημάτων. Θα πρέπει να βρούμε ηλεκτρονικά βοηθήματα και να γίνουν επενδύσεις για να υπάρξει συνδεσιμότητα».

Ο κ. Μλαντένοβιτς εκτίμησε ότι σύντομα θα είναι γεγονός η ολοκλήρωση όλων των έργων μηχανικού στον άξονα Σάλτμπουργκ - Θεσσαλονίκη, καθώς απομένουν παρεμβάσεις σε περίπου τριακόσια χιλιόμετρα, συνολικά, περιλαμβανομένου και του τμήματος που βρίσκεται στο χώρο της Β. Μακεδονίας.

«Όταν αναβαθμιστεί και το δίκτυο από το Νις μέχρι το Ντιμιτροβγκραντ, θα θεωρήσουμε ότι έχει ολοκληρωθεί και αυτός ο άξονας» πρόσθεσε ο κ. Μλαντένοβιτς. «Μπορούμε να πούμε ότι η Σερβία έχει προωθήσει αρκετά τις εργασίες για τα οδικά δίκτυα στο κομμάτι που της αναλογούν και είναι υπερήφανη για αυτό».

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε η υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας - Θράκης) Ελευθερία Χατζηγεωργίου, ενώ τη συζήτηση συντόνισε ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Εσωτερικών (Μακεδονίας - Θράκης) Γεώργιος Εμμανουήλ.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)