to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

21:50 | 13.11.2014

Πολιτική

Ανοιχτή Πόλη: Υπεύθυνος ο Φορτσάκης για τη βίαιη επίθεση των ΜΑΤ στους φοιτητές της Νομικής

Στην προ ημερήσιας διάταξης συζήτηση του Δημοτικού Συμβουλίου, ο επικεφαλής της Ανοιχτής Πόλης Γαβριήλ Σακελλαρίδης έθεσε τα παρακάτω θέματα:


 Υπεύθυνος ο πρύτανης του ΕΚΠΑ κ. Φορτσάκης για τη βίαιη επίθεση των ΜΑΤ στους φοιτητές της Νομικής
 
Σε λίγες μέρες έχουμε την επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, όπου 41 χρόνια πριν, φοιτητές και φοιτήτριες έδωσαν τη ζωή τους για να επανέλθει η δημοκρατία και η ελευθερία στον τόπο μας.
 
Αυτές τις μέρες διάλεξε ο πρύτανης του ΕΚΠΑ κ. Φορτσάκης για να αποκλείσει τη Νομική Σχολή με κλούβες και διμοιρίες των ΜΑΤ, με σκοπό να εμποδίσει το φοιτητικό σύλλογο της Νομικής να υλοποιήσει την απόφασή του για τον αγωνιστικό εορτασμό της επετείου. Επίσης, σε αντίστοιχο “lock out” προχώρησε και ο Πρύτανης της ΑΣΟΕΕ.
 
Σήμερα το πρωί, είχαμε την απαράδεκτη βίαιη επίθεση των ΜΑΤ στους συγκεντρωμένους φοιτητές, τον ξυλοδαρμό πολλών εξ αυτών, καθώς και τον τραυματισμό δύο φοιτητών, οι οποίοι μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο.
 
Ο κ. Φορτσάκης είναι αποκλειστικός υπεύθυνος γι’ αυτά τα θλιβερά για τη δημοκρατία μας γεγονότα. Πιστός στην ακροδεξιά γραμμή Σαμαρά, λειτουργεί ως υποκινητής εντάσεων, για να καλύψει τη δική του αδυναμία, όπως και της κυβέρνησης, να αντιμετωπίσει τα διογκούμενα προβλήματα του Πανεπιστημίου. 
 
Ως Ανοιχτή Πόλη καταδικάζουμε το κλείσιμο της Νομικής Σχολής από τον κ. Φορτσάκη και την άσκηση ωμής βίας σε βάρος φοιτητών και καλούμε τον κ. Καμίνη να καταγγείλει κι αυτός τα σημερινά απαράδεκτα γεγονότα.
 
 
Παράνομη οικοδομική κατασκευή σε κοινόχρηστο χώρο πρασίνου και αθλοπαιδιών στην Ακαδημία Πλάτωνος
 
Στις 10-9-2014 γίνεται καταγγελία από δημότη προς την πολεοδομία του Δήμου και προς την Άμεσο Δράση ότι πραγματοποιούνται οικοδομικές εργασίες στο Ο.Τ 84 επί της λεωφόρου Κηφισού 76 – νέα οδός και επί της οδού Βίωνος, από την εταιρία Vinci Constructions. Οι εργασίες ήταν σε εξέλιξη σε χώρο ο οποίος χρησιμοποιούταν παλιότερα από την «Αττικό Μετρό» ως χωμάτινος δρόμος για τη διέλευση φορτηγών, για το διάστημα που θα πραγματοποιούνταν εργασίες κατασκευής του κτιρίου-έδρα της «Αττικό Μετρό».
 
Σύμφωνα με ΦΕΚ του 2013 (ΦΕΚ 121/11-4-2013, αρ. 1), εγκρίνεται η τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου και ο χώρος – ιδιοκτησία του Δήμου Αθηναίων – χαρακτηρίζεται ως κοινόχρηστος χώρος πρασίνου και αθλοπαιδιών. Για το λόγο αυτό, στις 17-9-2014 γίνεται διακοπή εργασιών στο παράνομο κτίσμα της εταιρίας Vinci μετά από την αυτοψία της υπηρεσίας ελέγχου κατασκευών. Όμως η εταιρία πρόλαβε στο διάστημα αυτό να κατασκευάσει πλάκα σκυροδέματος και να εγκαταστήσει προκατασκευασμένα γραφεία σε 3 επίπεδα συνολικού εμβαδού 918 τ.μ. Πρόκειται για μια παράνομη κατασκευή καθόλου πρόχειρη.
 
Η «Αττικό Μετρό» απαντά με έγγραφο στις 20-10-2014, στην αρμόδια υπηρεσία του Δήμου και στο οποίο επικαλείται τον Ν. 1955/1991, ο οποίος λέει ότι «όλες οι απαιτούμενες άδειες (συμπεριλαμβανομένου των οικοδομικών αδειών) για την εκτέλεση των έργων που εμπίπτουν στους σκοπούς της εταιρίας χορηγούνται με απόφαση ΥΠΕΧΩΔΕ». Ενώ συμπεριλαμβάνει στην απάντηση έγγραφο προς τη Vinci, με ημερομηνία 1-10-2014, στο οποίο η «Αττικό Μετρό» εγκρίνει, με ένα έγγραφο το οποίο δεν πρόκειται φυσικά για κανονική άδεια, την κατασκευή των γραφείων.
 
Σύμφωνα με το ΦΕΚ του 2013, ο χώρος αποτελεί κοινόχρηστο χώρο πρασίνου και αθλοπαιδιών, και αντί αυτού, μια εταιρία παράνομα κατασκευάζει γραφεία. Ρωτάμε λοιπόν, σε ποιες ενέργειες έχει προβεί η Δημοτική αρχή για την αντιμετώπιση του θέματος.
 
