to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

15:44 | 17.05.2016

Πολιτική

Αλ. Τσίπρας: Η έναρξη των εργασιών του TAP συμπίπτει με την επιτυχή ολοκλήρωση της αξιολόγησης (ενημέρωση-βίντεο)

- Όλες οι εξελίξεις και δηλώσεις


Η έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του αγωγού TAP πραγματοποιείται σε μια κομβική χρονική στιγμή για την ελληνική οικονομία και την περιοχή ευρύτερα και συμπίπτει χρονικά με την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, σημείωσε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, κατά την ομιλία του στα εγκαίνια για τον αγωγό. Όπως ανέφερε, η επιτυχημένη ολοκληρώση της αξιολόγησης αίρει την αβεβαιότητα γύρω από την οποία βρισκόταν τη οικονομία το προηγουμενο διάστημα και οδηγεί σε ένα ευνοίκο περιβάλλον για την προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα.

Πρόσθεσε ότι, συμφωνα με τις προβλέψεις, στο δευτερο εξάμηνο του έτους η ελληνική οικονομία θα εισέλθει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, ενώ επισήμανε πως η συμφωνία διευθέτησης του χρέους θα ελευθερώνει πόρους για επενδύσεις και αύξηση της απασχόλησης. Ειδικότερα για τον αγωγό, ο Αλ. Τσίπρας υπογράμμισε ότι τα εγκαίνια του TAP σηματοδοτoυν τη νέα εποχή στην οποία εισέρχεται η Ελλάδα. Συγκεκριμένα, μίλησε για εγχείρημα περιφερειακής συνεργασίας με μεγάλη οικονομική και γεωστρατηγική σημασία

Αναφερόμενος στην οικονομική σημασία, επισήμανε ότι η εξασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης συνιστά θεμέλιο λίθο της ενεργειακής στρατηγικής της Ελλάδας και της Ευρώπης, ενώ σε ό,τι αφορά τη γεωστρατηγική σημασία σημείωσε ότι η ενέργεια να γίνει μπορεί γέφυρα συνεργασίας και ευημερίας για όλους στην περιοχή μας. Ο TAP είναι μία από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα, πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.


Συνεχής ενημέρωση:

Διαβάστε σχετικά:

 

Ολόκληρη η ομιλία του Αλ. Τσίπρα:

Θα ήθελα να καλωσορίσω θερμά όλους τους ξένους ηγέτες,  αξιωματούχους, εκπροσώπους κυβερνήσεων που βρίσκονται σήμερα εδώ. Και ασφαλώς, να ευχαριστήσω θερμά  την κοινοπραξία TAP για την άρτια οργάνωση της σημερινής εκδήλωσης.

Η έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του Δια-αδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου, του TAP, λαμβάνει χώρα σε μια χρονική στιγμή, ιδιαίτερα κομβική  για την ελληνική οικονομία και την ευρύτερη περιοχή μας.

Ως προς την ελληνική οικονομία, τα σημερινά εγκαίνια συμπίπτουν χρονικά με την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης και την ταχεία ανάκτηση του αναπτυξιακού βηματισμού της χώρας μας.

Και λαμβάνουν χώρα εδώ, στη Θεσσαλονίκη, σε μία πόλη, σε ένα σημαντικό λιμάνι των Βαλκανίων και της Μεσογείου, σε μια πόλη  που ανακτά με γοργά βήματα, τον κεντρικό της ρόλο ως κόμβος ανάπτυξης των Βαλκανίων και της Μεσογείου.  

Σε ό,τι αφορά, όμως,  την ευρύτερη περιοχή μας, η έναρξη των εργασιών του ΤΑΡ λαμβάνει χώρα σε μια  εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο.

Οι χώρες μας- οι χώρες από τον Καύκασο ως την Κεντρική Μεσόγειο, που ενώνουν την Ασία με την Ευρώπη - καλούνται να υποστηρίξουν την ειρήνη, την σταθερότητα, την περιφερειακή συνεργασία, σε μία ευρύτερη περιοχή κρίσεων, συγκρούσεων και αναδυόμενων προκλήσεων.

Κρίσεις και συγκρούσεις στον Βορρά- στη Μαύρη Θάλασσα, αλλά και  στον Νότο – στη Μέση Ανατολή και στη Βόρεια Αφρική.

Και προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ίδιες οι χώρες μας, στην οικονομία, στη διαχείριση των προσφυγικών ροών, στην ασφάλεια.

