to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Ανάμνηση από μια Επανάσταση

Η Ομάδα Σημείο Μηδέν παρουσιάζει το έργο του κορυφαίου Ανατολικογερμανού συγγραφέα Χάινερ Μύλλερ με τίτλο «Η Αποστολή: Ανάμνηση από μιαν Επανάσταση», στο Θέατρο Άττις-Νέος Χώρος, Λεωνίδου 12, από τις 20 Μαΐου 2016 και για 11 παραστάσεις.


Το θεατρικό είναι του Χάινερ Μύλλερ (1929-1995) που θεωρείται ο σημαντικότερος, μαζί με τον Μπέρτολτ Μπρεχτ, θεατρικός συγγραφέας της μεταπολεμικής Γερμανίας. Ο Χάινερ Μύλλερ υπήρξε θεατρικός συγγραφέας, σκηνοθέτης, δραματουργός, ποιητής , θεωρητικός του θεάτρου.

Το έργο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1979 και ο Μύλλερ μαζί με τη σύζυγό του Ginka Cholakova το σκηνοθέτησαν το 1980 στο τότε ανατολικό Βερολίνο. Το 1982 το έργο ανέβηκε και στη Δυτική Γερμανία.

Το έργο αναφέρεται στις δραστηριότητες τριών επαναστατών που αποστέλλονται από την επαναστατημένη Γαλλία των Ιακωβίνων στην Τζαμάικα. Πρόκειται για τους: Debuisson, έναν αστό επαναστάτη, τον Galloudec, έναν Γάλλο αγρότη και τον Sasportas, έναν μαύρο σκλάβο. Το έργο αρχίζει με μια επιστολή από τον Galloudec, την οποία παρουσιάζει ο Antoine, στην οποία δηλώνεται ότι η επανάσταση απέτυχε, γιατί τους πρόδωσαν. Στη συνέχεια το έργο αναφέρεται στην προδοσία από τον Debuisson, ο οποίος παρά τις επαναστατικές προθέσεις του, είναι εντελώς ανίκανος να ηγηθεί μιας εξέγερσης σκλάβων. Παράλληλα μαθαίνουμε τη μετάβαση από τη Δημοκρατία της Γαλλικής Επανάστασης στην Αυτοκρατορία του Ναπολέοντα Βοναπάρτη. Μαθαίνουμε ακόμα ότι τόσο ο Galloudec όσο και ο Sasportas εκτελέστηκαν και ότι ο Debuisson εξαφανίστηκε. Στο έργο υπάρχει μια ισχυρή υπόνοια ότι ο Antoine είναι στην πραγματικότητα ο Debuisson μεταμφιεσμένος.

Το εύρος της προβληματικής του έργου είναι εκτεταμένο: η φιλία και η προδοσία, η επανάσταση και η αποτυχία της στις δυτικές χώρες, ο Διαφωτισμός και τα όριά του, η ιδεολογία και η εξουσία. Επιπλέον,  ένας κριτικός στοχασμός για τις χώρες του πρώην «υπαρκτού σοσιαλισμού». Όλα αυτά δοσμένα με έναν ποιητικό ονειρικό λόγο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο θεατρικό υπάρχει ένα εμβόλιμο κείμενο πρόζας, που παραπέμπει στον κόσμο του Φραντς Κάφκα. Απλά και καθαρά, πρόκειται για αριστούργημα. Το κείμενο είναι γνωστό με τον τίτλο «Ο Άντρας στον ανελκυστήρα». Είναι γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο ως «χείμαρρος συνείδησης», αλλά στερείται κάποιου άμεσα διακριτού κεντρικού νοήματος (αυτός ο τρόπος γραφής, που αφήνει ένα κείμενο «ανοικτό», που μπορεί ο θεατής να το «ξαναγράψει», είναι χαρακτηριστικό της δραματουργίας του Μύλλερ ). Υιοθετώντας μια καφκική υποκειμενική διάσταση των πραγμάτων, ένας υπάλληλος μεγάλης εταιρείας μας αφηγείται μια εφιαλτική ακολουθία ονείρου. Καθώς ανεβαίνει σ’ ένα ασανσέρ για να λάβει μια σημαντική αποστολή, την οποία ο ίδιος αναμένει με υπερηφάνεια αλλά και ανησυχία από το «αφεντικό» («ο οποίος στο μυαλό μου» μας λέει με έμφαση «είναι ο Νούμερο 1») ο χώρος και ο χρόνος εκτροχιάζονται.