 
Και πολεοδομικές εξυπηρετήσεις και φοροαπαλλαγές για τα πολυεθνικά συμφέροντα του Academy Gardens Mall
 
Πριν από λίγες μέρες, μέσω δημοσιεύματος της εφημερίδας «Τα Νέα» ήρθε στο φως η εμπλοκή του επενδυτικού ομίλου που σχεδίαζε το χτίσιμο εμπορικού κέντρου στην περιοχή της Ακαδημίας Πλάτωνα, στο επονομαζόμενο σκάνδαλο “Lux-leaks”. Σύμφωνα με το συγκεκριμένο δημοσίευμα, «Η Artume ανήκε κατά 100% στην εταιρεία Artemis Hermes, με έδρα το Λουξεμβούργο, η οποία με τη σειρά της συνδεόταν με άλλες εταιρείες που περιλαμβάνονταν στην ιδιαίτερα περίπλοκη δομή ενός σχήματος που ακουμπούσε από το Μεγάλο Δουκάτο και την Μάλτα έως τον «φορολογικό παράδεισο» της πολιτείας του Ντέλαγουερ στις ΗΠΑ».
Όπως βλέπουμε, οι σκανδαλώδεις φοροαπαλλαγές προς όφελος μεγάλων πολυεθνικών ομίλων είναι σχεδόν επίσημη ευρωπαϊκή πολιτική, τη στιγμή που οι λαοί του ευρωπαϊκού νότου στενάζουν από την πολιτική της ακραίας λιτότητας και το διογκούμενο δημόσιο χρέος. Μια πολιτική που είναι συμπληρωματική με αυτήν της «νόμιμης φοροδιαφυγής», όπως την ονομάζουμε εμείς.
 
Τίθεται λοιπόν το ζήτημα: τι έχουν να κερδίσουν οι κάτοικοι της Ακαδημίας Πλάτωνος και της Αθήνας γενικότερα, με το να εκχωρείται «γη και ύδωρ» στα αρπακτικά των πολυεθνικών; Μήπως κάποιες θέσεις εργασίας με απαξιωμένους μισθούς και χωρίς δικαιώματα, στη θέση των ήδη υπαρχουσών θέσεων εργασίας του μικρομεσαίου εμπορίου της περιοχής που θα χαθούν; Φυσικά και όχι. Αντίθετα, εκτός από το πλήγμα στην τοπική οικονομία, η περιοχή θα χάσει άλλον ένα ελεύθερο χώρο, ο οποίος θα μπορούσε να αναδείξει τον παρακείμενο αρχαιολογικό χώρο και να συμβάλλει τα μέγιστα στην τουριστική και οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.
 
Αυτό το γνωρίζει πολύ καλά και η ίδια η εταιρία. Γι’ αυτό και έσπευσε να δώσει «χάντρες και καθρεφτάκια στους ιθαγενείς», προσφέροντας στο Δήμο κάποια ανταποδοτικά εργάκια μηδαμινού κόστους μπροστά στα μεγάλα προβλεπόμενα κέρδη και τις φοροαπαλλαγές που απολαμβάνει στο Λουξεμβούργο. Το πιο δυστυχές, όμως, είναι ότι η Δημοτική Αρχή συμπλέει πλήρως με τις επιδιώξεις της Artume, υπογράφοντας μνημόνιο το οποίο μάλιστα δεν δεσμεύει την εταιρία νομικά στα συμφωνηθέντα.
 
Η Ανοιχτή Πόλη τοποθετείται ξεκάθαρα ενάντια σε μια ανάπτυξη αφορολόγητων κερδών που δεν αφήνει τίποτα στους πολίτες της Αθήνας, και συνεχίζει να είναι στο πλευρό των κατοίκων που αγωνίζονται.
 
 
Η δημοτική σύμβουλος της Ανοιχτής Πόλης Ελθήνα Αγγελοπούλου έθεσε τα παρακάτω θέματα στην προ ημερήσιας διάταξης συζήτηση:  
 
Σχετικά με την επιστολή της Περιφερειάρχη Αττικής κ. Δούρου προς τους Δήμους της Περιφέρειας για τον επανασχεδιασμό της διαχείρισης των απορριμμάτων
 
Ρωτάμε τον κ. Δήμαρχο, πότε προτίθεται να απαντήσει στην επιστολή της Περιφερειάρχη Αττικής κ. Ρένας Δούρου προς το Δήμο Αθηναίων και τους άλλους Δήμους της Περιφέρειας Αττικής, στην οποία μας καλεί να δώσουμε τις προτάσεις μας για την αποκεντρωμένη και με σεβασμό προς το περιβάλλον διαχείριση των απορριμμάτων στο Δήμο μας και στο λεκανοπέδιο της Αθήνας.
 
Γι’ αυτό το σκοπό ζητάμε τη σύγκλιση σε ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, προκειμένου να συζητηθεί διεξοδικά το σχέδιο και οι προτάσεις του Δήμου Αθηναίων πάνω στο ζήτημα.
 
 
Πτώση σοβάδων σε σχολική αίθουσα την ώρα του μαθήματος, λόγω ελλιπούς συντήρησης
 
Χτες το πρωί, στις 11/11/2014, οι μαθητές  του 102ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών έπεσαν θύματα  της κακοσυντήρησης και της παλαιότητας του σχολικού κτιρίου. Λίγο μετά τις 9 π.μ., την ώρα του μαθήματος, έπεσαν μεγάλα τμήματα σοβάδων από το ταβάνι του διαδρόμου που βρίσκεται μπροστά στο κυλικείο του σχολείου. Από  καθαρή τύχη, λόγω του ότι οι μαθητές είχαν μάθημα τη ώρα αυτή, δεν θρηνήσαμε θύματα κυριολεκτικά.
 
 Το γεγονός αυτό αποτελεί αφορμή για να αναφερθούμε στα σοβαρά προβλήματα συντήρησης του συγκεκριμένου σχολείου. Χαρακτηριστικό είναι ότι το μάρμαρο στο περβάζι της ταράτσας έχει αποκολληθεί και υπάρχει κίνδυνος πτώσης, ενώ σοβάδες έπεσαν σχεδόν σε όλες τις αίθουσες του σχολείου, καθώς κάτω από τη μόνωση της ταράτσας έχουν περάσει νερά. Πρόκειται λοιπόν για κακοτεχνίες που θέτουν σε κίνδυνο τους μαθητές.
 