Στο πλαίσιο αυτό, ο αγωγός TAP, που θα ανοίξει τον ζωτικής σημασίας Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου, μήκους  3.500 χλμ., αποτελεί ένα εγχείρημα περιφερειακής συνεργασίας, όχι μόνο μεγάλης οικονομικής, αλλά και μεγάλης γεωστρατηγικής σημασίας.     

Ως προς την οικονομική διάσταση, η εξασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης και η διασφάλιση της διαφοροποίησης των πηγών προμήθειας και των οδών, αποτελούν θεμέλιο λίθο, τόσο της ενεργειακής στρατηγικής της χώρας μας, όσο και του συνολικού ευρωπαϊκού σχεδιασμού.

Ως προς την γεωστρατηγική διάσταση, το έργο αυτό μπορεί να βοηθήσει, ώστε η ενέργεια να αποτελέσει γέφυρα συνεργασίας και ευημερίας για όλους, στην περιοχή μας.

Και όχι εφαλτήριο για αποκλεισμούς, επικυριαρχία, κρίσεις και συγκρούσεις.      

    Ο αγωγός προορίζεται, σε αρχική φάση να μεταφέρει ετησίως 10 δισ. κυβικά μέτρα αζέρικου φυσικού αερίου, ποσότητα που επαρκεί για την κάλυψη της ενέργειας που καταναλώνουν περίπου επτά εκατομμύρια νοικοκυριά στην Ευρώπη.

Μελλοντικά δε, η ικανότητα του μπορεί να επεκταθεί σε περισσότερα από 20 δισ. κυβικά μέτρα, επιτρέποντας έτσι τη μεταφορά επιπρόσθετων ποσοτήτων ενέργειας από την ευρύτερη περιοχή.

Ταυτόχρονα, ο ΤΑP θα διαθέτει δυνατότητα «φυσικής αντιστροφής ροής», θα μπορεί, δηλαδή, να διοχετεύει αέριο από την Ιταλία προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη σε περίπτωση που αυτό παραστεί αναγκαίο.

Δικαίως, λοιπόν, χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα σημαντικότερα έργα που υλοποιούνται παγκοσμίως σε ενεργειακό επίπεδο αυτήν την περίοδο.

Κατά μήκος της διαδρομής του, ο TAP μπορεί να διασυνδεθεί με υφιστάμενους ή σχεδιαζόμενους αγωγούς, διασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο ότι ο Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου θα προσεγγίζει όσο το δυνατόν περισσότερες ενεργειακές αγορές.

Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί ο σχεδιαζόμενος Ελληνο-Βουλγαρικός Διασυνδετήριος αγωγός Φυσικού Αερίου (IGB), έργο που και αυτό έχει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στον ενεργειακό σχεδιασμό της πατρίδας μας καθώς μπορεί να λειτουργήσει ως «γέφυρα» για την μεταφορά φυσικού αερίου προς τις χώρες της νοτιοανατολικής και κεντρικής Ευρώπης.                              

    Στη βάση αυτού του πλαισίου, η Ελλάδα προχωράει μεθοδικά στην οικοδόμηση μιας πολυδιάστατης ενεργειακής πολιτικής, μέσα από την ενδυνάμωση των διεθνών συνεργασιών, αλλά και την υλοποίηση έργων που αναβαθμίζουν τις γεωπολιτικές και αναπτυξιακές δυνατότητές της, ο  ενεργειακός χάρτης της Νοτιανατολικής Ευρώπης μεταμορφώνεται και η Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος  στην περιοχή.

Έργα όπως οι αγωγοί TAP και IGB, σε συνδυασμό με  τη σχεδιαζόμενη δημιουργία του Πλωτού Σταθμού Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη, αλλά και με το έργο της αναβάθμισης του Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, όχι μόνο αποτελούν εξαιρετικά σημαντικά ενεργειακά εγχειρήματα, αλλά, την ίδια στιγμή, συνιστούν δομικά στοιχεία της επιδιωκόμενης  παραγωγικής ανασυγκρότησης της πατρίδας μας.

Με προϋπολογισμό λοιπόν που υπερβαίνει το 1,5 δις. ευρώ, ο ΤΑP είναι μια από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα, βάζοντάς τη για πρώτη φορά, με όρους κατασκευής, και όχι απλώς σχεδιασμού, στον ενεργειακό χάρτη, στον χάρτη  των αγωγών.