Σε ένα σημείωμα που αρχικά προοριζόταν για την αυτοβιογραφία του, ο Μύλλερ εξηγεί ότι πηγή έμπνευσής του ήταν:

«η εμπειρία μιας συνάντησης με τον Χόνεκερ [του τελευταίου Γ.Γ. του Ενιαίου Σοσιαλιστικού Κόμματος (ΕΣΚΓ) της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας] στο κτίριο της Κεντρικής Επιτροπής, ανεβαίνοντας το ασανσέρ. Σε κάθε όροφο ένας στρατιώτης μ’ ένα πολυβόλο βρισκόταν απέναντι από την είσοδο του ανελκυστήρα. Το κτίριο της Κεντρικής Επιτροπής ήταν μια φυλακή υψίστης ασφάλειας για τους αιχμαλώτους της εξουσίας».

Στη δομή του θεατρικού διαφορετικά κείμενα και ιδέες συναρθρώνονται με πολύπλοκο τρόπο. Στη δραματουργία του Μύλλερ το υλικό υφαίνεται με ονειρικό τρόπο. Όπως μας λέει ο ίδιος ο Μύλλερ:

«Πάντα ενδιαφερόμουνα για τη δομή των ιστοριών μέσα σε όνειρα, πως αυτές είναι απαλλαγμένες από μεταβάσεις και οι συσχετισμοί ανάμεσα στα γεγονότα παραλείπονται. Οι αντιθέσεις δημιουργούν επιτάχυνση. Η όλη προσπάθεια της γραφής μου είναι να επιτευχθεί η ποιότητα των δικών μου ονείρων. Να υπάρχει ανεξαρτησία από την όποια ερμηνεία, επίσης. Τα καλύτερα κείμενα του Faulkner έχουν αυτή την ποιότητα.»

Η θεατρική Ομάδα Σημείο Μηδέν συνεχίζει για πολλοστή φορά να μας εντυπωσιάζει με τις επιλογές των έργων και την ποιότητα της δουλειάς της. Ένα έργο που δεν πρέπει να χάσετε με τίποτα!

Στο Θέατρο Άττις-Νέος Χώρος, Λεωνίδου 12.

11 Παραστάσεις: 20 Μαΐου-5 Ιουνίου 2016

Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21.00.

Συντελεστές της παράστασης:

Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου

Σκηνοθεσία: Σάββας Στρούμπος

Φωτισμοί: Κώστας Μπεθάνης

Σκηνική εγκατάσταση | Κοστούμια: Ηλίας Παπανικολάου

Δραματουργική συνεργασία: Μαρία Σικιτάνο

Χειριστής φωτός: Δημήτρης Σταμάτης

Photo credits: Αντωνία Κάντα

Δημιουργία αφίσας:Soul Design

Επικοινωνία: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας

Διανομή

Ελεάνα Γεωργούλη: Ντεμπυσόν

Δαυίδ Μαλτέζε: Αντουάν, Πρώτη Αγάπη

Έβελυν Ασουάντ: Γυναίκα, Πρώτη Αγάπη, Προδοσία

Έλλη Ιγγλίζ: Γκαλουντέκ

Δημήτρης Παπαβασιλείου: Σασπόρτας

Στο εμβόλιμο κείμενο, Άντρας στον ανελκυστήρα ο Δαυίδ Μαλτέζε.

Διάρκεια: 90’

Περισσότερες πληροφορίες για την Ομάδα Σημείο Μηδέν, τους συντελεστές και τις παραστάσεις που έχει παρουσιάσει, μπορείτε να βρείτε στο www.simeiomiden.gr

Περισσότερες φωτογραφίες εδώ

tags: θέατρο

2021 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)