Τουλάχιστον, τα τελευταία τέσσερα χρόνια ο σύλλογος γονέων του συγκεκριμένου σχολείου ζητάει να επισκευαστεί το σχολείο και καμία εργασία δεν έγινε, μέχρι να φτάσουμε στο σημείο να πέσουν σοβάδες. Και όπως φαίνεται και στο τεχνικό πρόγραμμα, ο αντίστοιχος κωδικός γι’ αυτές τις εργασίες έχει μηδενική απορρόφηση τα προηγούμενα χρόνια και μηδενική πρόβλεψη για το 2015.
 
 
Να μην αφήσει ο Δήμος να πέσει στα χέρια της ΓΕΧΑ το 73ο Δημοτικό Σχολείο
 
Στις 24/11 εκδικάζεται η υπόθεση σχετικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς του οικοπέδου στο οποίο βρίσκεται το 73ο δημοτικό σχολείο στα Άνω Πετράλωνα. Η ΓΕΧΑ (Ένωση Γονέων «Χριστιανική Αγωγή») χρησιμοποιεί χώρους του συγκεκριμένου σχολείου, καθώς είχε χτίσει η ίδια το κτίριο και το παραχώρησε στο δημόσιο για τη στέγαση του σχολείου με αδιαφανείς διαδικασίες. Όμως, το κτίριο χτίστηκε χωρίς οικοδομική άδεια, καθώς το οικόπεδο είχε αρχικά παραχωρηθεί στη ΓΕΧΑ από το Υπουργείο Γεωργίας το 1952 για δεντροφύτευση και είχε χαρακτηριστεί δασική έκταση.
 
Σήμερα, η ΓΕΧΑ διεκδικεί την κυριότητα του οικοπέδου από το ελληνικό δημόσιο, χωρίς να έχει τίτλους ιδιοκτησίας, και αφού είχε χτίσει παράνομα στο οικόπεδο το κτίριο του σημερινού σχολείου, λειτουργώντας το, κατά το παρελθόν, ως ιδιωτική τεχνική σχολή. Αυτή η κίνηση της ΓΕΧΑ στρέφεται ενάντια στο δημόσιο συμφέρον, καθώς μπορεί να οδηγήσει στην έξωση του σχολείου από το κτίριο, σε μια περίοδο όπου σχολεία καταργούνται και νέα σχολικά κτίρια χτίζονται όλο και πιο σπάνια. Επίσης, κινδυνεύει να χαθεί μια δημόσια έκταση πολύ σημαντική για την περιοχή, καθώς ανάλογο καθεστώς παραχώρησης από το Υπ. Γεωργίας στο «Εθνικό Συμβούλιο Ελληνίδων» υφίσταται και για τον παραπλήσιο χώρο της «Κονίστρας», όπου υπάρχει παιδική χαρά και τα κτίρια του 9ουκαι 34ου Γυμνασίου-Λυκείου. Τυχόν αρνητική απόφαση του δικαστηρίου για το οικόπεδο του 73ου δημοτικού σχολείου θα δημιουργήσει δεδικασμένο και για το χώρο της «Κονίστρας».
 
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΓΕΧΑ ελέγχει παράνομα μια αίθουσα εντός του 73ου δημοτικού σχολείου, καθώς το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει αποφασίσει την αποβολή της από το χώρο, η οποία «περιέργως» δεν έχει εφαρμοστεί εδώ και χρόνια.
 
Ο Δήμος Αθηναίων, έχοντας έννομο συμφέρον, οφείλει να παραστεί στη δίκη της υπόθεσης και να διεκδικήσει την κυριότητα του οικοπέδου και του κτιρίου, καθώς, σύμφωνα με το νόμο του «Καλλικράτη», τα σχολεία αποτελούν δημοτική περιουσία. Έτσι, θα προστατευθεί το δημόσιο συμφέρον και θα συνεχίσει απρόσκοπτα η λειτουργία του 73ουδημοτικού σχολείου. Οποιαδήποτε ολιγωρία του Δήμου στο θέμα θα είναι καταστροφική για τους μαθητές, τους γονείς και τους κατοίκους της περιοχής. Για το σκοπό αυτό καταθέτουμε στα πρακτικά όσα στοιχεία έχουμε για την υπόθεση.
 
 
Ο δημοτικός σύμβουλος της Ανοιχτής Πόλης Στάθης Δρογώσης έθεσε στην προ ημερήσιας διάταξης συζήτηση τα παρακάτω θέματα:
 
 
Έλλειψη καθαριστριών στους παιδικούς σταθμούς
 
Σας είχαμε ρωτήσει στα δυο προηγούμενα συμβούλια για το τι θα κάνατε για το θέμα με τις καθαρίστριες των παιδικών σταθμών. Μας είχατε καθησυχάσει, αλλά δυστυχώς είχαμε δίκιο. Οι δίμηνες συμβάσεις έληξαν και οι καινούριες συμβάσεις καθυστέρησαν, με αποτέλεσμα πάρα πολλοί παιδικοί σταθμοί να λειτουργούν χωρίς καθαρίστριες. Κατά συνέπεια, δημιουργείται σημαντικό  πρόβλημα για την υγεία των παιδιών και των παιδαγωγών, οι οποίοι, εκτός από όλα τα άλλα, καθαρίζουν και τους σταθμούς. Σας ρωτάμε επίσημα, ξανά, να μας πείτε αν γνωρίζετε για τις ελλείψεις. Λυπούμαστε πραγματικά για τη διοίκησή σας. Δεν έχετε αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος. Δεν νιώθετε την ανάγκη να αναλάβετε τις πολιτικές σας ευθύνες. Δεν μπορείτε πια να κάνετε ούτε τα στοιχειώδη. Ως Ανοιχτή Πόλη απαιτούμε να μας παρουσιάσετε άμεσα ένα σχέδιο για τη λύση του προβλήματος. Οι δίμηνες συμβάσεις δεν είναι λύση, γιατί πάλι σε 2 μήνες οι παιδικοί σταθμοί θα έχουν το ίδιο πρόβλημα. Και απαιτούμε να σέβεστε το δημοτικό συμβούλιο, δίνοντας ακριβείς απαντήσεις στον έλεγχο της αντιπολίτευσης. Κρινόμαστε όλοι από  τους δημότες της Αθήνας.
 