Η απασχόληση από την υλοποίηση του έργου υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τις  8.000 θέσεις εργασίας που τόσο μεγάλη ανάγκη έχει,  αυτή τη στιγμή,  η ελληνική οικονομία. 

Ιδιαίτερα σημαντική δε, είναι η εμπλοκή ελληνικών επιχειρήσεων και της βαριάς βιομηχανίας της χώρας μας, τόσο στο κατασκευαστικό σκέλος του αγωγού και των σταθμών συμπίεσης, όσο και στο κομμάτι της προμήθειας των υλικών για τα χερσαία τμήματα του αγωγού στην Ελλάδα.

Ήδη έχουν συμβολαιοποιηθεί 270.000 τόνοι σωληναγωγών μήκους περίπου 500 χλμ., αποκλειστικά από ελληνικές επιχειρήσεις.

Οι ελληνικές βιομηχανίες της περιοχής θα επωφεληθούν από την επικείμενη μείωση του ενεργειακού κόστους, ενώ νέες επιχειρήσεις θα εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες για οικονομίες φάσματος, που διανοίγονται.

Οι πυκνές διακλαδικές αλληλεξαρτήσεις του έργου θα ωφελήσουν μια πληθώρα τεχνικών επαγγελμάτων και θα ενισχύσουν την απασχόληση σε τοπικό επίπεδο, ενώ παράλληλα σημαντικά θα είναι και τα οφέλη, που θα προκύψουν για τα νοικοκυριά και τους τελικούς καταναλωτές φυσικού αερίου.

Επιπλέον, ταυτόχρονα με την κατασκευή του αγωγού, θα προχωρήσει και η υλοποίηση ενός εκτεταμένου προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, ύψους 32 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο των ανταποδοτικών οφελών προς τις τοπικές κοινωνίες.

Θέλω δε να σημειώσω ότι ο αρχικός σχεδιασμός του προγράμματος αφορούσε σε μόλις 11 εκατ. ευρώ, ποσό που αυξήθηκε σημαντικά και πλέον πρόκειται να αποτυπωθεί σε πολύ συγκεκριμένα έργα, προς όφελος όλων των περιοχών από όπου θα διέρχεται ο αγωγός.

  Ταυτόχρονα, και προκειμένου να περιοριστεί στο ελάχιστο ο περιβαλλοντικός και κοινωνικός αντίκτυπος του έργου,  έχουμε λάβει όλες τις απαραίτητες εξασφαλίσεις για τη μέγιστη δυνατή προστασία του περιβάλλοντος υπό τις πλέον αυστηρές απαιτήσεις.

 Όπως ανέφερα και εισαγωγικά, φίλες και φίλοι, η επιτυχημένη ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, του προγράμματος στο οποίο βρίσκεται η ελληνική οικονομία και η αισιοδοξία, η ελπίδα ότι περνάμε την πιο δύσκολη στιγμή, τον πιο δύσκολο κάβο και ανοιγόμαστε σε ένα πλαίσιο, σε μια προοπτική σταθερότητας, η επιτυχημένη, λοιπόν, ολοκλήρωση της αξιολόγησης αίρει την αβεβαιότητα γύρω από την οποία βρισκόταν η ελληνική οικονομία το προηγούμενο διάστημα και οδηγεί την ελληνική οικονομία, δημιουργεί –θα έλεγα- ένα σταθερό περιβάλλον για τη μαζική προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων στην Ελλάδα.

Και όλα αυτά, χωρίς να μετακινηθούμε από τη συμφωνία του Αυγούστου, χωρίς επιπρόσθετα μέτρα, ολοκληρώνουμε την αξιολόγηση έχοντας κρατήσει την οικονομία, αλλά και την κοινωνία όρθια.

Στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις, επιστρέφουμε σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Τα χρήματα που θα εκταμιευθούν άμεσα θα συμπεριλάβουν το μεγαλύτερο μέρος από τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Δημοσίου, γεγονός που αναμένεται να δώσει βαθιά ανάσα στην αγορά.

Ταυτόχρονα, η ανεργία αποκλιμακώνεται. Τα έσοδα του Προϋπολογισμού υπεραπόδωσαν των προκαθορισμένων στόχων.

Παρεμβάσεις όπως ο Αναπτυξιακός Νόμος, που θα ψηφιστεί αρχές του Ιούνη, η δημιουργία εναλλακτικών χρηματοδοτικών εργαλείων, η συμμετοχή και της Ελλάδας, που τόσο το έχει ανάγκη, στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, αλλά και ένα πλέγμα αναγκαίων  μεταρρυθμίσεων που πατάσσει τη γραφειοκρατία, είναι ενέργειες που θα ξαναβάλουν την Ελλάδα σε τροχιά ανάπτυξης. Είναι ενέργειες που θα βάλουν την Ελλάδα, για πρώτη φορά μετά από έξι χρόνια, σε μια διατηρήσιμη τροχιά αυτοδύναμης ανάπτυξης.

Παράλληλα, η συμφωνία διευθέτησης του ελληνικού χρέους που αναμένουμε να επικυρωθεί την επόμενη εβδομάδα από το Eurogroup, θα προβλέπει τη μείωση των δαπανών εξυπηρέτησης του ελληνικού χρέους και θα ελευθερώνει πόρους για επενδύσεις και αύξηση της απασχόλησης.

Και αυτό -ξέρετε- θα σηματοδοτήσει κάτι πολύ ουσιαστικότερο.

Με την επίλυση του ζητήματος του χρέους, η αστάθεια και η αβεβαιότητα φεύγουν οριστικά, επιτρέποντας στην ελληνική οικονομία να εκδηλώσει την παραγωγική της δυναμική, πράγμα που θα οδηγήσει σε ένα οριστικό πέρασμα σε μία νέα εποχή.

Η εξέλιξη αυτή λειτουργεί προωθητικά για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των αγορών και την ταχύτερη έξοδο από την περίοδο των μνημονίων.

Αυτή τη νέα εποχή, λοιπόν, ερχόμαστε σήμερα να σηματοδοτήσουμε με τα εγκαίνια του ΤΑΡ, εδώ στη Θεσσαλονίκη.

Αυτή τη νέα εποχή, στην οποία εισέρχεται η Ελλάδα, αλλά και η Ευρώπη, προαναγγέλλουμε σήμερα με τα εγκαίνια του ΤΑΡ. Και γι’ αυτό το λόγο, γι’ αυτή την ευτυχή συγκυρία, τη σύμπτωση, τα εγκαίνια του ΤΑΡ συνδυάζονται με θετικές ειδήσεις για την ελληνική οικονομία. Και γι’ αυτό ακριβώς το γεγονός έχουμε σήμερα –θα έλεγα- διπλό λόγο να είμαστε χαρούμενοι, αλλά και αισιόδοξοι για ένα καλύτερο αύριο.

Θέλω, λοιπόν, να σας ευχαριστήσω όλες και όλους που βρισκόσαστε εδώ. Να ευχαριστήσω τους διοργανωτές της εκδήλωσης και να ευχηθώ καλές εργασίες ενός αγωγού, που θα φέρει τις χώρες μας και τους λαούς μας σε μια ταραγμένη περιοχή, αλλά μια περιοχή που χρειάζεται συνεργασία, ανάπτυξη, ειρήνη, πρόοδο, θα φέρει λοιπόν αυτός ο αγωγός τους λαούς μας και τις χώρες μας πιο κοντά σε μια εποχή ευημερίας, συνεργασίας και προόδου, αλλά και οικονομικής ανάπτυξης με κοινωνικό πρόσημο.

Η Ελλάδα ενεργειακός κόμβος

Την επομένη, 18 Μαΐου 2016 θα διεξαχθεί στη Θεσσαλονίκη η δεύτερη συνάντηση της Επιτροπής Υλοποίησης Έργου (Project Implementation Committee) που έχει συσταθεί στο πλαίσιο της Τριμερούς Συμφωνίας Ελλάδος, Αλβανίας και Ιταλίας για τον αγωγό TAP.

Σύμφωνα με πηγές της κυβέρνησης, η επιτυχής ολοκλήρωση όλων των εργασιών που σχετίζονται τόσο με διακρατικές συμφωνίες όσο και με πλήθος πολιτικών, οικονομικών και τεχνικών παραμέτρων, «αποτελεί σημαντικό βήμα για την ενεργειακή αναβάθμιση της χώρας με την μετατροπή της σε ενεργειακό κόμβο, γεγονός που θα δημιουργήσει νέα δεδομένα για την ενεργειακή ασφάλεια στον τόπο μας».