 
Ερώτηση για τις παιδικές χαρές
 
Ως Ανοιχτή Πόλη έχουμε ζητήσει ενημέρωση για τη (φριχτή κατά τη γνώμη μας) κατάσταση των παιδικών χαρών της Αθήνας. Επανερχόμαστε με την ίδια ερώτηση. Έχει γίνει καταγραφή; Ξέρετε πόσες είναι κλειστές, πόσες είναι επικίνδυνες; Τι μέτρα θα πάρετε; Θα μας απαντήσετε αυτή τη φορά;
 
 
Η δημοτική σύμβουλος της Ανοιχτής Πόλης Μάρω Δούκα έκανε την ακόλουθη τοποθέτηση για θέματα κοινωνικής πολιτικής και πολιτισμού στην προ ημερήσιας διάταξης συζήτηση του δημοτικού συμβουλίου:
 
 
Για το πρόγραμμα κοινωνικής κατοικίας
 
Σχετικά με το πρόγραμμα κοινωνικής κατοικίας, στις προφορικές ανακοινώσεις του ο Δήμαρχος αποφεύγει, για ευνόητους προφανώς λόγους, να αναφέρει ότι η παροχή κατοικίας σε άστεγους – ανέργους έχει εξάμηνη μόλις διάρκεια που θα μπορούσε απλώς να παραταθεί για άλλους έξι μήνες.
 
Αυτό, στην εφαρμογή του, τι θα μπορούσε να σημαίνει; Ότι οι οικογένειες που έχουν ήδη εγκατασταθεί στα διαμερίσματα της πολυκατοικίας στην οδό Μπουμπουλίνας και οι επτά (όχι εννιά, όπως ανακοινώθηκε) οικογένειες που θα εγκατασταθούν σύντομα στην πολυκατοικία του Νέου Κόσμου, εάν έπειτα από το καθορισμένο χρονικό διάστημα δεν έχουν καταφέρει «να σταθούν στα πόδια τους», παρά την όποια υποστήριξη-παρακολούθηση των αρμόδιων υπηρεσιών του δήμου, θα βρεθούν πάλι στο δρόμο για να στεγαστούν στα ίδια διαμερίσματα άλλες άστεγες οικογένειες;
 
Ρωτάμε λοιπόν: Το πρόγραμμα Κοινωνικής Κατοικίας εντάσσεται στον τρέχοντα οικονομικό προϋπολογισμό με τρόπο ικανό να ανταποκριθεί αποτελεσματικά όχι μόνο στην κατεπείγουσα ανάγκη διεύρυνσής του αλλά και στις δυσκολίες που προκύπτουν από την εφαρμογή του; Ή μήπως θα μετακυλίεται απλώς από χρονιά σε χρονιά, παραπαίοντας μεταξύ φιλανθρωπίας και αλληλεγγύης, βασιζόμενο κυρίως στην εθελοντική προσφορά και στην ιδιωτική πρωτοβουλία;
 
Λέγεται ότι στον τομέα Ένδειας-Κοινωνικής Κατοικίας παραμένουν περί τα 2.000.000 ευρώ στα Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αδυνατούν να απορροφηθούν επειδή δεν υπάρχουν οι κοινωνικοί λειτουργοί που θα μπορούσαν να «τρέξουν» τα σχετικά προγράμματα.
 
Για τις Λέσχες Φιλίας
 
Έλλειψη όμως κοινωνικών λειτουργών και γενικότερα έμψυχου δυναμικού έχει επισημανθεί από τους ίδιους τους υπεύθυνους των προγραμμάτων και σε άλλους τομείς. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά τις Λέσχες Φιλίας των οποίων η λειτουργία τείνει, μέσα στο πλαίσιο της διαρκούς συρρίκνωσης, να απαξιωθεί εντελώς.
 
Το μέχρι πριν από λίγους μήνες ισχύον ωράριο λειτουργίας (από 7.30 το πρωί έως 8.30 το βράδυ) έχει ακυρωθεί, εφόσον οι διοικητικοί υπάλληλοι σε κάθε Λέσχη από δύο έγιναν ένας. Έχουν επίσης περιοριστεί δραστικά οι όποιες κοινωνικές υπηρεσίες, σε σημείο που τωρινός κανονισμός (Α.Δ.Σ. 1272/05-12-2013) να έχει ελάχιστη σχέση με την πραγματικότητα. Η απογύμνωση και η αποδυνάμωση του θεσμού ποικίλλει, εννοείται, από λέσχη σε λέσχη. Κοινός τόπος πάντως και στις 25 Λέσχες Φιλίας είναι η έλλειψη προσωπικού καθαριότητας, γυμναστών, νοσηλευτών, ψυχολόγων, φυσικοθεραπευτών και κυρίως κοινωνικών λειτουργών.
 
Ως Ανοιχτή Πόλη πιστεύουμε ότι πρέπει εκτός από την επιμονή στον εθελοντισμό και την αυτοδιαχείριση που θα μπορούσαν να δώσουν πνοή στις Λέσχες Φιλίας, να συνυπολογιστεί στον τρέχοντα προϋπολογισμό το κονδύλιο εκείνο που θα βοηθούσε στη διασφάλιση της αξιοπρεπούς λειτουργίας τους… σε ό,τι αφορά κυρίως τη συχνότητα σε υπηρεσίες ιατρικής φύσεως αλλά και ψυχολογικής-κοινωνικής υποστήριξης και στοιχειώδους ψυχαγωγίας…
μην το ξεχνούμε,
οι ηλικιωμένοι που προστρέχουν για συντροφιά, ψυχαγωγία και στοιχειώδη νοσηλεία στις Λέσχες Φιλίας δεν έχουν, έπειτα από τόσα χρόνια δουλειάς, προσπαθειών, αγώνων και διαψεύσεων, τίποτα άλλο να τους παρηγορεί… εκτός από την ιδέα ότι ανήκουν στη Λέσχη της γειτονιάς τους. Αυτή τη Λέσχη, λοιπόν, βασικό πυλώνα της κοινωνικής πολιτικής του Δήμου, οφείλουμε όχι μόνο να την κρατήσουμε σε υψηλό επίπεδο, αλλά και σε πείσμα των καιρών, να την αναβαθμίσουμε..
 