Τα οφέλη που προκύπτουν από το κατασκευαστικό μέρος, είναι περίπου 8.000 άμεσες θέσεις εργασίας, πολλές περισσότερες χιλιάδες έμμεσες θέσεις, συμβόλαια για ελληνικές εταιρίες, γενικά τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας, αλλά και ειδικότερα στις περιοχές κατασκευής. Ταυτόχρονα, εκτιμούν οι ίδιες πηγές, «το ίδιο το έργο αποτελεί μια ψήφο εμπιστοσύνης στο επενδυτικό πεδίο από εταιρίες κολοσσούς στον ενεργειακό τομέα». Ως προς την αξία του έργου επισημαίνεται ότι η ενεργειακή σημασία του έχει να κάνει με την ασφάλεια εφοδιασμού που προκύπτει για την χώρα και με το σημαντικό γεγονός της απευθείας μεταφοράς αερίου από την Κασπία στην Ευρώπη.

Επιπρόσθετα, επισημαίνουν, εάν ο TAP συνδυαστεί με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB που με τη σειρά του μπορεί να σχηματίσει τον κάθετο διάδρομο φυσικού αερίου μέχρι και την Ρουμανία, αλλά και με τον πλωτό τερματικό σταθμό LNG (υγροποιημένο αέριο) στην Αλεξανδρούπολη, θα πολλαπλασιαστούν οι δυνατότητες μεταφοράς αερίου από πολλά μέρη του κόσμου. Ήδη στη Ρεβυθούσα η υποδομή υποδοχής, αποθήκευσης και αεριοποίησης του LNG είναι εξαιρετική και επεκτείνεται. Έτσι, η χώρα μας θα μπορεί να δέχεται, αλλά και να προωθεί, υγροποιημένο αέριο από τις ΗΠΑ, μέχρι και το Ιράν, χωρίς να υπολογιστούν οι εξελίξεις στο ζήτημα της μεταφοράς φυσικού αερίου από Ισραήλ και Κύπρο.

Ως προς την επίδραση που έχει το συγκεκριμένο έργο στις τοπικές κοινωνίες, πηγές της κυβέρνησης υπογραμμίζουν ότι, πολύ σημαντική πρόοδος επιτεύχθηκε στο ζήτημα της άμεσης ενίσχυσης των τοπικών κοινωνιών, καθώς η εταιρία έχει δεσμευτεί να χρηματοδοτήσει με 32 εκατομμύρια ευρώ, στο πλαίσιο της Κοινωνικής Εταιρικής Ευθύνης, διάφορα έργα στις περιοχές διέλευσης του αγωγού, κατά τη διάρκεια της κατασκευής του. Ήδη, έχει συσταθεί επιτροπή που θα τα εξετάζει.

Απαντώντας σε σχόλια της αντιπολίτευσης, ότι το έργο ήταν ήδη έτοιμο επί των δικών της ημερών, η κυβέρνηση επισημαίνει ότι «η αλήθεια είναι ότι τέτοια έργα και ανεξάρτητα από την σημασία τους, μπορούν να ανατραπούν οποιαδήποτε στιγμή μέχρι να ξεκινήσουν». Αναφέρουν ως ενδεικτικό παράδειγμα «το υπερώριμο έργο του πετρελαϊκού αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης, το οποίο ακυρώθηκε λίγο πριν ξεκινήσει η υλοποίησή του». Οπότε, προσθέτουν οι ίδιες πηγές, «η παρέμβαση της κυβέρνησης για να αντιμετωπιστούν τα ανοιχτά θέματα και να ολοκληρωθεί η διαδικασία, έκρινε το αποτέλεσμα και αυτό πιστώνεται αποκλειστικά στην παρούσα κυβέρνηση».

Στοιχεία για τον αγωγό

Ο αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Shah Deniz II από το Αζερμπαϊτζάν και, μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και Αδριατικής, θα καταλήγει στη Ν. Ιταλία και από εκεί στη Δυτική Ευρώπη. Το συνολικό μήκος του αγωγού θα ανέλθει στα 870 χλμ., εκ των οποίων τα 550 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας. Η μεταφορική του ικανότητα ανέρχεται σε 10-20 bcm το χρόνο.

Για την κατασκευή του έργου έχει συσταθεί η κοινοπραξία Trans-Adriatic Pipeline AG, στη μετοχική σύνθεση της οποίας μετέχουν οι BP - 20% (Η.Β.), SOCAR - 20% (Αζερμπαϊτζάν), Snam SpA. - 20% (Ιταλία), Fluxys - 19% (Βέλγιο), Enagas - 16% (Ισπανία) και Axpo - 5% (Ελβετία) μετά από αποχώρηση των Statoil (20%), Total (10%) και E.ON (9%). Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της "TAP AG", η κατασκευή του αγωγού θα αρχίσει τον Ιούνιο 2016, με στόχο να λειτουργήσει στις αρχές 2020.

Το χρονικό του έργου

Η τριμερής Διακυβερνητική Συμφωνία (IGA) Ελλάδας- Αλβανίας- Ιταλίας, για την κατασκευή του ΤΑΡ υπογράφηκε στην Αθήνα στις 13.2.2013 και έχει κυρωθεί από τα κοινοβούλια των 3 χωρών.

Ορισμένες κομβικής σημασίας ενέργειες για την πορεία του έργου ήταν:

Στις 20 Οκτωβρίου 2015 το γραφείο του Υπουργού ΠΕΝ απέστειλε επιστολή προς την εταιρεία TAP AG με τις ελληνικές απαιτήσει με τα ακόλουθα αιτήματα:

1. Αποζημίωση της δημόσιας γης από την οποία θα διέλθει ο αγωγός, με βάση τις αρχές αποζημίωσης ιδιωτικών γαιών, όπως θα καθοριστούν στο «Σχέδιο Αποκατάστασης Διαβίωσης». Η αποζημίωση της δημόσιας γης αποτελεί προϋπόθεση για την εξαίρεση της κρατικής ενίσχυσης.

2. Αποζημίωση της ιδιωτικής γης από την οποία θα διέλθει ο αγωγός, με βάση τις αρχές αποζημίωσης ιδιωτικών γαιών, όπως θα καθοριστούν στο «Σχέδιο Αποκατάστασης Διαβίωσης».

3. Διεκδίκηση ενός μεγαλύτερου ποσού Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) για έργα υποδομής και παροχές κοινωνικού & περιβαλλοντικού χαρακτήρα για τις περιοχές διέλευσης του αγωγού, σε σχέση με αυτό που η TAP AG είχε προτείνει κατά καιρούς.

Στις 2/11/15 πραγματοποιήθηκε συνάντηση με στελέχη της εταιρείας TAP AG και του γραφείου του Υπουργού. Στη συνάντηση αυτή, η TAP AG δεσμεύτηκε να καταβάλλει αποζημίωση της δημόσιας γης στο ελληνικό δημόσιο. Ως προς την αποζημίωση της ιδιωτικής γης, συμφωνήθηκε ο προγραμματισμός μιας τεχνικής συνάντησης μεταξύ των δύο πλευρών σε εύθετο χρόνο.

Στις 12/11/15 πραγματοποιήθηκε συνάντηση της ελληνικής πλευράς παρουσία του υπουργού Π. Σκουρλέτη και εκπροσώπων της TAP AG. Από την πλευρά της TΑP AG δόθηκε γραπτή δέσμευση για την πρόβλεψη αποζημίωσης της δημόσιας γης, το αντάλλαγμα χρήσης δασικής γης και το διπλασιασμό του ποσού της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ).

Στις 17.11.2015, υπεγράφη η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) αναφορικά με την 1η τροποποίηση που πραγματοποιήθηκε στην όδευση του αγωγού.

Στις 13 Ιανουαρίου 2016 εκδόθηκαν οι Πράξεις Εγκατάστασης για την εγκατάσταση και τη διαδρομή του ελληνικού τμήματος του αγωγού σε 13 περιφερειακές ενότητες των περιφερειών Αν. Μακεδονίας & Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Μακεδονίας.

Στις 25 Ιανουαρίου 2016, πραγματοποιήθηκε στα Τίρανα η πρώτη συνάντηση τεχνικών εμπειρογνωμόνων της τριμερούς επιτροπής παρακολούθησης του TAP, κατόπιν επιστολής του Αλβανού Υπουργού Ενέργειας-Βιομηχανίας D. Gjiknuri προς τους ομολόγους του Ελλάδας Π. Σκουρλέτη και Ιταλίας F. Geidi για ενεργοποίηση της Επιτροπής Υλοποίησης της Διακρατικής Συμφωνίας (IGA) περί TAP.

Στις 5 Μαΐου 2016 υπεγράφη η 2η Τροποποίηση της Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) και αφορά στην αλλαγή χωροθέτησης του Σταθμού Συμπίεσης (Κήποι Έβρου).

Στις 11 Μαΐου 2016 εκδόθηκε η 'Αδεια Εγκατάστασης για την όδευση του αγωγού εντός της ελληνικής επικράτειας.

 

2019 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)