Για τη Δημοτική Βιβλιοθήκη
 
Τελειώνοντας, θα ήθελα να ρωτήσω την αντιπρόεδρο του ΟΠΑΝΔΑ Πόπη Διαμαντάκου αν υπάρχει συγκεκριμένος προϋπολογισμός για τη Δημοτική Βιβλιοθήκη και εάν, πέρα από ευχολόγια και αοριστολογίες, μέσα στο πλαίσιο της λειτουργίας της σχεδιάζονται εκδηλώσεις που θα μπορούσαν να δράσουν αναζωογονητικά και ευεργετικά στις γειτονιές και στα σχολεία της Αθήνας.
 
Ανακεφαλαιωτικά: Για την κοινωνική πολιτική και για τον πολιτισμό που υποστηρίζει αυτή την πολιτική απαιτούνται, πέρα από τις όποιες καλές προθέσεις όλων μας, κονδύλια για τα οποία θα πρέπει να προνοεί διεκδικητικά και μαχητικά ο παρών προϋπολογισμός…

Η Ανοιχτή Πόλη για τον προϋπολογισμό 2015 του Δήμου Αθηναίων

Ο Προϋπολογισμός του Δήμου Αθηναίων για το 2015 αποτελεί έναν ακόμα κρίκο στην αλυσίδα μίας στρατηγικής που εξυφαίνεται στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στα χρόνια του Μνημονίου. Αυτήν δηλαδή της συνειδητής αποδυνάμωσης του ρόλου της Αυτοδιοίκησης, της περικοπής δαπανών και της μείωσης του προσωπικού, αλλά και της σταδιακής εκχώρησης αρμοδιοτήτων των Δήμων στην ιδιωτική πρωτοβουλία.
Και η τραγική ειρωνεία είναι ότι όλα τα παραπάνω  λαμβάνουν χώρα σε μία περίοδο που οι πολίτες έχουν ανάγκη την Τοπική Αυτοδιοίκηση περισσότερο από ποτέ. Σε μία χρονική συγκυρία πρωτοφανή για τα μεταπολεμικά δεδομένα όπου:

  1. Η ανθρωπιστική κρίση είναι διάχυτη στην πόλη και δεν κρύβεται κάτω από κανένα χαλάκι για να μην χαλάσει την φιλοτεχνημένη εικόνα του “success story”. Και μιλάμε για μία ανθρωπιστική κρίση που δεν περιορίζεται στους αστέγους, τους εξαθλιωμένους και τους τοξικοεξαρτημένους, δηλαδή στις πτυχές που γίνονται ορατές με γυμνό μάτι, αλλά εντοπίζεται και μέσα στα νοικοκυριά των ανέργων, αυτών που δεν έχουν να πληρώσουν τους φόρους και τις οφειλές στις τράπεζες, αυτών που βάζουν λουκέτα στις επιχειρήσεις και αυτών που δίνουν την μάχη της καθημερινής επιβίωσης.
  2. Η κρίση της καθημερινότητας της ζωής στην πόλη καθιστά την Αθήνα μία πόλη εχθρική για τους κατοίκους, τους διερχόμενους αλλά και τους επισκέπτες της. Γιατί τα πιο «μικρά», τα πιο καθημερινά προβλήματα είναι αυτά που επικαθορίζουν και την ποιότητα ζωής των ανθρώπων που κινούνται στην πόλη. Οι λακούβες στους δρόμους, τα σπασμένα πεζοδρόμια, ο ελλειπής ηλεκτροφωτισμός σε δρόμους και πλατείες, οι εγκαταλελειμμένες παιδικές χαρές και αθλητικοί χώροι αποτελούν στοιχείο ταυτότητας πλέον για την Αθήνα. Σε συνδυασμό με την έλλειμματική καθαριότητα, τους κάδους απορριμάτων που αποτελούν εστίες μόλυνσης και την μηδενική ανακύκλωση, ο Δήμος της Αθήνας έχει αποτύχει παταγωδώς στη διαχείριση των προβλημάτων της καθημερινότητας.
  3. Η κρίση των ελεύθερων και των δημόσιων χώρων σε μία Αθήνα, που διαχρονικά η ανάπτυξη μετριέται με κυβικά μέτρα τσιμέντου και μπετόν, περιορίζει τις δυνατότητες των Αθηναίων και τους αποξενώνει από την πόλη. Οι τελευταίοι μεγάλοι ελεύθεροι χώροι της Αθήνας, ο Ελαιώνας, ο Προμπονάς, τα Κουντουριώτικα, το Γουδή αποτελούν φιλέτα για την ιδιωτική πρωτοβουλία που οραματίζεται πολυκαταστήματα τύπου Mall, ενώ τα κινήματα πολιτών διεκδικούν χώρους πρασίνου και χώρους για αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες. Την ίδια στιγμή τα πεζοδρόμια και οι πλατείες παραδίδονται σε τραπεζοκαθίσματα, υπερκατασκευές καταστημάτων, παρανόμως σταθμευμένα αυτοκίνητα, περιορίζοντας τις δυνατότητες βιώσιμης κινητικότητας.

Η Αθήνα λοιπόν διαμορφώνει την ταυτότητας της μέσα από τη συσσώρευση και την όξυνση των προβλημάτων, σε συνδυασμό με τις πολύ μεγάλες, αλλά αναξιοποίητες δυνατότητές της. Σε αυτή την Αθήνα και σε αυτή την χρονική συγκυρία, η σημερινή δημοτική αρχή καταθέτει έναν προϋπολογισμό και ένα τεχνικό πρόγραμμα απολύτως αναντίστοιχα με τις ανάγκες της κοινωνίας και της πόλης.
Ο Προϋπολογισμός του Δήμου Αθηναίων κατατίθεται σε μία συγκυρία ασφυκτική για τον Τοπική Αυτοδιοίκηση, αφού η κυβέρνηση Σαμαρά συνεχίζει το καταστροφικό έργο των προηγούμενων μνημονιακών κυβερνήσεων, στοχοποιώντας τους δήμους και τις περιφέρειες. Το ιδεολόγημα ότι οι σπατάλες στη Τοπική Αυτοδίοικηση αποτελεί τη βασική αιτία για τη διόγκωση του δημόσιου χρέους χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον από τα κυβερνητικά στελέχη για προωθηθούν οι περικοπές. Μόνο που οι αριθμοί είναι αμείλικτοι με την κυβερνητική επιχειρηματολογία. Οι ΟΤΑ ευθύνονται για το 1,2% του Δημόσιου Χρέους την στιγμή που οι περικοπές στην επιχορήγησή τους από τον Κρατικό Προϋπολογισμό την περίοδο 2009-2014 προσεγγίζουν το 60%, χωρίς φυσικά να κλείνουμε τα μάτια και να υπερασπιζόμαστε τις υπέρογκες σπατάλες δημάρχων που έστηναν τα δικά τους πελατειακά δίκτυα με τα χρήματα των Δήμων.
Πιο συγκεκριμένα, οι ΚΑΠ το 2009 ανήλθαν σε 2.845 εκατ. ευρώ και το 2014 η εκτίμηση είναι 1.350 εκατ. ευρώ (αποτελώντας το 47,5% του 2009), ενώ η ΣΑΤΑ που αφορά το επενδυτικό έργο των ΟΤΑ μειώθηκε από 847,5 εκατ. ευρώ το 2009 σε 180 εκατ ευρώ, κατ’εκτίμηση το 2014 (αποτελώντας το 21,2% του 2009!). Και το εντυπωσιακότερο όλων είναι πως αυτή η κυβέρνηση που κουνάει το δάχτυλο περί νομιμότητας, είναι αυτή η κυβέρνηση που δεν αποδίδει στους δήμους τα προβλεπόμενα με βάση το άρθρο 259 του Ν.3852/10 («Καλλικράτης»).
Και όλα αυτά την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση προχωράει στην κατάργηση της δημοτικής αστυνομίας και των σχολικών φυλάκων (αυξάνοντας τα διαφεύγοντα έσοδα για τους δήμους και αυξάνοντας το κόστος συντήρησης των σχολείων), απολύει συμβασιούχους και ωθεί στην πρόωρη συνταξιοδότηση χιλιάδες εργαζόμενους, ενώ ταυτόχρονα απαγορεύει τις προσλήψεις. Προσχηματικά εκμεταλλεύεται την «αξιολόγηση» για να προχωρήσει σε επιπλέον απολύσεις μέχρι το τέλος του έτους, ενώ ακριβώς για τον ίδιο λόγο προχωράει στον επανέλεγχο της μετατροπής των συμβάσεων του Π.Δ. Παυλόπουλου. Όλα τα παραπάνω διαλύουν την τοπική αυτοδιοίκηση, συρρικνώνουν τις δομές της και οδηγούν στην ιδιωτικοποίηση των λειτουργιών της.
Ο κ. Καμίνης αποδέχεται παθητικά αυτή την κατάσταση, συνηγορώντας με την στάση του σε αυτή την κατεύθυνση πολιτικής. Ούτε μία φορά δεν αξιοποίησε το ρόλο του ως Δήμαρχος στον μεγαλύτερο Δήμο της χώρας για να κάνει μία θεσμική παρέμβαση ενάντια στην πολιτική διάλυσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ούτε μία φορά δεν αξιοποίησε την ex officio θέση του στην ΚΕΔΕ για αντιπαρατεθεί γόνιμα στην Κεντρική Κυβέρνηση. Αντιθέτως υπερθεμάτισε στις πολιτικές αυτές, και σήμερα επαίρεται για το «νοικοκύρεμα» στο Δήμο Αθηναίων, παρόλο που αυτό έχει δημιουργήσει συνθήκες ασφυξίας τόσο στο Δήμο όσο και στην πόλη της Αθήνας.

Κριτική στον Προϋπολογισμό του Δήμου Αθηναίων για το 2015

Ας έρθουμε όμως στον Προϋπολογισμό του Δήμου Αθηναίων για το 2015 και να τεκμηριώσουμε γιατί τον θεωρούμε επιστέγασμα της λιτότητας, πλασματικό και σε πολλά σημεία κρυπτογραφικό, και τον καταψηφίζουμε ως Ανοιχτή Πόλη. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού, στην οποία συνήθως αποτυπώνονται οι πολιτικές, απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά τόσο στους επιδιωκόμενους σκοπούς και προτεραιότητες του Δήμου όσο και στις αιτίες που για πέμπτη χρονιά οι κρατικές αποδόσεις μειώνονται και τα ίδια έσοδα περιορίζονται. Καμία αναφορά γιατί ο προϋπολογισμός του 2014 δεν εκτελέστηκε ούτε κατά 50%, ούτε διατυπώνονται κάποια μέτρα που θα ληφθούν, ώστε να βελτιωθεί το ποσοστό εκτέλεσης του ήδη μειωμένου προϋπολογισμού.

Δαπάνες

Οι προϋπολογισθείσες δαπάνες κάθε χρόνο μειώνονται, ενώ γνωρίζουμε πολύ καλά ότι, σύμφωνα με τους απολογισμούς, οι πραγματοποιηθείσες δαπάνες υπολείπονται στην πραγματικότητα κατά πολύ των σχεδιαζόμενων. Έτσι σε σχέση με το 2014 προβλέπεται μία μείωση κατά 8% περίπου.

  • Οι δαπάνες μισθοδοσίας για το 2015 προβλέπονται στα 118 εκατ., τη στιγμή που το 2010 ήταν 190,32 εκατ. Αυτή η μείωση κατά 40% μπορεί στο μυαλό της δημοτικής αρχής να θεωρείται ως «συμμάζεμα», όμως στην ουσία αντανακλά την ασφυκτική έλλειψη προσωπικού σε κρίσιμες υπηρεσίες του Δήμου, αλλά και την μείωση κινήτρου για τους εργαζόμενους να είναι πιο αποδοτικοί στις υπηρεσίες τους.
  • Οι δαπάνες για τα τοκοχρεολύσια για την εξυπηρέτηση δανείων που λάμβαναν αφειδώς προηγούμενες δημοτικές αρχές, καλύπτουν περίπου το 73% των εσόδων από τα τέλη και δικαιώματα
  • Οι επενδύσεις μειώνονται κατά 30% σε σχέση με τον περσινό προϋπολογισμό, από 87,355 εκατ. σε 62,940 εκατ., δίνοντας μία εικόνα για το ποιο είναι το πραγματικό τεχνικό πρόγραμμα της Δημοτικής Αρχής. Όμως ούτε καν αυτή η εικόνα δεν είναι ακριβής, αφού η πραγματικότητα είναι αμείλικτη για την πόλη και τη Δημοτική Αρχή και προκύπτει από τις πραγματοποιημένες επνδύσεις που έχουν γίνει μέχρι και τον Ιούλιο του 2014. Από τις επενδύσεις ύψους 87,355 εκατ. έχουν πραγματοποιηθεί μόνο επενδύσεις ύψους 8,659 εκατ. ευρώ, δηλαδή μόνο το 10%! Πιο συγκεκριμένα, για τα «Έργα» που είναι και το πιο σημαντικό στοιχείο των επενδύσεων, υπάρχει μείωση στον Προϋπολογισμό του 2015 κατά 21,675 εκατ. ευρώ, ενώ σε σχέση με τα 70,926 εκατ. που είχαν προϋπολογισθεί για το 2014, μέχρι το τέλος Ιουλίου είχαν πραγματοποιηθεί έργα ύψους 5,310 εκατ. ευρώ. Αυτό σήμαίνει ότι ούτε νέα έργα γίνονται, ούτε συντήρηση, ούτε επισκευές, με αποτέλεσμα να απαξιώνονται και παλιότερα έργα και υποδομές.
  • Στις Δαπάνες για τη Διεύθυνση Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Υγείας εντυπωσιάζει πραγματικά η απαξίωση των Δημοτικών Ιατρείων. Γιατί, εντέλει, δεν έχει νόημα αν σήμερα έχουμε 5 δημοτικά ιατρεία και αυτά υπολειτουργούν εξαιτίας της έλλειψης βασικών υγειονομικών και φαρμακευτικών υλικών. Μπορεί στον προϋπολογισμό του 2014 να εγγράφηκαν 185.000 ευρώ για προμήθεια υγειονομικού και φαρμακευτικού υλικού, όμως μέχρι και τον Ιούλιο πραγματοποιήθηκαν δαπάνες ύψους 5000 ευρώ, τη στιγμή που τα Δημοτικά Ιατρεία θα μπορούσαν να αποτελέσουν συμπληρωματική βοήθεια την εποχή της διάλυσης του δημόσιου συστήματος υγείας.
  • Δυσάρεστη εντύπωση όμως προκαλεί και η καθήλωση της επιχορήγησης του Δήμου προς τα ΝΠΔΔ του Δήμου και ειδικά προς το Βρεφοκομείο, τον ΚΥΑΔΑ και τον ΟΠΑΝΔΑ. Για τοΒρεφοκομείο, η επιχορήγηση σε σχέση με το 2011 έχει μειωθεί κατά 40%, τη στιγμή που οι ανάγκες του Βρεφοκομείου έχουν αυξηθεί δραματικά εξαιτίας και της σίτισης που παρέχει στους αστέγους και τα σχολεία, αλλά και των αναγκών των νέων ζευγαριών. Για τον ΟΠΑΝΔΑ, η μείωση σε σχέση με το 2011 είναι 41%, ενώ για το ΚΥΑΔΑ η σταθερότητα στα 2,5 εκατ. ευρώ ανά έτος, τη στιγμή που η ανθρωπιστική κρίση στην πόλη επιδεινώνεται, είναι σίγουρα αναντίστοιχη των αναγκών.
  • Σημαντική είναι η μη ρητή αναφορά στον Προϋπολογισμό για την δέσμευση ποσού για την απαλλοτρίωση του οικοπέδου της ΔΕΗ στην οδό Λάμψα στους Άνω Αμπελόκηπους, πάγιο αίτημα φορέων της περιοχής. Αξίζει να σημειωθεί ότι αν δεν λάβει χώρα η απαλλοτρίωση μέχρι τον Γενάρη του 2015, το οικόπεδο θα χαθεί και από χώρους σχολείου και πρασίνου, θα γίνει τσιμέντο.

Έσοδα

Η μείωση των συνολικών εσόδων (έστω και των προϋπολογισθέντων, που γνωρίζουμε πόσο αποκλίνουν από τα πραγματικά) κατά 8%, αντανακλά τόσο τις επιπτώσεις των περικοπών της επιχορήγησης της κεντρικής κυβέρνησης προς τον Δήμο Αθηναίων, όσο και τις επιπτώσεις της κρίσης που μειώνουν και τη φορολογητέα βάση, και την ικανότητα των κατοίκων και των επιχειρηματιών να ανταποκριθούν στις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους.

  • Οι ΚΑΠ για λειτουργικές δαπάνες προς το Δήμο της Αθήνας έχουν μειωθεί από 132,089 εκατ. το 2011 σε 87,516 εκατ το 2015.
  • Η επιχορήγηση για επενδύσεις από 63,893 εκατ. το 2014 μειώνεται 39,775 εκατ. το 2015, ενώ στην πραγματικότητα από το 2014 μόνο 4 εκατ. έχουν εισπραχθεί από ΣΑΤΑ και ΕΣΠΑ.
  • Η μείωση των ανταποδοτικών τελών και των δημοτικών φόρων αντικατοπτρίζει την Αθήνα της ύφεσης, των λουκέτων, της μείωσης του τζίρου και των διαθέσιμων ειδοδημάτων των νοικοκυριών.
  • Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των μηδενικών προβλεπόμενων εσόδων για το 2015 από Μισθώματα καταστημάτων στην Πλατεία Συντάγματος, παρόλο που προβλέπεται η εισπραξη μισθωμάτων για τις προηγούμενες χρήσεις.

Η πλασματικότητα του Προϋπολογισμού

Η ίδια η εγκύκλιος περί του τρόπου σύνταξης του προϋπολογισμού, που υποτίθεται ότι προσπαθεί να βελτιώσει τη αξιοπιστία του, προσθέτει νέα στοιχεία πλασματικότητας. Είναι χαρακτηριστικό ότι μια από τις βασικές οικονομικές διευθύνσεις, η Δ/νση Προσόδων, δεν συμμετέχει στην διαμόρφωση του προϋπολογισμού ούτε στο σκέλος των εσόδων. Η αλγοριθμική σύνταξη του προϋπολογισμού αποκλείει την ουσιαστική συμμετοχή των υπηρεσιακών παραγόντων με αποτέλεσμα λανθασμένες εκτιμήσεις, όπως π.χ. στον κωδικό 0115 001 «έσοδα από μισθώματα που αφορούν τις στάσεις των λεωφορειακών γραμμών», όπου προβλέπει έσοδα 76.499 ευρώ, όταν με βάση την σχετική σύμβαση το ύψος των προσδοκώμενων εσόδων του 2015 ανέρχονται σε 460.000 ευρώ.

Πλασματικότητα δημιουργούν επίσης:
Η μη συμπερίληψη στον προϋπολογισμό δαπανών όπως π.χ. αυτές που αφορούν υποχρεώσεις παλαιοτέρων χρήσεων ΠΟΕ προς τους εργαζόμενους του Δήμου από παροχές σε είδος που δεν χορηγήθηκαν μέχρι σήμερα και που με βάση τον νόμο, για να μπορούν να καταβληθούν στους εργαζόμενους, θα πρέπει να περιληφθούν στους σχετικούς κωδικούς του υπό έγκριση προϋπολογισμού. Όπως προκύπτει όμως από τον κωδικό 8111.001 “έξοδα ΠΟΕ για αμοιβές προσωπικού και λοιπών παροχών ανταποδοτικών υπηρεσιών” η σχετική πρόβλεψη μειώνεται από 642.898 ευρώ σε 535.000 όταν μόνο το γάλα μιας χρονιάς –και έχει να μοιραστεί γάλα από το 2010– ανέρχεται στο ποσό των 1.000.000 ευρώ.
Η πλασματικότητα του προϋπολογισμού προκύπτει και από ορισμένες άλλες αιτίες όπως πχ η αναγκαιότητα εγγραφής όλων των επισφαλών απαιτήσεων στο σχέδιο του προϋπολογισμού. Μπορεί η εγγραφή στον κωδικό 85 των εξόδων του ποσού των 266.628.156 ευρώ να αποτελεί μια λογιστική αναφορά όμως η μη παροχή της δυνατότητας του δήμου να διαγράφει με ρητά προβλεπόμενη διαδικασία της απόλυτα επισφαλείς απαιτήσεις δεν βοηθά στην εξυγίανση της οικονομικής κατάστασης του δήμου. Έτσι με μια απλή αφαίρεση τα βασικά μεγέθη του προϋπολογισμού διαμορφώνονται σε 492.762.186 ευρω
Πλασματικότητα στα στοιχεία του προϋπολογισμού φέρει και η αδυναμία του δήμου να προσδιορίσει τις υποχρεώσεις προς τρίτους που βρίσκονται σε δικαστική διαμάχη και για τις οποίες όπως επισημαίνουν και οι ορκωτοί λογιστές στην έκθεσή τους για τον ισολογισμό του 2013 δεν μπόρεσαν να τους δοθούν ούτε καν εκτιμήσεις καθώς και η μη οριστικοποίηση των ελέγχων απόδοσης εισφορών. Αναρωτιόμαστε ποιο είναι το ύψος αυτών των δαπανών και αν έχουν περιληφθεί στους σχετικούς κωδικούς εξόδων του 2015 μερικώς η ολικώς τα ποσά αυτά.

Συμπεράσματα

Θα κλείσουμε με δύο  ακόμη αναφορές τις οποίες θεωρούμε ενδεικτικές

  • Αποτελεί πάγια θέση της παράταξής μας ότι η εκάστοτε δημοτική αρχή θα πρέπει να παίρνει όλα κείνα τα μέτρα που θα δίνουν την δυνατότητα στους πολίτες να έχουν πλήρη και ακριβή γνώση της αξιοποίησης των τελών που καταβάλλουν. Έτσι είχαμε προτείνει και το ξαναπροτείνουμε να συντάσσεται ξεχωριστός προϋπολογισμός –απολογισμός για τα ανταποδοτικά τέλη, ώστε ο πολίτης να γνωρίζει αν όντως τα χρήματα που πληρώνει μέσω ΔΕΗ δαπανώνται αποκλειστικά, όπως ορίζει ο νόμος για τους σκοπούς αυτούς. Η δημοτική αρχή δεν προχώρησε σε μια τέτοια παράλληλη ενέργεια.
  • Από τους κωδικούς εσόδων από τραπεζοκαθίσματα, αλλά κυρίως από τους κωδικούς των πάσης φύσεως εσόδων από στάθμευση νόμιμη και παράνομη γίνεται φανερό ότι η απροθυμία της δημοτικής αρχής να υποστηρίξει σθεναρά την μη διάλυση της Δημοτικής Αστυνομίας είχε σημαντικές επιπτώσεις στα έσοδα του Δήμου. Ούτε καν αυτήν την διαπίστωση δεν κάνει η δημοτική αρχή. Το λέμε αυτό διότι με την συνεχιζόμενη μείωση του προσωπικού του Δήμου και την αναπλήρωσή του με πενταμηνίτες, ούτε ο προϋπολογισμός αυτός θα εκτελεσθεί ικανοποιητικά.

Για όλους τους παραπάνω λόγους καταψηφίζουμε τον Προϋπολογισμό.

2023 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)